Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Griffel

#3375
Sitat fra: cairnz på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:17
Dermed har man de morsomme utregningen som at en P85 med 600Nm kun yter 6,85hk hvis motoren spinner rundt med 60rpm (en gang i sekundet), mens hvis den spinner med 600 rpm (ti ganger i sekundet), så er ytt effekt 68,5hk.
Det mest riktige og anbefalte er jo å måle effekt i SI-enheten (Watt). Og det vet vi jo at bilen allerede gjør.
600Nm ved 60rpm = 3,77kW, 600Nm ved 600rpm = 37,7kW,  600Nm ved 5000rpm = 314kW
1kW=1,3410hp=1,3596ps

Effekt=moment * vinkelhastighet, 1 omdreining = 2*pi
Moment i Nm, vinkelhastighet i 1/sek.

Sitat fra: cairnz på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:17
Det har vel litt med at mange folk ikke vet at hk (hestekrefter) bare er et uttrykk for kraft (Nm) ved en gitt omdreining (5252 rpm).
Her er det noe feil, så det er bra mange ikke vet det.

Redigert 15:37
Etter litt googling fant jeg at du kan regne om momet i "foot pound" til "hp" på den måten, men da må altså moment i "Nm" konverteres til "ft lbf" først. Nå er forøvrig hverken Nm eller hestekraft et utrykk for kraft.
Uheldigvis er Nm både moment og arbeid, og må ikke forveksles, hp er derimot en effekt betegnelse.
(engelsk:(horse)power og tysk:(peferd)starke er oversatt feilaktig til norsk: kraft )
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Dennis

#3376
Er vel lb/ft og hk som krysser hverandre ved 5252 rpm? Og er vel også litt forskjell om det er metrisk hp også  :P
Med nm vil vel kw/nm krysse hverandre ved 9549rpm?

jazzwheel

Sitat fra: cairnz på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:17
Det har vel litt med at mange folk ikke vet at hk (hestekrefter) bare er et uttrykk for kraft (Nm) ved en gitt omdreining (5252 rpm).

Dermed har man de morsomme utregningen som at en P85 med 600Nm kun yter 6,85hk hvis motoren spinner rundt med 60rpm (en gang i sekundet), mens hvis den spinner med 600 rpm (ti ganger i sekundet), så er ytt effekt 68,5hk. Så kommer jo spørsmålet om man måler i metriske hestekrefter eller engelske? For metriske hestekrefter er tallet 5180, ikke 5252.

Det mest riktige og anbefalte er jo å måle effekt i SI-enheten (Watt). Og det vet vi jo at bilen allerede gjør.

Du blander ft-lb og Newton, ellers helt riktig :)

Geir44

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:54
Nok en gang viser en at sammenligning av dreimoment er meningsløs. Spesielt når en sammenligner ulike motorteknologier.

At Ola Nordmann ikke nøyaktig skjønner relasjonen mellom hk og Nm er vel ikke en bombe - det er gjennomgående selv på dette forumet :)

Ingen skjønner det der.

Griffel

#3379
Sitat fra: Dennis på tirsdag 06. januar 2015, klokken 15:38
Er vel lb/ft og hk som krysser hverandre ved 5252 rpm? Og er vel også litt forskjell om det er metrisk hp også  :P
Med nm vil vel kw/nm krysse hverandre ved 9549rpm?
Når jeg først har startet med rettinger:
lb/ft lbf*ft (det er vesentlig forskjell på divisjon og multiplikasjon), nm Nm, hk hp siden du bruker 5252 (ps og hk er de metriske), kwkW .

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 15:42
Du blander ft-lb og Newton, ellers helt riktig :)
ikke helt riktig siden det hk som altså er metriske hestekrefter. så derfor er hp og hk er også blandet.
N = newton. Enheter oppkalt etter personer skrives med en (1) stor bokstav, evt. med liten bokstav når det skrives helt ut.



Sitat fra: Geir44 på tirsdag 06. januar 2015, klokken 15:44
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 13:02
At Ola Nordmann ikke nøyaktig skjønner relasjonen mellom hk og Nm er vel ikke en bombe - det er gjennomgående selv på dette forumet :)

Ingen skjønner det der.
Det burde være rimelig rett fram:
Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:44
Effekt=moment * vinkelhastighet,
vinkel: 1 omdreining = 2*pi
Moment i Nm, vinkelhastighet i 1/sek.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:28
Når jeg først har startet med rettinger:

Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:44
1kW=1.3410hp=1.3596ps

Antar du her mener:
1kW=1,3410hp=1,3596ps
;)

Du hadde det rett på linja over...  (Men må innrømme at jeg tar meg selv i å gjøre akkurat den samme feilen ofte :p  Er ikke lett når man må bruke . som desimalpoint i kode, og , når man skriver norsk)
Model S 85D

Griffel

#3381
Jeg legger meg flat  :-[ 
feilen er rettet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Griffel på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:28
Når jeg først har startet med rettinger:
Enheter oppkalt etter personer skrives med en (1) stor bokstav, <snip>

én (tallord), en (artikkel)

Sitat
Det burde være rimlig rett fram:

Du mener vel rimelig?

[/flisespikking]  ;D

Muffinman


Griffel

Sitat fra: Ferry på tirsdag 06. januar 2015, klokken 17:28
én (tallord), en (artikkel)
Av ren nysgjerrighet hvor finner du "é"?
(Av mangel på é bruker jeg å skrive en (1) for å unngå missforståelser. En "é" vil løse problemet, og også når jeg ikke klarer å skrive kafé men må nøye meg med kafe.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Amoss

Sitat fra: Griffel på onsdag 07. januar 2015, klokken 00:30
Sitat fra: Ferry på tirsdag 06. januar 2015, klokken 17:28
én (tallord), en (artikkel)
Av ren nysgjerrighet hvor finner du "é"?
(Av mangel på é bruker jeg å skrive en (1) for å unngå missforståelser. En "é" vil løse problemet, og også når jeg ikke klarer å skrive kafé men må nøye meg med kafe.)

é finner jeg på norsk tegnsett ved å trykke alt-gr + \ og så trykke e blir é
Model S 85D

Ferry

Jeg må vel innrømme at jeg googlet litt før jeg endte opp med å kopiere teksten fra en nettside. Ikke vet jeg hva "streken" heter heller. Aksent? Fant den på tastaturet på Mac-en, oppe til høyre et sted. På Windows-tastatur vet jeg ikke. Bruker det aldri selv, men legger merke til når det mangler. Eksempelet ditt, café, er jo typisk.

Jejl

http://www.dinside.no/932251/tesla-med-laderobot

Snart trenger vi kanskje ikke gå ut av bilen når den skal lades.

Thomas Parsli

Sitat fra: Amoss på onsdag 07. januar 2015, klokken 00:41
é finner jeg på norsk tegnsett ved å trykke alt-gr + \ og så trykke e blir é

På Mac (med relativt ny OS X) holder du inne bokstaven, så dukker alternativene opp.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Stig O

Sitat fra: Jejl på onsdag 07. januar 2015, klokken 00:56
http://www.dinside.no/932251/tesla-med-laderobot

Snart trenger vi kanskje ikke gå ut av bilen når den skal lades.

Og en fjernstyrt rullestol bort til kafeteriaen. Nei fy, jeg vil heller ha noe mere driftssikkert en dette. Må bare være noe for amerikanere.Håper ikke de bruker mye resurser på dette.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA