Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: hma på onsdag 19. november 2014, klokken 20:51
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-ha-med-jenny-skavlan-pa-ranetur-fra-tyrigrava-til-nordkapp-1.12053166

  – Vi har til og med fått melding fra en som kjører Tesla, sier Martinsen og ler.
  – El-bil! Jeg vet vi ikke hvor langt den rekker, legger Edvardsen til.


Det er vel minimum to prikker i "råner-sertifikatet" for å ikek ha fått med seg sånn noenlunde hva rekkevidda er på Tesla, er det ikke?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på torsdag 20. november 2014, klokken 10:25
Sitat fra: hma på onsdag 19. november 2014, klokken 20:51
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-ha-med-jenny-skavlan-pa-ranetur-fra-tyrigrava-til-nordkapp-1.12053166

  – Vi har til og med fått melding fra en som kjører Tesla, sier Martinsen og ler.
  – El-bil! Jeg vet vi ikke hvor langt den rekker, legger Edvardsen til.


Det er vel minimum to prikker i "råner-sertifikatet" for å ikek ha fått med seg sånn noenlunde hva rekkevidda er på Tesla, er det ikke?  ;D

Det er det sikkert (har vist ikke noe "råner-sertifikat", så mulig jeg tar feil her ;) ). Men på den mer seriøse siden, så lenge man befinner seg i "superladerland" så bør det ikke være så store problemer å holde følge - i alle fall med litt minimum samarbeid fra resten av gruppen. Men... Så vidt jeg vet er det ikke planlagt superladere helt frem til Nordkapp, og de siste milene blir nok Teslaen "akterutseilt". Så noen får gå på Tesla og si "Hei, nå har dere en kjempeanledning til å vise hva dere duger til overfor hen haug med bil-entusiaster!  Eneste som må til er de siste par superladerne helt opp til Nordkapp må på plass innen Juli neste år....". ;) 
Model S 85D

OddB

Det er 65 mil  fra Setermoen  til Nordkapp.  Dvs 2-3 timer lading underveis.
22kW-ladere finnes  i Alta.  Burde  vært  en til rundt  Storslett.  TOCN betaler ladere hvis noen finner 400V der.

Hvis 500+ fossilbiler skal tanke et par ganger underveis  kan det hende de også får litt logistikkproblemer
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Oreo

#3003
Et bra tiltak av TOCN sitt ladefond, MEN et enda bedre PR stunt av Tesla om de greier å hoste opp en SC som gjør Nordkapp lett tilgjengelig. Om ikke annet en mobil SC for anledningen. Det skulle bli tidenes "In your face" til rånerne.

PS. Får håpe de er utstyrt med dobbeltlader de som blir med  ???
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

snurrehue

Sitat fra: hma på onsdag 19. november 2014, klokken 20:51
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-ha-med-jenny-skavlan-pa-ranetur-fra-tyrigrava-til-nordkapp-1.12053166

Hva vil skje dersom for eksempel 10 Model S skal delta? Hvordan vil det gå mtp ladelogistikken? Vurderer litt å melde meg på, men ser det kan bli litt utfordrende.

Amoss

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 12:43
Hva vil skje dersom for eksempel 10 Model S skal delta?

Da vil dere antagelig havne i rekordbøkene som verdens lengste kolonnekjøring med elbiler ;)

Ang. ladelogistikken så blir det nok som nevnt noe logistikkproblemer med fylling av de andre bilene også....
Model S 85D

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

snurrehue

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. november 2014, klokken 13:31
Da vil dere antagelig havne i rekordbøkene som verdens lengste kolonnekjøring med elbiler ;)

Ang. ladelogistikken så blir det nok som nevnt noe logistikkproblemer med fylling av de andre bilene også....

Joda, selvsagt vil påfyllingslogistikken på fossilbilene også skape utfordringer om det er et par tusen av de som skal rulle denne løypa. Men de har følgende fordeler:
- rekkevidde ca 600-1200 kilometer med noenlunde lovlig kjøring, dvs 600-1200 kilometer mellom hver fylling. Dvs at hver av de behøver 1-2 fyllinger underveis.
- det tar ca 3 minutter pr bil.
- det er tross alt en del bensinstasjoner opp gjennom landet, og hver av de har 4-8 pumper
- mest sannsynlig blir ikke dette en eneste lang kortesje på 2000-4000 biler, men spredt utover døgnet. Bensinstasjonene vil få det hektisk, men jeg tviler på det blir noe enormt problem.

Jeg tror faktisk 10 Model S vil få større utfordringer enn 2000 fossilbiler på denne turen.

Amoss

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 14:13
- rekkevidde ca 600-1200 kilometer med noenlunde lovlig kjøring, dvs 600-1200 kilometer mellom hver fylling. Dvs at hver av de behøver 1-2 fyllinger underveis.

1 til 2 fyllinger tur/retur Nordkapp? :O  Det tror jeg nok er litt vel optimistisk ;)  Håper alle er utstyrt med bleier, da neppe så mange klarer å holde blæra så lenge. Mine er faringer er at jo flere som skal kjøre samlet, jo saktere går det - flere stopp, lengre tid pr. stopp osv.


Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 14:13
- det tar ca 3 minutter pr bil.

Pr. bil ja (men ikke 3 minutter for å fylle nok til 1200km!). 3 * 500 = 1500 minutter = 25 timer ;)  Jada, her kan nok en tre til 8 fylle på en gang, men jo flere biler det er, jo mindre problem blir det å holde følge med lading.

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 14:13
- mest sannsynlig blir ikke dette en eneste lang kortesje på 2000-4000 biler, men spredt utover døgnet. Bensinstasjonene vil få det hektisk, men jeg tviler på det blir noe enormt problem.

Jo mer spred utover denne kortesjen er ment å være, jo mindre problem vil Teslaene ha. Det kunne være ett problem dersom hele kortesjen måte stoppe samtidig med Teslaene, men om dette ikke er nødvendig så tviler jeg på at det blir noe reelt problem. Det største problemet kunne være å finne lading til 10 elbiler på samme hotell/camping på overnattingsstedene :p

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 14:13
Jeg tror faktisk 10 Model S vil få større utfordringer enn 2000 fossilbiler på denne turen.

Som sagt - ikke enig forutsatt bruk av superladere. Med 22kw lading (og i alle fall om det kun er ett eller to ladepunkter) så får du nok rett. Men blir spennende å se til sommeren :)  Hadde jeg hatt en Tesla skulle jeg jaggu ha slengt meg med selv ;)
Model S 85D

snurrehue

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. november 2014, klokken 14:46
Jo mer spred utover denne kortesjen er ment å være, jo mindre problem vil Teslaene ha. Det kunne være ett problem dersom hele kortesjen måte stoppe samtidig med Teslaene, men om dette ikke er nødvendig så tviler jeg på at det blir noe reelt problem. Det største problemet kunne være å finne lading til 10 elbiler på samme hotell/camping på overnattingsstedene :p

Som sagt - ikke enig forutsatt bruk av superladere. Med 22kw lading (og i alle fall om det kun er ett eller to ladepunkter) så får du nok rett. Men blir spennende å se til sommeren :)  Hadde jeg hatt en Tesla skulle jeg jaggu ha slengt meg med selv ;)

Det vil nok ikke være så veldig rett frem selv med superladere. Pr nå mangler superlader mellom Dombås og Grong (strekning på 480 kilometer), og mellom Grong og Storjord (400 kilometer). På superladerne på Storjord og Innhavet er det bare 4 ladeplasser, og jeg antar de er bygget som andre superladere med to og to som deler, og dermed lav hastighet dersom det er lading på både A og B-laderne samtidig.

Skulle jeg kjørt turen (ca 2000 kilometer) med min tidligere BMW 5-serie med rekkesekser, ville jeg behøvd 2 påfyllinger underveis. Tilsvarende med dieselpurka (Skoda) hadde jeg bare behøvd en påfylling, for så å ankomme Nordkapp med nok diesel til å komme meg halvveis tilbake. Men rånerne som blir med har nok sikkert tildels biler og gassfot som tilfredsstiller flere stasjonseiere langs ruta.
For øvrig går det an å late vannet uten å måtte parkere foran pumpene på bensinstasjonene...

F_P

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 15:30
Det vil nok ikke være så veldig rett frem selv med superladere. Pr nå mangler superlader mellom Dombås og Grong (strekning på 480 kilometer), og mellom Grong og Storjord (400 kilometer). På superladerne på Storjord og Innhavet er det bare 4 ladeplasser, og jeg antar de er bygget som andre superladere med to og to som deler, og dermed lav hastighet dersom det er lading på både A og B-laderne samtidig.

Superladeren i Mosjøen mangler bare strømtilkobling så den er nok i boks lenge før noen skal ut på tur i 2015 ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

snurrehue

Sitat fra: F_P på torsdag 20. november 2014, klokken 15:36
Superladeren i Mosjøen mangler bare strømtilkobling så den er nok i boks lenge før noen skal ut på tur i 2015 ;)

Det er bra :) Vet du hvor mange ladeplasser den vil gi?

Amoss

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 15:30
Det vil nok ikke være så veldig rett frem selv med superladere. Pr nå mangler superlader mellom Dombås og Grong (strekning på 480 kilometer), og mellom Grong og Storjord (400 kilometer). På superladerne på Storjord og Innhavet er det bare 4 ladeplasser, og jeg antar de er bygget som andre superladere med to og to som deler, og dermed lav hastighet dersom det er lading på både A og B-laderne samtidig.

Vet om disse hullene her ja, og de forventer jeg at er tettet lenge før vi snakker om Juli 2015. Hadde det vært snakk om Jul 2014 kunne det kanskje blitt ett problem ja :)

At det er ett begrenset antall ladere pr. sted kunne man lett omgå ved å kjøre i grupper på 2-4 biler med en (drøy) time mellom hver gruppe. Med nevnte hull dekket burde man ikke behøve å lade til 100% før man skal forlate superladerland.

Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 15:30
Skulle jeg kjørt turen (ca 2000 kilometer) med min tidligere BMW 5-serie med rekkesekser, ville jeg behøvd 2 påfyllinger underveis. Tilsvarende med dieselpurka (Skoda) hadde jeg bare behøvd en påfylling, for så å ankomme Nordkapp med nok diesel til å komme meg halvveis tilbake.

Kan så klart ikke uttale meg om hverken ditt forbruk på dine biler eller størrelsen på tankene her, men må si jeg hadde blitt svært imponert dersom jeg så dette i praksis - etter å kun ha brukt 3 minutter på bensinstasjonen :)


Sitat fra: sangiovese på torsdag 20. november 2014, klokken 14:13
For øvrig går det an å late vannet uten å måtte parkere foran pumpene på bensinstasjonene...

Klart ikke, men uten bleier eller andre måter å kunne late vannet (og/eller "type 2") mens bilen er i fart, så betyr det fortsatt "stopp", og det var vel det som var poenget mitt, ikke at de skulle blokkere pumpene. Nekter plent å tro at denne kolonnen kjører hele veien fra Tyrigrava til Nordkapp med kun ett eller to 3 minutters stopp på veien - selv utenom overnattingene. Mine erfaringer med å kjøre en rekke biler i følge er at det blir hyppige og langvarige stopp. Hyppigere jo flere biler, som varer lengre jo flere personer vi snakker om. Enten det er snakk om fylling, dobesøk, handling av mat etc, strekke på beina, røyke, snakke med folk i andre biler, ombytter der folk "flytter" fra bil til bil, krangling, fortelling av skrøner, ta bilder ++++ En slik stopp tar fort en time selv om selve fyllingen skulle være unnagjort på ett kvarter.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

SitatNorske Tesla-biler rammet av havari og klunkelyder

Nå tar Elon Musk affære. Flyr inn 300 motorer til Norge hver uke.

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/11/20/1608/Tesla/norske-teslabiler-rammet-av-havari-og-klunkelyder
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA