Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

jkirkebo

Jeg kom til 3 døde (av 10) stolper på Lillehammer påskeaften i fjor. Havnet som nr. 9 i køen og ventet ca. 20 minutter. Det er vel eneste gang jeg har stått i kø.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

DagfinnN

Så en defekt ladepistol ligge på bakken på Dombås en gang i 2016. Den så ut som om den var overkjørt/herpet veldig med.
Prøvde ikke den gitt så jeg vet egentlig ikke om den var defekt. Jeg satte i gang lading på en annen stolpe. Gikk å kikket på den ødelagt og noterte opp tlf.nr. til service. Satte meg i bilen for å ringe. Før jeg kom så langt dukket det opp en kar som begynte å fixe stolpen :)
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

jkirkebo

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 30. mars 2019, klokken 16:51
Så en defekt ladepistol ligge på bakken på Dombås en gang i 2016. Den så ut som om den var overkjørt/herpet veldig med.
Prøvde ikke den gitt så jeg vet egentlig ikke om den var defekt. Jeg satte i gang lading på en annen stolpe. Gikk å kikket på den ødelagt og noterte opp tlf.nr. til service. Satte meg i bilen for å ringe. Før jeg kom så langt dukket det opp en kar som begynte å fixe stolpen :)

Ja, de gamle opphengene er skikkelig dårlige, ofte vanskelig å få støpslene til å sitte fast.

De nye CCS-kombo stolpene går derimot litt mye andre veien? Jeg lade litt på Lillehammer i går og han som kom inn ved siden av meg slet skikkelig med å få løs CCS-kontakten fra stolpen. Han klarte det ikke før ladenaboen gikk ut og hjalp ham, og selv han slet litt. Jeg testet da på stolpen min (ladet på de nye oppe ved bensinstasjonen da jeg skulle fylle en bensinkanne og uansett bare skulle stå der i 10 minutter) og jeg klarte ikke å få den løs på de 10-15 sekundene jeg prøvde. Er det en spesiell teknikk for å løsne disse? Eller går det ikke å løsne de om type 2 kabelen er tatt ut kanskje?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Jejl

#6633
Har opplevd at en hel supercharger var ute av drift i Frankrike for et par år siden. Det kom veldig tydelig opp på kartet i bilen at den ikke virket, selv om vi ikke hadde plottet den inn på navigasjonen. Det var en annen like i nærheten så det spilte ikke så stor rolle for oss. Ellers så har vi ikke opplevd noen andre som har vært ute av drift etter ca 5,5 år og 30 000 km med superlading. 3-4 minutt i kø totalt.

Counterpointer

Siden disse historien om feil ikke gjengitt av media eller av FUDstere, så er problemet totalt neglisjerbart.

SuC har en overtruffen stabilitet

Øyvind.h

Ja det er ikke sammenlignbart. Kommersielle ladere har en enorm feilrate sammenlignet med supercharger nettet. Den usikkerheten man får når man nærmer seg kommers lader ift tilgjengelighet, oppetid og effekt er som å gå årevis tilbake i tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

#6636
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mars 2019, klokken 20:09
Ja det er ikke sammenlignbart. Kommersielle ladere har en enorm feilrate sammenlignet med supercharger nettet. Den usikkerheten man får når man nærmer seg kommers lader ift tilgjengelighet, oppetid og effekt er som å gå årevis tilbake i tid.
Eller bare noen måneder for min del

Har kjørt elbil siden 2015 og først nå fått egen Tesla (som til alt overmål kan lade «overalt» )

PS dvs ikke på Lier superlader da den er reservert de lokale S og X

Øyvind.h

Ryktes at batterivarmer i M3 økes fra 2,5 til 6kW nå med sw oppdatering. Med kommende 250kW peak effekt, markedsledende rekkevidde og bra batterivarmer er det ikke noen i nærheten på fleksibilitet og ladeopplevelse de neste 3-5 årene.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

... og så over til noe helt annet. Neppe noe her som vil overraske noen her, men greit nok å merke seg artikkelen:

https://www.dagbladet.no/nyheter/norsk-tesla-sensasjon/70929920
Sitat
Tesla Model 3 er tidenes suksess i Norge
Norsk Tesla-sensasjon

Det er blitt registrert over 5100 biler av en eneste modell - Tesla Model 3 - i mars. Det er mer enn det dobbelte av den tidligere månedsrekorden.
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mars 2019, klokken 20:26
Ryktes at batterivarmer i M3 økes fra 2,5 til 6kW nå med sw oppdatering.
Var ikke det bare når du har en SuC som "destination" i navigasjonen ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Har hatt div. Saxo/P106 electric som vi har kjørt tilsammen 170.000 km med.

Roy Aasen





Jalla

Sitat fra: Amoss på torsdag 18. april 2019, klokken 18:33
Sitat fra: Thor2014 på torsdag 18. april 2019, klokken 17:25
Tøff type
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJvpWQ/politiet-billist-slo-til-annen-foerer-gjentatte-ganger-etter-kollisjon?utm_source=vgfront&utm_content=row-2
Sitat fra: Thor2014 på torsdag 18. april 2019, klokken 17:23
Trøtt type
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wP3RwA/mann-sovnet-bak-rattet-havnet-langt-ut-paa-jorde

Her tror jeg vi bør vente til vi ser hvilken vinkling de øvrige media har til disse historiene før vi tar noe fra VG som god fisk ;)
Vel, nå er det vel politiet som er kilde i begge sakene så det er vel ikke så mye å lure på.
At noen sovner bak rattet er ikke noe nytt, og at det finnes endel sjåfører som tror de eier veien er heller ikke noe nytt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA