Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

arthur

Vi kjørte bilen både med 20- og 22-tommers hjul. De største gjør den frekkest å se på, men understellet takler dårlig den ufjærede vekta. Da går den og stepper og lager vibrasjoner. Med 20-tommerne er den betraktelig bedre.

Det er en høy og tung bil, så man vegrer seg for å utfordre den like mye som den lavere Model S. Den gir rett og slett ikke like mye tillit i svinger.Som elbil forventer man nærmest en lydløs romskiptilværelse i Model X. Det får man ikke. Det er riktignok ikke all verdens av lyd fra motor og drivverk, men vindstøyen er sjenerende og mer jo fortere det går.

Elon Musk er kjent for å pepre sine biler med sære løsninger. De fleste er nevnt og noen av dem er rimelig uforståelige i daglig bruk. En av dem er den svære frontruta som går halvveis opp på taket.

For det første gjør den bilen etter min mening styggere enn nødvendig, når man ser den utenfra. Den lilla toningen er ujevn og ser nesten hjemmelaget ut. Verre er det at man bader i sollys når man kjører mot sola. Korte personer får lite nytte av toningen øverst på ruta, for de sitter både lavt og langt frem med setet.

Man kan riktignok sette opp en «myggnetting» med fleksibel ramme, men løsningen er virkelig ikke verdig en bil i denne prisklassen. Egentlig ikke i noen prisklasser. Vindusløsningen krever også en merkelig solskjerm som lagde vibrasjonslyd i vår første testbil og gir unormalt lite sminkespeil.

Og hvorfor er bakspeilet så lite og mørkt dempet? Man ser jo knapt noe i det. I fremkant av dashbordet har man droppet tradisjonelle «lufteslisser» til frontruta. I stedet har man gått for en netting. Det ser kanskje litt lekrere ut, men den lager en refleksjon som i frontruta som duser ut den viktigste delen av synsfeltet i solskinn.
Trøblete dører

Falcon-dørene forsinket produksjonen lenge og ikke alle er fornøyd med patenten. En rekke sensorer skal sørge for at de ikke slår borti noe. Skal du inn i et lavt parkeringshus, bør ungene ut før du kjører inn, for da åpnes de ikke. Står du ikke litt unna når de åpnes, stopper de halvveis opp, men de slår gjerne inni deg før de stopper. Da må dørene lukkes og åpnes igjen.

Skiboks kan du glemme. Og det er ikke engang tenk på scenariet om du skulle havne på taket. Mercedes SLS hadde også lignende dører, men de hadde installert små «dynamitt»-ladninger som knuser hengslene dersom bilen havner opp ned.
Rotete

Gulvet i Tesla er flatt, så her har man alle muligheter til å bygge verdens smarteste midtkonsoll. Den muligheten har man ikke benyttet. I stedet er den like rotete som en svær dameveske.

Riktig en kvalitetsbil med få feil og god verkstedskapasitet etter hva jeg har lest fra eiere her på forumet!

1000kwh

Sitat fra: arthur på tor 10. mai 2018, kl. 19:57
Vi kjørte bilen både med 20- og 22-tommers hjul. De største gjør den frekkest å se på, men understellet takler dårlig den ufjærede vekta. Da går den og stepper og lager vibrasjoner. Med 20-tommerne er den betraktelig bedre.

Det er en høy og tung bil, så man vegrer seg for å utfordre den like mye som den lavere Model S. Den gir rett og slett ikke like mye tillit i svinger.Som elbil forventer man nærmest en lydløs romskiptilværelse i Model X. Det får man ikke. Det er riktignok ikke all verdens av lyd fra motor og drivverk, men vindstøyen er sjenerende og mer jo fortere det går.

Elon Musk er kjent for å pepre sine biler med sære løsninger. De fleste er nevnt og noen av dem er rimelig uforståelige i daglig bruk. En av dem er den svære frontruta som går halvveis opp på taket.

For det første gjør den bilen etter min mening styggere enn nødvendig, når man ser den utenfra. Den lilla toningen er ujevn og ser nesten hjemmelaget ut. Verre er det at man bader i sollys når man kjører mot sola. Korte personer får lite nytte av toningen øverst på ruta, for de sitter både lavt og langt frem med setet.

Man kan riktignok sette opp en «myggnetting» med fleksibel ramme, men løsningen er virkelig ikke verdig en bil i denne prisklassen. Egentlig ikke i noen prisklasser. Vindusløsningen krever også en merkelig solskjerm som lagde vibrasjonslyd i vår første testbil og gir unormalt lite sminkespeil.

Og hvorfor er bakspeilet så lite og mørkt dempet? Man ser jo knapt noe i det. I fremkant av dashbordet har man droppet tradisjonelle «lufteslisser» til frontruta. I stedet har man gått for en netting. Det ser kanskje litt lekrere ut, men den lager en refleksjon som i frontruta som duser ut den viktigste delen av synsfeltet i solskinn.
Trøblete dører

Falcon-dørene forsinket produksjonen lenge og ikke alle er fornøyd med patenten. En rekke sensorer skal sørge for at de ikke slår borti noe. Skal du inn i et lavt parkeringshus, bør ungene ut før du kjører inn, for da åpnes de ikke. Står du ikke litt unna når de åpnes, stopper de halvveis opp, men de slår gjerne inni deg før de stopper. Da må dørene lukkes og åpnes igjen.

Skiboks kan du glemme. Og det er ikke engang tenk på scenariet om du skulle havne på taket. Mercedes SLS hadde også lignende dører, men de hadde installert små «dynamitt»-ladninger som knuser hengslene dersom bilen havner opp ned.
Rotete

Gulvet i Tesla er flatt, så her har man alle muligheter til å bygge verdens smarteste midtkonsoll. Den muligheten har man ikke benyttet. I stedet er den like rotete som en svær dameveske.

Riktig en kvalitetsbil med få feil og god verkstedskapasitet etter hva jeg har lest fra eiere her på forumet!
Frontruta og bakdørene er jo det som gjør denne bilen. Kjenner meg ikke igjen i at sol er noe problem. Frontruta gir en fantastisk åpen og luftig bil! Og dørene gjør livet for barnefamilier en drøm.

Det som nevnes er smak og behag. Denne fyren liker det tydeligvis streit og kjedelig :D

Øyvind.h

La nå mannen få kose seg med misnøyen sin.
Han har sin egen fasit som gir han glede i hverdagen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Mye av dette stemmer jo, og jeg er enig i de fleste betraktningene. Model X er ikke for den som vil ha en "vanlig" bil med løsninger deretter. Det er heller ikke en bil for den som er vant til kvalitetsfølelsen eller støynivået til de tyske premiumbilene i denne klassen. Gjelder forsåvidt også TMS...

Glass over hodet er en smakssak, men for min del er frontruta og flaksedørene dealbreakere hver for seg. Jeg har vel også et problem om jeg skulle vært ute etter ny Tesla siden det ikke går an å få kjøpt ny bil uten glasstak lenger. Får håpe de vi har holder lenge!

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på tor 10. mai 2018, kl. 22:37
Glass over hodet er en smakssak, men for min del er frontruta og flaksedørene dealbreakere hver for seg. Jeg har vel også et problem om jeg skulle vært ute etter ny Tesla siden det ikke går an å få kjøpt ny bil uten glasstak lenger. Får håpe de vi har holder lenge!

Ja, smak og behag. Jeg elsker frontruta på X'en :) Det blir så åpen og lys kupe av mye glass, men skjønner at en del liker det annerledes ;)

Merkelig innvending mot midtkonsollen også. Rotete? Nedi boksen? Man setter da inn de elementene man vil der? Min er helt tom, da duger den fint som søppelkasse ;) Skulle dog ønske at det var mulig å få den uten midtkonsoll, savner det store åpne rommet fra S'en jeg hadde før.

Dørene er helt topp etter min mening, men så har jeg da heller ikke hatt noen større problemer med de (annet enn frosne låskasser vinterstid, noe som er fikset nå).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Å kjøre S etter X føles som å kjøre i en bunkers. Nå har jeg blitt vant med stort frontvindu og kunne virkelig ikke tenkt meg å gå tilbake. S er bedre å kjøre og tar ujevnheter bedre, men det er to forskjellige biler. Uten hengerfeste og med kun 5 vanlige seter dekker rett og slett ikke S mitt behov.

Flaksevingene er geniale og regelrett knuser vanlige dører på praktikalitet for oss med småbarn. Men de krever mer vedlikehold enn vanlige dører.

For 10k ordner Bilkomponenter god støydemping, men synes selv mer støysvake dekk enn de Tesla leverer gjorde nytten. Det er som kjent dekkstøy, ikke vind, som dominerer i høy hastighet.
Godt mulig tyske biler slår X på opplevd kvalitet, men de har jo ikke noe konkurrerende produkt foreløpig.

For øvrig er noen av punktene feil Tesla retter opp i. Eksempelvis feil på sensor i fwd som rammet en del biler og tydeligvis bilen han kjører. Min X fra 2016 har aldri hatt problemer med noen sensorer, hverken fwd eller annet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mthoring

Kjører S selv og ser på den store frontruten og falkevingdørene som to av de viktigste fordelene med X. Frontruten gir en fantastisk utsikt og skjemmer ikke bilen i det hele tatt etter min mening. Vil tro at sol øverst på ruten er et like lite problem som på min med glasstak.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Øyvind.h

Kommentaren om mørkt dempet speil var artig.
Rart en gatebil journalist ikke ser at bakruten er tonet. Og med det knallgode HD vidvinkel ryggekamera på storskjerm er jo speil uansett en dårlig løsning. Veldig mye bedre oversikt med kamera.
VW ID4 GTX 2023

cra

Sitat fra: Øyvind.h på fre 11. mai 2018, kl. 09:27
Veldig mye bedre oversikt med kamera.

Vel, hvis jeg måtte velge bare en hadde jeg definitivt gått for speil. Kamera forvrenger, og jeg ser ikke en tøddel på siden av bilen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sidespeil er noe annet. Bakspeil gir 10% av oversikten kameraet gir. Rett og slett farlig å ikke bruke kamera når man rygger.
VW ID4 GTX 2023

daktari

Synes frontruta er topp, men Grand Picasso har bedre utførelse med splittede A-stolper og fungerende solskjerming.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

1000kwh

Bet meg merke i at han/hun skrev at bilen er styggere utenfra med den frontruta. Men jeg har aldri lagt merke til frontruta på noen spesiell måte utenfra. Det er jo innenfra man ser hvor stor det er.. hvis det er noe med X sitt utseende som ikke er helt heldig, så er det jo bakenden på den.

Muffinman

Eller fronten. Eller dørene. Eller ingenting.

Smaken er som baken. Delt og full av...

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på fre 11. mai 2018, kl. 23:50
Eller fronten. Eller dørene. Eller ingenting.

Smaken er som baken. Delt og full av...
Går an å gi en  objektiv vurdering av utseendet til en bil ;) vi mennesker er opptatte av assosiasjoner, symmentri og orden.

Fiat Mutipla er et eksempel på hvordan ingen av disse tingene fungerte bra :D

automat

Sitat fra: 1000kwh på lør 12. mai 2018, kl. 09:46

Går an å gi en  objektiv vurdering av utseendet til en bil ;) vi mennesker er opptatte av assosiasjoner, symmentri og orden.

Fiat Mutipla er et eksempel på hvordan ingen av disse tingene fungerte bra :D

Kom gjerne med de objektive kriteriene som gjelder for å vurdere utseendet til en bil. At mennesker er opptatt av symmetri og orden blir litt vagt.

Assosiasjoner er selvsagt viktig, men er det objektivt?  For å ta ditt eksempel:

Multipla ble spesielt mye disset i Norge, trolig fordi den kom fra en lite populær produsent. Hadde mottakelsen vært annerledes hvis den hadde blitt lansert av et tysk premium-merke?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA