Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: cra på torsdag 28. mars 2019, klokken 11:43
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. mars 2019, klokken 16:03
Tja, i 2013 og 2014 ble det nesten brukt kun SC om Supercharger, sånn sett var det først ute. Skal man være entydig bør man vel bruke SuC og SeC. Evt se det ut av sammenheng som var ganske tydelig i dette tilfellet...

Og så er det nå det at "SuC" nesten blir "suck", og er det noe supercharger nettverket ikke gjør så er det å suge. DEt er helt suverent! :D
Jeg blir stadig overrasket (etter to år med Model S) over at jeg aldri møter en supercharger som er ute av drift. Det er faktisk til å stole på. Det skjer sikkert, men jeg har alltid fått ladet som planlagt..

Muffinman

#6631
Har møtt enkeltstolper med feil noen ganger. Det har medført litt knoting og og til slutt flytting av bil for å få ladet. Ikke noen stor sak, men trasig nok når man har akkurat så mange minutter man trenger til lading før man må kjøre videre for å rekke ei ferge som har lenge mellom avgangene sent på kvelden.

Cobos

Jeg har også møtt en defekt stolpe midt i Tyskland med rundt 10-15% igjen på batteriet og omtrent 25% til neste superlader. Var rimelig høy puls først når jeg trodde det var problemer med bilen. Men ja ellers tomt så byttet til ny stolpe, ladet fint og meldte Tesla. Det er vel snart 2 år siden og er min eneste erfaring med død stolpe.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Kristian O

1 stk død stolpe i Frankrike her, og 1.5 - 2 minutt kø i Danmark i 2016. Utenom det; heilt topp  :+1:
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Motorwatt

Feil på Ringdalskogen igår. Måtte bytte stolpe. Samme skjedde med en annen stolpe samme sted for 3 uker siden.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Jeg kom til 3 døde (av 10) stolper på Lillehammer påskeaften i fjor. Havnet som nr. 9 i køen og ventet ca. 20 minutter. Det er vel eneste gang jeg har stått i kø.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

Så en defekt ladepistol ligge på bakken på Dombås en gang i 2016. Den så ut som om den var overkjørt/herpet veldig med.
Prøvde ikke den gitt så jeg vet egentlig ikke om den var defekt. Jeg satte i gang lading på en annen stolpe. Gikk å kikket på den ødelagt og noterte opp tlf.nr. til service. Satte meg i bilen for å ringe. Før jeg kom så langt dukket det opp en kar som begynte å fixe stolpen :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jkirkebo

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 30. mars 2019, klokken 16:51
Så en defekt ladepistol ligge på bakken på Dombås en gang i 2016. Den så ut som om den var overkjørt/herpet veldig med.
Prøvde ikke den gitt så jeg vet egentlig ikke om den var defekt. Jeg satte i gang lading på en annen stolpe. Gikk å kikket på den ødelagt og noterte opp tlf.nr. til service. Satte meg i bilen for å ringe. Før jeg kom så langt dukket det opp en kar som begynte å fixe stolpen :)

Ja, de gamle opphengene er skikkelig dårlige, ofte vanskelig å få støpslene til å sitte fast.

De nye CCS-kombo stolpene går derimot litt mye andre veien? Jeg lade litt på Lillehammer i går og han som kom inn ved siden av meg slet skikkelig med å få løs CCS-kontakten fra stolpen. Han klarte det ikke før ladenaboen gikk ut og hjalp ham, og selv han slet litt. Jeg testet da på stolpen min (ladet på de nye oppe ved bensinstasjonen da jeg skulle fylle en bensinkanne og uansett bare skulle stå der i 10 minutter) og jeg klarte ikke å få den løs på de 10-15 sekundene jeg prøvde. Er det en spesiell teknikk for å løsne disse? Eller går det ikke å løsne de om type 2 kabelen er tatt ut kanskje?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

#6638
Har opplevd at en hel supercharger var ute av drift i Frankrike for et par år siden. Det kom veldig tydelig opp på kartet i bilen at den ikke virket, selv om vi ikke hadde plottet den inn på navigasjonen. Det var en annen like i nærheten så det spilte ikke så stor rolle for oss. Ellers så har vi ikke opplevd noen andre som har vært ute av drift etter ca 5,5 år og 30 000 km med superlading. 3-4 minutt i kø totalt.

Counterpointer

Siden disse historien om feil ikke gjengitt av media eller av FUDstere, så er problemet totalt neglisjerbart.

SuC har en overtruffen stabilitet

Øyvind.h

Ja det er ikke sammenlignbart. Kommersielle ladere har en enorm feilrate sammenlignet med supercharger nettet. Den usikkerheten man får når man nærmer seg kommers lader ift tilgjengelighet, oppetid og effekt er som å gå årevis tilbake i tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

#6641
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mars 2019, klokken 20:09
Ja det er ikke sammenlignbart. Kommersielle ladere har en enorm feilrate sammenlignet med supercharger nettet. Den usikkerheten man får når man nærmer seg kommers lader ift tilgjengelighet, oppetid og effekt er som å gå årevis tilbake i tid.
Eller bare noen måneder for min del

Har kjørt elbil siden 2015 og først nå fått egen Tesla (som til alt overmål kan lade «overalt» )

PS dvs ikke på Lier superlader da den er reservert de lokale S og X

Øyvind.h

Ryktes at batterivarmer i M3 økes fra 2,5 til 6kW nå med sw oppdatering. Med kommende 250kW peak effekt, markedsledende rekkevidde og bra batterivarmer er det ikke noen i nærheten på fleksibilitet og ladeopplevelse de neste 3-5 årene.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

... og så over til noe helt annet. Neppe noe her som vil overraske noen her, men greit nok å merke seg artikkelen:

https://www.dagbladet.no/nyheter/norsk-tesla-sensasjon/70929920
Sitat
Tesla Model 3 er tidenes suksess i Norge
Norsk Tesla-sensasjon

Det er blitt registrert over 5100 biler av en eneste modell - Tesla Model 3 - i mars. Det er mer enn det dobbelte av den tidligere månedsrekorden.
Model S 85D

Elmo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 30. mars 2019, klokken 20:26
Ryktes at batterivarmer i M3 økes fra 2,5 til 6kW nå med sw oppdatering.
Var ikke det bare når du har en SuC som "destination" i navigasjonen ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA