Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: TorAtle på søn 21. des 2014, kl. 19:31
Sitat fra: sangiovese på søn 21. des 2014, kl. 08:30
Turen i går var også en påminnelse om hvor mye, mye mer praktisk det er med et drivstoff hvor man nesten hvor som helst kan stanse for å fylle opp nye 800 kilometer rekkevidde på et par minutter. Så nå får jeg bare håpe på et positivt prøveprosjekt med battery swap

Løsningen er ikke battery swap men så enkel at det kanskje kan være vanskelig å se den. "Bytt ut" 75% av det dyre batteriet med en forbrenningsmotor. Aksepter batteriets begrensning og bruk det til pendling og andre småturer i hverdagen. Det er ingen krise å bruke bensin når man skal ut på langtur.
Totalt uinteressant.
Fossilmotor hører fortiden til. Og hvorfor gi bort den rekkevidden som gjør at jeg bare trenger hurtiglade et par ganger i året? Høres jo helt borti natta ut?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Leif1

Sitat fra: TorAtle på søn 21. des 2014, kl. 19:31
Sitat fra: sangiovese på søn 21. des 2014, kl. 08:30
Turen i går var også en påminnelse om hvor mye, mye mer praktisk det er med et drivstoff hvor man nesten hvor som helst kan stanse for å fylle opp nye 800 kilometer rekkevidde på et par minutter. Så nå får jeg bare håpe på et positivt prøveprosjekt med battery swap

Løsningen er ikke battery swap men så enkel at det kanskje kan være vanskelig å se den. "Bytt ut" 75% av det dyre batteriet med en forbrenningsmotor. Aksepter batteriets begrensning og bruk det til pendling og andre småturer i hverdagen. Det er ingen krise å bruke bensin når man skal ut på langtur.

Ingen krise?
Jo visst ville det vært en krise å bli avhengig av bensinstasjoner igjen.
Konvertitt fra S til X

TorAtle

Sitat fra: Øyvind.h på søn 21. des 2014, kl. 20:28
Fossilmotor hører fortiden til. Og hvorfor gi bort den rekkevidden som gjør at jeg bare trenger hurtiglade et par ganger i året? Høres jo helt borti natta ut?

Det er for å få bilen billigere og lettere, slik at andre også har råd til å kjøpe den.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

krister461

Sitat fra: TorAtle på søn 21. des 2014, kl. 23:19
Sitat fra: Øyvind.h på søn 21. des 2014, kl. 20:28
Fossilmotor hører fortiden til. Og hvorfor gi bort den rekkevidden som gjør at jeg bare trenger hurtiglade et par ganger i året? Høres jo helt borti natta ut?

Det er for å få bilen billigere og lettere, slik at andre også har råd til å kjøpe den.
Putte en ekstra fossilmotor i en Tesla for å få den billigere?!?

Nei, masseproduksjon og effektivisering er det som gjelder...

Øyvind.h

Sitat fra: TorAtle på søn 21. des 2014, kl. 23:19
Sitat fra: Øyvind.h på søn 21. des 2014, kl. 20:28
Fossilmotor hører fortiden til. Og hvorfor gi bort den rekkevidden som gjør at jeg bare trenger hurtiglade et par ganger i året? Høres jo helt borti natta ut?

Det er for å få bilen billigere og lettere, slik at andre også har råd til å kjøpe den.
Så du foreslår å erstatte noen kanskje 2-300kg batteri med 150-200kg fossilmotor, bensintank, eksosanlegg osv? Og gi bort frunken som er genial? Høres ikke fornuftig ut. Uansett er prisene på batterier på vei ned, samtidig som kapasitet/energitetthet øker. Retningen er med andre ord ganske tydelig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TorAtle

Sitat fra: Øyvind.h på søn 21. des 2014, kl. 23:23
Så du foreslår å erstatte noen kanskje 2-300kg batteri med 150-200kg fossilmotor, bensintank, eksosanlegg osv? Og gi bort frunken som er genial? Høres ikke fornuftig ut. Uansett er prisene på batterier på vei ned, samtidig som kapasitet/energitetthet øker. Retningen er med andre ord ganske tydelig.

Kanskje så mye som 350-400kg batteri er overflødig til hverdags. Retningen er tydelig, men tidspunktet er ikke helt her enda. Hvis man sier nei til hybrid så sier man samtidig ja til at alle som ikke kan kjøpe en TMS skal fortsette å kjøre ren bensin/dieselbil. Jeg etterlyser en mer pragmatisk holdning. Endel har allerede begynt å kjøre "hybrid". En bensin/diesel-bil pluss en liten el-bybil.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Amoss

Sitat fra: TorAtle på søn 21. des 2014, kl. 23:42
Kanskje så mye som 350-400kg batteri er overflødig til hverdags. Retningen er tydelig, men tidspunktet er ikke helt her enda. Hvis man sier nei til hybrid så sier man samtidig ja til at alle som ikke kan kjøpe en TMS skal fortsette å kjøre ren bensin/dieselbil. Jeg etterlyser en mer pragmatisk holdning. Endel har allerede begynt å kjøre "hybrid". En bensin/diesel-bil pluss en liten el-bybil.

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor så mange absolutt må inn på Tesla forumet for å "selge" hybrider eller kortrekkevidde elbiler... Greit, de har helt klart sin bruk de også, og debatten om det ene eller det andre er sikkert en spennende debatt å ta, men Tesla har gjort ett klart valg på det punktet - store batterier og lang rekkevidde uten eksos. Antar da at de fleste som leser her er interessert i biler som passer til dette valget, og vil gå til andre underforums for å debattere alternative løsninger.
Model S 85D

Øyvind.h

#3292
Cellevekten i Model S er rundt 320kg. Pakken totalt kanskje 550kg.
Om du foreslår å ta bort 400kg er det ikke rare batteriet man sitter igjen med. Resultatet er at man blir totalt slave av lading. Man må plugge i etter omtrent hver eneste tur. Batteriet slites mye mer pga liten størrelse, hurtiglades tregt/ikke i det hele tatt. Og behovet for ladestasjoner blir helt absurd høyt fordi så stor andel av turene kan gjennomføres med kun hjemmelading.
Høres stressende ut.

Hybrid er løsningen for en del på nåværende tidspunkt, men jeg opplever det som en sovepute. Kunne ikke tenke meg å gå over til hybrid nå, og jeg har vært nesten inne i Tyskland med Teslaen.

Diesel burde for øvrig vært forbudt å selge for lenge siden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arnehelge

Model S, P85, brun med tech, pano, park, lyd, luft, 19".  Bestilte august 2011, fikk bilen 10.sept.2013.

VigdisA

Isføre da i såfall, ikke snøslaps og glatt i alle fall
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Johnny

Den verste glatta, er den man ikke kan se. :(
TMS og eGolf.

Teslanewbie

Sitat fra: Johnny på man 22. des 2014, kl. 08:55
Den verste glatta, er den man ikke kan se. :(

Piggdekk hadde nok  Vært en fordel for denne føreren ... og jeg som skiftet nettopp fra pigg til piggfritt...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Brede

Jeg har angret som en hund på at jeg kjøpte piggdekk helt siden jeg fikk bilen for litt over ett år siden.
Vanligvis så har en jo "aldri" bruk for piggene og de bråker noe infernalsk.

Nå i det siste har vi derimot hatt en 6-7 dager der jeg har priset meg lykkelig for at jeg har piggene..
I går forbarmet jeg meg over en hyggelig dame som stod bom fast med en Tesla med piggfritt i en isdekt busslomme.
Nødblinken stod på så jeg svingte av veien for å høre hva som var problemet (forventet DU-havari  :P).
I det jeg parkerte så kjente jeg at det var sååååpeglatt.
Det ble fort klart at det ikke var mulig å flytte på Teslaen hennes da den bare spant seg nærmere autovernet ved den minste bevegelse, i et par sekunder så sklei faktisk bilen mens vi stod utenfor og spekulerte så hun måtte sette seg inn og låse alle fire hjulene for å holde den.
Redningen ble en bråkjekk kar i en Suzuki Baleno med slepetau.  ;D

På slikt føre så blir marginene litt større med pigg, og "heldigvis" for meg så har det vært slike veier ofte så langt i vinter. (Så slipper jeg å angre såååå mye på dekkvalget)  ;D

Cowboystrekk

Piggdekk er noe herk foruten "den ene gangen" som dukker opp av og til. Noe som kan være ei grei erstatning for piggdekk er faktisk autosock. Ubrukelig på snø og tørr is, MEN den bryter vannhinna på våt is og gir langt bedre grep for piggfridekk som mister nesten all funksjon på våt is. De er kjappe å sette på i tillegg i motsetning til kjetting.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: Brede på man 22. des 2014, kl. 09:34
Jeg har angret som en hund på at jeg kjøpte pigg
I går forbarmet jeg meg over en hyggelig dame som stod bom fast med en Tesla med piggfritt i en isdekt busslomme.
Hvilke dekk hadde stakkaren? Har jo litt å si om det var kontinentale eller nordiske piggfrie dekk :)
Det har vært tynt islag på veiene i nabolaget her (før det nå kom en del snø). Med R2 går bilen på skinner. Ser antispinn-lampen blinker en del, men kommer frem over alt helt uten problemer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA