Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: TeslaSvein63 på søndag 21. september 2014, klokken 15:35
De har vist glemt subsidiene til journalistikken også som var minst det dobbelte av det bøndene får, eller var det tredobbelt.
-og millionstøtten Hegnar får for å drifte Hurtigruten :o
Her er kortversjonen av artikkelen:
http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel518681.ece

fredag

Jeg lurer på hvor mange millarder staten taper i "subsidier" til sjokoladespiserne, siden det ikke er sjokoladeavgift på 1000kr/kg sjokolade? :-) Det må være et gigantisk provenytap.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

VigdisA

På den annen side, hadde journalistene vært subsidiert nok, hadde de kanskje skrevet artikler som ikke var sponset av noen? ;-)
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Havebigfun


satheesh.net

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 25. september 2014, klokken 21:52
For en gangs skyld er Hegnar positiv til TMS:
http://www.hegnar.no/motor/artikkel519109.ece

Stakkars mann. Lurer på hvor han jobber nå siden han fikk sparken i Hegnar ... ;D ;) ::)

tho

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 25. september 2014, klokken 22:25
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 25. september 2014, klokken 21:52
For en gangs skyld er Hegnar positiv til TMS:
http://www.hegnar.no/motor/artikkel519109.ece

Stakkars mann. Lurer på hvor han jobber nå siden han fikk sparken i Hegnar ... ;D ;) ::)

Tenkte nøyaktig det samme. Snakker du stygt om teknisk analyse eller pent om Tesla er det rett ut! ;)
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

NegativeElectrode

Lurer på om nisjeproduktet Model S forveksles med merkevarenTesla her. Hvis man ser på hastigheten en liten bilprodusent rykker frem med, og de planene for Model 3 og batterifabrikk tror jeg Lutz må revurdere Tesla snart.

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/09/26/0807/Tesla/-tesla-er-en-hype

PS! Selger GM biler med energi for bilens levetid? 
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Sjøhyene

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 26. september 2014, klokken 09:09
Lurer på om nisjeproduktet Model S forveksles med merkevarenTesla her. Hvis man ser på hastigheten en liten bilprodusent rykker frem med, og de planene for Model 3 og batterifabrikk tror jeg Lutz må revurdere Tesla snart.

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/09/26/0807/Tesla/-tesla-er-en-hype

PS! Selger GM biler med energi for bilens levetid?

At tesla som selskap er hypet er vel opplagt, sånn jeg ser det ihvertfall. At det også er overpriset er jo umulig å si med sikkerhet, men tror folk flest ville vært enig i at det også er sansynlig hvis de virkelige gjorde en objektiv vurdering av all info tilgjengelig per dags dato.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

NegativeElectrode

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 26. september 2014, klokken 09:35
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 26. september 2014, klokken 09:09
Lurer på om nisjeproduktet Model S forveksles med merkevarenTesla her. Hvis man ser på hastigheten en liten bilprodusent rykker frem med, og de planene for Model 3 og batterifabrikk tror jeg Lutz må revurdere Tesla snart.

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/09/26/0807/Tesla/-tesla-er-en-hype

PS! Selger GM biler med energi for bilens levetid?

At tesla som selskap er hypet er vel opplagt, sånn jeg ser det ihvertfall. At det også er overpriset er jo umulig å si med sikkerhet, men tror folk flest ville vært enig i at det også er sansynlig hvis de virkelige gjorde en objektiv vurdering av all info tilgjengelig per dags dato.

Fritt etter Elon Musk: for de som er ute etter kortsikitg  gevinst er Tesla aksjen overpriset. På lengre sikt mener han ikke det er slik. Hypet blant de som spekulerer, men dersom ingen av de andre bilfabrikantene har noen solide ess i ermet og Tesla ikke roter det til på noe vis, vil de vokse ut av nisjemarkedet ganske raskt. Jeg er iganske sikker på at ladenettverket som nå bygges er den viktigste strategiske fordelen Tesla vil ha om 3-5 år.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

jazzwheel

http://www.nrk.no/sorlandet/ba-tesla-eiere-lade-et-annet-sted-1.11953516

Fantastisk: "Det er kjent at Tesla bruker mye strøm ved lading, men kommunen vet ikke om skadene i kontaktene er forårsaket av ladingen."

Er det YIT som står bak plakatene?

jkirkebo

Sitat fra: jazzwheel på fredag 26. september 2014, klokken 17:28
http://www.nrk.no/sorlandet/ba-tesla-eiere-lade-et-annet-sted-1.11953516

Fantastisk: "Det er kjent at Tesla bruker mye strøm ved lading, men kommunen vet ikke om skadene i kontaktene er forårsaket av ladingen."

Er det YIT som står bak plakatene?

Skadene er utvilsomt forårsaket av vanlige 10A ladekabler med kort kabel mellom kladd og vinklet støpsel. Disse er så korte at kladden såvidt kommet såpass langt ut at man får igjen lokket på stolpen, og da er det mye belastning på det vinklede støpselet som kun får bittesmå kontaktpunkter mot stikket.

En Tesla med pigtail-kladd gir mye bedre kontakt mot stikket og en riktigere vektbelastning selv uten opphengt kladd. En Tesla med schuko-til rød adapter eller skjøteledning slik at kladden ligger på bakken belaster støpselet ennå mindre.

Verstingen på dårlige ladekabler slik sett er japan-Leafen med den store kladden.

Løsningen er etter min mening å bytte til Type 2 stolper uten schuko.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Muffinman

Nå gjorde jeg nettopp noe uvanlig; sendte journalisten en mail.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. september 2014, klokken 18:10
Sitat fra: jazzwheel på fredag 26. september 2014, klokken 17:28
http://www.nrk.no/sorlandet/ba-tesla-eiere-lade-et-annet-sted-1.11953516

Fantastisk: "Det er kjent at Tesla bruker mye strøm ved lading, men kommunen vet ikke om skadene i kontaktene er forårsaket av ladingen."

Er det YIT som står bak plakatene?

Skadene er utvilsomt forårsaket av vanlige 10A ladekabler med kort kabel mellom kladd og vinklet støpsel. Disse er så korte at kladden såvidt kommet såpass langt ut at man får igjen lokket på stolpen, og da er det mye belastning på det vinklede støpselet som kun får bittesmå kontaktpunkter mot stikket.

En Tesla med pigtail-kladd gir mye bedre kontakt mot stikket og en riktigere vektbelastning selv uten opphengt kladd. En Tesla med schuko-til rød adapter eller skjøteledning slik at kladden ligger på bakken belaster støpselet ennå mindre.

Verstingen på dårlige ladekabler slik sett er japan-Leafen med den store kladden.

Løsningen er etter min mening å bytte til Type 2 stolper uten schuko.

Iht IEC 62196 (tror jeg det er) så er maks lengde fra kontakt til ladekladd 30 cm, med unntak av i Tyskland, hvor den kan være 150 cm.

Dvs. at mange av kablene som selges i Norge har faktisk ikke gyldig CE-merke.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

OddB

Statistikken fra Tesla viser vel at kun 5% av ladingen foregår på superladere. Med en kjørelengde på 15 000 km pr år blir det 750 km eller ca 2 timer pr bil pr år.
Status i dag 6000 (?) biler og 60 (?) ladepunkter..
6000*2 =12000 timer/ 60 = 200 timer pr år pr ladepunkt !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA