Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 09. september 2014, klokken 09:06
http://e24.no/bil/elbilutspill-skaper-harnisk-i-miljoebevegelsen/23291540

Fortsatt så blir ikke utslippene forbundet med oljeproduksjon nevnt. Har fundert litt på hvor mye energi som går med til å slepe en oljeplattform fra Asia til Nordsjøen, og på hvorvidt plattformen er bygd med energi fra kullkraft. Det samme gjelder forsåvidt slepebåtene, oljetankere og alt annet som må til får å holde oljeproduksjon og distribusjon i gang.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Havebigfun

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 09. september 2014, klokken 09:31
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 09. september 2014, klokken 09:06
http://e24.no/bil/elbilutspill-skaper-harnisk-i-miljoebevegelsen/23291540

Fortsatt så blir ikke utslippene forbundet med oljeproduksjon nevnt. Har fundert litt på hvor mye energi som går med til å slepe en oljeplattform fra Asia til Nordsjøen, og på hvorvidt plattformen er bygd med energi fra kullkraft. Det samme gjelder forsåvidt slepebåtene, oljetankere og alt annet som må til får å holde oljeproduksjon og distribusjon i gang.
Man må bare se på hvor mange mrd Statoil kan trekke fra på skatten for bla letevirksomhet- disse pengene er for det meste relatert til ressursbruk og antakelig hovedsakelig til bruk av fossil energi- alt dette må legges på drivstoffet- ikke bare som CO2- men også som forbruk av andre verdifulle ressurser.
Fossilindustrien er mektig og ikke interessert i å få på bordet sanne tall- kontantstrømmene derimot kan gi et inntrykk av "elendigheten"


MGI

Sitat fra: NegativeElectrode på tirsdag 09. september 2014, klokken 09:31
Fortsatt så blir ikke utslippene forbundet med oljeproduksjon nevnt. Har fundert litt på hvor mye energi som går med til å slepe en oljeplattform fra Asia til Nordsjøen, og på hvorvidt plattformen er bygd med energi fra kullkraft. Det samme gjelder forsåvidt slepebåtene, oljetankere og alt annet som må til får å holde oljeproduksjon og distribusjon i gang.
Hvorfor er det relevant å ta med dette i beregningene? Man må ta med utvinning og frakt av bensin/diesel i beregningene, men oljeplattformen trenger vi selv om alle personbilene på planeten har elmotor ...
Hva er verst: en elbileier som rakker ned på "fossilbilen", eller en "fossilbileier" som rakker ned på elbilen? Er flere på Elbilforum som har behov for å reflektere litt rundt denne signaturen ...

NegativeElectrode



Sitat fra: MGI på tirsdag 09. september 2014, klokken 10:52
Hvorfor er det relevant å ta med dette i beregningene? Man må ta med utvinning og frakt av bensin/diesel i beregningene, men oljeplattformen trenger vi selv om alle personbilene på planeten har elmotor ...

Vi trenger tilsvarende færre som bensin- og dieselforbruket går ned. All energi forbrukt på fremstilling av energi må medregnes hvis regnskapet skal gi mening. Bensin og diesel produseres ikke på bensinstasjonen
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

MGI

Hva er verst: en elbileier som rakker ned på "fossilbilen", eller en "fossilbileier" som rakker ned på elbilen? Er flere på Elbilforum som har behov for å reflektere litt rundt denne signaturen ...

NilsG

Poenget er vel at når det gjelder elbil så tar kritikerne med ALLE faktorer (Og vel så det med å ta worst case...) mens man for bensin/diesel stort sett bruker bilprodusentenes utslippstall ut av eksosrøret og glatt hopper over energikostnadene før bensinen/dieselen havner i tankene på stasjonene, så man sammenligner meloner og druer!

Er vel bevist mange ganger at "reklametallene" for utslipp ikke stemmer veldig godt med virkeligheten når bilen er i bruk?
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Øyvind.h

Vil anta vi ikke trenger like mange oljeplatformer dersom etterspørselen etter olje for persontransport faller.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sigurdi

Er nok ikke Tesla i norske medier, men er ivertfall elektrisk fremdrift. :-)
Er litt info til Negative Electorode.

Frakteskip så er gass desvere mindre aktuelt, så lenge de ikke frakter gass pga tankene tar mye av lastekapsiteten og da fortjenesten.

Stanby fartøyer i nordsjøen, så har det allerede startet med testing av hybrid løsninger for å spare drivstoff og havnemiljø.

http://www.tu.no/industri/2014/08/25/wartsila-klar-for-a-kommersialisere-sjoens-prius-teknologi

Ferger med kort avstand er nok det som det går an pr i dag å elektrifisere og den første kommer i drift iløpet av ganske kort tid.
http://www.tu.no/industri/2014/09/08/slik-blir-verdens-forste-bil--og-passasjerferge-pa-batteri

Ellers så er supply fartøyer egnet for gass og kanskje elektriks etter hvert.

Når det gjelder andre fartøyer, så er det så ekstremt mye energi som skal til og fartøyer ligger relativt kort tid ved havn, slik at batteri løsning kan vi se svært langt etter.

Når fartøyene bruker over over 1tonn drivstoff pr time og en liten oljeplattform (som borrer) bruker 20-40 tonn i døgnet på en godværsdag. (Diesel/gass motorene her har virkningsgrad på 35-46% (46% er i toppskitet når det gjelder 4 taktere) (Total virkningsgraden blir lavere, siden det er tap i generator, overføring osv). 
Horten
Model X90D (18.03.17)

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Chlangum

Tror folk har problem med å se hvilket stort apparat som er i sving for at man skal fylle bilen sin med fossilt drivstoff (meg selv inkludert).

Men et ledd kjenner jeg godt og det er seismikken. Siden jeg har jobbet med det i 7 år.
Så jeg skal komme med et lite eksempel på en jobb vi gjorde i Mexico.
Vi var totalt 8 båter involvert i den operasjonen. To "streamerbåter" som sleper kabler. Daglig forbruk 50 m3 på hver båt. 3 "gun"båter ca 15 m3 på hver daglig og 3 vakt/supplybåter. Daglig forbruk 4 m3

Hver dag gikk det altså med 157 m3 med diesel (ingen tungolje her).
Jobben varte i 18 måneder. Totalt dieselforbruk på hele jobben blir altså nesten 85000 m3 med diesel.
Dette er altså en av de første leddene og før man i det hele tatt har fått en dråpe opp av havbunnen.

On nå har jeg ikke tatt med all logistikken rundt dette med mannskapsbytter med flyging av crew over hele verden og alle deler som skal fraktes inn til prosjektet.

Etter det kommer oljeboring, frakt av olje, raffinering og distribusjon ut til fyllestasjonene og sikkert mye mer som jeg ikke har fått med meg.

Så det er ingen tvil om at det burde vært med i beregningene når man skal sammenligne elbil og fossilbil på Co2 utslipp.

@MGI Du har helt rett at leting/oljeboring hadde foregått selv om oljen ikke gikk til transportnæringen. Men det er vel ikke vanskelig å forestille seg at intensiteten hadde vært langt mindre det hadde vært tilfelle?

Hadde vært interessant å se en utregning på faktisk Co2 utslipp alt inkludert beregnet på en bil som er oppgitt 100g co2/km. Tror det tallet blir mye høyere i virkeligheten.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

NegativeElectrode

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 09. september 2014, klokken 14:24
Er nok ikke Tesla i norske medier, men er ivertfall elektrisk fremdrift. :-)
Er litt info til Negative Electorode.

Frakteskip så er gass desvere mindre aktuelt, så lenge de ikke frakter gass pga tankene tar mye av lastekapsiteten og da fortjenesten.

Stanby fartøyer i nordsjøen, så har det allerede startet med testing av hybrid løsninger for å spare drivstoff og havnemiljø.

http://www.tu.no/industri/2014/08/25/wartsila-klar-for-a-kommersialisere-sjoens-prius-teknologi

Ferger med kort avstand er nok det som det går an pr i dag å elektrifisere og den første kommer i drift iløpet av ganske kort tid.
http://www.tu.no/industri/2014/09/08/slik-blir-verdens-forste-bil--og-passasjerferge-pa-batteri

Ellers så er supply fartøyer egnet for gass og kanskje elektriks etter hvert.

Når det gjelder andre fartøyer, så er det så ekstremt mye energi som skal til og fartøyer ligger relativt kort tid ved havn, slik at batteri løsning kan vi se svært langt etter.

Når fartøyene bruker over over 1tonn drivstoff pr time og en liten oljeplattform (som borrer) bruker 20-40 tonn i døgnet på en godværsdag. (Diesel/gass motorene her har virkningsgrad på 35-46% (46% er i toppskitet når det gjelder 4 taktere) (Total virkningsgraden blir lavere, siden det er tap i generator, overføring osv).

Veldig bra tilføying her ;) Les og lær!
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Griffel

Dersom NN som kjører 15000 km/år bytter ut sin Audi med en Tesla som benytter norsk vannkraft sparer han ca 3 tonn CO2 per år. Samtidig vil han da spare så mye penger at han tar 4 turer mer enn vanlig med fly til kanariøyene dermed går dette opp i opp, altså er ikke elbilen miljøvennlig. Flyreisene kan derimot gjøres klimanøytral for 300kr hos SAS, derfor er det mer miljøvennlig å fly til kanari enn å bruk elbil. Hilsen professor Flipp Flopp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

maxmekker

Dagsnytt 18. Generelt om El bil. Glemte å si i fra før det startet.

http://radio.nrk.no/direkte/p2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA