Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

petersv

Pluss (eller minus i dette tilfellet) lekkasje under lagring, som er betydelig på slikt trykk.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: petersv på søn 28. aug 2016, kl. 17:49
Pluss (eller minus i dette tilfellet) lekkasje under lagring, som er betydelig på slikt trykk.
Akkurat det er nok en myte. Noe vil lekke ut, men all informasjon jeg har klart å finne tilsier at det er svært lite. Normalt sett, riktignok. Det kan oppstå større lekkasjer, men da skal hydrogensensorer lukke hovedventilen. Men til tross for dette vil det garantert oppstå branner og eksplosjoner pga hydrogen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

petersv

#4922
Det er utilsiktede lekkasjer jeg tilsikter ;) Ved et slikt trykk og en slik gass skal det ikke mye til at man får en lekkasje, omså liten. I og for seg ikke noe stort problem sikkerhetsmessig vil jeg tro, iom. at gassen er lettere enn luft, men et merforbruk blir det.

Vi får se, eller ikke (tviler på at hydrogen blir mainstream for privatbilismen.)

Når vi først er ot.: Hva med tunnelkjøring, blir det tillatt for hy-biler å kjøre i lange tunneler? Ser for meg en tunnelbrann pga vogntog og et par hy-biler lengre bak som brenner inne... Har ikke sett noen beregninger på det, men vil tro det vil medføre større påkjenninger på tunnelene enn de er beregnet for.

Lynet

Pluss at tankene på testes eller skiftes med noen års mellomrom.
Hydrogen som kommer i kontakt med stål gjør stålet sprøtt. Så eventuelle rør og andre komponenter av stål må kanskje også skiftes etter noen år
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Sjøhyene

Sitat fra: krl på lør 27. aug 2016, kl. 16:57
Hydrogen er så fantastisk ineffektivt som energibærer, sammenlignet med batterier, at det er merkelig at det i det hele tatt vurderes å bruke det i bil. Forbruket blir vel ca. 3x så høgt som med en batteri-elbil i beste fall?

Standard argument blant de som mener hydrogen er det neste store er at; effektivitet bryr ikke folk seg noe om, fordi ingen har brydd seg om effektivitet i alle de årene vi har kjørt rundt med bensin og diesel.

Får alltid den tilbake når jeg drar fram effektivitets kortet.
Men er vel noe med å betale 3 ganger så mye for å komme seg fra til A til B, som jeg tror folk flest faktisk vil bry seg om, gitt at det meste annet er cirka likt.
Sliter virkelig med å forstå hvordan så mange kan tenke at dette faktisk har livets rett for personbiler.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fonberg

Artikkel om at hydrogenstasjoner og -biler kommer for fullt i 2017 i Adressa i dag.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

ToWalkOrDrive

Sitat fra: fonberg på tir 30. aug 2016, kl. 14:10
Artikkel om at hydrogenstasjoner og -biler kommer for fullt i 2017 i Adressa i dag.

Er jo litt kjipt å være forsker for en teknologi hvor konkurransen er så beinhard fra batteri-elbiler. Særlig når Model 3 og Opel Ampera E kommer med 60kWt til litt over 300-350.000. Særlig når det koster 9 kroner milen i Hydrogen, mens det koster så mye mindre for batteridrift. Og når Nikola One kommer, med 200 mils rekkevidde ved hjelp av gass og elmotor + mange flere alternativer, så ville ikke jeg kjøpt aksjer i Hydrogen-stasjoner, som skal koste veldig mye å bygge ut...

https://unox.no/hydrogen/hydrogen-sporsmal-og-svar

http://www.aftenposten.no/norge/Norske-bedrifter-vil-begynne-a-bruke-el-lastebiler-603278b.html

Tesla Model Y                         2021-

fonberg

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 30. aug 2016, kl. 14:51
Sitat fra: fonberg på tir 30. aug 2016, kl. 14:10
Artikkel om at hydrogenstasjoner og -biler kommer for fullt i 2017 i Adressa i dag.

Er jo litt kjipt å være forsker for en teknologi hvor konkurransen er så beinhard fra batteri-elbiler. Særlig når Model 3 og Opel Ampera E kommer med 60kWt til litt over 300-350.000. Særlig når det koster 9 kroner milen i Hydrogen, mens det koster så mye mindre for batteridrift. Og når Nikola One kommer, med 200 mils rekkevidde ved hjelp av gass og elmotor + mange flere alternativer, så ville ikke jeg kjøpt aksjer i Hydrogen-stasjoner, som skal koste veldig mye å bygge ut...

https://unox.no/hydrogen/hydrogen-sporsmal-og-svar

http://www.aftenposten.no/norge/Norske-bedrifter-vil-begynne-a-bruke-el-lastebiler-603278b.html

Dessuten kan mange lade elbilen hjemme med ingen eller små tilpasninger. Det kan man ikke med en hydrogenbil.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Trond.Strom

Det hadde vært fint å se regnestykket der man kommer frem til at infrastruktur for hydrogen og batteri bil har lik kostnad.  Estimater jeg har sett tilsier vel i beste fall 10x kostnad for hydrogen infrastruktur.

TorR

Sitat fra: Trond.Strom på tir 30. aug 2016, kl. 18:51
Det hadde vært fint å se regnestykket der man kommer frem til at infrastruktur for hydrogen og batteri bil har lik kostnad.  Estimater jeg har sett tilsier vel i beste fall 10x kostnad for hydrogen infrastruktur.

Jeg tror det er nettopp derfor hydrogen pushes så hardt; det er mer penger å hente på produksjon, distribusjon og fylling av hydrogen enn "vanlig" elbil der eier plugger inn og lader bilen i garasjen. Ingenting å hente der. Det samme gjelder vel hydrogenbilen også, pent tilrettelagt for servicer som må følges av sikkerhetshensyn? Det er mange "voksne" som mener hydrogen er tingen, uavhengig av forbruk og kost. De har midler, og en slags inngrodd aversjon mot batterier som gjør det logisk å kjøre inn på bensinstasjonen for å fylle hydrogen.

Tuxedo

Det artigste med denne anmeldelsen er vel at Tesla knapt nok er nevnt, bortsett fra i en bisetning:

http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/08/30/1633/Biltest/noe-for-seg-selv-og-for-flere

Slik sett bygger den vel egentlig bare oppunder under fordommer at elbil er nummer-to-bil.

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jkirkebo

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Tuxedo

#4934
Sitat fra: jkirkebo på tor 01. sep 2016, kl. 20:04
Video:

https://www.youtube.com/embed/_BgJEXQkjNQ
Var ikke mye gjenbrukbart igjen der, nei.  Og payload, som visstnok var en satelitt som Facebook skulle skyte opp, gikk også tapt (til en verdi av $95 mill).  Denne satelitten var en del av internet.org-prosjektet (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Internet.org).  Vet ikke om noen av de involverte er forsikret for slike hendelser.

Edit:  Neppe forsikringssak: "SpaceX explosion didn't involve intentional ignition - E Musk said occurred during 2d stage fueling - & isn't covered by launch insurance."

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA