Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 18. mai 2022, klokken 12:31
Sitat fra: RJK på onsdag 18. mai 2022, klokken 11:47
I ettertid kom infoen om at det ikke var "Steer-by-Wire"...

Hvilket ramaskrik? Og når?
Allerede i april i fjor var det klart hvordan Toyota ville løse dette.
https://insideevs.com/news/501835/toyota-bz4x-yoke-steering-wheel/
Og Tesla hadde fått kritikk allerede i januar -21 (og muligens før). Tesla var de første som viste frem Yoke Steering, og de viste seg å være seriøs med å introdusere det.

Her fra CNET:
https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-model-s-steering-yoke/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1317142119

Tesla fant ikke opp det dere kaller yoke i biler. Konseptet med å ha et kantet ratt må være over et tiår gammelt konsept fra racing, hvor mange rattyper er kantede og varierer mellom å ha firkantet ratt, manglende topp eller mangler både topp og bunn. De to førstnevnte er gjerne på GT-biler, mens sistnevnte gjerne er på formelbiler.

Tesla er heller ikke de første som får "kjeft" for kantede ratt i ulike variasjoner, selv om det alltid er digg å ta på seg offerrollen. F.eks. fikk den ganske populære bilmodellen Peugeot 3008 ganske mye tyn da den kom med kantet ratt (riktignok med toppen intakt) i 2016/17. Den ble allikevel årets bil i Europa og europeerne kjøper den i fleng. Og irritasjonsmomentene var de samme og like relevante da som nå: det klages over at det blir for vanskelig å kjøre, helt til man har prøvd det og ser det fungerer ypperlig. Folk bare liker å klage på ting som ser annerledes ut enn en standard grå VW Golf.

Det har også vært noen bilprodusenter som har prøvd seg med ulike variasjoner av kantede ratt for mange tiår siden, men den gang var det nok en grunn til at de sluttet med det, gitt at rattene var på størrelse med bussratt og servostyring ikke eksisterte i vokabularet til folk.

Og for å gå litt on topic på "Tesla i norske medier": DN tester Model Y: https://www.dn.no/magasinet/motor/biltest/tesla/elbil/biltest-av-tesla-model-y-performance-ren-maktdemonstrasjon/2-1-1215664

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

automat

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 21. mai 2022, klokken 08:37
Kanskje lurt med startknapp og nøkkel allikevel...

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/474GEo/hacker-stjal-en-tesla-paa-ti-sekunder?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row31_pos1
Hvis dette bekymrer deg, så aktiverer du «pin to drive».

Fra artikkelen: «Foreløpig sier selskapet at de ikke kjenner til at metoden har blitt brukt i et faktisk biltyveri.»
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektro

2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear


Klykken

Ganske sikkert AP og uoppmerksomhet. Nyskrelt løk bak rattet, i så fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Ikke konkludert med noe jeg.
Bare at det skal godt gjøres å ikke se disse varslene i forkant og samtidig denne enorme lyskasteren som blinker mot deg etter alle varslene, som vedkommende her kræsja med. Derav GANSKE SIKKERT uoppmerksom sjåfør med AP aktivert.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

DagfinnN

Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Electric cars in Norway

#7615
Om ikke Tesla som er i media (som jo denne tråden heter) så er hvertfall den sovende det.

Er det mulig?  :laugh: :police:

Kopi:

SISTE NYTT

19:02 Kjørte Tesla på autopilot mens han sov – dundret inn i putetilhenger

I Hærland i Indre Østfold har en Tesla kollidert med en putetilhenger på en putebil, sier operasjonsleder i Øst politidistrikt Tom Sandberg.
– Det har vært en hard smell der fører av putebilen klager over smerter i brystet. Fører av Tesla skal ikke kjenne på noen skader. Putetilhengeren er knust, og airbaggen i bilen er løst ut. Fører skal ha kjørt på autopilot mens han har sovet, sier Sandberg.

Statens vegvesen

:laugh:

Orbit

Dette er vel også en Tesla, denne gang på tur i skogen. Tipper førerfeil med tramp på gass i stedet for brems:
https://www.nrk.no/trondelag/bil-havnet-i-et-tre-ved-selsbakk-i-trondheim-1.16008737

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

@Electric cars in Norway.
Når denne føreren først er så uheldig/dum å sovne, så har han jo maks uflaks.

Autopiloten vil jo slakke av farten, stoppe og skru på nødblink hvis den ikke får tilbakemelding fra føreren. Men man får jo noen advarsler først, så det tar litt tid. Og i dette tidsrommet dukker det altså opp en sperrevogn.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Sitat fra: Orbit på mandag 20. juni 2022, klokken 20:04
Dette er vel også en Tesla, denne gang på tur i skogen. Tipper førerfeil med tramp på gass i stedet for brems:
https://www.nrk.no/trondelag/bil-havnet-i-et-tre-ved-selsbakk-i-trondheim-1.16008737


Det er en Model Y ja, tenkte akkurat det samme som deg. Altfor få har obstacle-aware acceleration PÅ. Selv om den KAN være litt plagsom (vanesak, da man får en liten ørlitendelay om man skal kutte rett bak en bil forbi, feks ut på en vei), så tenker jeg at det er verdt det nettopp for å unngå slike hendelser med familie og venner involvert.

Orbit

Sitat fra: automat på mandag 20. juni 2022, klokken 20:16
@Electric cars in Norway.
Når denne føreren først er så uheldig/dum å sovne, så har han jo maks uflaks.

Autopiloten vil jo slakke av farten, stoppe og skru på nødblink hvis den ikke får tilbakemelding fra føreren. Men man får jo noen advarsler først, så det tar litt tid. Og i dette tidsrommet dukker det altså opp en sperrevogn.
Var det ikke heller maks flaks at det som dukket opp var et kjøretøy som var bygd for å minimere skader for begge parter ved en kollisjon....?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA