Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: Orbit på mandag 20. juni 2022, klokken 20:50
Sitat fra: automat på mandag 20. juni 2022, klokken 20:16
@Electric cars in Norway.
Når denne føreren først er så uheldig/dum å sovne, så har han jo maks uflaks.

Autopiloten vil jo slakke av farten, stoppe og skru på nødblink hvis den ikke får tilbakemelding fra føreren. Men man får jo noen advarsler først, så det tar litt tid. Og i dette tidsrommet dukker det altså opp en sperrevogn.
Var det ikke heller maks flaks at det som dukket opp var et kjøretøy som var bygd for å minimere skader for begge parter ved en kollisjon....?
Maks flaks hadde vært at det ikke dukket opp stillestående hindringer før bilen hadde stoppet av seg selv. Men du har rett, det var  ikke *maks* uflaks å treffe en putebil. Bare uflaks.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway


automat

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 21. juni 2022, klokken 06:35
Førerkortet ble beslaglagt.

https://indre24.no/2022/06/20/tesla-krasjet-i-putebil/
Selvfølgelig blir førerkortet beslaglagt når føreren har sovnet.

Men hvorfor dette fokuset på autopilot? Hadde det blitt omtalt hvis det het «lane assist» istedet?

Ulykken kunne blitt mye være uten autopilot. E18 er vel ikke firefelt på dette stedet, og da kunne Teslaen kommet over i motgående kjørefelt og kollidert med en møtende bil.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq


Klykken

Ser ut som bil med nose cone. Så kan være uten AP eller med AP1, som kan bety at vedkommende har benyttet dette. Dog, uten å vite om det er årsaken selvsagt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

geear

Kan det ikke like godt være åpningen i grillen på en facelift en ser der?

Kommentarfeltet til TB er iallfall i gang:

https://www.tb.no/utforkjoring-pa-e18/s/5-76-1819036

SitatFrank Indlagen error for 4 timer siden
Jøss registrerte ikke batteribilen innsnevringen?

geir henriksen error for 4 timer siden
🤫🤭

Tore Bleken error for 4 timer siden
Høres ut som en Tesla på autopilot og en tilsvarende sløv sjåfør.

Ser ut som det er flere bilder på Gjengangeren, men jeg har ikke abonnement:

https://www.gjengangeren.no/kjorte-av-veien-pa-e18-sendt-til-sykehus-for-sjekk/s/5-60-797455


RJK

Da kan vi vel ganske sikkert ta det for gitt at AP ikke har vært i bruk, for den lar seg ikke sette på ved hastigheter over 5-10 km/t over fartsgrensen, etter det jeg har forstått.

Er og en grense for hvor høye hastigheter den maksimalt kan settes på, som man antageligvis må bruke Autobahn for å få aktivisert opp mot.

Altså snakker vi her om førers ansvar, og ingenting å kunne prøve på å skylde på AP for.

""When Tesla Autopilot is active the vehicle only allows the maximum speed to be set 5 mph over the posted speed limit. Additionally, if the Tesla Traffic Aware Cruise Control (TACC) option is used instead of Tesla Autopilot the maximum speed is not constrained except to the absolute maximum speed of 90 mph and when that speed is deliberately exceeded with a manual throttle input, the TACC is automatically cancelled," explains Jeffrey Hudson, a Model 3 Performance owner."

https://www.torquenews.com/video/does-tesla-autopilot-follow-speed-limit
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 25. juni 2022, klokken 00:28
Da kan vi vel ganske sikkert ta det for gitt at AP ikke har vært i bruk, for den lar seg ikke sette på ved hastigheter over 5-10 km/t over fartsgrensen, etter det jeg har forstått.

Er og en grense for hvor høye hastigheter den maksimalt kan settes på, som man antageligvis må bruke Autobahn for å få aktivisert opp mot.

På motorvei (uavhengig av fartsgrense) kan man sette AP opp til 150km/t. Så de kan fint ha kjørt på AP, uten at det er grunn til å tro det ene eller andre her.

Trår man på gassen med AP aktivert og passerer 150 havner man i AP "jail", dvs den blir deaktivert til man har gjort en full stopp.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. juni 2022, klokken 12:06
Sitat fra: RJK på lørdag 25. juni 2022, klokken 00:28
Da kan vi vel ganske sikkert ta det for gitt at AP ikke har vært i bruk, for den lar seg ikke sette på ved hastigheter over 5-10 km/t over fartsgrensen, etter det jeg har forstått.

Er og en grense for hvor høye hastigheter den maksimalt kan settes på, som man antageligvis må bruke Autobahn for å få aktivisert opp mot.

På motorvei (uavhengig av fartsgrense) kan man sette AP opp til 150km/t. Så de kan fint ha kjørt på AP, uten at det er grunn til å tro det ene eller andre her.

Trår man på gassen med AP aktivert og passerer 150 havner man i AP "jail", dvs den blir deaktivert til man har gjort en full stopp.
Ifølge linken jeg la med, og utdraget jeg tok med, så må du bruke TACC istedet for AP. Altså to forskjellige systemer. Men siden jeg ikke har Tesla, så skal jeg selvsagt ikke være skråsikker. Men for meg høres TACC ut som noe nærmere en dum Cruise Control, mens AP er der du har mulighet for det som ligner selvkjøring.

Men tar gjerne imot litt bedre beskrivelse på forskjellen og/eller forklaring på hvor jeg da har missforstått.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 25. juni 2022, klokken 18:19
Men tar gjerne imot litt bedre beskrivelse på forskjellen og/eller forklaring på hvor jeg da har missforstått.
TACC er akkurat det navnet sier. Den fungerer som en tradisjonell ACC, men i tillegg prøver den å unngå møtende trafikk o.l. Noe som forårsaker fantombremsing. Den gjør ingen automatisk justering av fart, og legger heller ikke noen begrensninger på hvor mye over fartsgrensen du setter den til, men virker bare til 150km/t.

AP er da også styring, men begrenser og farten din utenom motorvei til maks 10km/t over det den tror fartsgrensen er. Den setter farten til enten fartsgrensen + valgt påslag (inntil +10km/t) eller det du faktisk stilte den inn til på vanlig vei,

På det den definerer som motorvei gjør den ingen fartsjusteringer og begrenser heller ikke farten under 150km/t.

Du kan trå på wattpedalen for å overskride satt fart, men pass på å ikke gå over 150km/t.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lars667

Forventningen min om TACC er også at den ikke skal justere farten selv, men det gjør den rett som det er, spesielt i 110-sona fra Moelv og sørover. Plutselig setter den ned til 40 mens du cruiser i 110. Har prøvd å skru av alt som er av selvkjørende ikkefungerende mikkmakk. Cruisecontrollen er en av de største svakhetene til Tesla, ironisk nok. Men det blir litt offtopic.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

turfsurf

Sitat fra: lars667 på søndag 26. juni 2022, klokken 10:57
Forventningen min om TACC er også at den ikke skal justere farten selv, men det gjør den rett som det er, spesielt i 110-sona fra Moelv og sørover. Plutselig setter den ned til 40 mens du cruiser i 110. Har prøvd å skru av alt som er av selvkjørende ikkefungerende mikkmakk.
Sikker på at du ikke har autostyring  aktivert? Jeg snakker om kun TACC. Har kjørt 170000km med Tesla utstyrt med TACC, og aldri opplevd det du skriver, heller ikke på strekningen du beskriver.

Nå sier jeg ikke at du ikke opplever det du gjør, men det er ihvertfall ikke sånn det skal være.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


snakkesalig

Sitat fra: viggosk på fredag 08. juli 2022, klokken 16:32
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Po7av5/ni-personer-involvert-i-bilulykke-paa-e18-meldes-om-mye-koe
GARANTERT en som har kjørt med autopilot og som har SMINKA seg eller SOVNA eller gjort HELT andre ting enn å fulgt med på veien, nå må folk SKJERPE seg ass!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA