Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

SoftwareGeek

Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. februar 2019, klokken 14:20
Tror man kan bli lurt der. Hvis man ikke har friksjon mellom klosser og skiver vil man ikke ha effekt. Da vil man naturlig trå til hardere. Trår man hardt nok registrerer bilen at man panikkbremser, og kobler inn nødbremseassistansen. Den trekker pedalen ned mot bunnen. Hvis dette går fort for seg kan det godt kjennes ut som pedalen går rett i bunn uten motstand.

Jeg tror at noen av tilfellene som rapporteres rett og slett er resultat av dårlig friksjon mellom  skiver/klosser (ikke ukjent fra tidligere) og at nødbremseassistansen slår inn. Men er fryktelig spent på om  det er annet.

Du er nok inne på noe der. Opplevde dårlig bremseffekt i dag, helt til jeg fikk brukt bremsepedalen skikkelig 5-6 ganger. Kan tenke meg at de som bor der hvor det er flatt og kjører bare småturer, vil de i mange tilfeller bruke bremsene uhyre sjelden. Belegg vil kunne få god tid til å bygge seg opp på skivene.

daktari

Ja, det er jo mest sannsynlige årsak, og en bagatell i grunn.
Men hvis noen virkelig mener "tråkke pedalene i bunn" som en død pedal, da har de jo et problem. Selv tviler jeg på at det er fysisk mulig, og heller ingen vitnesbyrd har bekreft dette.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

sjokomelk

Utfordringen med bremseproblemene er ikke bremsene i seg selv, men at de aller fleste eierne aldri har kjørt biler med 14" Brembo performance-bremser før. Dette problemet er likt på alle biler med så store bremseskiver. Det er ganske mye mere overflate som skal tørkes eller pusses ren før du får full effekt på en 14" bremseskive enn på en 11" skive på en Corolla...
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

1000kwh

Sitat fra: sjokomelk på søndag 24. februar 2019, klokken 00:07
Utfordringen med bremseproblemene er ikke bremsene i seg selv, men at de aller fleste eierne aldri har kjørt biler med 14" Brembo performance-bremser før. Dette problemet er likt på alle biler med så store bremseskiver. Det er ganske mye mere overflate som skal tørkes eller pusses ren før du får full effekt på en 14" bremseskive enn på en 11" skive på en Corolla...
Tror du er inne på noe her ja. Ikke tenkt på det, men en liten skive vil jo tørke veldig mye fortere.

cra

Europesike tjuver er smartere enn amerikanske?

"Så vanskelig er det å stjele en Tesla og slippe unna med det", på IT-avisen: https://itavisen.no/2019/02/25/sa-vanskelig-er-det-a-stjele-enn-tesla-og-komme-unna-med-det/

Kan det kanskje bunne i at det er mer "joyrides" i Amerika, mens det er vinningstjuveri i Europa?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sveinung1954

Det amerikanske finanstilsynet SEC mener Elon Musk viser ringeakt for retten og at han har brutt en avtale om å ikke tvitre sensitive opplysninger om Tesla.

https://www.dn.no/motor/elon-musk/tesla/sec/tilsyn-ber-domstol-om-kjennelse-mot-elon-musk/2-1-551608
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

SurSnasen

Sitat fra: daktari på lørdag 23. februar 2019, klokken 19:31
Ja, det er jo mest sannsynlige årsak, og en bagatell i grunn.

Bremseproblemer er aldri en bagatell. Det aller viktigste du har på en bil, er velfungerende bremser.


Jejl

https://www.nrk.no/sognogfjordane/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461

Volvo i front mot front krasj med en Tesla i 80 km/t.

Hadde samme ulykke skjedd for 20-30 år siden hadde vel neppe noen av de 7 involverte overlevd.

Løve

Sitat fra: Jejl på søndag 03. mars 2019, klokken 16:16
https://www.nrk.no/sognogfjordane/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461

Volvo i front mot front krasj med en Tesla i 80 km/t.

Hadde samme ulykke skjedd for 20-30 år siden hadde vel neppe noen av de 7 involverte overlevd.

Lurer på hvor mye de respektive bilene sine sikkerhetssystem senket farten før det smalt. Og det holder nok med for 15 år siden for at det hadde blitt fatalt for de fleste i bilene. Nå er bilene sikre nok, nå mangler vi bare skikkelige veier.

Kristian O

Sitat fra: Løve på søndag 03. mars 2019, klokken 18:16
Sitat fra: Jejl på søndag 03. mars 2019, klokken 16:16
https://www.nrk.no/sognogfjordane/xl/jakta-pa-den-avgjerande-detaljen-_-difor-vart-kaja-_6_-alvorleg-skadd-1.14446461

Volvo i front mot front krasj med en Tesla i 80 km/t.

Hadde samme ulykke skjedd for 20-30 år siden hadde vel neppe noen av de 7 involverte overlevd.
Nå er bilene sikre nok, nå mangler vi bare skikkelige veier.
...og skikkelige sjåfører.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

THE

Sitat fra: Kristian O på søndag 03. mars 2019, klokken 18:57
Sitat fra: Løve på søndag 03. mars 2019, klokken 18:16

Nå er bilene sikre nok, nå mangler vi bare skikkelige veier.
...og skikkelige sjåfører.
Det er vel der full selvkjøring kommer inn... Da vil man forhåpentligvis slippe unna idiotene i trafikken som aldri skulle sittet bak et bilratt. I mellomtiden må man bare jobbe med seg selv for å bli en bedre sjåfør, og håpe at politiet klarer å luke ut flest mulig farlige sjåfører.  Selv om det er mye dårlig vei i Norge, så er det stort sett alltid sjåførfeil som er årsaken til ulykker, selv om veistandard kan være medvirkende årsak til ulykken, og ikke minst konsekvens av ulykken pga. farlig sideterreng, manglende rekkverk osv.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Joachim@sancon.no

Enig. Er vel i svært få tilfeller at veiene har vært så dårlig at en ulykke ville vært uungåelig, og i de fleste tilfeller så vil avpassing av fart og en mer oppmerksom sjåfør avverget de fleste ulykkene.

Det er kostbart å bygge vei i Norge. Det er behagelig med 4 felts motorvei, men det skal betales også..

Elmo

Sitat fra: THE på mandag 04. mars 2019, klokken 09:10
Det er vel der full selvkjøring kommer inn... Da vil man forhåpentligvis slippe unna idiotene i trafikken som aldri skulle sittet bak et bilratt.
:D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.32.3.1
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

Elbil fundamentalist

Lest hele artikkelen. Soleklart at tryggere biler har gitt færre dødsfall.
Neste skritt er å ikke bare ensidig klage over dårlige sjåfører fordi dem vil alltid være der. 2 profiler dominere norsk landeveier. Sinker som bygger opp lange kolonner bak seg, som igjen provoserer den utålmodige som absolutt skal forbi.

Å legge inn færre forbikjøringsmuligheter har vært en lang strategi for det lille ekspertmiljøet for trafikksikerhet i Norge. Bevvist legge inn svinger og høydekurver som hindrer sikt til forbikjøringer har de siste 40 årene preget norsk veibygging. Ettehvert som trafikken øker blir veikapasiteten sprengt blir konsekvensen av dette svært små marginer til forbikjøringer og utilgivelige veier med svært små eller fraværende veiskulder som gir null fluktmulighet ved slike møtesituasjoner.

Selv de aller fleste av oss er trygge sjåfører som ikke tar sjanser og kun foretar trygge forbikjøringene, skal vi altså la 2 sjåførprofiler dominere vår trafikksikkehet. Sinkerne og de utolmodige som foretar farlige «raseri» forbikjøringer. Disse sjåførpofilene vil alltid være der, og ikke ta hensyn til dette er altså i mine øyne å bygge inhumane veier.

I Sveriges Har de en mer virkelighetsnær tilnærming til nullvisjonen. Der er de derfor ferdig med å bygge fire felts motorveier, og andre landeveier har gjerne bred veiskulder og mange strekninger er det vekslende 2+1 med midtdeler som gir forbiljøringsmulighet hver 5'te kilometer.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
https://www.aftenposten.no/norge/i/k0W9L/Slik-kranglet-politikerne-seg-frem-til-darligere-veier
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA