Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

NegativeElectrode

De totale utslippene knyttet til produksjon og forbruk av fossilt brennstoff er mye større det som kommer ut av eksosrøret.

Jeg har ikke noen agenda mot eksosbilene, men mener media, endel samfunnsøkonomer og finansakrobater er veldig selektive i sin argumentasjon mot elbiler. Hadde disse folkene tatt inn over seg alle fordeler og ulemper med elbiler og eksosbiler ville avgiftsbildet blitt deretter, noe som neppe ville vært særlig fordelaktig for eksosbilene og oljeprodusentene/transportørene. De slipper antageligvis veldig billig unna. Utviklingen av elbiler ville også gått mye raskere med en reell avgiftbelastning for eksosbilene og industriene de er avhengige av.

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

GOS

Sitat fra: Dennis på tir 13. jan 2015, kl. 14:26
Hvor mye bør vi som har kjøpt oss ny (el)bil dekke av utslipp fra transport av deler og av bilen?

De 14 største frakteskipene slipper alene ut mer SOx og NOx enn all verdens biltrafikk gjør.
http://www.dinside.no/907623/utslipp-som-alle-verdens-biler

Eller bare det at skipstrafikk i Norge alene slipper ut mer enn hva alle bilene gjør.
En annen ting er jo at vedfyring slipper også ca det samme som Norges biler gjør om vinteren, bør vel heller ha høy avgifter på vedkuber også da? vedkubbe skatt?

Greit at en elbil hjelper helt klart litt på lokalt utslipp, men å kjøre rundt å tro man redder Jorda ved å kjøre elbil eller å betale penger i avgifter er vel å ha litt høye tanker.
Har heller aldri merket noe ubehag etter å ha jobbet timesvis om dagen med tuning av biler inni en garasje med dårlig utlufting. (Heldigvis ikke diesel og mest E85 men uansett :p) Så tror enkelte overdriver en god del når man går rundt ute å hoster og harker og mumler fossilbil luft for seg selv.

Du er enda ung, Dennis. Skavanker fra det ene eller andre kommer sikkert frem hos deg også når du blir eldre
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

Amoss

Sitat fra: Dennis på tir 13. jan 2015, kl. 14:49
Er helt for at man bruker gulrot for å få folk over på elbil, men å bruke pisk å sette opp avgifter ytterligere på vanlige biler er jeg ikke noe for.

Nå lever vel vi her i Norge, hvor avgiftene på (fossil-)biler alt er rimelig høye. Så ikke så viktig å øke avgiftene så mye mer her, som å få også andre land til å sette opp bilavgiftene på sine eksosutslippende biler - og unnta elbilene. Da kommer nok etterspørselen på elbiler til å øke en god del der også.
Model S 85D

fredag

Sitat fra: Dennis på tir 13. jan 2015, kl. 14:49
Det jeg er uenig i er at det blåses opp som at biltrafikken i dag er så veldig ille og årsaken til alle verdensproblemer når det bare er en liten promille av utslipp men likevel er de som skal skattes mest. Er helt for at man bruker gulrot for å få folk over på elbil, men å bruke pisk å sette opp avgifter ytterligere på vanlige biler er jeg ikke noe for. Eller at man skal se "ned" på de som velger å kjøre vanlig bil.
Elbil er enda til dags dato ikke bra nok til å erstatte bilen for veldig mange, men når den blir det. Så vil det meste gå av seg selv.

Det er mye fokus på antall drepte i trafikken hvert år. Alle er enige om at dette er viktig å få gjort noe med, og at målet er null drepte i trafikken.

Det er 10-20 ganger så mange som dør av luftforurensning hvert år, i forhold til antall drepte i trafikkulykker. Omtrent like mange dør av luftforurensning som av røyking. Men det er merkelig stille om dette. Ikke noe mål om at antall drepte av luftforurensning skal reduseres. Ikke engang de enkleste tiltak settes i verk.

http://www.nrk.no/nordland/luftforurensning-skyld-i-450.000-dodsfall-i-europa-1.12086975

http://www.bbc.com/news/health-30349398

http://www.londonlovesbusiness.com/business-news/london-transport/air-pollution-crisis-uks-toxic-air-killing-as-many-as-smoking/9378.article

Britiske forskere kobler mer enn halvparten av luftforurensingsdødsfallene til diesel-utslipp.

Det går an å vri avgiftene, slik at diesel blir dyrere enn bensin, dieselbiler blir dyrere enn bensinbiler, og bompasseringer med dieselbil blir dyrere enn for bensinbil.

En dieselbil slipper ut 70 ganger mer NO2 enn en bensinbil. På dager med stor forurensning i storbyene bør åpenbart dieselbiler forbys å kjøre.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emagic

Sitat fra: Øyvind.h på tir 13. jan 2015, kl. 16:19
Bilselgere vil ikke ta i Tesla:

http://www.tv2.no/a/6446007

Dette er jo ganske forståelig om man tenker på at ansvar rundt bruktbilhandel i Norge ansvarliggjør selgeren i svært stor grad.  Det finnes en del triste eksempler på folk som har klaget på "skjulte feil og mangler" etter kjøp.

Var nettopp en sak i Asker og Bærums budstikke om Birger N Haug som selger "gamle men kurante" biler som "vrak" for å forsøke å slippe unna forhandleransvaret.

http://www.budstikka.no/nyheter/skulle-kjope-bruktbil-matte-skrive-under-pa-at-bilen-var-et-vrak-1.8681986


Emagic



Thomas Parsli

Hadde bare Tesla hatt ordentlig garanti...

Thomas
(/sarkasme)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

arnkl

Dinside skriv om prisen og namet til Model 3. Gamalt nytt for dei fleste her....

http://www.dinside.no/932391/tesla-model-3-skal-du-hete

Og her er same artikkel i Dagbladet

http://www.dagbladet.no/2015/01/14/tema/dinside/aller/motor/bil/37181530/
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

HåkonE


NegativeElectrode

M3 skal koste det samme som Chevrolet Bolt
http://www.tu.no/industri/2015/01/15/tesla-sjefen--vi-skal-lage-billigere-elbil-enn-gm

"Musk påpekte at der GM har tatt med i regnestykket statlig innkjøpsstøtte på 7.500 dollar for å lande på 30.000 dollar for sin Chevy Bolt, er dette ikke medregnet i Tesla 3-prisen.

Dermed er det altså 2.500 dollar i Teslas favør slik det på papiret ser ut før noen av modellene er lansert."
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Amoss

Sitat fra: DaX på tor 15. jan 2015, kl. 16:10
Tesla er altså ikke en "bil"?

Nei, er jo heller ikke så mange dagene siden en annen avis skrev med stor overskrift om en Tesla som hadde kjørt ut. Litt nede i artikkelen sto det at en bil også hadde kjørt ut :p
Model S 85D

NegativeElectrode

Greitt for meg, jeg foretrekker å kjøre romskip fremfor rullende rakleverk :)
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA