Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Geirr på onsdag 13. juni 2018, klokken 14:35
Tesla-sjefen slutter:
https://www.dn.no/privat/2018/06/13/1413/Motor/tesla-sjefen-slutter

Snakk om villende overskrift. Man ledes til å tro at det er snakk om Musk.

Og denne da: "Jeg er utrolig stolt over det vi har fått til med teamet. Det har tatt lang tid å bygge opp, men nå er teamet komplett"

Komplett, sier du? Ingen kapasitetsproblemer på service? Ingen problemer med deler? Neidaså.

bmw2002

Sitat fra: Snapcase på onsdag 13. juni 2018, klokken 15:53
Gjort en så dårlig jobb at jeg trur han fikk beskjed om å gå av.

Nå må noen inn som forstår at alle biler, også Tesla trenger service og reservedeler, og det innen rimelig tid.

Det er samme problemet med reservedeler i USA. Massevis av folk som har ventet i 2-8 måneder på deler.

satheesh.net

Jeg ønsker bare å skape et klarere og korrekt bilde av avgangen til Pål, før folk spekulerer ut av det blå.

Pål har hatt salg som fokus før sin avgang. En stilling som han forøvrig sa opp allerede i Q1 i år. Han har noen spennende prosjekter på gang, som han foreløpig må holde privat. Ellers er avgangen helt uten dramatikk. Han har fått lov til å fortsette en stund til pga den gode jobben som han og teamet hans ønsket å fullføre (ifm salg).

Jeg ønsker Pål lykke til videre og håper hans erstatter gjør en like god jobb!

moderator 2

Diverse inlegg slettet. En bruker utestengt i 14. dager.

Trolling og personhets er ikke ønskelig.

Lars
Forum admin  :police:
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Ellemelle

#5929
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 13. juni 2018, klokken 19:47
Pål har hatt salg som fokus før sin avgang.
Vel, når toppsjefen for Nord-Europa har salg som fokus (i en bedrift hvor bilen nærmest (og bokstavelig talt) selger seg selv), samtidig som service og ettermarkedet praktisk talt ligger med brukket rygg, var det kanskje på tide at han fant seg noen nye private fokusområder.

Smått utrolig at ikke Tesla selv klarer å se hvor skoen trykker, og hvor dette faktisk bærer. De kommer til å miste masse kunder når reelle utfordrere etterhvert kommer på banen.

Muffinman

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:06
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 13. juni 2018, klokken 19:47
Pål har hatt salg som fokus før sin avgang.
(i en bedrift hvor bilen nærmest (og bokstavelig talt) selger seg selv)
Du blander nok feilaktig inn markedsføringsbegrepet her. Salg er mye mer enn markedsføring. Bilen _markedsfører_ seg selv, men den selger seg ikke selv ;)

Ellemelle

Det var derfor jeg også skrev "Bokstavlig talt":
Salget gjennomføres på nettsiden av kunden selv, uten behov for en selger.

Vanligvis har en selger to funksjoner: overtale deg til å kjøpe produktet, og hjelpe deg med det praktiske knyttet til kjøpet. Hos Tesla er disse to funksjonene ikke så viktig, og kan (og blir?) gjort av unge mennesker uten spesiell salgserfaring.

o.b.lix

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:23
Vanligvis har en selger to funksjoner: overtale deg til å kjøpe produktet, og hjelpe deg med det praktiske knyttet til kjøpet. Hos Tesla er disse to funksjonene ikke så viktig, og kan (og blir?) gjort av unge mennesker uten spesiell salgserfaring.

Det er ikke riktig. Du får ikke bilen hjem i posten. Bilen skal sjekkes, klargjøres, utleveres, registreres, etc etc.

Finansiering. Lage rentekampanjer.

Dessuten har de fleste spørsmål. Prøvekjøring skal foretaes. Se og vurdere forskjellige alternativ. Ta på. Føle på.

Er nok mye mere som blir gjort enn det som er synlig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

daktari

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:46
Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:23
Vanligvis har en selger to funksjoner: overtale deg til å kjøpe produktet, og hjelpe deg med det praktiske knyttet til kjøpet. Hos Tesla er disse to funksjonene ikke så viktig, og kan (og blir?) gjort av unge mennesker uten spesiell salgserfaring.

Det er ikke riktig. Du får ikke bilen hjem i posten. Bilen skal sjekkes, klargjøres, utleveres, registreres, etc etc.

Finansiering. Lage rentekampanjer.

Dessuten har de fleste spørsmål. Prøvekjøring skal foretaes. Se og vurdere forskjellige alternativ. Ta på. Føle på.

Er nok mye mere som blir gjort enn det som er synlig.

Akkurat "Bilen skal sjekkes, klargjøres, utleveres, registreres, etc etc." har de kanskje ikke fokusert altfor mye på er min (og tilsynelatende mange andres) erfaring.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ellemelle

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:46
Det er ikke riktig. Du får ikke bilen hjem i posten. Bilen skal sjekkes, klargjøres, utleveres, registreres, etc etc.

Finansiering. Lage rentekampanjer.

Dessuten har de fleste spørsmål. Prøvekjøring skal foretaes. Se og vurdere forskjellige alternativ. Ta på. Føle på.

Er nok mye mere som blir gjort enn det som er synlig.
Etter at bestillingen er gjennomført, er det Delivery Specialisten som tar over.

Men la oss ikke diskutere meningsløse ting; Hvis du var øverste sjef for Tesla i Nord-Europa. Ville ditt fokus vært på de som sørger for prøvekjøring, håndtering av de som vil Ta på. Håndtering av de som vil Føle på.

Eller ville du kanskje prøvd å få gjort noe med serviceapparatet? Tatt en kikk på logistikken? Fått kontroll på veksten, og sørget for nye lokaler og ansettelser FØR du har hundrevis av biler som støver ned i vente på verkstedtime.

cra

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:23
Salget gjennomføres på nettsiden av kunden selv, uten behov for en selger.

Tja.... Min siste til nå ble faktisk kjøpt gjennom selger. :)

Ellers er det vel liten tvil om at det er på tide å oppgradere serviceapparatet i en del områder, og det er nok Tesla smertelig klare over. Håper det blir fokus for ny sjef; et glatt serviceapparat gir mersalg på sikt, selv om antallet solgte biler i nær framtid kanskje vil kunne lide litt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

Har vel vært en dansk sjef som strupte ned på service. Om an borte vet jeg ikke. Men håper det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Nuvolari

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 14. juni 2018, klokken 11:06
Sitat fra: satheesh.net på onsdag 13. juni 2018, klokken 19:47
Pål har hatt salg som fokus før sin avgang.
Vel, når toppsjefen for Nord-Europa har salg som fokus (i en bedrift hvor bilen nærmest (og bokstavelig talt) selger seg selv), samtidig som service og ettermarkedet praktisk talt ligger med brukket rygg, var det kanskje på tide at han fant seg noen nye private fokusområder.

Smått utrolig at ikke Tesla selv klarer å se hvor skoen trykker, og hvor dette faktisk bærer. De kommer til å miste masse kunder når reelle utfordrere etterhvert kommer på banen.

100% enig. Tesla selger seg selv i Norge. Rentekampanjen var bra og økte salget i perioden men jeg vil anta at det tærer hardt på marginen ift bilene solgt i perioden.

Tesla Norge burde åpenbart fokusert på andre deler av verdikjeden enn salg hvis langsiktig fokus er viktig.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

OlaM

#5938
Har jobbet i to bedrifter som gikk dårlig. I begge tilfeller var maksimum salg uten å tenke fremtidig produktstøtte en sentral grunn til at det gikk til helvete. Å rette opp store mengder feil koster veldig mye penger. Tenk på profittmarginen på 1 bil levert i Norge vs kostnadene ved garantireparasjon, ny reparasjon for fiks av slurv, ny garantireparasjon for del som manglet og ny garantireparasjon for gjentatt feil, alt mens kunden kjører en lånebil for deres regning. Da er salgsinnsatsen på den bilen et netto tap, det hadde vært mer penger å tjene på å ikke selge.

Jeg sier ikke at det er håpløst, men tenk hvor ille det er i forhold til hvor bra det kunne vært. At servicesjefen kom fra en jobb i et viruskiller-firma sier sitt. De tenkte vel at bare man laget en elegant webside for å bestille service så var mesteparten av jobben gjort, frontrutene shipper jo seg selv. Det er bare å håpe at pengebålet, pengeinfernoet, gradvis kan la seg slukke før alt er konsumert.
'21 3LR

Hodetelefoner

Tesla har sykt god margin på bilene. Men fortsatt idiotisk at dårlig montering i USA ødelegger så mye for dem

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA