Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: THE på tir 17. apr 2018, kl. 10:42
Sist jeg kjørte E18 fra Sandvika innover mot Oslo forsøkte jeg å lese hva som sto på underskiltene til kollektivfeltet, men man må vite hva man ser etter, og helst stå i ro for å klare å lese skiltet,

Hvis du ikke klarer å se at skiltet har undertekst på god avstand og så klarer å lese teksten når du kommer nærmere så nå du jammen få deg (nye) briller eller sakke ned til 100 km/t
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

THE

Sitat fra: Elmo på tir 17. apr 2018, kl. 12:19
Sitat fra: THE på tir 17. apr 2018, kl. 10:42
Sist jeg kjørte E18 fra Sandvika innover mot Oslo forsøkte jeg å lese hva som sto på underskiltene til kollektivfeltet, men man må vite hva man ser etter, og helst stå i ro for å klare å lese skiltet,

Hvis du ikke klarer å se at skiltet har undertekst på god avstand og så klarer å lese teksten når di kommer nærmere så nå du jammen få deg (nye) briller eller sakke den til 100 km/t

OK, kanskje litt overdrevet at det er umulig å lese. Her er skiltet som brukes på akkurat på denne strekningen. Det er utrolig mye skrift med liten skriftstørrelse. EL-motorvogn kunne sikkert vært byttet ut med EL-bil eller elbil. Andre kollektivfelt der samkjøring er tillatt står skiltet med tydelig 2+ eller 3+, her står det "gjelder ikke uten passasjer". Det er derimot ikke sikkert at regler/underskilt for andre lokale reguleringer for bruk av kollektivfelt vil se like ut, men det er sikkert at det blir mye tekst og små bokstaver for å få frem betydningen av skiltet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emurof

I følge det skiltet så gjelder ikke "kun buss og taxi"-skiltet for elbil uten passasjer? Det står altså egentlig på skiltet at man kan kjøre med elbil i feltet uten passasjer, slik jeg leser det...

Rio

Sitat fra: emurof på tir 17. apr 2018, kl. 21:15
I følge det skiltet så gjelder ikke "kun buss og taxi"-skiltet for elbil uten passasjer? Det står altså egentlig på skiltet at man kan kjøre med elbil i feltet uten passasjer, slik jeg leser det...

Du får prøve å argumentere med det til Politiet.

Lykke til!

(PS: Diskusjonen har vært her utallige ganger.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emurof

Jeg har ikke engang elbil (enda), og har ingen planer om å argumentere med noe som helst. Jeg bare lurer på om jeg er den eneste som synes skiltkombinasjonen er mildt sagt klønete og forvirrende.

trykkertor

Sitat fra: emurof på tir 17. apr 2018, kl. 21:15
Der er jeg litt uenig med deg.
Du må lese rekkefølgen på skiltene.

Først Hovedskilt: Kollektivfelt (med alle de regler det medfører).
(Altså finnes det her et kollektivfelt og normalt i kollektivfelt kan også elbiler, motorsykler, utrykningskjørete og noen flere.....)

MEN, dette Kollektivfeltet gjelder ikke for elbiler uten passasjer mellom 07 og 09.
Altså bortfaller Kollektivfeltrettigheter for angitt gruppe, "Elbil uten passasjer" i tidsrommet 07-09.

Så det er i utgangspunktet et Kollektivfelt, men med en viss innskrenkning i for en gruppe fartøy i et gitt tidsrom.

OlaM

Jeg hadde skjønt skiltet med en gang, men jeg er enig at det er klønete. Måten vegvesenet bruker "gjelder ikke..." er ikke konsekvent. Et skilt man ser ofte er innkjøring forbudt og så underskilt med f.eks. "gjelder ikke buss i rute". Da har veien en tilstand som er "ikke lov å kjøre inn her", men den tilstanden gjelder ikke for busser i rute, for dem er det en vanlig vei. På samme måte kan man lese skiltet over som at den veien har tilstanden "kollektivfelt", men den tilstanden gjelder ikke for elbil uten passasjer, for den er det en vanlig vei.

Feil selvsagt, men her er altså et unntaket i underskiltet avhengig av kontekst for å forstås riktig. Både innkjøring forbudt og kollektivfelt er en begrensing på tilgang, mens "gjelder ikke" i det ene tilfellet gir tilgang og i det andre tilfellet fratar tilgang. Hvis en kommer opp med en kortere og mer presis formulering av det som tross alt er en litt komplisert sekvens av regler og unntak, så er nok vegvesenet lutter øre.
'21 3LR

Amoss

Sitat fra: trykkertor på ons 18. apr 2018, kl. 00:00
Der er jeg litt uenig med deg.
Du må lese rekkefølgen på skiltene.

Teknisk sett har du rett. Når man først har klart å lese hele underteksten, forstått hva som sto der og tenkt seg litt logisk om så blir det faktsik rett. Men fortsatt er jeg enig med ham i at det:
Sitat fra: emurof på tir 17. apr 2018, kl. 21:36
... synes skiltkombinasjonen er mildt sagt klønete og forvirrende.

En bedre skilting hadde vært "Elbil: 2+ 07 - 09"
"2+" forutsettes formet likt skiltet for "samkjøring" i samkjøringsfelt.

Enkelt å se/lese og forstå. Tar ingen ting bort i fra hovedskiltet men kommer med følgende begrensing for kategorien "elbiler" - mellom 07 og 09 gjelder tilleggskravet om minst 2 personer i bilen for å kunne benytte dette feltet.

Model S 85D

emurof

Sitat fra: OlaM på ons 18. apr 2018, kl. 00:14Hvis en kommer opp med en kortere og mer presis formulering av det som tross alt er en litt komplisert sekvens av regler og unntak, så er nok vegvesenet lutter øre.

"Forbudt for EL-motorvogn uten passasjer 09-17"?

Jeg skal ikke si at jeg har den perfekte løsning, men noe slikt hører klarere ut for meg.

trykkertor

Sitat fra: emurof på ons 18. apr 2018, kl. 20:51

Jeg skal ikke si at jeg har den perfekte løsning, men noe slikt hører klarere ut for meg.
Du er litt streng da. Det som i utgangspunktet var to timer, 7 - 9, har du strukket til 8 timer. ( 9 - 17).

Chris Aurora

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

MrBacardi

MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

emurof

Sitat fra: trykkertor på tor 19. apr 2018, kl. 02:20
Sitat fra: emurof på ons 18. apr 2018, kl. 20:51

Du er litt streng da. Det som i utgangspunktet var to timer, 7 - 9, har du strukket til 8 timer. ( 9 - 17).

Ja, må ta disse forbaska elbil-sjåførene vet du! :police:

Chris Aurora

Sitat fra: MrBacardi på fre 20. apr 2018, kl. 15:01
Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fre 20. apr 2018, kl. 13:52
Sitat fra: JLie på fre 30. mar 2018, kl. 08:47
https://www.aftenposten.no/verden/i/RxqGQO/Tesla-tilbakekaller-123000-biler

Fikk uoppfordret mail fra Tesla med service appointment om en måneds tid i Drammen for dette. :)

Når ca ble den aktuelle bilen produsert? VIN?

Registrert 13/11 2014 - P49211, tidlig AP1 - utgave
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA