Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: eha på fredag 09. desember 2016, klokken 21:57
Vi må klare å legge fra oss følelsesladde argumenter, og det gjelder begge veier. Jeg tror det kan være vel så mye "anklaging om misunnelse" fra Tesla-kjøpere som reell misunnelse fra ikke-Tesla-kjøpere ute og går.

Enig. Jeg har alltid synes dette misunnelse argumentet er helt meningsløst... tror vi er ganske mange her til lands som fullstendig driter i hva slags bil naboen har, og velger bil utifra sitt eget hode/hjerte. Selv kan jeg si med hånden på hjertet at jeg aldri har vært misunnelig på eiere av hverken Fiat, Ferrari eller noe mellom (inkludert Tesla).

Synes artikkelen det ble linket til har flere gode poenger, og et tak for fritaket er en fair løsning. Som med alle avgifter/skatter så er det alltid noen det vil slå negativt ut for.

Er forøvrig enig i at det kun er Tesla som fremstår som en god erstatter for den typiske familiebilen så langt.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

jlan

Dette er jo et resultat av at man velger belønning heller enn straff (i form av ekstreme drivstoffavgifter). Det er vel da meningen at de som trekker hestehengere, campingvogner mm. også skal lokkes over på BEV. Det vil jo gi mye større utslag pr. kjøretøy. Da er det ikke så mange alternativer til TMX. Vi kunne betalt moms på endel ekstrautstyr, men det blir komplisert å beregne, og uansett småpenger.

Det eneste jeg ser som litt merkelig er at det er moms på elsykler. Men slipper de, så må vel vanlige sykler slippe. Barnevogner, ski, seilbåter osv. osv. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Noe merkelige argumenter her.

Hvis en ikke skjønner at avgiftsfritak på biler som koster over en mill skaper reaksjoner og mindre forståelse for overgang til utslippsfri bilpark så er gangsynet og fornuften sterkt svekket!

Hvis en ikke tenker at S og X spesielt i P utgaver er luksusbiler, så skjønner ikke jeg hva en luksusbil er. De har jo alt unntatt motorlyd og nox utslipp. Fantastiske biler, luksusbiler

Argumentet om at en ville kjørt en 5 liter! bensin eller 3 liter! diesel sier jo litt om hvilken bilklasse en forholder seg til, ikke akkurat mellomklasse biler.

Jeg er stor tilhenger av elbilfordelene, og Tesla med sin profil og kjøpergruppe har vært viktig for fremgangen og den ledende posisjonen Norge har der. Det er også mange som har Tesla i dag som ikke hadde klart det økonomisk selv om de ikke har de dyre. Men tiden er kommet hvor det må settes en grense.  Hvis  ikke mister en generell oppslutning om elbilfordelene, tror jeg. Det hadde vært en "katastrofe" hvis avgiftsfritaket forsvant før model 3 kom!

minim

Sitat fra: knut.aulie på fredag 09. desember 2016, klokken 23:37
Argumentet om at en ville kjørt en 5 liter! bensin eller 3 liter! diesel sier jo litt om hvilken bilklasse en forholder seg til, ikke akkurat mellomklasse biler.

Og så? Poenget må vel være at nå var det en elektrisk utfordrer som kan matche disse og jeg byttet over. Hadde det vært mva og toll på Tesla hadde det vært helt uaktuelt. Det er ikke så god økonomi i å ha elbil. Bare se på svenskene som ikke har ordninger som oss hvor mye elbiler det selges der.
-vw multivan

Rio

Sitat fra: minim på fredag 09. desember 2016, klokken 23:41
Sitat fra: knut.aulie på fredag 09. desember 2016, klokken 23:37
Argumentet om at en ville kjørt en 5 liter! bensin eller 3 liter! diesel sier jo litt om hvilken bilklasse en forholder seg til, ikke akkurat mellomklasse biler.

Og så? Poenget må vel være at nå var det en elektrisk utfordrer som kan matche disse og jeg byttet over. Hadde det vært mva og toll på Tesla hadde det vært helt uaktuelt. Det er ikke så god økonomi i å ha elbil. Bare se på svenskene som ikke har ordninger som oss hvor mye elbiler det selges der.

Men i stedet kunne beløpet man har i avgiftslette vært brukt (kanskje til og med med en subsidie i tillegg) for langt flere elbiler i e-GOLF-klassen. Det ville resultert i langt flere sjåfører med elbilerfaring.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jlan

Det må være et realistisk elbil tilbud i alle klasser. De fleste som bruker 1 million på bil har sikkert betalt minst 1 million i skatt for å tjene de pengene, så de har da absolutt bidratt.

Det som er mest interessant for den enkelte er kost/nytte over den tiden man har bilen. Det er en stor risiko med å eie en stor elbil. Det er mye som feiler fordi det er uferdig, og bruktprisene kan bli dårlige ved at det kommer billigere biler etterhvert som er like bra. Derfor må det være et element av belønning for at noen skal kjøpe disse bilene.

Når staten bruker penger på å bygge ut kollektivtrafikk, så taper de også avgiftspenger, for da er det sannsynligvis mange som lar være å kjøpe bil nr. 2. Så miljøtiltak koster for det offentlige, sånn er det bare. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

eha

Sitat fra: Rio på fredag 09. desember 2016, klokken 23:49
Men i stedet kunne beløpet man har i avgiftslette vært brukt (kanskje til og med med en subsidie i tillegg) for langt flere elbiler i e-GOLF-klassen. Det ville resultert i langt flere sjåfører med elbilerfaring.

Det hadde resultert i flere EV-person-kilometer-reiser. Men det er ikke så enkelt allikevel. Hvis et Tesla-kjøp tilsvarer like høy kostnad (tapt inntekt) for staten som 2-3 e-Golf-kjøp, kan Tesla-kjøpet allikevel gi større miljøgevinst dersom den erstatter en fossilbil som forurenser 3-4 ganger så mye som hver av e-Golf-erstatterne gjør? Ikke sikkert dette regnestykket holder mål, prøver bare å belyse at det er mange variabler i spill her.

Verdien av å øke antallet elbilsjåfører med flere e-Golf-eiere kontra færre Tesla-eiere er også umulig å tallfeste.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Counterpointer

Sitat fra: jlan på lørdag 10. desember 2016, klokken 00:06De fleste som bruker 1 million på bil har sikkert betalt minst 1 million i skatt for å tjene de pengene, så de har da absolutt bidratt.
Tviler på det!

De som tjener mye betaler ofte lite skatt. Som regel er argumentet at de skaper arbeidsplasser ol.

Et eksempel er Stein Erik Hagen (vet ikke om han har Tesla men han har flere biler til over en million ) som jeg betalte dobbelt så mye skatt som for noen år siden og da hadde jeg betalt ca 130 tusen i skatt for min inntekt i helsevesenet.

Counterpointer

Sitat fra: jlan på lørdag 10. desember 2016, klokken 00:06De fleste som bruker 1 million på bil har sikkert betalt minst 1 million i skatt for å tjene de pengene, så de har da absolutt bidratt.
Tviler på det!

De som tjener mye betaler ofte lite skatt. Som regel er argumentet at de skaper arbeidsplasser ol.

Et eksempel er Stein Erik Hagen (vet ikke om han har Tesla men han har flere biler til over en million ) som jeg betalte dobbelt så mye skatt som for noen år siden og da hadde jeg betalt ca 130 tusen i skatt for min inntekt i helsevesenet.

Counterpointer

Sitat fra: jlan på lørdag 10. desember 2016, klokken 00:06De fleste som bruker 1 million på bil har sikkert betalt minst 1 million i skatt for å tjene de pengene, så de har da absolutt bidratt.
Tviler på det!

De som tjener mye betaler ofte lite skatt. Som regel er argumentet at de skaper arbeidsplasser ol.

Et eksempel er Stein Erik Hagen (vet ikke om han har Tesla men han har flere biler til over en million ) som jeg betalte dobbelt så mye skatt som for noen år siden og da hadde jeg betalt ca 130 tusen i skatt for min inntekt i helsevesenet.

Counterpointer

Sitat fra: jlan på lørdag 10. desember 2016, klokken 00:06De fleste som bruker 1 million på bil har sikkert betalt minst 1 million i skatt for å tjene de pengene, så de har da absolutt bidratt.
Tviler på det!

De som tjener mye betaler ofte lite skatt. Som regel er argumentet at de skaper arbeidsplasser ol.

Et eksempel er Stein Erik Hagen (vet ikke om han har Tesla men han har flere biler til over en million ) som jeg betalte dobbelt så mye skatt som for noen år siden og da hadde jeg betalt ca 130 tusen i skatt for min inntekt i helsevesenet.

Amoss

Sitat fra: Øggen på fredag 09. desember 2016, klokken 18:36
Misunnelsen og hatet slutta aldri.
http://www.tv2.no/broom/8761430/

SitatAt man ikke betaler avgifter for luksuriøst ekstrautstyr på elbiler betyr mye for den endelige prislappen på f.eks en Tesla Model S. Hvis vi starter med luftfjæring, så koster det 20.700 kroner. Men hadde du måttet betale moms for luftfjæringen som man må gjøre på merker som Audi, BMW og Mercedes, ville den kostet 25.875 kroner.

Hadde han seriøst ment det han sier her så hadde han ikke gått for ett "tak" på avgiftsfritaket på bilen. Da hadde han gått inn for at basismodellene skal være avgiftsfrie, men ekstrautstyr skulle være avgiftsbelagte på alle elbiler. Her kunne man f.eks. satt at "basismodellen" skal være identisk utstyrt som f.eks. i produksjonslandet eller ett annet referanse-marked så man ikke ser at alle elbilene kommer som svært godt utstyrte "basismodeller" i det norske markedet. Om en batteri-oppgradering skal regnes som ekstra-utstyr eller ei kan være oppe til debatt, men batteriene er jo alt avgiftsfrie på egen hånd, så vil anta det burde regnes som "basis utstyr" i denne forbindelen. Evnt. at man skal betale de avgiftene utstyret skulle fåẗt om det ble kjøpt i etterkant, og da slipper jo batteriene noe mer avgift.

Men nei, premium versjonen av Bolt (og alle andre elbiler) med alt av "luksusutstyr" skal altså fortsatt være helt avgiftsfritt, men selv på den mest ribbete Model S/X så blir det avgifter. Da er det altså ikke "avgiftsfri luksus ekstra utstyr" han er ute etter, men kun ett tidlig valgkamputspill for å hanke inn stemmekveg fra de misunnelige.

... og lurer på om han egentlig forsto hva han sa da han stemplet "vinterpakken" med oppvarmede seter som "luksusutstyr" i det norske markedet :p
Model S 85D

GOS

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 10. desember 2016, klokken 01:13
Tviler på det!

De som tjener mye betaler ofte lite skatt. Som regel er argumentet at de skaper arbeidsplasser ol.

Jeg mener du er på tur med ditt utsagn.

Får vel til ditt forsvar da definere "å tjene mye" til å være på Stein Erik Hagens nivå.....

Men tror ikke det var det nivået som var ment når noen snakket om a de som tjener mye har sikkert også betalt 1 million i skatt.

De fleste som tjener mye, la oss si over 1 1/2 -2 million i året betaler sin porsjon skatt, og betaler nok typisk mellom 40-55% i skatt av sin brutto inntekt, avhengig av gjeldsnivå. Som høyinntekts lønnsmottaker så tror jeg det er umulig å komme i en posisjon hvor du klarer å unngå stort skattetrykk. (Har selv betalt 40-55% av inntekt i skatt de siste 15 årene eller noe slikt, og kan ikke se at en kunne ha klart å endre det)
Selv flesteparten av de som er virkelig rike betaler veldig mye skatt, men du finner unntak, men disse er da ikke normale lønnsmottakere.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Thor2014

Det kommer aldri til å bli noen enighet om tema.

minim

Sitat fra: GOS på lørdag 10. desember 2016, klokken 08:42
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 10. desember 2016, klokken 01:13
Tviler på det!

De som tjener mye betaler ofte lite skatt. Som regel er argumentet at de skaper arbeidsplasser ol.

Jeg mener du er på tur med ditt utsagn.

Får vel til ditt forsvar da definere "å tjene mye" til å være på Stein Erik Hagens nivå.....

Men tror ikke det var det nivået som var ment når noen snakket om a de som tjener mye har sikkert også betalt 1 million i skatt.

De fleste som tjener mye, la oss si over 1 1/2 -2 million i året betaler sin porsjon skatt, og betaler nok typisk mellom 40-55% i skatt av sin brutto inntekt, avhengig av gjeldsnivå. Som høyinntekts lønnsmottaker så tror jeg det er umulig å komme i en posisjon hvor du klarer å unngå stort skattetrykk. (Har selv betalt 40-55% av inntekt i skatt de siste 15 årene eller noe slikt, og kan ikke se at en kunne ha klart å endre det)
Selv flesteparten av de som er virkelig rike betaler veldig mye skatt, men du finner unntak, men disse er da ikke normale lønnsmottakere.

Hagen har nok bidratt mer årlig enn Ola nordmann gjør igjennom et helt liv. Om han betaler det personlig eller via selskapene spiller vel liten rolle. Han har nok ganske mange i arbeid også som må være enda viktigere. Er vel heller misunnelsen som er stor her.
-vw multivan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA