Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: sjokomelk på søndag 10. juli 2022, klokken 00:44
Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. juli 2022, klokken 21:32
Og så leser jeg stadig vekk om lignende ulykker der Tesla er involvert.
Det kalles "confirmation bias" fordi du ikke hører noe som helst om alle de andre ulykkene som skjer hver eneste dag med andre biler. Hvis du bare forholder deg til det du leser på VG, så får du bare de tingene som genererer klikk og reklameinntekter. Så lenge du kan bruke ordet "Tesla" eller ha bilde av en Tesla, så får du oppmerksomhet. Akkurat som om du bare hører om brann i elbil og hvor farlig det er, men det er fordi du ikke hører om de 50 andre bilene som tar fyr hver eneste dag i Norge.
Ulykkene burde selvfølgelig vært unngått uansett årsak, men du kan ikke mene og tro noe veldig bastant ut i fra "jeg har lest noe på nettet".
Har en bekjent som dro rett inn i en sånn putebil. Det var verken Tesla eller AP involvert, siden det var en varebil han kjørte. Fyren sa selv han måtte ha sovna.

Leser og at det går en og annen tungtransportbil i disse. Heller ikke der finnes AP, så helt klart at det er Teslaer som fanger oppmerksomheten til endel. Såpass at man omtaler det som noe som følger av Tesla og AP.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 09. juli 2022, klokken 21:32
Jeg tror AP systemet til Tesla er for bra, kanskje det beste som finnes på biler i Norge, og at enkelte legger vekk alle sperrer og begynner å stole på det. Og når det er så bra at det NESTEN fungerer så bikker det fort over i kategorien livsfarlig - for de vil feile - det er helt åpenbart. Jeg har egentlig lite tro at på AP systemer der en slipper rattet egentlig hindrer ulykker, men der kan jeg jo ta feil.
Jeg er som jeg skrev tidligere enig med deg i at AP kan gi en falsk trygghet som for visse sjåfører kan føre til en ulykke. Når det gjelder putebil / skifte felt ulykker har jeg kjørt forbi to slike hvor det ikke var Tesla involvert. Disse ulykkene kan fort skje hvis man ligger bak en større bil og er uoppmerksom i feltet som skal skifte fil.

Men i motsetning til deg tror jeg og AP kan forhindre ulykker. Spesielt type sovne eller være uoppmerksom og kjøre over i motsatt kjørebane / kjøre av veien.  Det har jo allerede vært slike historier i media. Jeg har og personlig erfaring med at det har forhindret en ulykke. Men de gangene ulykker blir forhindret kommer sjelden i media.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

THE

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 10. juli 2022, klokken 19:04
Mange former for reklame. Setter du den oppå en annen så synes den jo bedre  :)

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/lV6X6A/svenske-tilstander-sjekk-den-parkeringen
Dette er jo nesten et kinderegg, svenskevits og Tesla i en og samme sak... Uansett er det helt utrolig hva folk klarer å få til, skulle gjerne vært flue på veggen når Teslasjåføren skal forklare hva som har skjedd her.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

k1


Sulle

#7656
Kollisjon mellom en bil og en Tesla... (der føreren av bilen brakk begge bena):
«Uten å være tilstrekkelig konsentrert og oppmerksom, kjørte XX fra høyre felt over i venstre felt hvor han kjørte på Tesla personbil ført av YY. Påkjørselen medførte at Teslaen kjørte inn i autovernet på venstre side og Audien skrenset over til høyre veikant/autovern», står det i tiltalen».
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Espen Hugaas Andersen

Utifra artikkelen virker det som føreren av Audien ødela føttene sine: "Sjåføren politiet mener forårsaket ulykken ble fraktet til Ullevål sykehus og ifølge politiet skal han ha blitt påført åpne brudd i begge føttene."

I og med at det ikke er noen informasjon om tilstanden til Tesla-sjåføren får man anta bilen gjorde jobben sin og sjåføren var i all hovedsak uskadd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Sulle på lørdag 13. august 2022, klokken 23:49
Kollisjon mellom en bil og en Tesla... (der føreren av bilen brakk begge bena):
Så Tesla er ikke bil?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sulle

Det vet vel du😂 Overså i farten at det andre bilmerket (Audi) var nevnt lenger ut i sitatet...
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Jalla

Elbil-eier tok seg til rette og stjal strøm i nabolaget.

Tesla står med ladekontakten koblet inn på strømnettet til Velvære Gaarden i Oskars gate 72.
Personen som har koblet seg opp har frekkhetens nådegave, freser bygårdseier Johnny Lunde. Bileieren syns det er latterlig at noen henger seg opp i slike uviktige ting.
https://www.sandnesposten.no/elbil-eier-tok-seg-til-rette-og-stjal-strom-i-nabolaget/s/5-46-1320504

Da synes sikkert bileier at det er greit om jeg forsyner meg med litt drikke og mat fra hans kjøleskap også.  8)

hELgenen

Sitat fra: Jalla på torsdag 20. oktober 2022, klokken 20:14
Elbil-eier tok seg til rette og stjal strøm i nabolaget.

Tesla står med ladekontakten koblet inn på strømnettet til Velvære Gaarden i Oskars gate 72.
Personen som har koblet seg opp har frekkhetens nådegave, freser bygårdseier Johnny Lunde. Bileieren syns det er latterlig at noen henger seg opp i slike uviktige ting.
https://www.sandnesposten.no/elbil-eier-tok-seg-til-rette-og-stjal-strom-i-nabolaget/s/5-46-1320504

Da synes sikkert bileier at det er greit om jeg forsyner meg med litt drikke og mat fra hans kjøleskap også.  8)

Trodde disse eierene hadde lært - men neida. Noen vil alltid snike...
Opp gjennom årene har jeg sett flere slike lokale tyver - og 100% Tesla faktisk. Den ene var en kar som parkerte nede ved barneskolen her og koblet seg på der hver kveld før han gikk hjem og lot bilen stå der over natten. Slik fortsatte han gjennom en hel vinter før skolen reagerte og fjernet muligheten. Eieren bodde i nærheten, men valgte altså å stjele strøm fra kommunen på denne måten.

En annen kar hadde en fast parkering ved siden av et pumpehus der det var stikk på utsiden - også her en Tesla.

En tredje parkerte fast på parkeringsplassen til min arbeidsgiver i helgene og stod der over helgen og ladet - hver bidige helg i over ett år før vedkommende ble jaget vekk. Også en Tesla.

Dette var bare 3 saker jeg kom på her og nå - men frekke folk finner en vel overalt dessverre.
Og det snodige var at alle disse 3 sakene jeg her skriver om skjedde jo lenge før prisen på strøm var høy.

Nå om dagen ser jeg sjelden slike snyltere...

geear

Ser daglig en Polestar som stjeler strøm fra en motorvarmerkontakt utrn tillatelse (og er heller ikke lov å lade fra iht forskriftene) så de finnes i alle former og merker. Har derimot ikke sett noen Teslaer som stjeler strøm, så basert på min observasjon er 100% av strømstjelere Polestar-eiere...  :o dette handler ikke om merke. Du finner folkene overalt.

Klykken

På offentlige parkeringsplasser, utenfor kommunebygg, skoler o.l., hvis det ikke er skiltet eller stengt på annet vis (brikke etc) er det bare å lade med god samvittighet. Men selvsagt ikke hos private!!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

I Oslo er det et relativt godt tilbud av offentlige ladestasjoner. Disse finner en i kommunens kart og er en betalingstjeneste.
Skoler, barnehager etc skrur nå ned temperaturen og gjør det de kan for å spare strøm. Noen av dem har stikk-kontakter på parkeringsplassen, men det kunne ikke falt meg inn å plugge i der med god samvittighet. Enda mindre i dagens situasjon.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA