Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

samotholt

#3540
En el-bil som kjøres 1500 mil årlig og bruker 2 kwt pr. mil har et forbruk på 3000 kwt i året. Hvor mye bruker en normal norsk bolig? Om strømforbruk er et problem kan man vel ta tak der (eller kanskje vi burde innføre flere oljefyrer - olje har vi jo mer enn nok av).
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

HåkonE

#3541
Magnus Blaker ville finne ut hvor møkkete en Tesla var i forhold til....ingenting.

Det viste seg at Tesla i alle fall er møkkete i forhold til å gå. Greit å få bekreftelsen. Det finnes forskning på hvordan en elbil som går på hele 100% kullkraft klarer seg mot en eksosbil. Om intensjonen var å sammenligne mot noe. Men det var det ikke. Det er jo gjort før.

Kina er forresten værstingene hva kullkraft angår...

"The final mix used in our calculations were: coal (79%), nuclear (2%), natural gas (2%), hydropower (16%), oil (2%), wind (0%), geothermal (0%), solar (6%), and biomass (0%)."

http://www.environment.ucla.edu/media/files/BatteryElectricVehicleLCA2012-rh-ptd.pdf

Likevel med en slik elendig vekting kommer elbilen bedre ut om man ser nærmere på tallene.

http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/consultations/doc/2009_03_27_future_of_transport/20090408_eabev_(scientific_study).pdf

Undrer på om Magnus tidvis fyrer opp diesel-generatoren hjemme når han trenger strøm. For å ta unna når han bruker litt mye. Høres ut som en god idè. Generatoren slipper ut litt, men heldigvis kommer drivstoffet bare fra bensinstasjonen og ikke fra et kullkraftverk!

Over til noe helt annet.....i UK alene ble det i 2005 brukt 5600GWh direkte fra kullkraftverk bare for å raffinere olje. For å ikke snakke om oljesand og....

...huff...nå sporer jeg *helt* av. Det var jo ikke poenget med artikkelen. Tesla er møkkete. Sånn var det.

Hr. Blaker skriver også at forbrenningsmotorer har en effektivitet på opp til 60%. Litt krydring der av altså (med forbehold om at Blaker selv ikke sitter på en ny oppfinnelse som vil sikre han Nobels pris i fysikk). Greit nok, det er snart helg. Vi andre opererer får operere med 18-30% inntil videre..... :)

http://courses.washington.edu/me341/oct22v2.htm
http://mb-soft.com/public2/engine.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_efficiency
http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_combustion_engine#cite_note-9
http://www.inspiria.no/?ItemID=1271

Ellers er Europa i ferd med å stenge ned flere kullkraftverk. Forskere mener nemlig at det er kullkraftverkene som er problemet, ikke at vi bruker fornybar strøm. Det er visst litt energi i naturen, men ikke så mye olje....

..æsj...nå sporer jeg av IGJEN. Snart på tide å fylle på litt mer diesel på dieselgeneratoren slik at mor har leselys på senga. Tror den trenger en skvett olje også når jeg tenker over det. Men ikke for mye. Naboen er ikke så glad i all røyken... :) 

Philippo10

Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

TRM

Sitat fra: Haknys på torsdag 05. februar 2015, klokken 23:52
Magnus Blaker ville finne ut hvor møkkete en Tesla var i forhold til....ingenting.

Det viste seg at Tesla i alle fall er møkkete i forhold til å gå. Greit å få bekreftelsen. Det finnes forskning på hvordan en elbil som går på hele 100% kullkraft klarer seg mot en eksosbil. Om intensjonen var å sammenligne mot noe. Men det var det ikke. Det er jo gjort før.

Kina er forresten værstingene hva kullkraft angår...

"The final mix used in our calculations were: coal (79%), nuclear (2%), natural gas (2%), hydropower (16%), oil (2%), wind (0%), geothermal (0%), solar (6%), and biomass (0%)."

http://www.environment.ucla.edu/media/files/BatteryElectricVehicleLCA2012-rh-ptd.pdf

Likevel med en slik elendig vekting kommer elbilen bedre ut om man ser nærmere på tallene.

http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/consultations/doc/2009_03_27_future_of_transport/20090408_eabev_(scientific_study).pdf

Undrer på om Magnus tidvis fyrer opp diesel-generatoren hjemme når han trenger strøm. For å ta unna når han bruker litt mye. Høres ut som en god idè. Generatoren slipper ut litt, men heldigvis kommer drivstoffet bare fra bensinstasjonen og ikke fra et kullkraftverk!

Over til noe helt annet.....i UK alene ble det i 2005 brukt 5600GWh direkte fra kullkraftverk bare for å raffinere olje. For å ikke snakke om oljesand og....

...huff...nå sporer jeg *helt* av. Det var jo ikke poenget med artikkelen. Tesla er møkkete. Sånn var det.

Hr. Blaker skriver også at forbrenningsmotorer har en effektivitet på opp til 60%. Litt krydring der av altså (med forbehold om at Blaker selv ikke sitter på en ny oppfinnelse som vil sikre han Nobels pris i fysikk). Greit nok, det er snart helg. Vi andre opererer får operere med 18-30% inntil videre..... :)

http://courses.washington.edu/me341/oct22v2.htm
http://mb-soft.com/public2/engine.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_efficiency
http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_combustion_engine#cite_note-9
http://www.inspiria.no/?ItemID=1271

Ellers er Europa i ferd med å stenge ned flere kullkraftverk. Forskere mener nemlig at det er kullkraftverkene som er problemet, ikke at vi bruker fornybar strøm. Det er visst litt energi i naturen, men ikke så mye olje....

..æsj...nå sporer jeg av IGJEN. Snart på tide å fylle på litt mer diesel på dieselgeneratoren slik at mor har leselys på senga. Tror den trenger en skvett olje også når jeg tenker over det. Men ikke for mye. Naboen er ikke så glad i all røyken... :)
Dagens innlegg! ☺
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Amoss

Sitat fra: kos på torsdag 05. februar 2015, klokken 21:01

Makan til tulleforsker, ...

Han var da ikke noen forsker? Så vidt jeg forsto var han en journalist, og siterte utvalgte deler av rapporter utarbeidet av forskere, og koblet dette sammen med sine egne konklusjoner for å skape det bildet han ønsket å skape.

Som man ofte ser er journalister generelt (ingen regel uten unntak!) mest ekspert på å fremstille seg selv som eksperter på områder de har liten innsikt i. Som vanlig ser jeg at jo mer man vet om det en journalist skriver om, jo mer oppgitt blir man av det man leser...
Model S 85D

Tønsberg

Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

Muffinman

SitatNå er hun frisk!

En gladsak i et nyhetsbilde som i stor grad er preget av elendighet  :D

Trond.Strom

Sitat fra: TRM på fredag 06. februar 2015, klokken 00:28
Sitat fra: Haknys på torsdag 05. februar 2015, klokken 23:52
Magnus Blaker ville finne ut hvor møkkete en Tesla var i forhold til....ingenting.

Det viste seg at Tesla i alle fall er møkkete i forhold til å gå. Greit å få bekreftelsen. Det finnes forskning på hvordan en elbil som går på hele 100% kullkraft klarer seg mot en eksosbil. Om intensjonen var å sammenligne mot noe. Men det var det ikke. Det er jo gjort før.

Kina er forresten værstingene hva kullkraft angår...

"The final mix used in our calculations were: coal (79%), nuclear (2%), natural gas (2%), hydropower (16%), oil (2%), wind (0%), geothermal (0%), solar (6%), and biomass (0%)."

http://www.environment.ucla.edu/media/files/BatteryElectricVehicleLCA2012-rh-ptd.pdf

Likevel med en slik elendig vekting kommer elbilen bedre ut om man ser nærmere på tallene.

http://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/consultations/doc/2009_03_27_future_of_transport/20090408_eabev_(scientific_study).pdf

Undrer på om Magnus tidvis fyrer opp diesel-generatoren hjemme når han trenger strøm. For å ta unna når han bruker litt mye. Høres ut som en god idè. Generatoren slipper ut litt, men heldigvis kommer drivstoffet bare fra bensinstasjonen og ikke fra et kullkraftverk!

Over til noe helt annet.....i UK alene ble det i 2005 brukt 5600GWh direkte fra kullkraftverk bare for å raffinere olje. For å ikke snakke om oljesand og....

...huff...nå sporer jeg *helt* av. Det var jo ikke poenget med artikkelen. Tesla er møkkete. Sånn var det.

Hr. Blaker skriver også at forbrenningsmotorer har en effektivitet på opp til 60%. Litt krydring der av altså (med forbehold om at Blaker selv ikke sitter på en ny oppfinnelse som vil sikre han Nobels pris i fysikk). Greit nok, det er snart helg. Vi andre opererer får operere med 18-30% inntil videre..... :)

http://courses.washington.edu/me341/oct22v2.htm
http://mb-soft.com/public2/engine.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_efficiency
http://en.wikipedia.org/wiki/Internal_combustion_engine#cite_note-9
http://www.inspiria.no/?ItemID=1271

Ellers er Europa i ferd med å stenge ned flere kullkraftverk. Forskere mener nemlig at det er kullkraftverkene som er problemet, ikke at vi bruker fornybar strøm. Det er visst litt energi i naturen, men ikke så mye olje....

..æsj...nå sporer jeg av IGJEN. Snart på tide å fylle på litt mer diesel på dieselgeneratoren slik at mor har leselys på senga. Tror den trenger en skvett olje også når jeg tenker over det. Men ikke for mye. Naboen er ikke så glad i all røyken... :)
Dagens innlegg! ☺
+1
og om du vil kan du legge til følgende dersom du vil spore av litt mere fra at tesla er ille

Det er egentlig for lite fokus på beholde de gamle oljefyrene i dette landet. Som Magnus Blaker har vist oss er det et utslipp på 1350g co2/kWh med strøm. Dersom man fyrer med varmepumpe med gjennomsnittlig årsvarmefaktor på 3 gir dette et utslipp på 450g co2 per kWh varme. Den gamle oljefyren derimot har et utslipp på bare 301g co2/kWh varme. Nå må politikerne våkne opp og slutte å subsidiere utskiftning av oljefyr, dette er jo helt vanvittig sløsing med ressurser som bare medfører at man øker de globale co2 utslippene. Varmepumpegjengen betaler jo heller ingen mineraloljeavgift! Nå må vi få slutt på denne galskapen med en gang

Cato76

Hva foretrekker vi? Eller skal vi kanskje spørre neste generasjon?
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

HåkonE

Flott illustrasjon Cato76. Tar med meg den videre.... :)

Dagens elbilnyhet:

Vil sponse elbilkjøpere med 86.000 kroner

http://www.tv2.no/2015/02/06/broom/elbil/6534929#comment-1838661324

timingbeltkiller

Sitat fra: Haknys på fredag 06. februar 2015, klokken 17:18
Dagens elbilnyhet:
Vil sponse elbilkjøpere med 86.000 kroner
http://www.tv2.no/2015/02/06/broom/elbil/6534929#comment-1838661324
Omtrent samme beløp som i USA.
Begge landene sponser med likt beløp uansett pris og type elbil du kjøper.
På høy tid N gjør det samme.
Det er jo tverrpolitisk enighet om at N skal være best på sosial utjamning til fordel for de som tjener minst.
Og da er det direkte kontraproduktivt å sponse med høyere beløp jo dyrere bil du har råd til.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sigurdi

Er ikke poenget med elbil politikken å få ned mest mulig på CO2 og NOx utslipp?
Trodde ikke dette var noe utgjevnings politikk og gir CO2 reduksjon å bytte ut store diesel biler istede for små gjerrige bensin biler. ;-)
Gi mulighet for å kunne velge elbil i alle bilklasser og kanskje spesielt blandt de store diesel bilene som statestistisk kjører mest og har størst utslipp pr km. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Mr.Hansen

Oslo luften har også blitt bedere siden så mange Osloborgerne kjører ELbil nå. Det samme gjelder også for Bergen og Trondheim.

Det er ingen som nevner i media...
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Zanka

– Biler er i ferd med å bli stadig likere datamaskiner, og tradisjonelle bilprodusenter
sliter med å tiltrekke seg talent fra Silicon Valley.
Teslas evne til å lure folk fra Apple gir dem en nesten urettferdig fordel
overfor konkurrentene, sier bilanalytiker Adam Jonas i Morgan Stanley til Bloomberg.
http://e24.no/jobb/tesla/tesla-paa-epleslang/23390841

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Thomas Parsli

Fantastisk med norske journalister som klarer å oversette "lure" til "lure"!

Minner meg om filmen Palookaville hvor den norske "oversetteren" fikk det for seg at "donut" (doughnut) best oversettes til "donøtt". Damen ved siden av meg holdt på å falle av stolen i latter...

"Tesla's ability to lure people from Apple" bør oversettes "Teslas evnte til å lokke ansatte fra Appel".

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA