Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Lokführer

Sitat fra: Cowboystrekk på man 22. des 2014, kl. 09:43
Piggdekk er noe herk foruten "den ene gangen" som dukker opp av og til. Noe som kan være ei grei erstatning for piggdekk er faktisk autosock. Ubrukelig på snø og tørr is, MEN den bryter vannhinna på våt is og gir langt bedre grep for piggfridekk som mister nesten all funksjon på våt is. De er kjappe å sette på i tillegg i motsetning til kjetting.
Den ene gangen har vært normalen her på sørlandet i ganske mange dager i år.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Muffinman

Brede har rett i at det har vært noen dager med ekstremt glatt føre i området på enkelte strekninger. Selv opplevde jeg å skli baklengs nesten uten kontroll i en bakke som var så slakk at det "nesten var flatt". Var nesten helt sjanseløs på flatmark også, og greide heldigvis å lure meg en omvei hvor det var mindre isete + strødd. Har R2, de foran fra i fjor og de bak fra i høst. R2 er knallgode dekk som virker svært bra på det meste, også de fleste typer is. Men la oss ikke lure oss selv til å tro at de takler alt, det kan straffe seg en dag. For min egen del har jeg kjørt tilsammen 32.000km på R2 med TMS og rundt 10.000 med Saab 9-3 på R2 før dagen kom, og det var en svært ubehagelig opplevelse.

Pigg vil ikke være et alternativ for min del. I høst ville det medført 13.000km  på bar vei før isen kom, og da er jeg ikke så sikker på at piggene ville vært nyttige. Kjetting kan også være vanskelig da man ikke oppdager at man trenger den før det er i ferd med å gå til skogs...

EDIT: Beskrivelse av føret er kanskje på sin plass. Opprinnelig is som var strødd, men slått om til 5-6 plussgrader og pøsregn. Samtidig var bakken så kald at regnet frøs opp over strøsanden, og da ble det glætt...

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på man 22. des 2014, kl. 10:18
R2 er knallgode dekk som virker svært bra på det meste, også de fleste typer is. Men la oss ikke lure oss selv til å tro at de takler alt, det kan straffe seg en dag.
På ren holke er det bare piggdekk som gjelder. Det var en slik dag i Oslo i fjor vinter hvor strøbilen ikke hadde vært i bakken utenfor hos oss, og strøkassen var ikke fylt siden i fjor vinter. Da lot jeg bilen stå.
Is med vann oppå er det bare piggdekk som fikser, og slik var det en dag i Oslo i fjor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øggen

Angrer ikke på piggdekka. Det er det eneste som får meg til å kjøre roligere. (piggsparing)

Brede

Sitat fra: Øyvind.h på man 22. des 2014, kl. 10:13
Sitat fra: Brede på man 22. des 2014, kl. 09:34
Jeg har angret som en hund på at jeg kjøpte pigg
I går forbarmet jeg meg over en hyggelig dame som stod bom fast med en Tesla med piggfritt i en isdekt busslomme.
Hvilke dekk hadde stakkaren? Har jo litt å si om det var kontinentale eller nordiske piggfrie dekk :)
Det har vært tynt islag på veiene i nabolaget her (før det nå kom en del snø). Med R2 går bilen på skinner. Ser antispinn-lampen blinker en del, men kommer frem over alt helt uten problemer.

Bilen hennes stod på R2.  ;)
Det skal sies at jeg kjente jeg var på grensen selv med Hakka 8 så glatt var det, så jeg tviler uansett ikke på at R2 er blandt det beste en får av piggfritt. Er det glatt nok så hjelper det vel ikke hva slags dekk en har, da får en håpe at hodet sier stopp før bilen gjør det.  :-\

Erazor

Bergensavisen har publisert en bildeserie med tvilsomme parkeringer. Ikke uventet var det en Tesla som havnet på forsiden (men greit nok, vil si det er relativt tvilsomt å parkere rett foran bensinpumpene.)

«– Teslaen måtte blokkere for alt og alle
Sjekk 400 andre tvilsomme parkeringer.»

http://www.ba.no/motormagasinet/article4047739.ece

Mr.Hansen

Sitat fra: Erazor på man 22. des 2014, kl. 11:46
Bergensavisen har publisert en bildeserie med tvilsomme parkeringer. Ikke uventet var det en Tesla som havnet på forsiden (men greit nok, vil si det er relativt tvilsomt å parkere rett foran bensinpumpene.)

«– Teslaen måtte blokkere for alt og alle
Sjekk 400 andre tvilsomme parkeringer.»

http://www.ba.no/motormagasinet/article4047739.ece

Selvfølgelig må det være lov og kjøpe pølse på pølsebua selv med en Tesla. Hvorfor tror du vi er der.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

HåkonE

Ja, og eksosbiler sperrer aldri pumpene? Ikke at jeg forsvarer det, men er litt usikker på hvor mange den Tesla`en egentlig blokkerer for. Både pumpe til venstre og til høyre er ikke i bruk.

Fra TV2 i dag. De samme "ekspertene" i kommentarfeltet er på`n igjen.  ;D

Over halvparten vil ikke kjøpe bensin- eller dieselbil igjen

http://www.tv2.no/2014/12/22/broom/elbil/6337718

Muffinman

Kommentarfeltene, ja. Jeg fatter ikke hvor enkelte har kondisen fra. Samme evige repetisjoner titallsvis av ganger under hver eneste artikkel, år etter år. Kanskje det ikke er mennesker men avanserte spamboter som står bak.

Brede

Sitat fra: Muffinman på man 22. des 2014, kl. 16:01
Kommentarfeltene, ja. Jeg fatter ikke hvor enkelte har kondisen fra. Samme evige repetisjoner titallsvis av ganger under hver eneste artikkel, år etter år. Kanskje det ikke er mennesker men avanserte spamboter som står bak.

Enkelte av disse synes jeg oppriktig litt synd i..
Det er jo tydelig at de lever livet sitt i disse kommentarfeltene og får næring av oppmerksomhet, og en får desidert mest oppmerksomhet av å være negativ og usakelig.
Ingen liker en positiv debatant med faktabaserte argumenter..

Høgis

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Amoss

Jeg har ofte uttalt at desto mer man vet om en sak som omtales i media, jo mer frustrert blir man av hva som skrives. Men skjeldent er det så ille som dette:

http://www.modernreaders.com/tesla-to-announce-second-generation-model-x-roadster-this-week/16755/ed-jones

SitatTesla to Announce Second Generation Model X Roadster This Week
December 23, 2014 By Ed Jones

The Tesla Roadster may have official bitten the dust a couple of year ago, after what can only be described as a brief run of success with its rather niche target audience. However, it's become abundantly clear that Elon Musk and Co. haven't quite decided to abandon the Roadster as a whole, having confirmed plans to unveil and launch an updated Model X next year.

According to the Tesla CEO, the Model X Roadster was put on ice for no other reason than to address  "several crisis issues with higher priority" over recent months and years – a clear reference to the more popular Model S sedan. As it stands, we've really no clue at all what he and his minions have lined up for the next Roadster, though we do know that the plan is announce most or many of the details before the end of the week.

Det eneste de ser ut til å ha fått rett er vel "we've really no clue at all" ;)

Men hadde jo vært litt artig med en Model X roadster 2.0 da ;)
Model S 85D

Havebigfun

Sitat fra: Amoss på tir 23. des 2014, kl. 23:34
Jeg har ofte uttalt at desto mer man vet om en sak som omtales i media, jo mer frustrert blir man av hva som skrives. Men skjeldent er det så ille som dette:

http://www.modernreaders.com/tesla-to-announce-second-generation-model-x-roadster-this-week/16755/ed-jones

SitatTesla to Announce Second Generation Model X Roadster This Week
December 23, 2014 By Ed Jones

The Tesla Roadster may have official bitten the dust a couple of year ago, after what can only be described as a brief run of success with its rather niche target audience. However, it's become abundantly clear that Elon Musk and Co. haven't quite decided to abandon the Roadster as a whole, having confirmed plans to unveil and launch an updated Model X next year.

According to the Tesla CEO, the Model X Roadster was put on ice for no other reason than to address  "several crisis issues with higher priority" over recent months and years – a clear reference to the more popular Model S sedan. As it stands, we've really no clue at all what he and his minions have lined up for the next Roadster, though we do know that the plan is announce most or many of the details before the end of the week.

Det eneste de ser ut til å ha fått rett er vel "we've really no clue at all" ;)

Men hadde jo vært litt artig med en Model X roadster 2.0 da ;)
Jeg tror Elon har lovet nyheter for roadster-eierne for lenge siden med deadline utgangen av 2014- derfor venter man vel på noe der- mulig et batteritilbud eller ladeoppgradering slik at roadsterne kan lade på SC- eller begge deler.

Amoss

Sitat fra: Havebigfun på ons 24. des 2014, kl. 08:40
Jeg tror Elon har lovet nyheter for roadster-eierne for lenge siden med deadline utgangen av 2014- derfor venter man vel på noe der- mulig et batteritilbud eller ladeoppgradering slik at roadsterne kan lade på SC- eller begge deler.

Joda, som nevnt øverst så hadde jeg kjennskap til hva som lå bak -  denne lovnaden om ett "around 400 miles" oppgradert batteri til Roadsteren (som mange håper inkluderer oppgradert lading, inklusive SC).

Ups, ser at jeg må ha vært litt trøtt i går kveld - var sikker på at jeg hadde postet dette i "Tesla i utenlandske medier" :p   Vel vel, god jul uansett :)
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA