Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Car-El

JA! No ser æ det. På P er det 92lakener ekstra for å få en D!  Kan hende at æ ikke har interesse for P-biler, men S-biler. Derfor tok jeg en litt for rask slutning at alle bilene var likt priset.

Min feil. Æ skal se om æ klare å få til flere.   :D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.


Leif1

Orkelborg er ute og kommenterer under eget navn i dag ser jeg.
Observerer at han er ute etter Kirkebø for tiden. Om han hadde vært like flink til å selge biler som han er til å gulpe opp edder og galle på nett ville han vært en rik mann.
Konvertitt fra S til X

cairnz

Det fins adskillig enklere folk å gå etter enn jkirkebo.. han skal ha lykke til med å sette den mannen fast.
Elbilist

Leif1

Haha. Sette fast? Nei det anser jeg som uaktuelt, men å kjøre ufortrødent videre med sure oppstøt klarer han fint.
Må berømme Kirkebø for en ubegrenset tålmodighet med sånne noksagter.
Konvertitt fra S til X

Car-El

Sitat fra: Leif1 på man 13. okt 2014, kl. 18:03
Orkelborg er ute og kommenterer under eget navn i dag ser jeg.
Observerer at han er ute etter Kirkebø for tiden. Om han hadde vært like flink til å selge biler som han er til å gulpe opp edder og galle på nett ville han vært en rik mann.

Sitat fra: cairnz på man 13. okt 2014, kl. 18:04
Det fins adskillig enklere folk å gå etter enn jkirkebo.. han skal ha lykke til med å sette den mannen fast.

Sitat fra: Leif1 på man 13. okt 2014, kl. 18:09
Haha. Sette fast? Nei det anser jeg som uaktuelt, men å kjøre ufortrødent videre med sure oppstøt klarer han fint.
Må berømme Kirkebø for en ubegrenset tålmodighet med sånne noksagter.


Å hold kjæft! Fortæll! 

Æ treng nokka å flire av....

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

VigdisA

Følg linken til vg over, så ser du @car-el. Ser noen kjente navn i kommentarfeltet der..
Vær litt greie med disse som dumper inn uforvarende i diskusjonen med O - var et par som svarte kanskje litt *for* frekt tilbake kanskje.. Det var ikke alle på "neisiden" jeg oppfattet som negative, heller mer undrende - og de kan jo gjerne få noen tall å tygge på. Vi trenger ikke flere elbilhatere..
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

VigdisA

Hvor mye CO2 trenger man for å produsere en golf forresten? Noen sett noen tall på det?
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

sn0le

Vestforsk antyder 4,5 tonn Co2-ekvivalenter for en Golf A4 med 75Hk (55kW).
I samme rapporten ser man at større biler fort kan komme opp i 9-10 tonn Co2-ekvivalenter.
Å sammenligne en Golf med en Model S er litt skjevt, burde minst sammenligne Model S med f.eks Ford Mondeo eller Ford S-Max.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

19quiz76

Mener tallet man opererer med for en fossilbil av Teslas størrelse (eks. MB S-klasse) er 7,5 tonn, og at Tesla har ca dobbelt avtrykk. Altså 15 tonn i minus ved 0 km. Deretter er det bare å bruke tall fra carma.org for å finne medgått CO2 pr kWh strømforbruk i aktuell region (regn med ~10-20% overførings- og ladetap avhengig av hvor strømmen kommer fra).
Tilsvarende på fossil;
Vanskelig å si spesifikt ettersom drivstoffprodusentene ikke er pliktige å oppgi varedeklarasjon (av uforståelige grunner), men utregninger jeg har sett omforenes rundt 1,5kWh pr liter drivstoff i tillegg til CO2 som slippes ut av eksosrøret.
Go Excel ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

sn0le

Statoil Retail hadde jo gitt en forumbruker her inne noen tall.

Trur livssyklusutslipp for Diesel var oppgitt til 3,1kg CO2 pr liter.
Selve forbrenningen gir 2,6kg, så det betyr produksjonen fører til 20% ekstra utslipp.
Regner med dette er et tall som er best-case.
Husker ikke tallet for Bensin i farta.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Epleskreller

Sitat fra: sn0le på man 13. okt 2014, kl. 23:53
Statoil Retail hadde jo gitt en forumbruker her inne noen tall.

Statoil retail er vel egentlig bare en kiosk-kjede som også selger drivstoff.  De er ikke endel av Statoil ASA.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OddB

Sitat fra: 19quiz76 på man 13. okt 2014, kl. 23:26
Mener tallet man opererer med for en fossilbil av Teslas størrelse (eks. MB S-klasse) er 7,5 tonn, og at Tesla har ca dobbelt avtrykk. Altså 15 tonn i minus ved 0 km. Deretter er det bare å bruke tall fra carma.org for å finne medgått CO2 pr kWh strømforbruk i aktuell region (regn med ~10-20% overførings- og ladetap avhengig av hvor strømmen kommer fra).
Tilsvarende på fossil;
Vanskelig å si spesifikt ettersom drivstoffprodusentene ikke er pliktige å oppgi varedeklarasjon (av uforståelige grunner), men utregninger jeg har sett omforenes rundt 1,5kWh pr liter drivstoff i tillegg til CO2 som slippes ut av eksosrøret.
Go Excel ;)
Hvis det stemmer at en Tesla ligger på det dobbelte  av eksosbiler i samme vektklasse  er Elon Musk tatt i løgn
Han sa i Stavanger  at den hadde samme fotavtrykket som en vanlig bil, kg for kg.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

19quiz76

Hm.. Må være en misforståelse - sliker på at han ikke mente eksklusive batteriet? Har flere steder sett 75 kg CO2 pr kWh kapasitet som avtrykk for denne typen batterier..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Jejl

Han sa klart og tydelig at produksjonen av model s hadde samme co2-utslipp som en tilsvarende fossilbil med samme vekt. Han svarte på spørsmål fra Stavanger Aftenblad om hva man skal si til elbilmotstandere som mener at det er så forurensende å produsere elbiler. Du finner sikkert intervjuet på Stavanger Aftenblad sine sider.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA