Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:23
Salget gjennomføres på nettsiden av kunden selv, uten behov for en selger.

Tja.... Min siste til nå ble faktisk kjøpt gjennom selger. :)

Ellers er det vel liten tvil om at det er på tide å oppgradere serviceapparatet i en del områder, og det er nok Tesla smertelig klare over. Håper det blir fokus for ny sjef; et glatt serviceapparat gir mersalg på sikt, selv om antallet solgte biler i nær framtid kanskje vil kunne lide litt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

Har vel vært en dansk sjef som strupte ned på service. Om an borte vet jeg ikke. Men håper det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Nuvolari

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:06
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 13. juni 2018, klokken 19:47
Pål har hatt salg som fokus før sin avgang.
Vel, når toppsjefen for Nord-Europa har salg som fokus (i en bedrift hvor bilen nærmest (og bokstavelig talt) selger seg selv), samtidig som service og ettermarkedet praktisk talt ligger med brukket rygg, var det kanskje på tide at han fant seg noen nye private fokusområder.

Smått utrolig at ikke Tesla selv klarer å se hvor skoen trykker, og hvor dette faktisk bærer. De kommer til å miste masse kunder når reelle utfordrere etterhvert kommer på banen.

100% enig. Tesla selger seg selv i Norge. Rentekampanjen var bra og økte salget i perioden men jeg vil anta at det tærer hardt på marginen ift bilene solgt i perioden.

Tesla Norge burde åpenbart fokusert på andre deler av verdikjeden enn salg hvis langsiktig fokus er viktig.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

OlaM

#5943
Har jobbet i to bedrifter som gikk dårlig. I begge tilfeller var maksimum salg uten å tenke fremtidig produktstøtte en sentral grunn til at det gikk til helvete. Å rette opp store mengder feil koster veldig mye penger. Tenk på profittmarginen på 1 bil levert i Norge vs kostnadene ved garantireparasjon, ny reparasjon for fiks av slurv, ny garantireparasjon for del som manglet og ny garantireparasjon for gjentatt feil, alt mens kunden kjører en lånebil for deres regning. Da er salgsinnsatsen på den bilen et netto tap, det hadde vært mer penger å tjene på å ikke selge.

Jeg sier ikke at det er håpløst, men tenk hvor ille det er i forhold til hvor bra det kunne vært. At servicesjefen kom fra en jobb i et viruskiller-firma sier sitt. De tenkte vel at bare man laget en elegant webside for å bestille service så var mesteparten av jobben gjort, frontrutene shipper jo seg selv. Det er bare å håpe at pengebålet, pengeinfernoet, gradvis kan la seg slukke før alt er konsumert.
'21 3LR

Hodetelefoner

Tesla har sykt god margin på bilene. Men fortsatt idiotisk at dårlig montering i USA ødelegger så mye for dem

Amoss

Model S 85D

Kristian O

-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Agmuns

Sitat fra: Kristian O på søndag 17. juni 2018, klokken 10:25
Sitat fra: Amoss på søndag 17. juni 2018, klokken 10:04
https://www.dagbladet.no/nyheter/her-gar-skuespillerens-tesla-opp-i-flammer/69908998
SitatHer går skue­spillerens Tesla opp i flammer
Merkelig brann. Positivt at brannvesen fekk raskt kontroll.
Det ser ut som når en mobiltelefon selvantenner, bare at en telefon ikke brenner så lenge og med så store flammer. Dette vil vi nok bare se mer av i fremtiden og er en risiko man velger å ta ved å kjøre elbil (og eie en mobiltelefon).

Se på denne Note 7-telefonen etter den blir kastet i bakken: https://www.youtube.com/watch?v=IYwvhqHjn60

Espen Hugaas Andersen

Greit at om uhellet skulle være ute, så er ikke brannen mer intens enn at man egentlig kan bare fortsette å bli sittende i bilen. Hadde de vært en bensinbil så hadde det bare vært å løpe, for bilen hadde vært innhyllet i flammer lenge før brannvesenet hadde vært på plass.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Jepp, bensinbrann hadde vært vesentlig mer eksplosiv.
Kan han ha vært tom for kjølemiddel?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på søndag 17. juni 2018, klokken 17:08Jepp, bensinbrann hadde vært vesentlig mer eksplosiv.
Kan han ha vært tom for kjølemiddel?
Tvilsomt. Det er vel sensorer både på kjølemiddelnivå og temperatur.

Jeg mistenker at det er snakk om en skade. Den trenger ikke å ha skjedd samme dag, man kan kjøre over noe som gjør at bunnplaten får seg en trøkk, og så blir det kortslutning og brann på et senere tidspunkt.

Om batteripakken var uskadd, så er dette (så vidt jeg vet) første gang det har oppstått brann i en Tesla batteripakke uten skade.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Molteni

Må vel ha et abonnement for å lese denne. Uansett, Fædrelandsvennen er alltid klar for å fyre opp under Tesla- og syklistmotstanden. I dette tilfellet er det viktigere at det er en Tesla mer enn farten..!
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/Kv9pzE/Holdt-fartsgrensen-i-Oddernestunnelen-da-Teslaen-kom---Haper-vedkommende-er-fotgjenger-snart
'21 TM3 LR
'18 S75D FSD Solgt
'15 eGolf Solgt

fem

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. juni 2018, klokken 18:18
Sitat fra: daktari på søndag 17. juni 2018, klokken 17:08Jepp, bensinbrann hadde vært vesentlig mer eksplosiv.
Kan han ha vært tom for kjølemiddel?
Tvilsomt. Det er vel sensorer både på kjølemiddelnivå og temperatur.

Jeg mistenker at det er snakk om en skade. Den trenger ikke å ha skjedd samme dag, man kan kjøre over noe som gjør at bunnplaten får seg en trøkk, og så blir det kortslutning og brann på et senere tidspunkt.

Om batteripakken var uskadd, så er dette (så vidt jeg vet) første gang det har oppstått brann i en Tesla batteripakke uten skade.
Jeg tipper dette er en thermal runaway, forårsaket av en defekt eller produksjonsfeil i en av battericellene. Li-ion batterier kan selvantenne på denne måten uten å være skadet, det er bare veldig sjeldent at det skjer.

Betryggende å se at forbrenningen er så treg og skjer i en fast retning, slik at man kan klatre ut på andre siden. Fossilbiler selvantenner også.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: fem på mandag 18. juni 2018, klokken 09:51Jeg tipper dette er en thermal runaway, forårsaket av en defekt eller produksjonsfeil i en av battericellene. Li-ion batterier kan selvantenne på denne måten uten å være skadet, det er bare veldig sjeldent at det skjer.

Betryggende å se at forbrenningen er så treg og skjer i en fast retning, slik at man kan klatre ut på andre siden. Fossilbiler selvantenner også.
Batteripakken er designet slik at det er vanskelig for en enkelt celle å antenne de andre cellene i modulen. Det krever litt energi å få i gang reaksjonen, og en enkelt celle inneholder ikke ekstreme mengder energi. Ved skade derimot kan man få i gang en reaksjon i flere celler samtidig, og da er det enklere å få thermal runaway.

Men det kan så klart ikke utelukkes at dette er et resultat av en eller flere defekte celler. Eventuelt kan det også være BMS som er defekt og har f.eks overladet flere celler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Sitat fra: fem på mandag 18. juni 2018, klokken 09:51
Jeg tipper dette er en thermal runaway, forårsaket av en defekt eller produksjonsfeil i en av battericellene. Li-ion batterier kan selvantenne på denne måten uten å være skadet, det er bare veldig sjeldent at det skjer.

Betryggende å se at forbrenningen er så treg og skjer i en fast retning, slik at man kan klatre ut på andre siden. Fossilbiler selvantenner også.
Nja, selvantenner og selvantenner: hvis det lekker bensin så antennes det lett.

Husker bilen til svigers fusket litt. Jeg åpnet panseret og fikk en sprut bensin i trynet. Det stod en tynn fontene bensin fra et lite hull i bensinslangen, sprutet akkurat over motorblokken og eksosen, og landet på et kaldt sted... Nære på, ble ikke brann. Morken slange.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA