Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 23. april 2022, klokken 10:25
Har lurt på en ting om Tesla og covid, som ikke er i media nå.

Når Freemont måtte stenge i noen dager under det værste trykket av covid så gikk jo nærmest Elon bananas og skulle flytte ledelsen til Texas (noe han vel gjorde også). Dette var det store oppslag på.

Om hullkommeselen min ikke svikter meg totalt er dette en litt upresis gjengivelse av sannheten.
Når California stengte ned var han akkurat like taus som han er i Kina i dag. Det var når California åpnet opp igjen, og Fremont County valgte å forsatte nedstengningen at han reagerte som beskrevet.

Korriger meg gjerne dersom min hullkommelse har sviktet meg....
Model S 85D

hELgenen

#7591
Sitat fra: Amoss på lørdag 23. april 2022, klokken 18:41
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 23. april 2022, klokken 10:25
Har lurt på en ting om Tesla og covid, som ikke er i media nå.

Når Freemont måtte stenge i noen dager under det værste trykket av covid så gikk jo nærmest Elon bananas og skulle flytte ledelsen til Texas (noe han vel gjorde også). Dette var det store oppslag på.

Om hullkommeselen min ikke svikter meg totalt er dette en litt upresis gjengivelse av sannheten.
Når California stengte ned var han akkurat like taus som han er i Kina i dag. Det var når California åpnet opp igjen, og Fremont County valgte å forsatte nedstengningen at han reagerte som beskrevet.

Korriger meg gjerne dersom min hullkommelse har sviktet meg....

Edit:

Denne tidslinjen er kanskje bedre :

https://auto.hindustantimes.com/auto/news/elon-musk-vs-authorities-vs-covid-19-a-timeline-from-dumb-to-defiance-41589252203301.html

Flere som lurer på dette og det har også vært en nyhetssak om hvorfor Elon er så stille nå :

https://qz.com/2156327/elon-musk-railed-against-us-covid-controls-but-not-shanghai-lockdown/

Elon har klikket flere ganger under oppbyggingen av Tesla - og det vil bli for omfattende å gå inn på alt her - men mannen mister ofte kontrollen når noe går eller sier han imot.  Men nå er han ikke alene om ha denne type egenskap. Mange med suksess i USA har ofte denne egenskapen av detaljfrik, kontroll og vanskelig å ha med å gjøre når noe går imot, men samtidig ofte lett å smigre. Steve Jobs var jo f.eks svært kjent for være vanskelig å samarbeide med - han ville ha ting på sin måte og ekstremt opptatt av detaljer.

Mhp. Norge så er jeg kjent med at en del selskaper i USA som har kontor i Norge iblant prøver å dytte på arbeidskultur og holdninger fra eget hjemland. Personlig tror jeg dette er årsaken til at Even i Norge ofte er tyst - mannen har jo gjort kometkarriere innenfor media og nå som han sitter så stille i båten innad i Tesla og ofte blir fremstilt i som tause Birgitte eller komiske Ali - så tror jeg dette er bevisst ut fra de rammebetingelsene han sitter under.  På sikt håper jeg det vil skje endringer her - for uansett hvor mye Tesla er i vinden om dagen - ingen kan holde på med slik taushet inn i evigheten i Norge som kommunikasjonssjef.

sjokomelk

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. april 2022, klokken 19:39
Mhp. Norge så er jeg kjent med at en del selskaper i USA som har kontor i Norge iblant prøver å dytte på arbeidskultur og holdninger fra eget hjemland. Personlig tror jeg dette er årsaken til at Even i Norge ofte er tyst - mannen har jo gjort kometkarriere innenfor media og nå som han sitter så stille i båten innad i Tesla og ofte blir fremstilt i som tause Birgitte eller komiske Ali - så tror jeg dette er bevisst ut fra de rammebetingelsene han sitter under.  På sikt håper jeg det vil skje endringer her - for uansett hvor mye Tesla er i vinden om dagen - ingen kan holde på med slik taushet inn i evigheten i Norge som kommunikasjonssjef.
Tesla er og forblir et amerikansk selskap med amerikansk kultur. Og den norske kommunikasjonssjefen kan ikke gå ut og si ting som ikke er godkjent av ledelsen sentralt i USA. Han er bare den norske stemmen for selskapet, og kan ikke selv velge hvordan Tesla skal uttale seg. På samme måte som Apple eller Microsoft i Norge ikke kan gå ut og si og gjøre som de vil. De er totalt underlagt ledelsen som sitter på andre siden av jordkloden, og kan kun si norske oversettelser av det de blir bedt om å si.
Så ingen skal på noen som helst måte gjøre narr av eller gå til personangrep på en person som kun gjør jobben sin på den måten han er satt til å gjøre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på lørdag 23. april 2022, klokken 18:41
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 23. april 2022, klokken 10:25
Har lurt på en ting om Tesla og covid, som ikke er i media nå.

Når Freemont måtte stenge i noen dager under det værste trykket av covid så gikk jo nærmest Elon bananas og skulle flytte ledelsen til Texas (noe han vel gjorde også). Dette var det store oppslag på.

Om hullkommeselen min ikke svikter meg totalt er dette en litt upresis gjengivelse av sannheten.
Når California stengte ned var han akkurat like taus som han er i Kina i dag. Det var når California åpnet opp igjen, og Fremont County valgte å forsatte nedstengningen at han reagerte som beskrevet.

Korriger meg gjerne dersom min hullkommelse har sviktet meg....
Virker som din hukommelse er minst like upresis som min eventuelt er, muligens mer.

Det har ikke så veldig mye å si egentlig, det er en dobbel standard uansett, ikke uventet for de som følger litt med.

hELgenens linker er grei oppsummering, og turfsurf peker greit på hovedgrunnen, penger !

Amoss

Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. april 2022, klokken 19:39
Denne tidslinjen er kanskje bedre :

https://auto.hindustantimes.com/auto/news/elon-musk-vs-authorities-vs-covid-19-a-timeline-from-dumb-to-defiance-41589252203301.html


Det var hendingene datert i tidslinjen over som 8. -> 11. mai jeg husket. Slikt sett var det ikke alt for langt unna, selv om jeg rett nok ikke erindret opptakten tidligere.
Model S 85D

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 13. mai 2022, klokken 07:42
Hva er det med Tesla om dagen, men helst sjåførene  :)
https://www.vgtv.no/video/238014/her-mister-tesla-foereren-fullstendig-kontrollen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row9_pos1
Ja, huff. Nå begynner Tesla-førere å gjøre som ice-sjåfører...

Er vel ikke akkurat første gang en bil braser inn i en bygning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 13. mai 2022, klokken 07:42
Hva er det med Tesla om dagen, men helst sjåførene  :)
https://www.vgtv.no/video/238014/her-mister-tesla-foereren-fullstendig-kontrollen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row9_pos1
Og VG hadde laget oppslag om dette hvis det hadde vært en Toyota?
Singelulykke på et annet kontinent, uten alvorlig personskade?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Er en del ting med nyhetsverdi her:
- Kjørte i 110km/t, krasjer inn i veggen, og sjåføren er uten store skader - er jo helt utrolig hvor sikre de bilene er (pga deformasjonsområde uten motor)
- Kjørte i 110 og "mistet kontroll over bremsene"...Det virker jo sinnsykt raskt å kjøre rundt i 110 midt inni en by (kan det virke som). Ikke rart en mister kontrollen.

Vanligvis pleier det å være autopilot-ulykker....at folk sover eller filer neglene når det står en parkert hvit varebil i veien...siden de ikke trenger å dytte borti rattet så mye i USA...
Tesla Model Y                         2021-

ViktorS

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 13. mai 2022, klokken 08:59
Er en del ting med nyhetsverdi her:
- Kjørte i 110km/t, krasjer inn i veggen, og sjåføren er uten store skader - er jo helt utrolig hvor sikre de bilene er (pga deformasjonsområde uten motor)
- Kjørte i 110 og "mistet kontroll over bremsene"...Det virker jo sinnsykt raskt å kjøre rundt i 110 midt inni en by (kan det virke som). Ikke rart en mister kontrollen.

Vanligvis pleier det å være autopilot-ulykker....at folk sover eller filer neglene når det står en parkert hvit varebil i veien...siden de ikke trenger å dytte borti rattet så mye i USA...
I tillegg ble sjåføren anmeldt, som kan tyde på at han var skyld i dette selv

Jeg synes det er clickbait. Ingenting foreløpig som tyder på at dette var ett Tesla problem, heller ett sjåførproblem. Så bilmerke er faktisk helt uten betydning.

Minner meg om da det sto i avisa at en Tesla hadde kjørt i en butikkvegg. Da var det ei bestemor bestemor som hadde barnebarnet med på øvelseskjøring, og barnebarnet klarte ikke bremse tidsnok....
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

DagfinnN

#7600
Hvordan media og noen tullinger i dette forum jakter Tesla er jo kjent for mange. Kan det ha noe med at Tesla ikke reklamerer i media å gjøre.
Se vedlagt bilde.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Daniel_0007

Sitat fra: DagfinnN på fredag 13. mai 2022, klokken 09:19
Hvordan media og noen tullinger i dette forum jakter Tesla er jo kjent for mange. Kan det ha noe med at Tesla ikke reklamerer i media å gjøre.
Se vedlagt bilde.

Vel utførelsen til Lexus er jo mye bedre ifølge videoene jeg har sett på nettet, hvor tesla har bare satt på yoke på samme system som vanlig ratt så har Lexus steer by wire som gjør det mye lettere hvor det vanligvis kreves store rattutslag som 180 graders sving.
Model 3 2019 LR Rwd

SurSnasen

Sitat fra: DagfinnN på fredag 13. mai 2022, klokken 09:19
Hvordan media og noen tullinger i dette forum jakter Tesla er jo kjent for mange. Kan det ha noe med at Tesla ikke reklamerer i media å gjøre.
Se vedlagt bilde.

Ingen verdens ting å gjøre med noe slags konspirasjon mot Tesla dette. Det har, som Daniel nevner, heller med teknisk løsning å gjøre. Lexus har valgt en helt annen løsning enn Tesla. Der Tesla har tatt bort det runde rattet, og heller satt på en yoke på den samme rattstammen, har Lexus re-designet hele løsningen med det til resultat at utslaget fra ende til ende er begrenset. Se her:
https://jalopnik.com/how-lexus-got-the-yoke-right-unlike-tesla-1848854735


RJK

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 18. mai 2022, klokken 09:51
Sitat fra: DagfinnN på fredag 13. mai 2022, klokken 09:19
Hvordan media og noen tullinger i dette forum jakter Tesla er jo kjent for mange. Kan det ha noe med at Tesla ikke reklamerer i media å gjøre.
Se vedlagt bilde.

Ingen verdens ting å gjøre med noe slags konspirasjon mot Tesla dette. Det har, som Daniel nevner, heller med teknisk løsning å gjøre. Lexus har valgt en helt annen løsning enn Tesla. Der Tesla har tatt bort det runde rattet, og heller satt på en yoke på den samme rattstammen, har Lexus re-designet hele løsningen med det til resultat at utslaget fra ende til ende er begrenset. Se her:
https://jalopnik.com/how-lexus-got-the-yoke-right-unlike-tesla-1848854735
Nå kom ramaskriket allerede før noen utenom hadde testet eller lest om hvordan dette var implementert. Altså var det kun basert på utseendet.

I ettertid kom infoen om at det ikke var "Steer-by-Wire"...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Sitat fra: RJK på onsdag 18. mai 2022, klokken 11:47
I ettertid kom infoen om at det ikke var "Steer-by-Wire"...

Hvilket ramaskrik? Og når?
Allerede i april i fjor var det klart hvordan Toyota ville løse dette.
https://insideevs.com/news/501835/toyota-bz4x-yoke-steering-wheel/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA