Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Klykken på fredag 30. august 2024, klokken 10:57Du kan ikke komme i 2024 med din 2022-modell og klage på at den mangler sensorer for første gang, etter å ha brukt bilen i 2 år.

Det må du ikke se bort ifra. Det kommer jo an på hvilken informasjon man har fått fra Tesla. Hvis man har spurt eller sjekket og svaret er "joda, det kommer snart" hver gang så tenker jeg at retten vil se det som en utsettelse av fristen for å reklamere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

What-a-watt

Sitat fra: Klykken på fredag 30. august 2024, klokken 10:57Du kan ikke komme i 2024 med din 2022-modell og klage på at den mangler sensorer for første gang, etter å ha brukt bilen i 2 år.
Dette er en sak som gjelder et stort antall biler. og ikke en enkelt bil. Tesla er livredd for feil og mangler som de nok vet om, og hvor klagen kan skape presedens i rettsapparatet. Derfor løses klager ofte om et tilbud om erstatning hvor klageren så må love å ikke fortelle noe om det. Såkalt NDA. Vet om flere som har fått erstatning for FSD etter 4-5 år mot en NDA.

Counterpointer

Tesla bruker en velkjent amerikansk metode med å kaste mye advokater og rettssaker på ting for å minske muligheten for garanti og reklamasjon.

Historikken rundt FSD er mer bidragende til dette enn noe annet. Det er en potensiell stor liabilitet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på fredag 30. august 2024, klokken 11:29
Sitat fra: Klykken på fredag 30. august 2024, klokken 10:57Du kan ikke komme i 2024 med din 2022-modell og klage på at den mangler sensorer for første gang, etter å ha brukt bilen i 2 år.
Dette er en sak som gjelder et stort antall biler. og ikke en enkelt bil. Tesla er livredd for feil og mangler som de nok vet om, og hvor klagen kan skape presedens i rettsapparatet. Derfor løses klager ofte om et tilbud om erstatning hvor klageren så må love å ikke fortelle noe om det. Såkalt NDA. Vet om flere som har fått erstatning for FSD etter 4-5 år mot en NDA.
Måtte google jeg ;D non-disclosure agreement (NDA)

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 30. august 2024, klokken 17:14Måtte google jeg ;D non-disclosure agreement (NDA)

Dessverre et altfor velkjent akronym når det gjelder Tesla.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway


RonnyØ

Spennende å se hvor lang tid det går før Tesla kjøper stillheten til Mr. Nordang da..  :-X

Rosstopher

Sitat fra: RonnyØ på fredag 30. august 2024, klokken 18:31Spennende å se hvor lang tid det går før Tesla kjøper stillheten til Mr. Nordang da..  :-X

NDA er som regel en del av dealen når man inngår forlik utenfor retten. Kunden får litt penger på det vilkår at de holder tyst. En dom fra retten er offentlig tilgjengelig og det er altså derfor ikke relevant med NDA.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

What-a-watt

Slik lyder innledningen av Teslas NDA:

Kjøper har fremmet krav mot Tesla. Tesla mener at bilen ikke har noen mangler, feil, eller lider av andre avvik i strid med garantiloven eller loven. Partene har på kommersielt grunnlag, og uten av at noen av partene innrømmer feil eller ansvar, kommet med den følgende enigheten som bekreftes med partenes signatur. 

For orden skyld. Jeg har aldri skrevet på en slik, eller sett den i original utgave. Teksten er hentet fra åpne kilder.

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på fredag 30. august 2024, klokken 18:43Slik lyder innledningen av Teslas NDA:

Kjøper har fremmet krav mot Tesla. Tesla mener at bilen ikke har noen mangler, feil, eller lider av andre avvik i strid med garantiloven eller loven. Partene har på kommersielt grunnlag, og uten av at noen av partene innrømmer feil eller ansvar, kommet med den følgende enigheten som bekreftes med partenes signatur. 

For orden skyld. Jeg har aldri skrevet på en slik, eller sett den i original utgave. Teksten er hentet fra åpne kilder.
Skulle jo vært veldig festlig å fått sett et slikt «Tesla-NDA-draft» da. De finnes vel sikkert et sted på internetten. Tipper Reddit har flust av de ;D

What-a-watt

Du finner det nok. Men jeg råder deg til å ikke lese den. Den kan snu opp ned på den store tiltro du har til selskap og ledelse.... :-\

Avtalen er på en A4 side i Norge. Her er den amerikanske:

https://www.boarddocs.com/ca/conejo/Board.nsf/files/C7CN6S5E6727/$file/Tesla%20Battery%20Project.pdf

Electric cars in Norway

Sitat fra: What-a-watt på fredag 30. august 2024, klokken 19:15Du finner det nok. Men jeg råder deg til å ikke lese den. Den kan snu opp ned på den store tiltro du har til selskap og ledelse.... :-\

Avtalen er på en A4 side i Norge. Her er den amerikanske:

https://www.boarddocs.com/ca/conejo/Board.nsf/files/C7CN6S5E6727/$file/Tesla%20Battery%20Project.pdf
You gotta be kidding me ;D  155 sider

Jeg sovner med øl'en i hånda leeeeeenge før jeg kommer meg gjennom den

Jeg vil se den norske.... Anyone?

hELgenen


Boikott My Ass

Bmw 530i G30

What-a-watt

Da er det bare for de fleste Tesla-eiere å sende krav til Tesla, og å vise til dommen. 30.000.- for de 3 minuttene det tar å sende en email til emea-litigation@tesla.com er raske penger  :D.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA