Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

fonberg

Godt inne i tredje fase: «then they fight you».
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

SurSnasen

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 18. mars 2019, klokken 12:04
Tror det er mange som bruker "Tesla" som et generelt skjellsord. Etter at jeg kjøpte en brukt Tesla har jeg til min overraskelse lært at det er en del folk som hater Tesla.

Slik som mange hater VAG? Hater Møller? Hater fossilbiler? Etc. Det finnes fanatikere og de med sterke meninger i alle leire. Tesla er nok ikke mer utsatt for "hat" enn andre. Men er man i en leir selv vil man nok være ekstra på vakt mot "hat".

Counterpointer

Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:19
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 18. mars 2019, klokken 12:04
Tror det er mange som bruker "Tesla" som et generelt skjellsord. Etter at jeg kjøpte en brukt Tesla har jeg til min overraskelse lært at det er en del folk som hater Tesla.

Slik som mange hater VAG? Hater Møller? Hater fossilbiler? Etc. Det finnes fanatikere og de med sterke meninger i alle leire. Tesla er nok ikke mer utsatt for "hat" enn andre. Men er man i en leir selv vil man nok være ekstra på vakt mot "hat".
Tror du egentlig på det selv?

Jeg er enig i at det finnes hatere på mange felter, og de som er mot innvandrere er nok mer tallrike enn de som hater Tesla.
Jeg tror Tesla er et objekt for misnøye som nok stiller mye høyere enn VAG, Møller ol.
På samme måte tror jeg også Tesla har en større og mer overbevist fanbase enn de fleste andre.

Men jeg har ikke noen tall eller undersøkelser å klaske til med, kun en oppfatning basert på mengde av eksempler fra media (både sosiale og vanlig type).

o.b.lix

Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:19
Slik som mange hater VAG? Hater Møller?

De som hater Tesla, har aldri hatt en, mens de som hater VAG, har hatt en...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Råde

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:57
Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:19
Slik som mange hater VAG? Hater Møller?

De som hater Tesla, har aldri hatt en, mens de som hater VAG, har hatt en...
Hahaha. EKSTREMT på kornet!
e-Golf | X75D

Muffinman

Hehe, merkelig at det der kom opp. Jeg hater aldri men har hatt 1 VW fra perioden hvor de hadde en stor "kvalitetsoffensiv", og et år etter kjøp havnet VW på lista over bilmerker jeg aldri igjen vil vurdere. Det er var dels knyttet til selve produktet, men i minst like stor grad til opplevelsen med bakkemannskapet. De var ikke akkurat av den redelige sorten.

Motorwatt

Så er vi igang igjen.

Har hatt 5 VAG-biler gjennom tidene, og helt minimalt med feil. De 2 eller 3 gangene de til sammen var på verksted utenom service, ble de reparert på én dag. Ventetiden på service var, etter det jeg husker, et ensifret antall dager. Min Tesla har vært på verksted 3 ganger på 6 måneder, hvorav ett problem fremdeles gjenstår (skjev takluke med kraftig vindsus ). Ved en annen reparasjon stod bilen inne i 14 dager til tross for at det tok 30 minutter å fikse feilen. Verkstedet til VAG er 700 meter hjemmefra, og har 2 til innenfor en radius av 40 km. Til Tesla må jeg kjøre 220 kilometer tur/retur.

Jeg er allikevel godt fornøyd med Teslaen min. Sannsynligvis fordi jeg aldri har hatt noe fanatisk forhold til noen av de 38 bilene jeg har hatt.

Men jeg synes det er merkelig at det alltid er VAG som blir tatt opp når det skal sammenlignes. Hvorfor sammenliknes sjelden service og feil med Mercedes og BMW som faktisk har et større antall biler i samme prisklasse som Tesla? Tesla skal være i luksusklassen, mens Golf er en liten familiebil, og koster vel mye under halvparten av en Tesla (S/X). Merkelig.

Det rusler vel rundt 8-10 ganger så mange VAG-biler rundt i Norge sammenliknet med Tesla, så sjansen for at det kommer frem noe negativt er vel da også større? Det mangler ikke skrekkhistorier fra noen av partene. Virker nesten som det er like "in" å mislike Tesla som det er for noen å mislike VAG. Dette til tross for at Tesla ikke har hatt en "dieselfusk-skandale" som gir et forsterkende moment i VAG sin disfavør.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Muffinman

MB står også på lista mi, sånn for ordens skyld. Her var det i hovedsak verkstedet som gjorde det ugreit. Lista er ikke lang. For øvrig ville det vel vært greiere å sammenligne en større/dyrere modell fra VW enn Golf med TMS/TMX? Sammenligningen slik du gjør den gir ingen mening, men det var kanskje hensikten?

Motorwatt

Man skal nok ikke se helt bort fra det siste, Muffinman  8)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:57
De som hater Tesla, har aldri hatt en

Nettopp - akkurt slik har jeg opplevt flere ganger. I sosiale sammenhenger blant folk som ikke aner at jeg har en Tesla. Så plutselig kommer det en lang harang med edder og galle om hvor sleipe elbil-eiere er og spesielt Tesla-eiere. Og dessuten er Tesla ikke noen ordentlig bil og noe dritt de aldri ville hatt om de fikk den slengt etter seg. Bla bla bla...

Ble rimelig overrasket første gang men sa ingenting om min elbil for ikke å provisere i et ellers hyggelig lag. Senere har jeg opplevt det samme flere ganger. Men aldri hørt lignende før i tiden om andre biler jeg hadde eller ikke hadde. Og jeg har hatt mye rart - obskure franske greier og ukule japanske og kjedelige Opler. Det er noe med elbil og spesielt Tesla som trigger enkelte.  :D

Muffinman

#6580
Det er nok et forbigående problem uansett slik som utviklingen går nå. Interessant å betrakte Everett Rogers` teori virke i sanntid :)


o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 19. mars 2019, klokken 22:16
Tesla skal være i luksusklassen, mens Golf er en liten familiebil, og koster vel mye under halvparten av en Tesla (S/X). Merkelig.

Det er her du tar feil. Golf er halvparten kontant, og årelang avbetaling i form av service og drivstoff, mens Tesla betales alt kontont med det samme.

Hvis man regner på saken ser man det, slik som dagbladet
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sveinung1954

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 20. mars 2019, klokken 10:47
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 19. mars 2019, klokken 22:16
Tesla skal være i luksusklassen, mens Golf er en liten familiebil, og koster vel mye under halvparten av en Tesla (S/X). Merkelig.

Det er her du tar feil. Golf er halvparten kontant, og årelang avbetaling i form av service og drivstoff, mens Tesla betales alt kontont med det samme.

Hvis man regner på saken ser man det, slik som dagbladet

Det Dagbladet vel ikke har tatt med, er kostnader ifb stadige verkstedsbesøk. Jeg har hatt langt større tapte arbeidsinntekter en hva jeg har hatt drivstoffbesparelser så lenge jeg har hatt Tesla. Nå har de også begynte å strupe leiebiltilbudet på Kokstad, så da kommer kostnader til det i tillegg også.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

o.b.lix

Sitat fra: Geirr på onsdag 20. mars 2019, klokken 15:53
Det Dagbladet vel ikke har tatt med, er kostnader ifb stadige verkstedsbesøk. Jeg har hatt langt større tapte arbeidsinntekter en hva jeg har hatt drivstoffbesparelser så lenge jeg har hatt Tesla. Nå har de også begynte å strupe leiebiltilbudet på Kokstad, så da kommer kostnader til det i tillegg også.

De har heller ikke med advokatutgifter for å få utført garantireparasjoner hos VAG...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA