Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Chris Aurora

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

TeslaSvein63

Jeg synes det er tull å fokusere på at det var en drosjesjåfør i denne saken. Jeg reagerer også sterkt på at det nå ser ut som det er kommet restriksjoner fra Tesla om bruk av bilen angående batteriet. Utallige spørsmål fra meg ble gitt Tesla om bruk av bilen og batteriet før kjøp. Ingenting var noe problem. Nå er det blitt slik at man helst ikke skal under 20 % og ikke / passe seg for å lade 100%. Skulle jo ikke være noe problem en gang i blant. Å bevege seg bort i mot 0-1% av og till skulle heller ikke være noe problem siden det var god sikkerhetsmargin. Jeg har også hatt melding om at 12V batteri måtte skiftes og tok kontakt med Tesla for bytte, men det var bare å kjøre, for det var ingen fare på mange mnd enda. Heldig var jeg som ikke kom til det punktet som denne sjåføren da. Kjørte hele ferien i fjor etter disse varslene. Så da blir det til at man lurer på hva i helvete Tesla egentlig holder på med nå. Kriteriene for kjøp av bilen er ikke tilstede lengre når det blir så mye å passe seg for angående batteriet. Regner med at de fleste har testet rekkeviden på bilene sine ved å bevege seg fra 100% til 0%. Nå sier altså Tesla at dette er en feil og du må ta ansvar for selv. Da er altså oppgitt rekkevide på bilen en farse. Jeg mener dette er noe som må slås hardt ned på av Teslakjøperne og stille Tesla hardt til vegs med denne problematikken, ellers er det stor fare for at vi sitter med svarteper hele gjengen.

Muffinman

Er det slik at man risikerer å ødelegge 12v batteriet om man kjører ned under 5% noen ganger? På ferien i fjor sommer var vi der tre-fire ganger men kjørte naturligvis rett på superlader. Feil med 12v batteri kom 5-6 uker senere. Svein har faktisk et kjempepoeng hvis man ikke kan bruke rekkevidden uten å ødelegge noe. Og kan man risikere at bilen stopper med dødt 12v batteri få minutter etter at man runder 5% på tur ned om 12v batteriet begynner å bli slitent, selv om det er nok energi igjen på hovedbatteriet til flere mil kjøring?

Mye om og hvis her riktignok. Mulig jeg må paralellkoble inn et reservebatteri for å øke totalkapasiteten før kanonballturen til sør-spania i sommer da? Det skal kjøres lengst mulig på kortest mulig tid, og da gjelder det å minimere tiden til lading også. Det innebærer å komme inn på supercharger med lavest mulig soc.

Øyvind.h

Kjedelig om bilen bommer på kalkulering av gjenværende energi når batteriet begynner å bli slitt, men ikke noe å gå helt i harnisk over etter mitt syn. Batteriene blir slitt over tid. BMS vil antakelig ikke alltid kompensere perfekt for dette. Alternativet er at Tesla legger inn større marginer.

Lading til 100% sliter ekstra på batteriet. Bruk rundt 0% medfører noe risiko. Slik har det vel alltid vært, men samtidig er batteriet i bilen langt mer stabilt enn hva man eksempelvis opplever i PC og mobiltelefon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på fre 04. mai 2018, kl. 14:32
Kjedelig om bilen bommer på kalkulering av gjenværende energi når batteriet begynner å bli slitt
Det er jo ikke det dette handler om, men derimot at 12v batteriet ikke lenger lades av dcdc når soc dropper under 5%. Hvis det medfører at 12v batteriet i løpet av kort tid lades såpass ned at det får sykluser som ødelegger det kan man i praksis ikke utnytte rekkevidden uten å ødelegge noe (12v batteriet). I tillegg risikerer man at bilen stopper pga flatt 12v batteri mens det er rikelig energi igjen på hovedbatteriet.

Hvis det er slik at bilen virkelig ikke lenger lader 12v batteriet under 5% når bilen faktisk kjøres regner jeg det som en designfeil. Da må man faktisk gå ut fra at føreren trenger rekkevidden for å komme fram, og det lille ekstra som går med for å vedlikeholde 12v er piss i havet som neppe har noen betydning. Det vil være en god funksjon for å beskytte hovedbatteriet så lenge bilen er parkert, men meningsløs under kjøring.

Øyvind.h

I utgangspunktet helt enig i at 12V batteriet bør lades så lenge hovedbatteriet er tilkoblet. Dvs kun avslutte lading av 12V når hovedbatteriet frakobles pga full utlading minus brick.

Når det er sagt inneholder vel 12V batteriet i hvert fall 2-300Wh og bør ta noen timer å tappe ned. Når man er helt i bunn av batteriet får man varsler med beskjed om å lade snarest, så det skal litt til å klare å tappe 12V helt ned pga SOC under 5%. Under kjøring holder vel ikke 5% til mer enn kanskje 15 minutter på motorvei? På den tiden er det bare en bitteliten andel av 12V batteriets kapasitet som går med. Vil jeg tro.

Men klart - på et slitt 12V batteri modent for utskiftning kan dette føre til at bilen teoretisk stopper før den når 0%. Bjørn Nyland har vel stoppet flere ganger før 0 uten at jeg har sett det i sammenheng med 12V batteri. En av gangene var i hvert fall pga tung belastning av batteri med henger på slep. En annen gang med P85`en.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

CFM

2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

emurof

Kramzz

Lurer på om dette hadde kommet på dagbladet om det var en volvo eller kanskje en BMW!
Latterlig hvordan mediene svartmaler Tesla!
Dolphin grey Model s P85 2013
Svart E-Golf 2015
Grå Skoda Enyaq IV80 2021
Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert
Svart Nissan Leaf Tekna 40KW 2022
Svart Tesla Model Y Dual motor 2023
Hvit model 3 Highland std Rwd 2025 (Reservert)

Øggen

Slite med samme problem i USA.
Bere igår va det ca 500 bilbranner, og 100 personer døde i trafikken.
Men kun den eine Tesla brannen og ulykke blei det skreve nokke om.

https://electrek.co/2018/05/09/tesla-model-s-fatal-crash-fire-national/amp/?__twitter_impression=true
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

1000kwh

1000kwh

Sitat fra: Øggen på tor 10. mai 2018, kl. 14:43
Slite med samme problem i USA.
Bere igår va det ca 500 bilbranner, og 100 personer døde i trafikken.
Men kun den eine Tesla brannen og ulykke blei det skreve nokke om.

https://electrek.co/2018/05/09/tesla-model-s-fatal-crash-fire-national/amp/?__twitter_impression=true
Han får høre det på twitter :p

arthur

Etter testkjøring og scrolling på diverse sider for Tesla-eiere, er det lett å få følelsen av at bilprodusenten hopper over egen testing og overlater det til overmodne prøvekaniner. Vi opplevde to ganger at venstre bakdør nektet å gå ned på normalt, og ved oppstart opplevde vi to ganger at displayet sloknet. Verken varmeapparat, blinklys eller horn fungerte, samtidig som speedometeret begynte å vise miles, til tross for at det stod km/t. Fellesfeilen er enkel å fikse.

https://www.dagbladet.no/tema/stiv-pris---mye-feil/69769249

Øyvind.h

Kan du ikke copy paste alle de negative setningene du finner i artikkelen. Det hadde vært veldig flott. Mangler sikkert mye :D
VW ID4 GTX 2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA