Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Philip Marlowe


fredag

Sitat fra: arnljon på fre 23. mai 2014, kl. 12:27
I Adressavisen i Trøndelag drives nå en regelrett hets av elbileiere. Vi får skylden for:
- høyere nettleie på grunn av behovet for forsterkning av elnettet

Stort etterslep i investeringer i strømnettet i Norge. Elverkene er i stor grad brukt som utbyttemaskiner fremfor å gjøre investeringer i et robust strømnett.

Sitat fra: arnljon på fre 23. mai 2014, kl. 12:27
- at fergen over Trondheimsfjorden går med underskudd

Kollektivtrafikkselskapet AtB brukte 125 millioner kroner mer enn de ble tildelt av politikerne, hvorav fritaket for elbil kun sto for 2 millioner kr.

http://www.elbil.no/nyheter/debatt/3290-betaling-for-elbil-pa-ferjer-gir-feil-signal

Sitat fra: arnljon på fre 23. mai 2014, kl. 12:27
- elbileiere er miljøsvin fordi 25 prosent kjører med piggdekk

Elbileiere er likevel vesentlig mer miljøvennlige enn snittet, siden 35% av bilene i Trondheim kjører med piggdekk.

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/færre-pigger-av

Og den farlige komponenten i svevestøvet er dieselpartiklene og NOx, som jo IKKE kommer fra elbil.

Sitat fra: arnljon på fre 23. mai 2014, kl. 12:27
- at alle parkeringsplasser i byen er opptatt og butikkene taper handel

Det er et politisk valg at man vil begrense bruken av bil i sentrum.

Elbiler får visse fordeler for å stimulere til bruk av nullutslippsbiler. Men det er ikke elbileiernes skyld at politikerne begrenser bruk av bil i sentrum.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Car-El

@fredag
Du er vel redd no for at folk kommer til å rive opp brostein for å steine deg/dere som kjører elbil. Så får vel du/dere skylda for hullene som blir igjen!
(Makan te god og reflektert journalistikk.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kjell Leaf

Sitat fra: arnljon på fre 23. mai 2014, kl. 12:27
I Adressavisen i Trøndelag drives nå en regelrett hets av elbileiere. Vi får skylden for:
- høyere nettleie på grunn av behovet for forsterkning av elnettet
- at fergen over Trondheimsfjorden går med underskudd
- elbileiere er miljøsvin fordi 25 prosent kjører med piggdekk
- at alle parkeringsplasser i byen er opptatt og butikkene taper handel

Nå må avisene forsøke å ballansere budskapet sitt
Mange tror at hvis alle i Norge kjørte elbil ville strømforbruket blitt astronomisk, men sannheten er strømforbruket i Norge kun ville økt med 5%
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Hyperstress


[/quote]
Mange tror at hvis alle i Norge kjørte elbil ville strømforbruket blitt astronomisk, men sannheten er strømforbruket i Norge kun ville økt med 5%
[/quote]

Leste tilfeldigvis Teknisk Ukeblad fra 2008 i går der det stod at om norges bilpark gikk over til plugin hybrider så ville det forbrukes like mye strøm som 400 000 husstander..
Skjønner ikke helt hvordan de kom frem til det akkurat :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Sulle

Hvis en norsk husstand bruker ca 20 000 kwt/år tilsvarer det veldig rundt regnet 2000l bensin eller diesel. En elbil bruker ca en tredel av energien som en bensin eller dieselbil. 400 000 x 20 000 = 8 000 000 000 kwt ~ 800 000 000l drivstoff, 800mill x 3 = 2,4 milliarder. Da sparer vi 2,4 milliarder liter drivstoff... Hm, ble mye nuller nå... Fint om noen kan kontrollregne.
God helg! /Sigbjørn
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

sn0le

Regnet kjapt på dette en gang tidligere.
En elektrisk bil som kjører 20.000 km i året med et forbruk på 250Wh/km iberegnet tap i landingen vil bruke 5.000kWh pr år.

En normal norsk husholdning bruker 16.000-20.000kWh pr år avhengig av hvilken kilde man bruker.
Så i alle fall kan minst 3 stk Elbiler kjøre totalt 60.000km pr år for samme strømmengden som en husholdning.
Evt kan 5 stk Elbiler kjøre 12.000km hver, totalt 60.000km for samme strømmengden som en husholdning.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Sulle

Dvs. 400 000 eneboliger = 2 000 000 elbiler
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Kjell Leaf

Sitat fra: sn0le på fre 30. mai 2014, kl. 20:28
Regnet kjapt på dette en gang tidligere.
En elektrisk bil som kjører 20.000 km i året med et forbruk på 250Wh/km iberegnet tap i landingen vil bruke 5.000kWh pr år.

En normal norsk husholdning bruker 16.000-20.000kWh pr år avhengig av hvilken kilde man bruker.
Så i alle fall kan minst 3 stk Elbiler kjøre totalt 60.000km pr år for samme strømmengden som en husholdning.
Evt kan 5 stk Elbiler kjøre 12.000km hver, totalt 60.000km for samme strømmengden som en husholdning.
Jeg tror ikke forbruket i snitt blir større enn 2 kwh/mil inkl. tap, tror også det er for mye da flertallet vil velge mindre biler enn Tesla.
Da får man 4000 kwh/år ved 20.000 km kjørelengde. Bruker man 20.000 KWH/år i en husstand vil bilen bruke 20%.
Men industrien bruker store mengder strøm, derfor ender man bare på en økning på totalt 5%.
Jeg hadde i år det laveste strømforbruket for april på tre år, det er ikke dårlig da dette er første året med elbil, lader alt hjemme og kjører ca 1700 km/mnd. Det var jo mildt i april, men likevel.....
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Birger

Sitat fra: Kjell Leaf på fre 30. mai 2014, kl. 22:20
Jeg tror ikke forbruket i snitt blir større enn 2 kwh/mil inkl. tap, tror også det er for mye da flertallet vil velge mindre biler enn Tesla.
Da får man 4000 kwh/år ved 20.000 km kjørelengde. Bruker man 20.000 KWH/år i en husstand vil bilen bruke 20%.
Nå er det ikke bare størrelsen som teller Kjell Leaf. Det er også luftmotstanden.

"The numbers get even more interesting: Did you know, for example, that a Model S requires just 14 horsepower to maintain 70 mph, 4 hp less than a Leaf?" ;-)

http://www.greencarreports.com/news/1092373_aerodynamic-tesla-model-s-electric-car-wins-the-wind-tunnel-wars
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Kjell Leaf

#1975
Sitat fra: Birger på fre 30. mai 2014, kl. 22:47
Sitat fra: Kjell Leaf på fre 30. mai 2014, kl. 22:20
Jeg tror ikke forbruket i snitt blir større enn 2 kwh/mil inkl. tap, tror også det er for mye da flertallet vil velge mindre biler enn Tesla.
Da får man 4000 kwh/år ved 20.000 km kjørelengde. Bruker man 20.000 KWH/år i en husstand vil bilen bruke 20%.
Nå er det ikke bare størrelsen som teller Kjell Leaf. Det er også luftmotstanden.


"The numbers get even more interesting: Did you know, for example, that a Model S requires just 14 horsepower to maintain 70 mph, 4 hp less than a Leaf?" ;-)

http://www.greencarreports.com/news/1092373_aerodynamic-tesla-model-s-electric-car-wins-the-wind-tunnel-wars
På norske veger er ikke luftmotstanden den viktigste, vekten er viktigere, og Tesla S bruker mer strøm enn Leaf, i3, Golf, osv. det må selv de største Tresla-fans skjønne også :)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Kjell Leaf: Teksten din havnet inne i sitatet. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

afitch80

Sitat fra: Kjell Leaf på lør 31. mai 2014, kl. 00:39
Sitat fra: Birger på fre 30. mai 2014, kl. 22:47
Sitat fra: Kjell Leaf på fre 30. mai 2014, kl. 22:20
Jeg tror ikke forbruket i snitt blir større enn 2 kwh/mil inkl. tap, tror også det er for mye da flertallet vil velge mindre biler enn Tesla.
Da får man 4000 kwh/år ved 20.000 km kjørelengde. Bruker man 20.000 KWH/år i en husstand vil bilen bruke 20%.
Nå er det ikke bare størrelsen som teller Kjell Leaf. Det er også luftmotstanden.

"The numbers get even more interesting: Did you know, for example, that a Model S requires just 14 horsepower to maintain 70 mph, 4 hp less than a Leaf?" ;-)

http://www.greencarreports.com/news/1092373_aerodynamic-tesla-model-s-electric-car-wins-the-wind-tunnel-wars
På norske veger er ikke luftmotstanden den viktigste, vekten er viktigere, og Tesla S bruker mer strøm enn Leaf, i3, Golf, osv. det må selv de største Tresla-fans skjønne også :)

Det skjønner vi. Men det er ikke mye. Det har jo vært vist her på forumet flere ganger. :) Forskjellen er mindre enn man skulle tenkt med tanke på forskjell i størrelse.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

gbzdoc

@KjellLeaf: Jeg har både Tesla og Leaf og har kjørt begge på langkjøring på østlandet. Teslaen er merkbart mer økonomisk når hastigheten går opp mot 90-100km/t mellom Oslo og Lillehammer. Vi kan vel konkludere med at det blir veldig avhengig av hvor du bor og kjører. ;-)

Hyperstress

Så lenge bilen er i konstant hastighet så har ikke vekta så mye å si. Da er det luftmotstand som er det avgjørende - selv i norge.
Men bykjøring blir motsatt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA