Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 04. juni 2015, klokken 20:21
Vg kårer årets feteste bil ... Viser tesla p85d med den nye blåfargen

http://www.vgtv.no/#!/video/113310/aarets-feteste-bil-tesla-p85d

Den er grisefin, har lyst til å foliere bilen i en sånn farge..


krister461

Sitat fra: Mobsan på fredag 05. juni 2015, klokken 09:12
Tesla utskjelt uten grunn

http://stavrum.blogg.no/1433483450_elbil_vrt_beste_miljt.html
Lurer innimellom på om Stavrum er schizofren. Hans forrige bloggpost heter "Slik plyndres norske bilister" og der står det bl.a. "Jeg er ikke motstander av å bruke avgifter til å påvirke adferd, men det er pussig at det alltid er straffen som brukes - og ikke belønning". Der er ikke elbiler eller elbilstøtten nevnt med et ord.

Og nå kommer plutselig en bloggpost om hvor viktig det er med elbilstøtte og Tesla og hvor han gjengir følgende påstand: "Anbefalingen er gradvis å «straffe» utslippsbiler mer og mer, og bruke disse pengene til å subsidiere lavutslippbilene."

NegativeElectrode

#4129
Det er selvfølgelig mye morsommere å skrive om hva som skjer med en Tesla som blir truffet av lynet, enn hvilken som helst annen bil full av elektronikk som heller ikke lar seg kjøre etterpå
http://www.dinside.no/933899/tesla-model-s-truffet-av-lynet-slik-gaar-det

http://www.lightningsafety.com/nlsi_pls/vehicle_strike.html
Cases have been reported of total destruction of vehicle wiring, and associated electrical and electronic systems.

Edit Det er nok riktig at det er en ekstra risiko ved lading, men lynnedslag i bil er aldr en bra ting. Problemet vil vel også gjelde ladbare hybrider (inkludert ladbare fuelcell biler).
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Havebigfun

Jeg så en test med en Zoe som ble utsatt for et eksperimentelt lynnedlag på 500kV og som kunne kjøre etterpå mens en Octavia var konkurs etter samme behandling- konklusjonen var at elbiler har høyere sikkerhet ved lynnedslag fordi systemene er bedre isolert grunnet høy spenning ombord. Bilene var slått av under forsøket.

cirys1

Sitat fra: Havebigfun på fredag 05. juni 2015, klokken 18:52
konklusjonen var at elbiler har høyere sikkerhet ved lynnedslag fordi systemene er bedre isolert grunnet høy spenning ombord. Bilene var slått av under forsøket.

De er nok ikke så mye bedre isolert men visst noe av denne spenningen/strømmen finner vei til batteriene så fungerer de som en svamp (kondensator) Dette er kjent ifra flere bransjer da man bruker batteribankene sine egenskaper til og "absorbere" høye spenninger og strøm.. :)

Cobos

Jeg ville nok erkjent at lyn kan være ekstremt lunefult og det dermed er umulig å vite hva som skjer. Det faktum at lyn ofte kommer med regn gjør at bilen gjerne er våt også og det er ikke helt gunstig. Lyn er nok ikke anbefalt hurtigladingsmetode fra Tesla tror jeg vi kan si :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

krl

Lading i tordenvær er ikke veldig smart. Det blir litt som å fylle bensin i tordenvær. Men det skal en del uflaks til før det går galt i begge tilfeller...

En Tesla som lader i tordenvær er ikke mer utsatt enn en fossilbil som har tilkoblet Defa motorvarmer.


tomrh

Sitat fra: Havebigfun på søndag 07. juni 2015, klokken 22:50
http://www.tu.no/industri/2015/06/06/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror?utm_source=e24&utm_medium=banner&utm_campaign=e24-banner

iallefall med et bilde av en TMS
Tja. Har nylig lest et paper der man fant ut eksperimentelt at en bestemt endring i rullemotstand gav 1,3% utslag på ICE og 3,8% på elbil. Altså må elbiler ihvertfall være 2,9 ganger mer energieffektive på framdrift enn ICE. Så om elbilen er mye mindre effektiv enn mange tror, så er ICE mye mindre effektiv enn mange tror. :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

dosmont

Sitat fra: tomrh på søndag 07. juni 2015, klokken 23:19
Sitat fra: Havebigfun på søndag 07. juni 2015, klokken 22:50
http://www.tu.no/industri/2015/06/06/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror?utm_source=e24&utm_medium=banner&utm_campaign=e24-banner

iallefall med et bilde av en TMS
Tja. Har nylig lest et paper der man fant ut eksperimentelt at en bestemt endring i rullemotstand gav 1,3% utslag på ICE og 3,8% på elbil. Altså må elbiler ihvertfall være 2,9 ganger mer energieffektive på framdrift enn ICE. Så om elbilen er mye mindre effektiv enn mange tror, så er ICE mye mindre effektiv enn mange tror. :P
Helt enig :)
De tallene sier jo at elbil er mere effektiv en tidligere påstått.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

TeslaSvein63

Hvis man leser det som egentlig står i artikkelen, så sier den at bensinbiler er mye mindre effektiv en oppgitt, fordi produsentene lyver om forbruk osv. Så kan man jo stille spørsmålstegn om hvem som ikke forstår eller tror at det ikke utvikles varme i en elmotor som arbeider. Det nevnes ikke at man bruker denne varmen til å evt varme opp bilen når det er nødvendig. Vidre fokuseres det ikke på den overlegne faktiske energibruken på elbilen i forhold til en bensinbil, med denne naturlige varmeutvikklingen pga av arbeidet som utføres. Alle burde vel ha fått med seg hvor mye varme som går til spille i en vanlig bil.

Amoss

Sitat fra: TeslaSvein63 på mandag 08. juni 2015, klokken 10:13
Hvis man leser det som egentlig står i artikkelen, så sier den at bensinbiler er mye mindre effektiv en oppgitt, fordi produsentene lyver om forbruk osv. Så kan man jo stille spørsmålstegn om hvem som ikke forstår eller tror at det ikke utvikles varme i en elmotor som arbeider. Det nevnes ikke at man bruker denne varmen til å evt varme opp bilen når det er nødvendig. Vidre fokuseres det ikke på den overlegne faktiske energibruken på elbilen i forhold til en bensinbil, med denne naturlige varmeutvikklingen pga av arbeidet som utføres. Alle burde vel ha fått med seg hvor mye varme som går til spille i en vanlig bil.

Sant nok, men det jeg fant mest interessant i artikkelen er at dette firmaet som bedriver disse testene "har mange av de store bilprodusentene som kunder", og at disse testene slik jeg forstår blir utført på deres vegne. Dette betyr slik jeg tolker det at "konkurrentene er i ferd med å våkne", og forberede seg på den dagen de skal ta elbilene på alvor :)  Tviler på at de har Tesla som kunde, bl.a. med tanke på at de nettopp har skyt av hvor effektiv de har fått inverteren.  Dette er "de andre" som identifiserer hvor de bør investere pengene for kunne lage noe som kan stille opp mot Tesla.
Model S 85D

Kavorka

Sitat fra: Havebigfun på søndag 07. juni 2015, klokken 22:50
http://www.tu.no/industri/2015/06/06/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror?utm_source=e24&utm_medium=banner&utm_campaign=e24-banner

iallefall med et bilde av en TMS

Hadde vært interessant å vite virkningsgrad til TMS motor+inverter. Noen som kjenner til om det er laget et tilsvarende kart for TMS, som de har laget for Prius' motor i denne studien?  http://www.osti.gov/scitech/servlets/purl/890029 Se figur 3.20

Dersom det er noenlunde likt for Tesla, som for Prius, vil virkningsgraden ligge en del høyere enn det den tyske salgssjefen mener virkningsgraden er.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA