Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »


Havebigfun


Tai

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 09:46
http://www.hegnar.no/motor/article746170.ece 8)

Scrollet lengre ned enn jeg pleier å gjøre og kom ned i kommentar feltet. Han Per Øyvind Næss har virkelig tenkt gjennom argumentene sine når han kritiserer elbilene ;D

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

bb

Sitat fra: Tai på onsdag 30. oktober 2013, klokken 00:27
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 09:46
http://www.hegnar.no/motor/article746170.ece 8)

Scrollet lengre ned enn jeg pleier å gjøre og kom ned i kommentar feltet. Han Per Øyvind Næss har virkelig tenkt gjennom argumentene sine når han kritiserer elbilene ;D

Tai
Jeg kunne ikke dy meg og måtte svare han. Jeg får håpe kalkuleringene mine ikke er helt på jordet. Dere får bare korrigere meg der hvis det er noe misinformasjon.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

VigdisA

Sitat fra: bb på onsdag 30. oktober 2013, klokken 01:18
Sitat fra: Tai på onsdag 30. oktober 2013, klokken 00:27
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 09:46
http://www.hegnar.no/motor/article746170.ece 8)

Scrollet lengre ned enn jeg pleier å gjøre og kom ned i kommentar feltet. Han Per Øyvind Næss har virkelig tenkt gjennom argumentene sine når han kritiserer elbilene ;D

Tai
Jeg kunne ikke dy meg og måtte svare han. Jeg får håpe kalkuleringene mine ikke er helt på jordet. Dere får bare korrigere meg der hvis det er noe misinformasjon.
Så ikke ut som det lå noen kommentarer fra deg der til det han skrev? Har de blitt fjernet tro?
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

bb

Sitat fra: VigdisA på onsdag 30. oktober 2013, klokken 01:27
Så ikke ut som det lå noen kommentarer fra deg der til det han skrev? Har de blitt fjernet tro?
Av en eller annen grunn så vises ikke kommentaren min når jeg ikke er pålogget facebook som meg selv. Jeg prøvde å re-poste uten å bruke svarknappen, men den vises fortsatt ikke. Mulig det er noe caching. Her er i alle fall det jeg skrev:

«Billige og effektive batterier er allerede oppfunnet. Velkommen til 2013. Dagens lithiumbatterier er ganske effektive. De første elbilene gikk på blytunge (no phun indended) blybatterier. Et typisk blybatteri til bil på 12 V 45 Ah veier 16 kg. Det utgjør ca. 0,5 kWh. Det må 170 slike blybatterier til for å få 85 kWh som Teslaen har. Men da veier blybatteriene 2700 kg.

Model S' batteri veier forresten 600 kg som er fem ganger lettere enn tilsvarende blybatterier.

Elmotorer har en virkningsgrad på >95 % mens bensinmotorer har en virkningsgrad på bare 35 %. Eller for å si det på en annen måte, en bensinmotor har over ti ganger så mye svinn som en elmotor.

Din påstand om at å kjøre en Model S Performance på full gass i 17 minutter høres veldig usannsynlig ut. På 17 minutter @ 210 km/t vil bilen ha tilbakelagt bare 60 km. Og den er rated til 500 km ved 88 km/t snittfart. Bilen vil kun trekke maks effekt helt til turtalsssperren ved 210 km/t nås. Deretter trekkes kun det som er nødvendig for å holde den farten.»
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Mobsan

Amerikanske Consumer Report anbefaler Tesla Model S på det varmeste.

http://www.hegnar.no/motor/article746325.ece

"Eiere av 2012-modellen rapporterer om svært få problemer, mens eiere av 2013-modellen rapporterer om ganske mange flere.
Problemene gikk imidlertid ikke på det sofistikerte elektroniske systemet, de kraftige motorene eller batteriene, men på mindre detaljer som vindstøy, knirk, soltak, dører og låser."

Kan se ut til at Tesla har problemer med kvaliteten samtidig som de vokser/øker produksjonen.
Samkjør med Ants app

OleJA

Sitat fra: Mobsan på onsdag 30. oktober 2013, klokken 10:31
"Eiere av 2012-modellen rapporterer om svært få problemer, mens eiere av 2013-modellen rapporterer om ganske mange flere.
......
Kan se ut til at Tesla har problemer med kvaliteten samtidig som de vokser/øker produksjonen.
Alternativ tolkning er at eiere av 2012 modellen i større grad er frelste Tesla tilhengere som har ventet på bilen i årevis - Disse er kanskje villige til å akseptere flere småfeil enn vanlige bilkjøpere. Jeg spår at vi kommer til å se samme utviklingen utover 2014 i Norge også dersom Tesla ikke får vesentlig bedre kontroll over kvalitet og logistikk.

RuneW

Sitat fra: OleJA på onsdag 30. oktober 2013, klokken 12:29
Sitat fra: Mobsan på onsdag 30. oktober 2013, klokken 10:31
"Eiere av 2012-modellen rapporterer om svært få problemer, mens eiere av 2013-modellen rapporterer om ganske mange flere.
......
Kan se ut til at Tesla har problemer med kvaliteten samtidig som de vokser/øker produksjonen.
Alternativ tolkning er at eiere av 2012 modellen i større grad er frelste Tesla tilhengere som har ventet på bilen i årevis - Disse er kanskje villige til å akseptere flere småfeil enn vanlige bilkjøpere.

+1

Den forklaringen synes jeg virker vel så sannsynlig. Det virker som en del av betatesterene er villige til å se gjennom fingrene med relativt mye (type: "Ikke noe problem. Det er bare å ha med en batterilader i tilfelle 12V-batteriet går tomt.").
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lille Lance

#550
98 stk TMS registrert i oktober

http://ofvas.no/bilsalget/
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

jkirkebo

Sitat fra: Lille Lance på fredag 01. november 2013, klokken 16:16
98 stk TMS registrert i oktober

http://ofvas.no/bilsalget/

Og 716(!) Leaf. Nissan selger nå 3x så mye Leaf som neste bil på lista, Quashkai. Imponerende. Et par måneder til med dette tempoet så ender den opp som Norges nest mest solgte bil.

7,2% markedsandel til elbiler, denne kan fint dobles neste måned når Tesla er i full sving igjen og i3+e-UP er under levering.

Hvem vil tippe antall elbiler solgt her i år? Jeg tipper 8025 ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lille Lance

http://www.hegnar.no/motor/article746735.ece

Hegnar sier at hitil i år er det kommet 5175 ny elbiler på veien. Hva man man klare på de 2 siste månedene? Tipper 1300 pr mnd. i snitt, så mitt estimat for 2013 blir 7775 nye elbiler ... avrundet til 7777.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018


Muffinman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA