Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

1317142119

Sitat fra: krl på man 23. jul 2018, kl. 11:33
Sitat fra: arthur på man 23. jul 2018, kl. 11:24
https://www.dn.no/nyheter/2018/07/23/0851/Motor/tesla-kunder-trekker-seg-i-hopetall-lei-av-a-vente-pa-model-3
Litt av noe pjatt.. Hvis du følger referansene bakover, så ender det opp hos en "synser". Med andre ord er dette ikke basert på konkrete tall. Og i følge artikkelen som siteres, så har Tesla uttalt at dette ikke stemmer. Merkelig at det siste ikke kom med hos DN?
Den såkalte synseren er det veldig mange som lytter til, fordi han er en av de som ofte har rett.

arthur

Med tanke på at tittel på denne tråden er; "Tesla i norske medier" så er det på grensen til "hysterisk" morsomt å se det hylekoret av Teslaholikere som skriker opp når det eneste man gjør er å linke til et oppslag i en av de fleste relativt anerkjent avis. Hva med å slutte å ta alt hva angår Tesla så forbasket personlig? ;D

Tesla i pengetrøbbel - ber om tilbakeføring av betaling

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/Tesla-i-pengetroebbel-ber-om-tilbakefoering-av-betaling

Nå er det vel bare å "dukke" vil jeg tro.

Gordon Retriever

Sensasjonsjournalistikk i praksis:

Link til tek.no-artikkel på forsiden av vg.no: Dyrere Tesla.

Overskift på tek.no-artikkelen det linkes til:

Dyrere Tesla - men mer utstyr.
Men for mange blir den billigere.

"Øker prisen" fenger vel VG-leserne mest, da. :)

trykkertor

Sitat fra: arthur på man 23. jul 2018, kl. 13:13
Med tanke på at tittel på denne tråden er; "Tesla i norske medier" så er det på grensen til "hysterisk" morsomt å se det hylekoret av Teslaholikere som skriker opp når det eneste man gjør er å linke til et oppslag i en av de fleste relativt anerkjent avis. Hva med å slutte å ta alt hva angår Tesla så forbasket personlig? ;D
Hehehe. Helt riktig arthur. La merke til det samme jeg også.
Kom inn på tråden. dagens 3 første poster er lenker til Tesla i norske medier.
De 2 første lenkene positive for Tesla = ingen reaksjon.
Den 3. lenken, (din), negativ for Tesla = BOOOM!!!
Teslafans i fullstendig forsvar. En etter en hiver seg på med "motskyts".  :D

Amoss

Sitat fra: trykkertor på man 23. jul 2018, kl. 13:28

Alt dette er vel åpent for tolkning. Slik jeg ser det var dagens første link vinklet negativt, den andre var positiv og den tredje var negativ. Altså påstand 1 er falsk.
1 bruker nevnte at den siste negative var basert på synsing og ignorerte kjente fakta. 1 bruker (meg) kom med ett hjertesukk over den typen journalistikk. På ingen måte hva jeg ville kalle for en "BOOOM!!!". Å påpeke feil/mangler i artikkelen bør vel kunne regnes som legitimt uten å bli klassifisert som "Teslafan" eller omtales som å gå "i fullstendig forsvar". Altså kjenner jeg meg heller overhode ikke igjen i den/de resterende påstanden(e).
Model S 85D

Hodetelefoner

Sitat fra: 1317142119 på man 23. jul 2018, kl. 13:12
https://www.dn.no/nyheter/2018/07/23/0851/Motor/tesla-kunder-trekker-seg-i-hopetall-lei-av-a-vente-pa-model-3
Litt av noe pjatt.. Hvis du følger referansene bakover, så ender det opp hos en "synser". Med andre ord er dette ikke basert på konkrete tall. Og i følge artikkelen som siteres, så har Tesla uttalt at dette ikke stemmer. Merkelig at det siste ikke kom med hos DN?
Den såkalte synseren er det veldig mange som lytter til, fordi han er en av de som ofte har rett.
De leverer ut biler til amerikanske folk før de begynner på europeiske utgaver. Derfor går tiden ned for dem. Ikke pga manglende bestillingener.  Dette VET de fleste. Hvis de tenker seg om..

Tellus

Tesla i pengetrøbbel - ber om tilbakeføring av betaling

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/Tesla-i-pengetroebbel-ber-om-tilbakefoering-av-betaling

Nå er det vel bare å "dukke" vil jeg tro.

Dette virker veldig rart. Hvis dette er riktig så tipper jeg det har sammenheng med at Elon er desperat etter å vise sorte tall for Q3. Reversering av tidligere bokførte kostnader grunnet snille underleverandører vil falle rett ned på bunnlinjen for Tesla. Hvorfor noen underleverandører skulle føle det formålstjenlig å gi slike gaver virker rart, men muligens  bruker Tesla sin størrelse til å skvise sine underleverandører nå. EM tror nok at å vise til et lite overskudd kontra et lite underskudd for Q3 er avgjørende. Ser ikke helt logikken i en slik tankegang. Det viktige er at Tesla skaper trygget i markedet for at de har en foretningsmodell som vil gi bærekraftig inntjening og kontantstrøm. Å stresse med å lande positive engangseffekter har neppe noen betydning for det brede markedet. Kanskje tvert i mot.

daktari

Dere må nesten lese den originale artikkelen om 'tilbakeføringen' i Wall Street journal, som nå norske medier lager coverversjoner av. Originalen er mildt sagt mangelfull, og jeg mistenker at underleverandør som har lekket forhandlingsutspillet til Tesla har en agenda i å ikke bli presset på pris. Men hvorfor ikke WSJ viser hele brevet, og gjør en grundigere analyse, kan man lure på.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

Sitat fra: trykkertor på man 23. jul 2018, kl. 13:28
Hehehe. Helt riktig arthur. La merke til det samme jeg også.

Må si det er mer tragikomisk at en 3-4 brukere har gjort det til sitt kall å skrive utelukkende negativt om merket. Kun negativt kun maksimal negativ tolkning. Jeg lurer virkelig på hva som driver folk som har det som misjon å være negativ. Litt mer forståelig med folk som er positive.
Hylekoret som sitter i skyttergraven sin og venter på neste negative artikkel hvor de kan tolke maks negativt og syrlig er det heldigvis bare noen få sjeler av her på forumet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

For egen del legger jeg kun ut (link til) artikler som er å finne i norske medier hvilket jeg mener er i henhold til trådens tittel. Om enkelte mener at disse er av negativ karakter så skyldes det kanskje at det er mange artikler av negativ karakter, men her skal altså budbringeren "skytes"? Javel. Nok en link med overskrift;

JP Morgan ser Tesla-aksjen ned 40 prosent

JP Morgan bekrefter i dag sin underweight-vurdering på Tesla-aksjen.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/07/JP-Morgan-ser-Tesla-aksjen-ned-40-prosent

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på man 23. jul 2018, kl. 11:43
Med performancemodell på vei, flere valg, salg i EU og ingen konkurrenter i den fjerneste horisont tror jeg Tesla fortsatt kan ta bekymring om etterspørsel med slående ro :D
Garantert. Vås om fall i etterspørsel nå er kunnskapsløst og historieløst.
Men jeg har sittet flere ganger i lengre diskusjoner med kjente personer (blant annet med John Petersen i Axion tilbake i 2012). Det er overraskende hva skylapper kan føre til av negative påstander. Ingenting overrasker meg når man setter budskap i sammenheng med budbringer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: arthur på man 23. jul 2018, kl. 15:04
For egen del legger jeg kun ut (link til) artikler som er å finne i norske medier hvilket jeg mener er i henhold til trådens tittel. Om enkelte mener at disse er av negativ karakter så skyldes det kanskje at det er mange artikler av negativ karakter, men her skal altså budbringeren "skytes"?

Det er helt klart innen for trådens tema, det har du rett i. Men finner det likevel påfallende at dersom det blir påpekt feil eller mangler i artikkelen i denne tråden så blir det "BOOOM!!! Teslafans i fullstendig forsvar. En etter en hiver seg på med "motskyts".". Så det er altså ikke "lov"?  Alle negative artikler - uansett hvor feil eller missvisende de er - skal få lov å stå uimotsagt?

... en annen ting jeg - og flere andre her også - finner svært påfallende er hvordan det er enkelte brukere som KUN finner disse negative artiklene, og aldri noen positive? Selv har jeg postet flere i begge retninger, men utviser ett visst skjønn og utelatt de alt for åpenbare klikk-hore-fake-artiklene. Evnt. lagt den inn med en advarsel om at det er nettopp det.  Men, i det siste har jeg bevisst droppet de negative artiklene - fordi jeg vet at de kommer inn her i tråden fortere enn svint uansett. Men de positive artiklene kan fort glimre med sitt fravær....
Model S 85D

hELgenen

Tror nok enkelte som hyler har shortet aksjen og gjør alt de kan for å dra opp negative nyheter – noe annet ville jo være snodig. Dessuten er Tesla et yndet merke å hate. Først har du Elon himself, som elsker fansen og takler kritikk veldig dårlig. Han har jo blitt satt i samme bås som Trump av CNN. Så har du kundene som skryter så  hinsides av bilene og alle fordelene de opplever at enhver med litt kritisk sans forstår at her er det lite objektivitet inne i bilde. Og så har du de misfornøyde kundene som har pantsatt hus,garasje og satt vedlikehold av kone på vent for å oppnå bildrømmen og opplever service marerittet – andres ulykke er jo som kjent heller ikke å forakte – og når det i tillegg treffer en som mange oppfatter som en snylter – ja så blir det jo helt fantastisk. 

arthur

Sitat fra: Amoss på man 23. jul 2018, kl. 15:22
Sitat fra: arthur på man 23. jul 2018, kl. 15:04
For egen del legger jeg kun ut (link til) artikler som er å finne i norske medier hvilket jeg mener er i henhold til trådens tittel. Om enkelte mener at disse er av negativ karakter så skyldes det kanskje at det er mange artikler av negativ karakter, men her skal altså budbringeren "skytes"?

Det er helt klart innen for trådens tema, det har du rett i. Men finner det likevel påfallende at dersom det blir påpekt feil eller mangler i artikkelen i denne tråden så blir det "BOOOM!!! Teslafans i fullstendig forsvar. En etter en hiver seg på med "motskyts".". Så det er altså ikke "lov"?  Alle negative artikler - uansett hvor feil eller missvisende de er - skal få lov å stå uimotsagt?

... en annen ting jeg - og flere andre her også - finner svært påfallende er hvordan det er enkelte brukere som KUN finner disse negative artiklene, og aldri noen positive? Selv har jeg postet flere i begge retninger, men utviser ett visst skjønn og utelatt de alt for åpenbare klikk-hore-fake-artiklene. Evnt. lagt den inn med en advarsel om at det er nettopp det.  Men, i det siste har jeg bevisst droppet de negative artiklene - fordi jeg vet at de kommer inn her i tråden fortere enn svint uansett. Men de positive artiklene kan fort glimre med sitt fravær....

For min del kan du mene akkiurat hva du vil og synes det er greit om du også kan gi andre den "friheten" uten at du til enhver tid skal omtale andre som om de har en eller annen form for "uhederlig" motiv. Jeg har ikke det minste problem, eller motforestilling, not å legge ut artikler om Tesla med positiv vinkling, men problemet er at de er "few and far between" og det faller åpenbart enkelte tungt for brystet. Deal with it!

Amoss

Sitat fra: arthur på man 23. jul 2018, kl. 15:39
Jeg har ikke det minste problem, eller motforestilling, not å legge ut artikler om Tesla med positiv vinkling, men problemet er at de er "few and far between" og det faller åpenbart enkelte tungt for brystet. Deal with it!

De er nok tydeligvis det der DU ser, men vi andre har ingen problemer med å finne de positive artiklene du ikke klarer å se...
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA