Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Trond.Strom

13k over 3 år i bompenger høres vel ikke helt feil ut det? 2018 er gratis, men 2019+2020 koster det penger i bommene i Oslogryta med elbil. 

tomrh

Så rødboka gjelder bare Oslo da. I Trondheim er det motsatt, parkering koster mens bommen fortsatt er fri.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

o.b.lix

I Bergen skal elbiler betale 20 (diesel 53/bensin 48) i rushtid - når elbilandelen overstiger 20%. (er 14% nå og stadig stigende)

På vanlige bompenger som finansierer et stykke vei er det val allerede bestemt at elbiler skal betale vanlig takst fra et eller annet årstall?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Mazzbot

Sitat fra: o.b.lix på tir 07. nov 2017, kl. 10:51
I Bergen skal elbiler betale 20 (diesel 53/bensin 48) i rushtid - når elbilandelen overstiger 20%. (er 14% nå og stadig stigende)

På vanlige bompenger som finansierer et stykke vei er det val allerede bestemt at elbiler skal betale vanlig takst fra et eller annet årstall?

Bompengene i Bergen skal gå til bybane til Fyllingsdalen .. helt sykt land vi lever i .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Amatøren

Ja, det er surt når bompenger ikke går direkte til utbedring og bygging av veier. Derimot kan man se det på en annen måte:

Når bompenger går til forbedring av kollektivtilbudet så kan jo det med føre at folk som mener at elbil ikke dekker deres behov (eller de som gjør det er for dyre) og dermed fortsetter med fossilbiler samt mener at bommene er for dyre, kanskje vil over på kollektiv transport når det forbedrer seg. Dermed blir det mindre trykk på veiene for de som kjører (f.eks. elbiler). Blir en liten vinn-vinn av det.

Når det gjelder bompenger for elbiler så er det flagget (vedtatt?) at de skal betale maks halv sats.

Se også denne.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Jeronan

Sitat fra: Amatøren på tir 07. nov 2017, kl. 11:37

Når det gjelder bompenger for elbiler så er det flagget (vedtatt?) at de skal betale maks halv sats.

Se også denne.

I think after the whole Tesla tax debacle, that we all should have come to the conclusion now that we can expect more truth coming out of Pinocchio than a politician.

Promises from Government don't mean anything anymore these days. Or to be perfectly honest, has it "ever" ?
A lot of Diesel car owners are still chewing away the bitterness of betrayal.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

OK

Det har vel fra dag en ligget i kortene at div. avgifter skal innføres også på denne type kjøretøy. Så får vi se når regjeringsforhandlingene i forbindelse med statsbudsjettet for 2018 er avsluttet, hvor stor den reelle kostnaden blir.
2022 Kia EV6 GT-Line Bestilt
2020 Kia Soul EV Exklusive
2015 Kia Soul EV Exklusive
2015 TMS 85D

Amoss

Sitat fra: o.b.lix på tir 07. nov 2017, kl. 10:51

Ikke det jeg har fått med meg i alle fall. Men altså, det har jo hele tiden ligget i kortene at elbil-incentivet "gratis bompenger" ikke ville være evigvarende. Men slik jeg har oppfattet det så er det nå åpnet for at det blir opptil mer lokale krefter (fylkeskommune/kommune) å bestemme i hvilken grad elbiler skal eller ikke skal betale for bommer, parkeringer og fergetakster. Men da skulle altså bestemmelsen om at prisen for elbiler ikke skal kunne overstige halv pris vs. fossilene vært på plass. Og den vil jeg tro vil kunne være "evigvarende" når bare regjeringen får ut finger'n og får gjennomført dette årsgamle stortingsvedtaket.
Model S 85D

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Amoss

Sitat fra: Cirion på tor 30. nov 2017, kl. 13:30
https://www.tu.no/artikler/vegvesenet-teslaens-teknologi-kan-gjore-forerne-mer-trafikkfarlige/412982

SitatHuserbråten ønsker å påpeke at kapittelet har en løsere form enn resten av rapporten. Problemstillingene inneholder momenter fra analysen som ikke oppfyller kritierier til det de vil klassifisere som medvirkende faktorer tidligere i rapporten.

– Her gis fagruppen en mulighet til å gjengi trafikksikkerhetsfaglige diskusjoner og hypoteser fordi det kan gi gode ideer til videre temaanalyser og forskning, påpeker hun.

Med andre ord er dette enn så lenge strengt talt kun "kvalifisert synsing". Rett nok ser jeg det som til dels svært sannsynlig synsing, men altså fortsatt kun synsing. Skal bli interessant å se om de etterhvert kan underbygge dette bedre.

Merk også:
Sitat
UAG-ansvarlig for Regions Sør hos Statens Vegvesen, Kirsti Huserbråten,  understreker til Teknisk Ukeblad at dette også gjelder andre biler med de samme karakteristikkene.
Model S 85D

krl

Basert på utsagnene til enkelte her inne om å "akselerere ut av farlige situasjoner", så ser jeg ikke bort i fra at dette stemmer. Men det er nok ikke et Tesla-spesifikt problem....

o.b.lix

NAF svarer på twitter

SitatBlir feil å utpeke #Tesla som en risikobil. Nye sikkerhetssystemer og teknologiutvikling har vært og er svært viktig for #trafikksikkerheten. Det er adferden til enkelte sjåfører som er utfordringen. #elbil @presserom
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lynet

Litt merkelig at de sier at førerstøttesystemer gir økt risiko. Der er jeg uenig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Øyvind.h

Sitat fra: Lynet på tor 30. nov 2017, kl. 17:59
Litt merkelig at de sier at førerstøttesystemer gir økt risiko. Der er jeg uenig.

Jeg tror risikoen går ned. Men ikke fullt ut da noe av marginen spises opp av økt hastighet og kjøring man ellers ikke ville forsøkt uten hjelpemidler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OlaM

Sitat fra: Øyvind.h på tor 30. nov 2017, kl. 18:12
Sitat fra: Lynet på tor 30. nov 2017, kl. 17:59

Jeg tror risikoen går ned. Men ikke fullt ut da noe av marginen spises opp av økt hastighet og kjøring man ellers ikke ville forsøkt uten hjelpemidler.

Enig. Det har vært spekulert på samme måte om sikkerhetsbelter og ABS, ulykkesstatistikken de siste førti årene viser vel greit at det positive oppveier det negative med god margin.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA