Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Muffinman

Ørlitte på siden, men sjekk her:

http://www.tv2.no/broom/8191251/

Et beist av et dieseldyr til salgs. Kanskje eieren har byttet i noe bedre? Et av bildene:



HKS

Tesla Model 3 Long Range

SunSeeker


fonberg

#4714
Stortest av TMS70D mot to andre populære firehjulstrekkere i Norge - Autofil vil kåre den beste familiebilen av dem, og ender med TMS70D som vinner, ett poeng foran Passat Alltrack, og Sjbaru Outback nr 3.

Litt overrasket over at de knapt nevner manglende hengerfeste. Dessuten sier faktaboksen at alle tre bilene har 12 år garanti mot rust - stemmer dette for Tesla?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

petersv

P70D faktisk... Og hvorfor luftfjæring? :o

Lynet

Aluminium ruster ikke, det korroderer. Og den er laget av ca 98% aluminium.
Kopi fra Store Norske Leksikon:
Aluminium viser stor motstandskraft mot korrosjon (oksidasjon) i luft fordi metallet på overflaten dekkes av en tynn, sammenhengende, fastsittende og gjennomsiktig oksidfilm (tykkelse ved alminnelig temperatur 0,01 mm) som beskytter metallet mot videre oksidasjon. Ved anodisk oksidasjon etter eloksalmetoden (se eloksering) eller ved behandling med kromater etter alodinmetoden m.fl. kan oksidfilmen forsterkes.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

fonberg

Sitat fra: petersv på man 18. apr 2016, kl. 22:34
P70D faktisk... Og hvorfor luftfjæring? :o

P ja, den P-en er med ca annenhver gang gjennom testen  ;D

Luftfjæring anbefales pga. bilens tyngde, og at den oppleves som noe "sensitiv over ujevnheter"... Personlig vil jeg argumentere for luftfjæring for å kompensere den dårlige bakkeklaringen, det er i hvert fall min personlige grunn til å ta med luft på min TMS.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

kos

Sitat fra: Lynet på man 18. apr 2016, kl. 22:41
Aluminium ruster ikke, det korroderer. Og den er laget av ca 98% aluminium.
Kopi fra Store Norske Leksikon:
Aluminium viser stor motstandskraft mot korrosjon (oksidasjon) i luft fordi metallet på overflaten dekkes av en tynn, sammenhengende, fastsittende og gjennomsiktig oksidfilm (tykkelse ved alminnelig temperatur 0,01 mm) som beskytter metallet mot videre oksidasjon. Ved anodisk oksidasjon etter eloksalmetoden (se eloksering) eller ved behandling med kromater etter alodinmetoden m.fl. kan oksidfilmen forsterkes.

Etter 30 år med tilsyn av fartøy av aluminium har jeg erfart at aluminium er svært holdbart metall om man tar noen forhåndsregler.
- Ikke blande aluminium med andre metaller - da aluminium vil bli ofret. oksyderer.
- ikke ha elektriske feil på konstruksjonen - spesielt jordfeil - da akselererer oksydasjonen.
- godt vedlikehold og vask.

Om disse forhåndsreglene er tatt - vil en bil kunne vare svært lenge - ja jeg vil si 100 år.
Om forhåndsreglene ikke er tatt - så vil den ikke vare stort lengre enn en vanlig bil.

Det svake leddet i elbilen er verken karosserier eller motorene - vil nok tippe på datamaskinen (flere)
Om datamaskinen vil holde så antar jeg at bilen vil ha en svært lang levetid.

Batteriet vil også være en utfordring - men ut fra mine egne erfaringer så tror jeg at tesla sine batterier vil vare svært lenge - de fleste bilens levetid - om ikke den har den kvaliteten som er beskrevet - da vil den antagelig kunne slite ut mange batterier og ha en levetid som ingen biler i dag kan vise til.

Skal bare se at det er kollisjoner og bulking som vil ta knekken på bilen.

Cato76

Her er Varden kun ute etter å skaffe mest mulig trykk på saken...  >:(
Overskriften "Her blir Teslaen tauet av ferja - Folk pekte, vinket og lo mens de passerte" gjør at folk må tro at det har vært noe alvårlig galt med bilen. Leser man saken så sjønner man fort at det ikke er bilen det er noe galt med, men føreren som ikke kan planlegge... ???

Saken ligger vedlagt som pdf. 
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

cra

Har tatt mye ferge, og har sett mange som må ha hjelp fo rå komme seg på land, av ulike årsaker. Som oftest tomt startbatteri så de ikke får startet krematoriumet under panseret. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tuxedo

Tesla Norge roter tydeligvis litt med regningene (men dette er ikke uvanlig for et ett nytt selskap av denne størrelsen).  Dog kjipt for leverandørene som må vente på å få betalt:

http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/04/26/1959/Tesla-Motors/tesla-sliter-med--gjre-opp-for-seg-i-norge

Havebigfun

http://hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2016/05/To-toppsjefer-forlater-Tesla

Spørs om Elons "forbruk" av ledelsespersonale er bærekraftig i lengden :o- tror det er vanskelig å yttre egne meninger som avviker fra sjefens der.

Amoss

http://www.dagbladet.no/2016/05/06/nyheter/utenriks/bil/tesla/elon_musk/44128893/

Sitat

For å nå sine nye rekordmål, har Tesla-sjefen sovet i sovepose på fabrikkgulvet
I år vil de produsere 80 000 til 90 000 biler. I 2020 skal én million Teslaer være på veien, sier Elon Musk.

Egentlig var målet å produsere 500 000 biler innen 2020. Men på en pressekonferanse onsdag satte den eksentriske Tesla-sjefen Elon Musk et nytt mål:

Allerede innen 2018 skal produksjonmålet deres ha gått i oppfyllelse. Og i 2020 er målet å ha produsert én million biler.

Til sammenligning har Tesla lovet å få produsert 80 000 til 90 000 biler i løpet av 2016.

Ser ut til at dagbladet har missforstått og tror at målet er å ha produsert disse antallene biler totalt, ikke å ha en produksjontakt på dette nivået i de respektive år...
Model S 85D

morpheos

http://www.dinside.no/936653/tesla-har-mistet-12-200-kunder#_ga=1.238687752.945482924.1457887438


Sitat
Supersalget fikk seg en knekk, og nå trenger Elon Musk penger til å fremskynde den nye bilen.

Bra at man ikke lager sensasjonsoverskrifter; det er vel neppe det at 8000 har valgt å kansellere (ca 2 % av de som har reservert for øvrig) som gjør at man vil hente penger.

En noe annen fremstilling finner man her:

http://cleantechnica.com/2016/05/19/8000-tesla-model-3-customer-cancellations-not-shabby/

Kommentarfeltet på DinSide-saken er en historie for seg..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA