Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Muffinman

Er vel en som har "Møller" til mellomnavn, men har jobber vel neppe i i Møller av den grunn?

Slettix

Sitat fra: hELgenen på søndag 24. juni 2018, klokken 15:33
Sitat fra: HKS på søndag 24. juni 2018, klokken 13:12
Jepp, diesel i X3, og plug-in hybrid på XC60.

Synes det er ganske tvilsomt å anbefale en dieselbil i 2018, da følger man ikke særlig med. X3 leveres sikkert med bensinmotor.

Enig at det er snodig å anbefale en diesel foran de andre. Men det er ikke synsing dette med problemer for TMX.  Jeg undersøkte dette grundig ifb. Med min bestilling og ble så skremt at jeg trakk bestilling. Tesla har enorme utfordringer med kvalitet og er ikke fungerende mhp. Service pga lav tilgang på deler. Tesla MÅ ta grep her. Jeg synes TMX er en super bil,men dersom feil skulle oppstå vil jeg ha det rettet relativt raskt. Å vente mer enn 2 uker på time avtale er egentlig uhørt og når bilen først kommer inn så bør feil rettes innen 1 uke. Har selv levert bulkede biler til biloppretter og det tar ikke ukevis å fikse disse når deler er tilgjengelig

Har hatt en fullt utstyrt BMW X3 med null problemer gjennom 3 år før jeg byttet til en Model X.
Er enig i vurderingen din om at service-nivået til Tesla ikke er godt nok, og milevis bak BMW pr i dag.

Bilen min er nå på service og har vært det i en måned allerede. Måtte vente i flere måneder før jeg fikk time også, så jeg har forståelse for konklusjonen din.
Men jeg angrer slett ikke på at jeg byttet fra BMW til Tesla, og hadde glatt gått for en Model X på nytt igjen i dag også. Synes den er det beste alternativet når alt kommer til alt. Servicen har jeg også troen på blir bedre når ting får stabilisert seg - de har rett og slett solgt mer biler enn de klarer å håndtere.
Jeg er i hvert fall villig til å gi dem litt slack enn så lenge.
BMW i3, fra april 2016. Legges snart ut for salg
Tesla Model X 100D, bekreftet 1.8, levert 27. nov 2017
Tesla Model S 75D, bekreftet 4.10, leveres des 2017

Muffinman

Hvor lenge da tenker du? Mulig du er fersk eier, men mange av oss som snart fyller fem år med Tesla har levd med liknende tilstander i fire av dem. Undertegnede måtte bytte til et servicesenter med lavere belastning og sannsynligvis mye strammere management før jeg kom meg ut av hengemyra hvor man ventet 4-5 måneder på avtale for å fikse feil verkstedet selv hadde laget, hvorpå de enten ikke ble utbedret eller nye feil ble tilført igjen.

De kan ikke fortsette å pøse ut biler med feil og forvente at de skal repareres ferdig på verkstedene. Det vil være en nedadgående spiral, og jeg er redd man nærmer seg et kritisk punkt nå hvor man enten tar grep og løser problemene på kort sikt, eller risikerer at det blir så uhåndterlig at det kan velte selskapet. Her må det strammes opp i begge ender; nybilene må kvalitetssikres bedre og man må klare å korrigere mye tidligere slik at feil ikke serieproduseres i årevis etter påvisning. Så må man gjøre noe med verkstedkapasiteten, både antall lokasjoner ikke minst deletilgang.

DagfinnN

#5973
I følge denne linken har Tesla klart det. 5000 biler pr. uke er oppnådd.
Come on haters. Dere klarer sikkert å snu dette negativt også.
Hva med alle som har sagt at 1000 biler i uka er max som Tesla i all framtid klarer å produsere. Husker Lars slettet en del slike innlegg.
https://itavisen.no/2018/06/25/bil-tesla/
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

OlaM

Sitat...det mye omtalte målet om 5000 biler i uka er realisert...

Kilde:
Electrek

*klikker link*

SitatTesla Model 3 battery production is at 5,000 unit per week

:-\
'21 3LR

georglu

Sitat fra: OlaM på mandag 25. juni 2018, klokken 23:16
SitatTesla Model 3 battery production is at 5,000 unit per week

:-\

Og batteriproduksjonen er en sentral del av byggingen av Model 3. Uten den i tilstrekkelige kvanta er det komplett umulig å oppnå 5000 biler pr uke.

Hvis jeg skal gjette, så er det GA-linjen som er den største utfordringen pt. og derfor de har bygget en 3. og eller 4. av denne for å få nok kapasitet.

Sannsynligvis vil Tesla kunne vise til at de klarer 5000 i uka rett før kvartalsslutt, men at det ennå går litt tid før de klarer å holde tempoet oppe over tid. Når sommeren er over er milepælen 5000 pr uke forlenget passert og vi snakker om 10.000 som neste store milepæl. Elon vil kanskje presse på for å nå det innen utgangen av Q4, men jeg tror første halvår neste år er mest realistisk for en dobling til 10.000.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

rsomby

#5976
Sitat fra: Slettix på mandag 25. juni 2018, klokken 18:56
Sitat fra: hELgenen på søndag 24. juni 2018, klokken 15:33
Sitat fra: HKS på søndag 24. juni 2018, klokken 13:12
Jepp, diesel i X3, og plug-in hybrid på XC60.

Synes det er ganske tvilsomt å anbefale en dieselbil i 2018, da følger man ikke særlig med. X3 leveres sikkert med bensinmotor.

Enig at det er snodig å anbefale en diesel foran de andre. Men det er ikke synsing dette med problemer for TMX.  Jeg undersøkte dette grundig ifb. Med min bestilling og ble så skremt at jeg trakk bestilling. Tesla har enorme utfordringer med kvalitet og er ikke fungerende mhp. Service pga lav tilgang på deler. Tesla MÅ ta grep her. Jeg synes TMX er en super bil,men dersom feil skulle oppstå vil jeg ha det rettet relativt raskt. Å vente mer enn 2 uker på time avtale er egentlig uhørt og når bilen først kommer inn så bør feil rettes innen 1 uke. Har selv levert bulkede biler til biloppretter og det tar ikke ukevis å fikse disse når deler er tilgjengelig

Har hatt en fullt utstyrt BMW X3 med null problemer gjennom 3 år før jeg byttet til en Model X.
Er enig i vurderingen din om at service-nivået til Tesla ikke er godt nok, og milevis bak BMW pr i dag.

Bilen min er nå på service og har vært det i en måned allerede. Måtte vente i flere måneder før jeg fikk time også, så jeg har forståelse for konklusjonen din.
Men jeg angrer slett ikke på at jeg byttet fra BMW til Tesla, og hadde glatt gått for en Model X på nytt igjen i dag også. Synes den er det beste alternativet når alt kommer til alt. Servicen har jeg også troen på blir bedre når ting får stabilisert seg - de har rett og slett solgt mer biler enn de klarer å håndtere.
Jeg er i hvert fall villig til å gi dem litt slack enn så lenge.

Service var bra i 2014. Etter det har vi ventet slik du sier nå med troen på at ting blir bedre når det får stabilisert seg. Sorry, det er feil, og det blir bare verre.

rsomby

Sitat fra: DagfinnN på mandag 25. juni 2018, klokken 22:47
I følge denne linken har Tesla klart det. 5000 biler pr. uke er oppnådd.
Come on haters. Dere klarer sikkert å snu dette negativt også.
Hva med alle som har sagt at 1000 biler i uka er max som Tesla i all framtid klarer å produsere. Husker Lars slettet en del slike innlegg.
https://itavisen.no/2018/06/25/bil-tesla/

Jeg har aldri tvilt på at de kommer til å nå målet i produksjonen. Men ALT er avhengig av at de ikke har samme elendige kvaliteten som på S og X. Da kommer de til å knele helt, og da hjelper det ikke å pisse buksen med å love flotte nye flotte modeller med raketter i rumpen og what not. De sliter allerede i norge med å levere ut noen tusen biler mnd og alt i serviceapparatet lider av disse sprintene hvor alt kan unnskyldes med leveringsfokus.

Model 3 bestilling har jeg, men om det viser seg at de fremdeles levere tja kvalitet så går den rett på finn nå den tid kommer

vegardg

Sitat fra: DagfinnN på mandag 25. juni 2018, klokken 22:47
I følge denne linken har Tesla klart det. 5000 biler pr. uke er oppnådd.
Come on haters. Dere klarer sikkert å snu dette negativt også.
Hva med alle som har sagt at 1000 biler i uka er max som Tesla i all framtid klarer å produsere. Husker Lars slettet en del slike innlegg.
https://itavisen.no/2018/06/25/bil-tesla/
Haters, faktisk...

I linken du viser til står det at de produserer 5000 batteripakker i uka. Ikke biler. Men for all del, sprett sjampisen. Lat som at det er biler.

OlaM

ITavisen har oppdatert artikkelen sin etter han postet.
'21 3LR

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

georglu

Litt interessant at Tesla får sånn enorm negativ omtale i pressen, men når Audis sjef blir arrestert så nevnes det knapt i nyhetsmediene (i alle fall ikke på samme click-baity måte som Tesla-"nyheter"). Nå blir også e-tron quattro forsinket:

https://electrek.co/2018/06/25/audi-delays-launch-e-tron-quattro-electric-suv-arrest-cep/

Var det ikke noen som ble arrestert hos Daimler også? Eller var det bare kontorene som ble ransaket? Og hos BMW?

Hvor er hylekoret som nå hevder at BMW, VW og Daimler går under pga krav om titalls/hundretalls milliarder DOLLAR i bøter og fengslede ledere?

Er det bare meg eller er media forutinntatt når det kommer til negativ omtale av Tesla?

Mange liker tydeligvis ikke det Tesla gjør. Hvilket egentlig må bety at Tesla gjør mye riktig, når så mange virker å ha en så tydelig agenda om å sverte Tesla mest mulig. Mange virker fryktelig redde for virksomheten deres.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

OlaM

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:23
Er det bare meg

Ja, omtrent. Du og et par andre er hypersensitive for negativ Tesla-PR. Pust med magen, lukt på et par blomster.
'21 3LR

georglu

Sitat fra: OlaM på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:25
Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:23
Er det bare meg

Ja, omtrent. Du og et par andre er hypersensitive for negativ Tesla-PR. Pust med magen, lukt på et par blomster.

Har det helt fint, jeg. Absolutt ikke hypersensitiv. Puster med magen, rister litt oppgitt på hodet over alle idiotene der ute som bare MÅ rakke ned på Tesla. Det jeg savner er ordentlig balansert rapportering og ikke click-baity artikler med hauger av feil og falske anklager. (a la "AP dreper", "Tesla brenner", osv.)

Jeg (og mange andre) er klar over de mange svakhetene med Tesla, men også overbevist om at de vil rette opp feilene deres (noe de også gjør). Model 3 er beviselig en av de beste bilene Tesla har produsert til nå og mest sannsynlig on par eller bedre enn tilsvarende biler i USA. Fakta er at de på nåværende tidspunkt selger mer enn Audi A4, Mercedes C-klasse og BMW 3-serie i USA og produksjonslinjen er ikke fullt opprampet. De sier ikke lite. Hadde det vært store problemer med bilene ville salget stoppet helt opp og reservasjonslisten forsvunnet. Men gjør den det? Tesla er et børsnotert selskap og det er veldig strenge regler for hva de presenterer av informasjon til markedet, så vi må kunne stole på kvartalsrapportene de kommer med om du tviler på tallene deres.

Og dieselskandalen er da i det minste blitt stor nok til å få egen emneknagg hos e24.no, men det er påfallende hvor mer respektert mediene er med de etablerte bil-produsentene.

https://e24.no/bil/dieselskandalen/

Mulig fordi Tesla/Elon Musk er litt den små-rampede gutten i klassen som vil snu hele industrien på hodet?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

arthur

Sitat fra: georglu på tirsdag 26. juni 2018, klokken 09:23
Er det bare meg .....

Nei, du er åpenbart ikke alene, men utover en del av de som en Tesla så er det "noe " lengre mellom folk som tilsynelatende opplever dette som et problem.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA