Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Amoss

Model S 85D

Kristian O

-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Agmuns

Sitat fra: Kristian O på søndag 17. juni 2018, klokken 10:25
Sitat fra: Amoss på søndag 17. juni 2018, klokken 10:04
https://www.dagbladet.no/nyheter/her-gar-skuespillerens-tesla-opp-i-flammer/69908998
SitatHer går skue­spillerens Tesla opp i flammer
Merkelig brann. Positivt at brannvesen fekk raskt kontroll.
Det ser ut som når en mobiltelefon selvantenner, bare at en telefon ikke brenner så lenge og med så store flammer. Dette vil vi nok bare se mer av i fremtiden og er en risiko man velger å ta ved å kjøre elbil (og eie en mobiltelefon).

Se på denne Note 7-telefonen etter den blir kastet i bakken:
https://www.youtube.com/watch?v=IYwvhqHjn60

Espen Hugaas Andersen

Greit at om uhellet skulle være ute, så er ikke brannen mer intens enn at man egentlig kan bare fortsette å bli sittende i bilen. Hadde de vært en bensinbil så hadde det bare vært å løpe, for bilen hadde vært innhyllet i flammer lenge før brannvesenet hadde vært på plass.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Jepp, bensinbrann hadde vært vesentlig mer eksplosiv.
Kan han ha vært tom for kjølemiddel?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på søndag 17. juni 2018, klokken 17:08Jepp, bensinbrann hadde vært vesentlig mer eksplosiv.
Tvilsomt. Det er vel sensorer både på kjølemiddelnivå og temperatur.

Jeg mistenker at det er snakk om en skade. Den trenger ikke å ha skjedd samme dag, man kan kjøre over noe som gjør at bunnplaten får seg en trøkk, og så blir det kortslutning og brann på et senere tidspunkt.

Om batteripakken var uskadd, så er dette (så vidt jeg vet) første gang det har oppstått brann i en Tesla batteripakke uten skade.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Molteni

Må vel ha et abonnement for å lese denne. Uansett, Fædrelandsvennen er alltid klar for å fyre opp under Tesla- og syklistmotstanden. I dette tilfellet er det viktigere at det er en Tesla mer enn farten..!
https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/Kv9pzE/Holdt-fartsgrensen-i-Oddernestunnelen-da-Teslaen-kom---Haper-vedkommende-er-fotgjenger-snart
'21 TM3 LR
'18 S75D FSD Solgt
'15 eGolf Solgt

fem

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. juni 2018, klokken 18:18
Sitat fra: daktari på søndag 17. juni 2018, klokken 17:08Jepp, bensinbrann hadde vært vesentlig mer eksplosiv.
Tvilsomt. Det er vel sensorer både på kjølemiddelnivå og temperatur.

Jeg mistenker at det er snakk om en skade. Den trenger ikke å ha skjedd samme dag, man kan kjøre over noe som gjør at bunnplaten får seg en trøkk, og så blir det kortslutning og brann på et senere tidspunkt.

Om batteripakken var uskadd, så er dette (så vidt jeg vet) første gang det har oppstått brann i en Tesla batteripakke uten skade.
Jeg tipper dette er en thermal runaway, forårsaket av en defekt eller produksjonsfeil i en av battericellene. Li-ion batterier kan selvantenne på denne måten uten å være skadet, det er bare veldig sjeldent at det skjer.

Betryggende å se at forbrenningen er så treg og skjer i en fast retning, slik at man kan klatre ut på andre siden. Fossilbiler selvantenner også.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: fem på mandag 18. juni 2018, klokken 09:51Jeg tipper dette er en thermal runaway, forårsaket av en defekt eller produksjonsfeil i en av battericellene. Li-ion batterier kan selvantenne på denne måten uten å være skadet, det er bare veldig sjeldent at det skjer.

Betryggende å se at forbrenningen er så treg og skjer i en fast retning, slik at man kan klatre ut på andre siden. Fossilbiler selvantenner også.
Batteripakken er designet slik at det er vanskelig for en enkelt celle å antenne de andre cellene i modulen. Det krever litt energi å få i gang reaksjonen, og en enkelt celle inneholder ikke ekstreme mengder energi. Ved skade derimot kan man få i gang en reaksjon i flere celler samtidig, og da er det enklere å få thermal runaway.

Men det kan så klart ikke utelukkes at dette er et resultat av en eller flere defekte celler. Eventuelt kan det også være BMS som er defekt og har f.eks overladet flere celler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daktari

Sitat fra: fem på mandag 18. juni 2018, klokken 09:51
Jeg tipper dette er en thermal runaway, forårsaket av en defekt eller produksjonsfeil i en av battericellene. Li-ion batterier kan selvantenne på denne måten uten å være skadet, det er bare veldig sjeldent at det skjer.

Nja, selvantenner og selvantenner: hvis det lekker bensin så antennes det lett.

Husker bilen til svigers fusket litt. Jeg åpnet panseret og fikk en sprut bensin i trynet. Det stod en tynn fontene bensin fra et lite hull i bensinslangen, sprutet akkurat over motorblokken og eksosen, og landet på et kaldt sted... Nære på, ble ikke brann. Morken slange.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

OlaM

Det skal endel til. Fikk en god desiliter bensin rett ned på kjørevarm MC-motor og svanehals en gang. Det kommer jo gjerne en ekstra slant hvis man løfter pistolen vekk fra tanken uten å vinkle tuten opp. Den fosskokte nede mellom kjøleribbene, men antente heldigvis ikke. Mulig en eventuell brann kunne blitt dempet noe av min ufrivillige urinering.
'21 3LR

Muffinman

Takk for den. Nå vil jeg aldri mer kunne høre ordet 'kjølevæske' uten å få ufine bilder i hodet.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HKS

Model X kommer på siste plass.... X3 vant testen.

Fra konklusjon:
Sitat3. Tesla Model X - 23/36 poeng.
Tesla er en artig utfordrer med en utrolig suksess i Norge. De er først på banen med lang rekkevidde og innovatører på en rekke områder. Den har mange kule gadgets og noen praktiske løsninger, men overskygges av ulemper. Diverse forum, personlige erfaringer og venner og kjente, forteller oss om tvilsom kvalitet og en policy der kundene tester produktet før det er ferdig. Men: Det er noe helt eget å kjøre en Tesla!
Tesla Model 3 Long Range

Espen Hugaas Andersen

Aha, høres ut som et svært tvilsomt beslutningsgrunnlag. De burde forholde seg til fakta i stedet for synsing. (Svært glad for at jeg ikke betalte for å lese artikkelen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA