Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

PionerThink

Hvem sa at din Tesla Model S trenger å være lik alle andre sin:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=49413

Må si jeg likte bedre denne stasjonsvognutgaven fremfor de som tidligere har vært vist :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Lynet

Tesla taper i forbrukerrådets nye elbilguide: https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2018/02/elbil-garantier-2.0-2018.pdf
Men er det ikke en noe merkelig med poengfordelingen? Har man ikke kapasitetsgaranti mister man automatisk over 35 poeng!
Min Leaf har mistet over 20% etter 6 år og 55000km, Teslaen har ikke mistet noe etter 3,5 år og 77000km!
En drosje i Finland har kjørt snart 500 000km og mistet bare 8%.
Hadde Tesla sagt 70% etter 8 år hadde de gruset de andre.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Amoss

Sitat fra: Lynet på torsdag 15. februar 2018, klokken 20:08
Men er det ikke en noe merkelig med poengfordelingen? Har man ikke kapasitetsgaranti mister man automatisk over 35 poeng!

Så lenge det er akkurat garantien de her rangerer - ikke holdbarheten eller kvaliteten - så er det slett ikke så rart.

... men på den annen side, har man brukt bilen "normal"¹ og behandlet batteriet godt¹, så tror jeg Tesla skulle slite med å nekte garantibytte dersom batteriet har tapt seg mer enn 30% i løpet av garantiperioden.

¹) Begge disse begreper er åpene for debatt :p

Min teori går på at de ikke har kunnet gi en kapasitetsgrense sammen med ubegrenset antall km. Noe som underbygges av at de for Model 3 (i alle fall for USA så langt) tilbyr en 70% kapasitetsgrense med da også med en begrenset kjørelengde. Her har da altså Tesla verdsatt "ubegrenset kjørelengde" høyere enn en kapasitetsgrense. Hva kundene hadde satt mest pris på er vel ett åpent spørsmål.
Model S 85D

Lynet

Det er vel mange her på forumet som kan fortelle hvor mye rekkevidde de har mistet etter 100000 og 200000km?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hgs

I den grad typical km gir en indikasjon har vår tapt seg 20-25 km etter 160000. Har aldri prøvd  å kjøre helt ned og lade helt opp, men opplever dette som meget bra, og legger i praksis ikke merke til reduksjonen. (At bilen nå har stått på verksted i snart 3 uker for feilsøk og mistanke om batterihavari er jo en annen sak...)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Hodetelefoner

Tesla taper i den guiden ja.
Men mange av oss ville vært uten garanti etter et år, med de andre bilene.

Jejl

Det ligger en video på YouTube der en Leaf-eier ser at kapasiteten muligens kan gå under garantigrensen. Han behandler så batteriet på dårligst mulige måte over noen mnd, og klarer å komme under grensen og får et nytt batteri rett før garantien går ut.
Tesla kunne sikkert ha hatt 80% kapasitetsgaranti, men da hadde de nok også fått noen kunder som ville spekulert i å misbruke ordningen.

bmw2002


trykkertor

Sitat fra: Jejl på søndag 18. februar 2018, klokken 20:46
Det ligger en video på YouTube der en Leaf-eier ser at kapasiteten muligens kan gå under garantigrensen. Han behandler så batteriet på dårligst mulige måte over noen mnd, og klarer å komme under grensen og får et nytt batteri rett før garantien går ut.
Tesla kunne sikkert ha hatt 80% kapasitetsgaranti, men da hadde de nok også fått noen kunder som ville spekulert i å misbruke ordningen.
Dette kunne lett vært unngått ved at det i garantivilkårene lå med noen retningslinjer for hvordan batteriet normalt bør behandles, fort at garantien fortsatt skal gjelde.
Vil da tro at disse bilene logger så pass mye med hensyn til temperaturer, lading og belastning at de fort kunne printet ut en rapport som viste misbruk med overlegg, og dermed frafall av garantien.

jkirkebo

Sitat fra: bmw2002 på søndag 18. februar 2018, klokken 22:09
Tesla skal doble antall ansatte i Norge, nytt stort servicesenter i Oslo:

https://www.nettavisen.no/na24/tesla-dobler-antall-ansatte/3423417532.html

Enda ett i Oslo? Hva med å bygge litt andre steder, f.eks i Sarpsborg eller Moss, slik at alle oss Tesla-eiere i Østfold slipper å dra til Oslo for å få reparert bilen?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på søndag 18. februar 2018, klokken 23:35
Enda ett i Oslo? Hva med å bygge litt andre steder, f.eks i Sarpsborg eller Moss, slik at alle oss Tesla-eiere i Østfold slipper å dra til Oslo for å få reparert bilen?

Leser man artikkelen så står det "Dette utvides med et stort nytt servicesenter utenfor Oslo". Klart, dette kan bety alt fra Lørenskog til Moss (men neppe Sarpsborg). Men ja, føler også at tiden er mer enn moden for noe i denne retningen.
Model S 85D

Tesley

S75D - bekreftet 20. august


Muffinman



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA