Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: TS på lørdag 07. september 2013, klokken 15:00
Du har rett, min uttalelse skulle være ingen vesentlig økning slik artikkelen hentyder.

Ok, da er vi bare uenig om definisjonen av vesentlig. I min verden er en 20% økning (uten Model S) en vesentlig økning. 20% årlig i 10 år er en seksdobling...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Sitat fra: fortoggale på onsdag 04. september 2013, klokken 22:56
Sitat fra: OddB på onsdag 04. september 2013, klokken 18:20
Nå viste jo den uhøytidelige undersøkelsen om partitilhørighet vi hadde her for en studn siden at over halvparten av Teslaeierne sverger til Høyre og Frp så jeg tror vi kan la være å flagge miljøaspektet for høyt... :P

Fordommer?
Nei, realiteter... De fleste har vel fått med seg i løpet av valgkampen at FrP, H og Ap ligger nederst på lista over partier som har tenkt å gjøre noe konkret med klimakrisen...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

NTesla

Enig og uening, det er vanskelig å lese standpunkt i enkeltsaker utifra partitilhørighet. Ellers kan en jo også argumentere for hvem som har den beste miljøpolitikken samlet sett, satt opp mot hvordan en skal balansere det mot andre deler av politikken. Det blir en lang og forsåvidt uinteressant debatt i denne tråden :)

Uansett, jeg personlig er sikker på at 90% velger elbil og spesielt Tesla utifra en samlet vurdering hvor miljø er en forholdsvis lavt vektet faktor. Follow the money som alt annet dårlig skjult reotrikk.

Li-Ion

Sitat fra: NTesla på lørdag 07. september 2013, klokken 15:48
Enig og uening, det er vanskelig å lese standpunkt i enkeltsaker utifra partitilhørighet. Ellers kan en jo også argumentere for hvem som har den beste miljøpolitikken samlet sett, satt opp mot hvordan en skal balansere det mot andre deler av politikken. Det blir en lang og forsåvidt uinteressant debatt i denne tråden :)

Uansett, jeg personlig er sikker på at 90% velger elbil og spesielt Tesla utifra en samlet vurdering hvor miljø er en forholdsvis lavt vektet faktor. Follow the money som alt annet dårlig skjult reotrikk.




+1


Teslaeier siden 2013 :)

fortoggale

Sitat fra: OddB på lørdag 07. september 2013, klokken 15:36
Sitat fra: fortoggale på onsdag 04. september 2013, klokken 22:56
Sitat fra: OddB på onsdag 04. september 2013, klokken 18:20
Nå viste jo den uhøytidelige undersøkelsen om partitilhørighet vi hadde her for en studn siden at over halvparten av Teslaeierne sverger til Høyre og Frp så jeg tror vi kan la være å flagge miljøaspektet for høyt... :P

Fordommer?
Nei, realiteter... De fleste har vel fått med seg i løpet av valgkampen at FrP, H og Ap ligger nederst på lista over partier som har tenkt å gjøre noe konkret med klimakrisen...

Tja, H og FrP snakker jo bare og har bevist ingenting. Enig i at AP har vist en bitteliten innsats i klimakampen, nesten så liten at vi ikke ser den ;)

Forøvrig er det urimelig å forvente at et parti kan løse de problemene som befolkningen ikke er villig til å legge kreftene bak og ta kostnadene ved.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor


TS

#276
Sitat fra: fortoggale på lørdag 07. september 2013, klokken 17:56
Sitat fra: OddB på lørdag 07. september 2013, klokken 15:36
Sitat fra: fortoggale på onsdag 04. september 2013, klokken 22:56
Sitat fra: OddB på onsdag 04. september 2013, klokken 18:20
Nå viste jo den uhøytidelige undersøkelsen om partitilhørighet vi hadde her for en studn siden at over halvparten av Teslaeierne sverger til Høyre og Frp så jeg tror vi kan la være å flagge miljøaspektet for høyt... :P

Fordommer?
Nei, realiteter... De fleste har vel fått med seg i løpet av valgkampen at FrP, H og Ap ligger nederst på lista over partier som har tenkt å gjøre noe konkret med klimakrisen...

Tja, H og FrP snakker jo bare og har bevist ingenting. Enig i at AP har vist en bitteliten innsats i klimakampen, nesten så liten at vi ikke ser den ;)

Forøvrig er det urimelig å forvente at et parti kan løse de problemene som befolkningen ikke er villig til å legge kreftene bak og ta kostnadene ved.

Siden denne tråden har tatt et politisk sidespor, velger jeg å komme med et politisk råd for de som mener miljøkampen er viktig:

Dersom du i utgangspunktet er for et regjeringsskifte mot høyeresiden, stem Venstre.

Dersom du er for en fortsatt rødgrønn regjering, stem SV.

Dersom miljøkampen er det eneste som er viktig for deg, stem De Grønne ( i protest )
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

valvolainen

Vi får vel stikke fingeren i jorda og si at det er ikke først og fremst på grunn av miljøet vi kjøper tesla. Ihvertfall ikke meg.
There, I said it.

OddB

Sitat fra: valvolainen på lørdag 07. september 2013, klokken 22:21
Vi får vel stikke fingeren i jorda og si at det er ikke først og fremst på grunn av miljøet vi kjøper tesla. Ihvertfall ikke meg.
There, I said it.
Sitter selv å lurer på hvorfor jeg "bare MÅ" kjøpe en Tesla.....  Jeg har jo en rimelig ny bil (4 år) og den har tatt meg dit jeg vil nesten uten problemer... Nå kjenner jeg at jeg VIL bytte bil.. Jeg har kjørt Toyota pga et godt rykte om driftssikkerhet... Hvorfor vil jeg så bytte ut denne trygge tilværelsen med en bil som til sammenligning nesten må regnes som en prototyp ? 
Hvorfor vurderer jeg å bytte til en bil som har en "tank" på 30 liter, som det finnes kun 6 "bensinstasjoner" til i Norge ?
Svaret er sammensatt.
Jeg er overbevist om at vi MÅ gjøre alt vi kan for å redusere klimagassutslippene. Jeg er overbevist om at bærekraftig transport er den rette veien å gå.. Hadde jeg levd opp til min overbevisning hadde jeg syklet til stasjonen, tatt toget på jobb og redusert langreisene mest mulig. Så edel er jeg ikke...
Jeg jobber turnus og gidder ikke bruke en time ekstra på jobbreisen på kveldstid, derfor kjører jeg bil på jobb uansett tid på døgnet. Månedskort blir dyrt når man bare bruker det noen få dager i måneden. Jeg trives best i en stor bil, både pga komfort og sikkerhet.
Jeg er sikkert over middels teknisk interessert og ble derfor raskt utrolig fasinert over de tekniske løsningene til Tesla, og ikke minst over Elon Musk selv. Bilen er et kvantesprang i teknikk. En bil bygd fra scratch som en elbil. Det er den underliggende ingeniørkunsten som fasinerer meg mest, ikke sportsbilytelsen og detaljer i det ytre designet. Om den hadde  lignet mer på en Avensis enn en Porsche og ikke klart 0-100 på mer en 8 sekunder hadde jeg nok kjøpt den like vel... Rekkevidden er kanskje den viktigste faktoren. Og at det er en sikker bil.
Jeg føler at denne bilen kan være den utløsende faktor for en radikal endring i hvordan vi kjører bil i framtida, derfor vil jeg være med på dette eventyret. Har lyst til å være med på litt av pionertiden. Jeg vil være med på å gjøre elbilen stueren.
At vi har så mange forskjellige grunner for å kjøpe denne bilen viser at Tesla og Elon Musk har gjort det meste riktig. Den appellerer til alle, både til de som er ute etter den råeste kuleste bilen som er laget, til de som vil ha en stor og trygg familiebil, til de som tenker økonomi og sikkerhet, og til de som tenker på miljøet. Vi har vel alle litt av alt dette i oss, i varierende grad.
Men hadde dette vært veldig ufordelaktig økonomisk ville jeg, som en vanlig "mann i gata", ikke ha hatt muligheten til å kjøpe bilen.
Kombinasjonen av en genial visjonær "bilbygger" i California og Norges enestående økonomiske vilkår for elbiler er grunnen til den suksessen bilen har fått i Norge.
Altså en litt sedat miljøbevisst gubbe med en hang til genial teknikk legger alle bekymringer på hylla å bestiller verdens kuleste bil.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

ohh

Sitat fra: valvolainen på lørdag 07. september 2013, klokken 22:21
Vi får vel stikke fingeren i jorda og si at det er ikke først og fremst på grunn av miljøet vi kjøper tesla. Ihvertfall ikke meg.
There, I said it.
Stakk fingeren i jorda som du sa, men svaret ble noe annet. Men så har jeg sagt for mange år siden at jeg skulle kjøpe elbil den dagen den kommer med lang nok rekkevidde til å være eneste bil. At det var Tesla Model S er en (stor!) bonus ;)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

NTesla

Snart blir vel eneste grunnen til ikke å kjøpe bilen at alle andre kjører Tesla som følge av at de har konkurrert ut alle andre nybiler både på totalpris, miljø, ytelser, tekniske duppeditter, etc.  ;D


t0ffluss

#281
Sitat fra: laumb på lørdag 07. september 2013, klokken 21:28

Sitat fra: t0ffluss på lørdag 07. september 2013, klokken 19:41
http://www.aftenbladet.no/nytte/Lynrask_-lydlos---og-farlig-for-unge-3247888.html#.UitlNGROoWV

Betalingsartikkel?


Så ikke det med det første..

Sitat
Lynrask, lydløs - og farlig for unge?

Trafikkskolelærer Tor Inge Soma frykter konsekvensene av en Tesla i feil hender. - Jeg hadde ikke latt min sønn på 18 år kjøre en slik bil.

Tesla Model S er nå på full fart inn i Stavangers gater. Det er en elbil, men den har 416 hestekrefter, og er ikke avgiftsbelagt.

- Dette er en bil som oppfordrer til fart, sier Tor Inge Soma til Aftenbladet. Han er styreleder i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), og legger til at han som trafikkskolelærer ofte ser at de unge med mye penger velger biler med stor effekt.

Lydløs
- Om en bil med over 400 hestekrefter skal være avgiftsfri, er et politisk spørsmål, men jeg tror ikke politikerne forutså denne utviklingen, sier Soma.

Jeg tror ikke politikerne forutså denne utviklingen

- Mange blir fascinert av raske biler, og det er ikke alltid disse bilene er i de rette hendene. Om det er en Porsche eller Tesla spiller ingen rolle. Utfordringen med Tesla er at den ikke har lyd, som er med å skape fartsfølelsen, sier ATL-direktør Sonja Sporstøl til Aftenbladet, og legger til at heller ikke hun ville latt sine egne barn under 20 år kjøre den nye Tesla S med 416 hestekrefter.

Åpner butikk i Stavanger
- Vi er klar over at bilen er rask, og det er derfor vi alltid er med på den første prøveturen. Vi ønsker også at Tesla-eierne danner en egen klubb, der de kan invitere medlemmene med på kjørekurs på lukkede baner, sier salgsansvarlig for Tesla i Oslo, Kjell Arne Wold.

- I løpet av september vil vi åpne ny butikk og servicesenter i Stavanger. Vi har allerede ansatt tre medarbeidere, og når den er på plass vil også en hurtigladestasjon bli bygget, sier han.

- Jeg synes det er spenstig at det ikke skilles mellom små og store elbiler. Det er en gevinst for samfunnet at vi bruker elektrisk transport. Og alle biler er farlige i gale hender, sier generalsekretær i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold.

Parkerte Porschen
Rolf Kristensen var en av de første som fikk Tesla S i Stavanger. Nå har han parkert sin Porsche Carrera 2013-modell i garasjen.

Tesla S er bilen som har satt en ny standard for elbil. Ikke bare har den en rekkevidde ingen andre kan matche, har god plass til hele familien, er en vakker bil, satt en ny standard med et hypermoderne interiør, men like viktig for bilentusiastene - den går fort. Veldig fort. 0 til 100 km/t går unna på litt over 4 sekunder.

Forskjellen på bensindrevne sportsbiler som Ferrari eller Porsche og en Tesla, er at elbilen reagerer ekstremt raskt når gasspedalen trykkes ned. Det er nesten som en ikke tror det er mulig å flytte 2,1 tonn så raskt. Lydløst.

- Jeg hadde ikke kjøpt elbil om jeg måtte betale avgifter. Min nye Tesla S Signatur har alt som kan bestilles av tilleggsutstyr, og jeg betalte 750.000 kroner. Med normale avgifter på en to tonnsbil med over 400 hestekrefter ville den kostet 1,5 millioner kroner, forteller Rolf Kristensen, som nå har satt Porschen i garasjen - for en stund.

Elbilsalget til himmels
Stavanger kommune har blant annet skrevet kontrakt med Møller Bil på Forus på å lease 162 nye VW Up.

- Jeg håper at minst 30 av dem skal være elbiler. 24 av dem er i tillegg biogassbiler, sier miljøvernsjef i Stavanger kommune, Olav Stav til Aftenbladet. Han forteller videre at kommunen nå vil se på muligheten for å skifte ut flere bensin- og dieselbiler som går i kommunens tjeneste til gass- eller elektrisitetsdrift.

Også de andre forhandlerne som har elbil i sin portefølje merker etterspørselen.

BMW: − Vi har bestilling på over 200 biler av den nye elbilen BMW i3, sier Jone Hana, som er salgssjef hos Bavaria. Han håper å få levert den første i løpet av november.

Ford: Brødrene Kverneland har fått inn til forhåndsbestillinger på den nye Ford Focus Electric. Den blir lansert i september.

Nissan: Nissan Leaf, som pr. juni år sto for 40 prosent av elbilene på Norges veier, har så langt i år solgt 1300 biler på landsbasis, og den lokale forhandleren, Ålgård Auto, har de siste to årene solgt over 500 biler.

Ved utgangen av august er det registrert 3206 nye personbiler med elmotor i Norge. Det er 806 flere enn i samme periode i fjor, en økning på 33,6 prosent.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

arnkl

S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Hyperstress

Sitat fra: arnkl på mandag 09. september 2013, klokken 06:21
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Bytter-familiebil-med-el-sportsbil-2963586.html#.Ui1K9rst02o

"Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre"

Skjønner at konkurrentene blir desperate, men å komme med en slik Bull Shit uttalelse rett ut av lufta er bare patetisk  ::)


e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OddB

Sitat fra: Hyperstress på mandag 09. september 2013, klokken 06:56
Sitat fra: arnkl på mandag 09. september 2013, klokken 06:21
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Bytter-familiebil-med-el-sportsbil-2963586.html#.Ui1K9rst02o

"Kjøperne er dem med ekstremt god råd som trenger en bil nummer to eller tre"

Skjønner at konkurrentene blir desperate, men å komme med en slik Bull Shit uttalelse rett ut av lufta er bare patetisk  ::)
Er det tatt rett ut av lufta ? Hvor hvor stor andel av Tesla-kjøperne  skal ha bIlen som eneste bil ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA