Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mars 2019, klokken 08:48
Klart det har skjedd før. Teslas biler nærmer seg nå 2,5 milliarder kjørte kilometer med autopilot aktivert. Da vil det dukke opp ulykker. Det var vel en som døde i USA fordi stripene ble tegnet rett inn i en midtdeler.

Nei. Han døde fordi han ikke hadde øynene på veien og hendene på rattet.

cra

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 13. mars 2019, klokken 07:56
+1 (hvorfor i all verden er det ikke mulig å stemme opp innlegg her?)

Det var mulig i en kort prøveperiode for noen år siden, men flertallet ville ikke ha det; det var for "like-horete" og facebookaktig. Personlig synes jeg det hadde vært helt greit; bedre enn slike svar med bare "+1", som er helt unyttige. Og vil man differensiere seg fra facebook kan man jo kunne gi poeng på andre skalaer a'la slashdot. Der kan man gi pluss for "insightful" "informative", "funny" og noen flere (også negative) som jeg ikke husker.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

MeTesla

Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. mars 2019, klokken 13:05
https://www.tek.no/artikler/tesla-normaliserer-prisene-etter-at-elon-musk-innrommer-tabbe/460261

Her står skrevet:
"28. februar: Bilprisene senkes med seks prosent. Alle som allerede hadde bestilt, og fikk levert bil etter 1. mars, fikk en oppgradering til enten Autopilot eller Full Self Driving, basert på hva de hadde betalt for tidligere.
18. mars: Bilprisene øker med tre prosent.
18. mars: Prisene på Autopilot- og Full Self Driving-pakkene «normaliseres»."

Det skulle jo bety at om man ønsker enten Autopilot eller FSD så stiger prisene MER enn 3% på mandag?

rfagerdal

Sitat fra: MeTesla på onsdag 13. mars 2019, klokken 13:18
Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. mars 2019, klokken 13:05
https://www.tek.no/artikler/tesla-normaliserer-prisene-etter-at-elon-musk-innrommer-tabbe/460261

Her står skrevet:
"28. februar: Bilprisene senkes med seks prosent. Alle som allerede hadde bestilt, og fikk levert bil etter 1. mars, fikk en oppgradering til enten Autopilot eller Full Self Driving, basert på hva de hadde betalt for tidligere.
18. mars: Bilprisene øker med tre prosent.
18. mars: Prisene på Autopilot- og Full Self Driving-pakkene «normaliseres»."

Det skulle jo bety at om man ønsker enten Autopilot eller FSD så stiger prisene MER enn 3% på mandag?

Litt det jeg redd for selv, så må gjerne hive seg på "tilbudet" nå :D

Muffinman

https://e24.no/makro-og-politikk/hoeyre/hoeyre-vil-ikke-forby-salg-av-bensin-og-dieselbiler/24584189

Ikke en Tesla-sak, men retorikken Hoksrud bruker er neppe særlig fremtidsrettet.

Sitat– For Frp vil det være uaktuelt å være med på å forby salg av nye bensin- og dieselbiler om seks år. Dette lukter Tesla-Høyre lang vei, jog eg kan umulig se for meg at de distriktspolitiske kreftene i Høyre vil stille seg bak dette, sa Bård Hoksrud, som sitter i Frps bilpolitiske utvalg og i finanskomiteen på Stortinget, til NTB da han fikk nyss om forslaget.

Hva er "Tesla-høyre" forresten?

OhmPaPa

Tror det er mange som bruker "Tesla" som et generelt skjellsord. Etter at jeg kjøpte en brukt Tesla har jeg til min overraskelse lært at det er en del folk som hater Tesla.

Dermed blir "Tesla" et skjellsord som tydelig viser at den som bruker skjellsordet er en forutintatt idiot som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon. Akkurat som de som kaller alt mulig "homo-", "kvinnfolk-", "svarting-" og så videre.

Trist - og det eneste som virker mot slike er å ignorere dem.

Sitat fra: Muffinman på mandag 18. mars 2019, klokken 10:29

Hoksrud kunne like gjerne brukt uttrykk som "Homo-høyre" eller "kvinnfolk-høyre". Han mener det vel nedsettende. Men for noen av oss har det i stedet motsatt virkning og blir heller et hedersbevis for Høyre.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 18. mars 2019, klokken 12:04
Tror det er mange som bruker "Tesla" som et generelt skjellsord. Etter at jeg kjøpte en brukt Tesla har jeg til min overraskelse lært at det er en del folk som hater Tesla.

Dermed blir "Tesla" et skjellsord som tydelig viser at den som bruker skjellsordet er en forutintatt idiot som ikke evner å sette seg inn i andres situasjon. Akkurat som de som kaller alt mulig "homo-", "kvinnfolk-", "svarting-" og så videre.

Trist - og det eneste som virker mot slike er å ignorere dem.

Hoksrud kunne like gjerne brukt uttrykk som "Homo-høyre" eller "kvinnfolk-høyre". Han mener det vel nedsettende. Men for noen av oss har det i stedet motsatt virkning og blir heller et hedersbevis for Høyre.
Det er ganske mange arbeidsplasser i bilbransjen som er truet av Tesla sin suksess. Toyota som enda ikke har noen elbil i porteføljen er da spesielt utsatt. Mange bilbverksteder bensinstasjoner etc. Mange fullt ut logiske grunner for å hate Tesla, men å legge på noen personkarakteristikker blir ekstremt utvannet nå som den er blitt så utbredt.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Lynet

Tesla truer ikke bilbransjen, de trenger MER folk! Alt for lang ventetid på verkstedene og Elon har lovt tiltak.
Elbiler har høyere ulykkesstatistikk (spesielt Tesla) sier forsikringsselskapene = mer arbeid på verkstedene.

Men at enkelte forhandlere uten konkurransedyktige tilbud skjelver i buksene og bruker Tesla som skjellsord er jo naturlig, de får jo ikke solgt sine fossilbiler  8)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Counterpointer

https://e24.no/makro-og-politikk/hoeyre/hoeyre-vil-ikke-forby-salg-av-bensin-og-dieselbiler/24584189

Ikke en Tesla-sak, men retorikken Hoksrud bruker er neppe særlig fremtidsrettet.

Sitat– For Frp vil det være uaktuelt å være med på å forby salg av nye bensin- og dieselbiler om seks år. Dette lukter Tesla-Høyre lang vei, jog eg kan umulig se for meg at de distriktspolitiske kreftene i Høyre vil stille seg bak dette, sa Bård Hoksrud, som sitter i Frps bilpolitiske utvalg og i finanskomiteen på Stortinget, til NTB da han fikk nyss om forslaget.

I denne sammenhengen brukes det som et klassebegrep. De «rike» mot «folk flest», her forstått som Tesla Høyre mot Bensin FrP, tror jeg.

Som forrige innlegg er inne på bygger det på fordommer.

Bærums Passat er jo samme linja, men et forsøk på å senke status.

fonberg

Godt inne i tredje fase: «then they fight you».
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

SurSnasen

Slik som mange hater VAG? Hater Møller? Hater fossilbiler? Etc. Det finnes fanatikere og de med sterke meninger i alle leire. Tesla er nok ikke mer utsatt for "hat" enn andre. Men er man i en leir selv vil man nok være ekstra på vakt mot "hat".

Counterpointer

Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:19

Slik som mange hater VAG? Hater Møller? Hater fossilbiler? Etc. Det finnes fanatikere og de med sterke meninger i alle leire. Tesla er nok ikke mer utsatt for "hat" enn andre. Men er man i en leir selv vil man nok være ekstra på vakt mot "hat".
Tror du egentlig på det selv?

Jeg er enig i at det finnes hatere på mange felter, og de som er mot innvandrere er nok mer tallrike enn de som hater Tesla.
Jeg tror Tesla er et objekt for misnøye som nok stiller mye høyere enn VAG, Møller ol.
På samme måte tror jeg også Tesla har en større og mer overbevist fanbase enn de fleste andre.

Men jeg har ikke noen tall eller undersøkelser å klaske til med, kun en oppfatning basert på mengde av eksempler fra media (både sosiale og vanlig type).

o.b.lix

Slik som mange hater VAG? Hater Møller?

De som hater Tesla, har aldri hatt en, mens de som hater VAG, har hatt en...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Råde

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:57
Slik som mange hater VAG? Hater Møller?

De som hater Tesla, har aldri hatt en, mens de som hater VAG, har hatt en...
Hahaha. EKSTREMT på kornet!
e-Golf | X75D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA