Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: turfsurf på tir 24. apr 2018, kl. 14:44
Sitat fra: Muffinman på tir 24. apr 2018, kl. 09:43
Det som er fint i Trondheim er at det etterhvert kommer flere og flere områder som faktisk har dedikert sykkelvei. Man kan jo håpe at det blir standarden.

Dedikert sykkelvei som kun for sykler, eller gang og sykkelvei?

Antar det menes dedikert som i to retningsbestemte felter for sykkel, og ett felt for gående. Blir stadig mer av det i Trondheim  :+1:
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

turfsurf

Vi har det samme her. Dessverre er det kun hakket bedre enn den tradisjonelle gang og sykkelstien. Fotgjengere vimer like mye inn i sykkelfeltene, og fremdeles er det vikeplikt ved kryssing av vei.

Sykkelfelt som en del av veien, ett på hver side funker bedre, selv om man da og risikerer å møte både fotgjengere og syklister som sykler på feil side av veien. I tillegg til at bilister selvfølgelige krysser sykkelfeltet uten å overholde vikeplikt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: jkirkebo på man 23. apr 2018, kl. 23:09Syklister har like mye rett til å bruke veibanen som bilene har, og det er mange grunner til at syklister ofte bruker veien istedenfor gangveien (for det er de gående som har fortrinnsrett på det han kaller "sykkelsti").

Det som står i leserinnlegget er at syklisten la seg midt i veien. Da kan det være greit å minne om grunnregelen i trafikken:

https://lovdata.no/NL/lov/1965-06-18-4/§3

Hvis en syklist legger seg midt i veibanen vil vedkommende hindre og forstyrre annen trafikk.

Ja, syklister kan bruke veibanen, men de bør legge seg ut til siden.

daktari

Men man skal fortsatt passere på hensynsfullt og forsvarlig vis. Dette innebærer minst en meter avstand fra syklisten. Kan man ikke det, kan syklisten godt sykle på gulstripa.

Det er bare å late som man har "autopilot vision" med bokser rundt alle objekter. Boksen rundt syklister skal være stor.

Det er ikke verdt å knerte en for å spare noen sekunder. Da får man heller sitte litt kortere på dass den dagen for å ta igjen det tapte.

Skulle gjerne sett en fyr på Rema som begynner å skjelle ut gamla foran i køen fordi hun legger på varene så tregt og fomler med kortet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

fonberg

Svar på Søbstads leserinnlegg. Tar det et par divisjoner opp i nivå.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Mr Oizo

En syklist uansett fart har rett til å bruke hele bredden av sitt kjørefelt.
Man er veldig sårbar som syklist og trenger at folk tar hensyn, ikke at folk i 2.5 tonn biler kjører opp på siden og brøler ukvemsord der man peser og svetter seg fremover. At man i tillegg skal fremheve seg selv med at man er så miljøvennlig og "tenker så mange fine tanker" viser jo bare hvor egoistisk man er og uten evne til å se andre enn seg selv.

JorEl

Sitat fra: daktari på tir 24. apr 2018, kl. 22:14
Det er ikke verdt å knerte en for å spare noen sekunder. Da får man heller sitte litt kortere på dass den dagen for å ta igjen det tapte.

Skulle gjerne sett en fyr på Rema som begynner å skjelle ut gamla foran i køen fordi hun legger på varene så tregt og fomler med kortet.
Får ta sekundene igjen på dassen :+1:
Veldig enig at man skal verne om liv.

Når det gjelder den gmle dama på rema...er snill med gamle jeg atså, stopper å kjører de hjem av og til. Men når noen gamle sniker frekt i køen som en selvfølgelighet pga alder...og at på til har flere varer enn deg :-X ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Muffinman

Sitat fra: Mr Oizo på tir 24. apr 2018, kl. 22:55
En syklist uansett fart har rett til å bruke hele bredden av sitt kjørefelt.
Man har vel også plikt til å vike til siden og om nødvendig stoppe om man blir innhentet av andre kjøretøy.

Uansett, med det siste leserinnlegget der er faktisk Karpmanndramaet et faktum. Kunne passet bra i agurktiden.

OlaM

Sitat fra: Muffinman på ons 25. apr 2018, kl. 07:14

Man har vel også plikt til å vike til siden og om nødvendig stoppe om man blir innhentet av andre kjøretøy.

Kan ikke huske å ha sett denne regelen, kilde?

Ellers pleier § 3 sin "hensynsfullt og aktpågivende" gjerne å tolkes "de andre må være hensynsfulle og aktpågivende slik at jeg får drive med mitt i fred".
'21 3LR

Nodland

Lurer på om det alltid har vært slik eller det bare var meg som vokste opp på sykkelsetet som ung og nysgjerrig på byen min, syklet overalt i byen uansett vær. Men jeg klarte meg alltid med og sykle på sykkelstier/gangfelt/sykkel og gangvei/ osv osv.. mange navn for akkurat samme bruk i det store og hele.

Sykler har da ingenting i veien og gjøre tenkte jeg når jeg var liten.. Og det var normen blant de fleste på 80/90 tallet, ihvertfall der jeg bor.

Men nå skal alle ut i veien fordi de har Rett til det.. Men Må en absolutt sykle i veien da ? Tvilsomt.. Fleste har muligheter til og velge en rute som fint får deg fra a til b uten og måtte være noe særlig i veibanen hvor biler ferdes.

Fortsatt i voksen alder hvis jeg skal finne på og ta meg en sykkeltur så kunne det ikke falt meg inn og sykle i veibanen, jeg er da også en bilist. Det er lov og bruke huet og velge det tryggeste alternativet. Og skylde på at en kan sykle på gående på gangstien er det dummeste jeg hører.. Gjør det samme som biler må gjøre i veibanen ang sykkelister.. senk farten! Eventuelt bruk ringeklokka på styret som var standard utstyr før, for og varlse gående om at du kommer bak dem.

Men det er inn i tiden og være krenka og stå på krava.. så alle blir veldig egoistiske i dagens samfunn og tenker kun jeg har all rett på ditt og datt.. Slitsomt.. Savner 80 tallet jeg.

Dette er nå bare mine 2 cents, og dere andre kan ha helt andre oppfattninger fra hvor og når dere vokste opp. Men håper litt av poenget kommer frem.

Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

Øyvind.h

Sykler man på fortauet blir fotgjengere sure. Sykler man i veien blir bilister sure. Alltid noen som blir krenka, så man kan like greit sykle der man har lov til å sykle og heller søke å være minst mulig i veien.

Jeg sykler til jobb hver dag, hele året. Det blir noen tusen kilometer hvert år :)
Nå er jeg så heldig at jeg har opptegnet sykkelfelt til høyre i veibanen nesten hele veien fra hus til jobb, så «jeg har mest rett til veien» er heldigvis ikke noe jeg ofte må ta stilling til.

Men denne debatten er et sikkert vårtegn. Syklistene sykler som idioter. Bilistene er gale svin. Og slik går dagene.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: OlaM på ons 25. apr 2018, kl. 08:41
Sitat fra: Muffinman på ons 25. apr 2018, kl. 07:14

Kan ikke huske å ha sett denne regelen, kilde?

1986-03-21-747 §12, fjerde punkt. Se også samme forskrift §5, første punkt fjerde ledd, samt §18 i sin helhet.

trykkertor

Sitat fra: Nodland på ons 25. apr 2018, kl. 09:12
Lurer på om det alltid har vært slik eller det bare var meg som vokste opp på sykkelsetet som ung og nysgjerrig på byen min, syklet overalt i byen uansett vær....
......
Men det er inn i tiden og være krenka og stå på krava.. så alle blir veldig egoistiske i dagens samfunn og tenker kun jeg har all rett på ditt og datt.. Slitsomt.. Savner 80 tallet jeg.
.....
Dette er nå bare mine 2 cents, og dere andre kan ha helt andre oppfattninger fra hvor og når dere vokste opp. Men håper litt av poenget kommer frem.
For min del traff du spikeren på hodet.
Samfunnet har de siste 10-20 årene tatt en sterk dreining fra "gjør dine plikter, få dine rettigheter".....til
gjør dine plikter, KREV dine rettigheter....

daktari

Noen utvalgte sistater fra lovverket. Hva er det dere ikke forstår her? Har bilister hjemmel (rett til) å true med skade eller på livet, presse andre ut av veien eller på annen måte trakassere medtrafikanter, det være seg syklister, mopeder, elbiler i spare-modus og gamle damer? Har bilister hjemmel for å kreve andre trafikanter bare viker?

Når det gjelder forbikjøringsreglene er det såpass mange betingelser at å kjøre forbi ikke fremstår som en rett.

Vegtrafikkloven:
§ 3.Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

§ 6. Fartsregler.
Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Forskrift om kjørende.. (trafikkreglene)
§ 5.Kjøretøys plass på vegen
1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen.
3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser.

§ 12.Forbikjøring
3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.
4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a)   på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b)   ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c)   når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d)   når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.
Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.

6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

krl

"hensynsfullt og være aktpågivende og varsom"

Dette betyr vel at syklister bør stoppe relativt ofte for å slippe forbi biler på svingete vei. Spesielt når de ligger to i bredden..

Og er det i det hele tatt hensynsfullt å benytte vegbanen som treningsarena når det finnes uendelig mange andre måter å trene på?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA