Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Cirion

#5535
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/31/195344268/na-kan-elbilene-fa-det-store-gjennombruddet

Når går det opp for dem hvor langt etter de er?
Sitatskal blant annet plassere ut 400 hurtigladere i Europa i løpet av de neste årene.
Med dette går de tyske gigantene for alvor til kamp mot Tesla
Tesla har allerede utplassert 2893 superladere i Europa, 374 av dem i Norge
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

ludwig_holberg

Mulig de taler om 400 hurtigladestasjoner ...?

SurSnasen

Sitat fra: Cirion på ons 01. nov 2017, kl. 12:16
Tesla har allerede utplassert 2893 superladere i Europa, 374 av dem i Norge

Det er snakk om 400 stasjoner med opptil flere ladere på hver stasjon. Om vi slipper Tesla sin tilnærmelse hvor to og to ladere deler på kapasiteten (100-115 kW), og alle laderene får full pupp, vil jeg langt på vei foretrekke disse 400 stasjonene som skal plasseres ut. Blir det i tillegg 150-350 kW på hver lader, er det helt glimrende.


Espen Hugaas Andersen

#5538
Sitat fra: StianSalG på ons 01. nov 2017, kl. 12:36Det er snakk om 400 stasjoner med opptil flere ladere på hver stasjon. Om vi slipper Tesla sin tilnærmelse hvor to og to ladere deler på kapasiteten (100-115 kW), og alle laderene får full pupp, vil jeg langt på vei foretrekke disse 400 stasjonene som skal plasseres ut. Blir det i tillegg 150-350 kW på hver lader, er det helt glimrende.
Det er mye bedre med ladere som deler på effekten enn ladere som ikke deler på effekten. Ser man f.eks på en superladestasjon som Nebbenes, så er det 20 ladeplasser og 1,45 MW totalt.

Med 350 kW ladere som ikke deler på effekten ville man da vært nede på 4 ladeplasser. Da vil det være veldig kjipt å komme som bil nr 5 og stå å se på at det står 4 stk e-Golf og lader med 40 kW... (Og *enda* kjipere å komme som bil nr 20, med 15 biler i kø foran seg...)

Jo flere ladeplasser man får fordelt effekten på, jo bedre utnyttelse av nettlinjen får man, og jo mindre ventetid blir det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cirion

Sitat fra: StianSalG på ons 01. nov 2017, kl. 12:36
Sitat fra: Cirion på ons 01. nov 2017, kl. 12:16
Tesla har allerede utplassert 2893 superladere i Europa, 374 av dem i Norge

Det er snakk om 400 stasjoner med opptil flere ladere på hver stasjon. Om vi slipper Tesla sin tilnærmelse hvor to og to ladere deler på kapasiteten (100-115 kW), og alle laderene får full pupp, vil jeg langt på vei foretrekke disse 400 stasjonene som skal plasseres ut. Blir det i tillegg 150-350 kW på hver lader, er det helt glimrende.

Igjen, avbildet med 1 stolpe på en stasjon... Opp til flere betyr hvor mange 2, 3, 4? Tipper det er mer sannsynlig snakk om 400x 3i1 stasjoner med Type2, Chademo og CCS da disse ikke kan kalles for en stolpe. Bildet viser garantert feil stolpe, da dette er sannsynligvis en AC stolpe med Type1 og Type2

Tesla bygger nå stasjoner med 20stolper og bygges Rygge er det den første med 40 stolper.
Tesla har allerede 387 stasjoner i Europa, hvor mange er oppe før disse 400 kommer.

Ingen biler produsert i dag vil dra nytte av 150-350kW. Når kommer disse bilene? Desverre begrenser batteriene utnyttelsen av selv dagens hurtiglader stolper.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Jeronan

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på ons 01. nov 2017, kl. 12:44
Det er mye bedre med ladere som deler på effekten enn ladere som ikke deler på effekten. Ser man f.eks på en superladestasjon som Nebbenes, så er det 20 ladeplasser og 1,45 MW totalt.

Med 350 kW ladere som ikke deler på effekten ville man da vært nede på 4 ladeplasser. Da vil det være veldig kjipt å komme som bil nr 5 og stå å se på at det står 4 stk e-Golf og lader med 40 kW...

Jo flere ladeplasser man får fordelt effekten på, jo bedre utnyttelse av nettlinjen får man, og jo mindre ventetid blir det.

Completely agree. I rather charge at half speed, then not charge at all and have to wait in a queue more than an hour or longer for a free spot to become available.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Amoss

Sitat fra: Cirion på ons 01. nov 2017, kl. 12:16
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2017/10/31/195344268/na-kan-elbilene-fa-det-store-gjennombruddet

*sjekker dato* Hmmm... Det står faktisk 2017 her. "Sprakk" ikke denne nyheten i 2015 eller.no også?  Den eneste forskjellen fra den gang er vel at de nå har gått opp til 350kW?  Sist snakket de vel om 100 eller 150kW om jeg ikke husker feil?
Model S 85D

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Amoss

Sitat fra: tomrh på ons 01. nov 2017, kl. 13:19
Det var ihvertfall en «nyhet» også for ett år siden: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/11/Tyske-bilgiganter-bygger-nett-av-superkjappe-ladere

... og når jeg tenker meg om så tror jeg kanskje det også var en "nyhet" i 2014?  Men er ikke helt sikker her...

Missforstå meg rett, ikke noe er bedre enn om de gjør det de sier her, men akkurat nå minner dette mer om årets versjon av "ønskereprisen".
Model S 85D

THE

Sitat fra: Amoss på ons 01. nov 2017, kl. 18:41
Sitat fra: tomrh på ons 01. nov 2017, kl. 13:19
Det var ihvertfall en «nyhet» også for ett år siden: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/11/Tyske-bilgiganter-bygger-nett-av-superkjappe-ladere

... og når jeg tenker meg om så tror jeg kanskje det også var en "nyhet" i 2014?  Men er ikke helt sikker her...

Missforstå meg rett, ikke noe er bedre enn om de gjør det de sier her, men akkurat nå minner dette mer om årets versjon av "ønskereprisen".

Det minner meg egentlig om Arctic Roads sin utbygging av 388 hurtigladestasjoner innen utgangen av 2018. De har vel bygd 1 stasjon i løpet av 2016 og 2017. Håper dette "lynladenettverket" i alle fall får en litt raskere utbyggingstakt... Siden ingen av bilprodusentene involvert i utbygging av nettverket satser på volumproduksjon av elbiler før tidligst 2021/2022, så tror jeg ikke vi får se mange av disse 150/350 kW laderne før tidligst 2020 heller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Elbil fundamentalist

Dette vil jo først og fremst styrke bruktverdien på eksisterende solgte comliance biler. En katastrofe for forretningsmodellen. Nei, noe superladenettverk på de 4 store i Tyskland er nok langt unna.
Hvem vil, i en millionbil fra Audi ha tre trillinger to Leaf og en eUp foran seg i ladekøen?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

daktari

Mer presist fra Bilnorge.no som vanlig http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48859

Et nytt pan-europeisk selskap, Ionity. Dette er nok veien å gå. Se opp for oppkjøp og fusjoner fremover for ladeselskapene.

Så er det jo tolkningen, "1 ladestasjon har mange ladere" som for en bensinstasjon med mange pumper eller "en ladestasjon er en kabel for å lade én bil av gangen"?

"Totalt skal 20 stasjoner åpnes inneværende år, på veier i Tyskland, Norge og Østerrike. De skal opprettes med intervaller på cirka 120 kilometer i samarbeid med Tank & Rast, Circle K og OMV. I vårt tilfelle innebærer det altså Circle K.
I løpet av 2018 skal nettverket utvides med over 100 stasjoner, hver med mulighet til å lade flere biler fra ulike produsenter samtidig.
Med en kapasitet på 350 kW per ladepunkt vil nettverket benytte den europiske CCS-standarden som skal gi vesentlig kortere ladetid enn dagens stasjoner, forutsatt at bilen er klargjort for dette. Vi snakker antagelig «full tank» på 10-15 minutter."
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Amatøren

Slik jeg ville tenkt når jeg IKKE er i firmaet som bygger ladestasjoner, så er en ladestasjon en fysisk plass med X antall hurtigladere.

Derimot så kan man vri det (og det frykter jeg at det blir gjort i dette tilfellet) er at en lokasjon med f.eks fire hurtigladere blir til fire ladestasjoner.......  :'(

Dermed brukes 400 ladestasjoner opp VELDIG for på mange færre lokasjoner.  :o

Det ser jo så veldig flott ut med 400 ladestasjoner på papiret (og i media) selv om det kanskje bare blir 100-120 lokasjoner.  >:(
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

Enig, begrepsforvirringen kan misbrukes. Tesla har allerede 35 ladelokasjoner i Norge, med snitt 7,3 superladere pr lokasjon.
Worldwide 1.032 Supercharger stations med 7320 Superchargere.
Tenker det er best å bruke ladestasjon=bensinstasjon, lader=pumpe.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA