Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: Øggen på ons 22. apr 2015, kl. 08:02
Mange hadde rett og no e det så og sei bekrefta.

http://e24.no/bil/ikke-bare-bil-naa-skal-tesla-gi-deg-stroem-til-boligen-din/23439060

Veldig spent på kapasistet og pris! Noen som har hørt/lest noe rykter?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

t0ffluss

P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

satheesh.net

Sitat fra: t0ffluss på ons 22. apr 2015, kl. 20:21
http://www.aftenbladet.no/meninger/Personbiler-og-klimaeffekter-3679770.html

jøye meg....

Ja jøss, sammenlikning av en stor sedan kontra en fis av en Golf er selvsagt helt representativt her ... :-X

F_P

Øker troverdigheten at Eyind Aven sitter godt plantet på en kontorstol rimelig høyt oppe i Statoil-systemet  :P
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sn0le

Har kommentert masse der i dag. :D

De har brukt NEDC-forbruk for å beregne utslipp på dieselbilen.
Hvor mange kjører bilen sin utelukkende på flatmark, kun når det er over 20 grader ute og vindstille, uten noen andre i bilen og uten bagasje og med AC avskrudd?

Og så har de IKKE brukt NEDC-rekkevidden for Teslaen. Regnet litt og kom frem til 4,8 tonn CO2 over 160.000km mens de kom frem til 8 tonn CO2. Ganske grov "regnefeil".  ::)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mogu

Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Havebigfun

Bra sn0le-  oljefjompene ble kledd naken. De har antakelig oljetåke på hjernen og mangelfull utviklet gangsyn.
Å se på Golf og TMS som likeverdige biler i transportsammenheng sier sitt...
Hvis alle i Statoil er like useriøse bør bedriften legges ned- mulig de bare er useriøse i fritiden sin- jeg tviler.

petersv

Såvidt jeg ser så har de tatt bort muligheten for kommemtarer på artikkelen /leserinnlegget. Suspekt...

Kanskje et leserinnlegg som motsvar hadde vært mulig å skrevet og fått på trykk? Hvis det ikke blir godtatt er jo hele "avisa" korrupt...

mandresen

Sitat fra: t0ffluss på ons 22. apr 2015, kl. 20:21
http://www.aftenbladet.no/meninger/Personbiler-og-klimaeffekter-3679770.html

jøye meg....

Helt utrolig, og det bekrefter hvordan myter oppstår.
Jeg har noen venner som pga av slike myter er elbilmotstandere og vi har hatt mange diskusjoner over facebook hvor de kommer til kort når vi begynner å diskutere utslipp og reelle Co2 tall.

Men kan noen si meg om denne siden har riktige fakta : http://www.gultesla.no/
Er det noen her inne som står bak?
Og er det noen som kan presentere nyere tall? Det vises blant annet til at i 2009 var totaltproduksjonen av kullkraft 30% på verdensbasis, hva er nye tall?

Og dette er fra 2005:
"I UK alene ble det i 2005 brukt 5600GWh - 5 600 000 000 kWh - for å raffinere olje. Dette er nok strøm til å lade en Tesla med 85 kWh batteri nesten 66 000 000 ganger. Sagt på en annen måte - du kan kjøre 26 milliarder kilometer Tesla på denne strømmen."

Jeg har ikke sjekket om tallene fra denne siden stemmer med fakta, men den tar for seg mange reelle spørsmål og avkrefter mange myter

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Tuxedo

Sitat fra: petersv på tor 23. apr 2015, kl. 06:59
Såvidt jeg ser så har de tatt bort muligheten for kommemtarer på artikkelen /leserinnlegget. Suspekt...

Kanskje et leserinnlegg som motsvar hadde vært mulig å skrevet og fått på trykk? Hvis det ikke blir godtatt er jo hele "avisa" korrupt...
Den avisen stenger nettdebattene mellom kl 23 og 07.

Espen Hugaas Andersen

#3970
Ser ut som tallene ikke er helt på jordet. Men når man ser på 250.000 km og nordisk strømmiks, så slipper jo en Model S ut ca 30,5 tonn CO2 og en diesel golf ut ca 37,5 tonn CO2. Altså har en Model S ca 19% lavere utslipp enn en diesel golf over levetiden. (Dette er inklusive utslipp under produksjon av diesel og 0,55 l/mil.)

Og det er i dag, når Gigafactory kommer i gang, som bruker fornybar energi, og utslippene fra strømproduksjon blir lavere, så snakker vi om betydelig lavere utslipp. Dieselbiler derimot blir mer og mer skitne ettersom mer og mer olje kommer fra fracking og oljesand.

(Og så klart, her i Norge, med tilnærmet 100% vannkraft, så vil jo en Model S slippe ut under halvparten av en diesel Golf. Det blir kanskje riktig å bruke nordisk strømmiks i f.eks Sverige.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Chlangum

Litt i gråsonen denne mht. Tesla. Men Mr. Musk er nå nevnt.
Ikke glem å stemme på hva du tror framtidens biler vil drives av  ;)

http://www.dinside.no/933520/nesten-alle-mener-hydrogen-er-fremtiden
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Amoss

Sitat fra: Chlangum på tor 23. apr 2015, kl. 12:51
Litt i gråsonen denne mht. Tesla. Men Mr. Musk er nå nevnt.
Ikke glem å stemme på hva du tror framtidens biler vil drives av  ;)

http://www.dinside.no/933520/nesten-alle-mener-hydrogen-er-fremtiden

SitatLøsningen er derfor å bruke mindre elektriske kjøretøy i de urbane strøk, og således å lade dem om over lengre tid om natten, forteller Tanaka-san.

I dette legger han også at større kjøretøyer, ment for lengre distanser, bør drives av hydrogen.

Ja, ingen bør la seg overraske over at bilfabrikanter mener man bør ha to kjøretøy hver, istedet for kun ett :p
Model S 85D

tomrh

Haha!  ;D
Her tar de virkelig fossilbilene på kornet. Må leses. ;D
http://teslaclubsweden.se/provkorning-av-bensinbil/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

sn0le

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tor 23. apr 2015, kl. 09:32
Ser ut som tallene ikke er helt på jordet. Men når man ser på 250.000 km og nordisk strømmiks, så slipper jo en Model S ut ca 30,5 tonn CO2 og en diesel golf ut ca 37,5 tonn CO2. Altså har en Model S ca 19% lavere utslipp enn en diesel golf over levetiden. (Dette er inklusive utslipp under produksjon av diesel og 0,55 l/mil.)
0,55 liter diesel pr mil gir 145 gram CO2/km.
Legger man på 17% (iht Statoils egne tall) så blir det ca 169 gram CO2/km.
Runder man det opp til 170 gram CO2/km og kjører bilen 250.000km så ender man på 42,5 tonn CO2.
Legger man til 5 tonn CO2 fra produksjon så er man på 47,5 tonn CO2.

Klarer man 350km på en full lading på en TMS så vil det på 250.000km gi 714 ladinger.
Hver lading er 75kWh, og totalt antall kWh for 250.000km blir da 53.550kWh.
Dette gir et snittforbruk på 214,2Wh/km.
Med Nordisk strømmiks (200 gram CO2/kWh) så blir det 10,71 tonn CO2.
Kombinert med 18 tonn CO2 fra produksjon så ender Teslaen på 28,71 tonn CO2 for 250.000km.

Reduksjonen er dermed 40% hvis man kjører Tesla på Nordisk strømmiks vs en Gold stv TDI på 0,55 liter pr mil.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA