Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Dennis

Bilen jeg hadde før var det ikke veldig mange av. Så hver gang en tok seg en tur til skogs så gikk forsikringa opp :P

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Celter

Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Thor2014

Sitat fra: Cowboystrekk på man 12. jan 2015, kl. 12:34
For å være helt ærlig så skammer jeg meg på vegne av endel Teslaeiere. Har observert mye griskjøring helt inni hekken til den foran, langt over fartsgrensa, stygge forbikjøringer osv. Synes endel bør gå i seg selv og skjerpe seg. Mulig de hadde akkurat samme kjørestil med tidligere bil og, men du har et ekstra ansvar når du setter deg inn i en bil som veier noen hundre kg mer og har adskillig mer krefter enn den du kjørte tidligere. En front mot front går nå i langt større grad i din favør, desverre...
Jeg har lagt merke til det stikk motsatte.

Amoss

Sitat fra: Celter på man 12. jan 2015, kl. 17:02
Den konkurrerer i alle fall ikke på utseende.

Som jeg også skrev i en annen tråd var "Leaf" min første tanke når jeg så bildene. Så nei, denne er ikke ment å konkurrere med Tesla, verken Model S eller Model 3. Den kunne evnt. konkurrerer med hva enkelte spekulerer i som en fremtidig "Model C" (for "compact"). En bybil som også rekker helt ut til forstedene ;)

Model S 85D

Havebigfun


tomrh

Sitat fra: Havebigfun på man 12. jan 2015, kl. 23:04
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/undersoekelse-stadig-flere-irriterer-seg-over-elbil-fordelene/a/23370910/

min tolkning av dette: "avgiftene kommer"- 010715(?)
Enda en nyhets-"bombe". Sånn er det jo alltid, man misunner dem som har fordeler man ikke har selv, men ønsker også å få de samme fordelene. Uansett hva det måtte være.  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

HåkonE

Jeg tolker undersøkelsen som at majoriteten (over 50%) er positive til incenticene, og at media har lykkes i å hisse opp minoriteten som tenker økonomi over miljø.

Demokratiet har talt. Nå trenger vi bare noen 100 artikler om miljø (lokalt og globalt), hvordan utfordingene kan løses og vår "oljefremtid". :)

Råde

Sitat fra: Haknys på tir 13. jan 2015, kl. 09:17
Jeg tolker undersøkelsen som at majoriteten (over 50%) er positive til incenticene, og at media har lykkes i å hisse opp minoriteten som tenker økonomi over miljø.

Demokratiet har talt. Nå trenger vi bare noen 100 artikler om miljø (lokalt og globalt), hvordan utfordingene kan løses og vår "oljefremtid". :)
Slikt fordrer ikke misunnelse og gir ikke opplag. Populismen lenge leve...
e-Golf | X75D

NegativeElectrode

Denne såkalte "undersøkelsen" vil gi sterk bias mot urettferdighet mellom bilister, og velger helt å se bort fra hjerte- og lungesyke kan få det bedre på kalde dager (noen dør faktisk av lokal luftforurensning) og klimaendringer forårasaker store skader på bygninger og infrastruktur.

Hvis media (og disse eminente samfunnsøkonomene som stadig vil ha slutt på elbilfordelene) hadde regnet ut kostnadene i kr, samt antall dødsfall per km tilbakelagt med fossilt brennstofff og spurt om det er rettferdig at de ikke skal dekke kostnadene med avgifter ville nok fordelingen resultatet vært langt mer fordelaktig for elbilene.

Tatt ut av luften, men sånn omtrent:
For hver 10000 km du kjører med din dieselbil dør det 1 menneske av hjerte- og lungesykdommer.
For hver 10000 km du kjører med fossilt brennstoff øker klimaskader med 10000 kr som må dekkes inn med økte skatter og forsikringspremier. Også her går det liv tapt i stormer.

Hvor mye bør bilister av eksosbiler betale for å dekke inn kostnadene?
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Dennis

#3415
Hvor mye bør vi som har kjøpt oss ny (el)bil dekke av utslipp fra transport av deler og av bilen?

De 14 største frakteskipene slipper alene ut mer SOx og NOx enn all verdens biltrafikk gjør.
http://www.dinside.no/907623/utslipp-som-alle-verdens-biler

Eller bare det at skipstrafikk i Norge alene slipper ut mer enn hva alle bilene gjør.
En annen ting er jo at vedfyring slipper også ca det samme som Norges biler gjør om vinteren, bør vel heller ha høy avgifter på vedkuber også da? vedkubbe skatt?

Greit at en elbil hjelper helt klart litt på lokalt utslipp, men å kjøre rundt å tro man redder Jorda ved å kjøre elbil eller å betale penger i avgifter er vel å ha litt høye tanker.
Har heller aldri merket noe ubehag etter å ha jobbet timesvis om dagen med tuning av biler inni en garasje med dårlig utlufting. (Heldigvis ikke diesel og mest E85 men uansett :p) Så tror enkelte overdriver en god del når man går rundt ute å hoster og harker og mumler fossilbil luft for seg selv.


Øyvind.h

#3416
Å kjøpe elbil på nåværende tidspunkt betyr at man bidrar til å dra igang elbil-produksjonen støtte en overgang fra fossilmotor til elmotor. Det betyr at man fint kan se sitt kjøp i en større sammenheng og føle at man bidrar, uten at man nødvendigvis trenger påstå at man redder jorden. Og utslipp er det fra bilproduksjon/bruk uansett hva man kjører...

Den vanvittige besparelsen en elbil har fra vugge til grav sammenlignet med fossilbil bør ikke undervurderes, såfremt man mener personbilen bør bestå inntil andre transportformer overtar.

Angående eksos er vel statistikk fra WHO en god pekepinn. Ingen tvil om at dieseleksos er kreftfremkallende, uavhengig av om en selv har fått kreft av eksponering eller ei. Det blir som røyking på bar - mange var helt likegyldige frem til røyken forsvant.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

NegativeElectrode

En elbil gjør liten forskjell, men om fortjenesten på å produsere og selge denne brukes til å lage enda bedre elbiler (og båter, fly, og energilagring for ustabil fornybar kraft osv) gir det mening i å premiere elbilene.

Som det også har vært nevnt mange ganger før her inne, så oppstår ikke diesel og bensin i pumpene. Hele produksjonslinjen skaper forurensning, som tildels faktisk er subsidiert. For å lete etter, produsere, transportere og raffinere behøves det store mengder energi og materiell som også krever en god del energi for å produseres.

Elbiler fjerner etterspørsel etter denne virksomheten, blant annet behovet for oljetankere som er blant de store forurensende skipene.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Dennis

Det jeg er uenig i er at det blåses opp som at biltrafikken i dag er så veldig ille og årsaken til alle verdensproblemer når det bare er en liten promille av utslipp men likevel er de som skal skattes mest. Er helt for at man bruker gulrot for å få folk over på elbil, men å bruke pisk å sette opp avgifter ytterligere på vanlige biler er jeg ikke noe for. Eller at man skal se "ned" på de som velger å kjøre vanlig bil.
Elbil er enda til dags dato ikke bra nok til å erstatte bilen for veldig mange, men når den blir det. Så vil det meste gå av seg selv.

Cato76

Sitat fra: NegativeElectrode på tir 13. jan 2015, kl. 14:08
Tatt ut av luften, men sånn omtrent:
For hver 10000 km du kjører med din dieselbil dør det 1 menneske av hjerte- og lungesykdommer.

Tatt ut av luften, men vi hadde vel vært få mennesker igjen på denne planeten dersom 1 menneske døde for hver 10000 fossil kjørte km.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA