Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Havebigfun

SLS er priset så høyt at den ikke er attraktiv med ytelser omtrent som TMS men med vesentlig kortere rekkevidde.

Et annet emne:
http://e24.no/bil/denne-sjaafoertjenesten-kjoerer-bare-tesla/23298764

TorAtle

SLS electric er en limited edition, knapt i salg og priset skyhøyt. Den er ikke noe problem. En Porsche e-Panamera, derimot, med 4-500hk og en startpris på 900 000kr hadde vært uspiselig med alle elbilens fordeler, spesielt dersom ikke TMS hadde fantes. Valget for de fleste ville da vært å fortsette å kjøre rundt i diesel-Passaten eller velge en elektrisk bybil ala Leaf. De bemidlede hadde sust innover E18 i kollektivfeltet i en Porsche Panamera.

Noe slikt hadde vært for tungt å svelge for Ola. Nullmoms hadde vært erstattet med et engangsbeløp på flekken.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Snorreholberg

http://www.dn.no/play/#!3066/kampen-om-kollektivfeltet/

Jeg kjører denne veien hver dag. På en bra dag så fletter jeg inn på 0 sekunder - mens på en dårlig dag så fletter jeg kanskje inn på 2 minutter. Håper statens veivesen kommer med resultatene på undersøkelsen sin snart (fra øst inn mot Oslo) - slik at vi slipper slike reportasjer som dette som ikke er basert på fakta.

Det er godt mulig at buss-sjåføren er forsinket innover til Oslo - men dette eventuelt pga at det på en strekning innover bare er ett felt - og her så kan trafikken gå sakte. Men selve innflettingen til dette feltet går raskt.

hgs

Var det det verste de kunne komme opp med?
Jeg så en Tesla og en Leaf. Resten var fossiler i form av busser, privatbiler, taxier og motorsykler.
Ingen som "kastet seg inn i kollektivfeltet" så jeg heller.
Ganske tendensiøst...
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Mr.Hansen

En ide.

Domenenavnet elbilfakta.no er ledig.
Lage en nettside som innholdt dokumentert fakta om Elbil. Fakta med link til seriøse undersøkelser.

Da kunne vi bare svare på artikkler med 'Kontroler dine fakta imot_www.elbilfakta.no' eller bare linken. Så ville de som leser artikklen også finne siden og gi dem riktige Elbil fakta. Mye enklere å svare med en link enn svare med ord.

Når denne linken kommer i alle artikklene så vil den også komme høyt opp på google sine søk til de som søker den informasjonen på nettet.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

satheesh.net

Sitat fra: Mr.Hansen på torsdag 18. september 2014, klokken 23:03
En ide.

Domenenavnet elbilfakta.no er ledig.
Lage en nettside som innholdt dokumentert fakta om Elbil. Fakta med link til seriøse undersøkelser.

Da kunne vi bare svare på artikkler med 'Kontroler dine fakta imot_www.elbilfakta.no' eller bare linken. Så ville de som leser artikklen også finne siden og gi dem riktige Elbil fakta. Mye enklere å svare med en link enn svare med ord.

Når denne linken kommer i alle artikklene så vil den også komme høyt opp på google sine søk til de som søker den informasjonen på nettet.

Liker idéen, men vi har forsåvidt allerede et slikt nettsted: http://www.elbil.no/wiki

Bare å legge til noen faktasider, så burde dette være en god kilde til slike opplysninger. ;)

Car-El

Sitat fra: Griffel på torsdag 18. september 2014, klokken 15:09
Pressestøtten er til glede for alle som leser aviser rimlig (eller gratis på nettet), jordbrukssubsidier er støtte til alle forbrukere som spiser mat, mens avgiftsfritak til Tesla eiere er støtte til noen få rikinger i Bærum. Så det kan ikke sammenlignes.
(Dette var et forsøk på å treffesaklighets nivået til de som mener at elbil insentivene ikke virker subsidierende)

Hmmm... Viste ikke at jeg er rik og bor i Bærum. Hey! Vent no litt! Ikke er jeg rik og ikke bor jeg i Bærum. Kanskje derfor jeg ikke har fått ei jæv.... subsidiekrona når jeg kjøpte min Tesla. (Dette er et forsøk på å fortelle deg hvor jævelig utpå jorde du er!)

Det er ikke sant fordi at et kjent mennske (Spetalen) sier det på riksfjernsyn og SUBSIDIERTE mediehus trykker det i avisene sine.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

NegativeElectrode

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 18. september 2014, klokken 23:53
Sitat fra: Mr.Hansen på torsdag 18. september 2014, klokken 23:03
En ide.

Domenenavnet elbilfakta.no er ledig.
Lage en nettside som innholdt dokumentert fakta om Elbil. Fakta med link til seriøse undersøkelser.

Da kunne vi bare svare på artikkler med 'Kontroler dine fakta imot_www.elbilfakta.no' eller bare linken. Så ville de som leser artikklen også finne siden og gi dem riktige Elbil fakta. Mye enklere å svare med en link enn svare med ord.

Når denne linken kommer i alle artikklene så vil den også komme høyt opp på google sine søk til de som søker den informasjonen på nettet.

Liker idéen, men vi har forsåvidt allerede et slikt nettsted: http://www.elbil.no/wiki

Bare å legge til noen faktasider, så burde dette være en god kilde til slike opplysninger. ;)

En mulighet er å kjøpe domenet og mappe det til wikien.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mr.Hansen

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 18. september 2014, klokken 23:53
Sitat fra: Mr.Hansen på torsdag 18. september 2014, klokken 23:03
En ide.

Domenenavnet elbilfakta.no er ledig.
Lage en nettside som innholdt dokumentert fakta om Elbil. Fakta med link til seriøse undersøkelser.

Da kunne vi bare svare på artikkler med 'Kontroler dine fakta imot_www.elbilfakta.no' eller bare linken. Så ville de som leser artikklen også finne siden og gi dem riktige Elbil fakta. Mye enklere å svare med en link enn svare med ord.

Når denne linken kommer i alle artikklene så vil den også komme høyt opp på google sine søk til de som søker den informasjonen på nettet.

Liker idéen, men vi har forsåvidt allerede et slikt nettsted: http://www.elbil.no/wiki

Bare å legge til noen faktasider, så burde dette være en god kilde til slike opplysninger. ;)

Bra link det der, men det manger bare litt info om:

- Hvor miljøvennlig Elbil er å kjøre?
Feks Tesla bruker ca 0,20kWt/km i blandet kjøring. Virkelig tall fra brukerne.

- Hvor ren strøm har vi i Norge:
År - Produsjon - Forbruk - Eksp.(+)/imp.(-) TWh
2000 142,8   123,8   19
2001   121,9   125,5   -3,6
2002   130,6   121,0   9,6
2003   107,1   114,9   -7,8
2004   110,1   121,5   -11,4
2005   137,9   125,9   12
2006   121,7   122,6   -0,9
2007   137,4   127,4   10
2008   142,4   128,6   13,8
2009   132,8   123,7   9,1
2010   122,8   130,4   -7,6
2011   125,0   121,8   3,2
2012   146,4   128,8   17,6
2013   133,4   128,1   5,2
2014   098,2   086,8   11,4

Det har vært 100% Co2 fri energi i de siste 4 årene. Bare hatt minus i 11 år siden 1975. Og når vi importerer så er det meste kjernekraft fra Sverige. Statnett.no

- Hvor mye Co2 det går til å produsere en Tesla Model S?
En gjennomsnitlig eksosbil koster ca 7 tCo2 å lage mens en Tesla blir det ca det dobbelte. Dette er inklusiv ca 7 tCo2 til et 85kWt batteri. vancouverobserver.com Teslas egene tall sier samme mengde Co2 som å produsere en eksosbil på samme vekt(2,1t).

- Ladning
De fleste som har en Tesla lader på en vanlig 1fase 16A kurs, som dekker opp til 16 mil kjøing om dagen. Det er heller ingen grund til å lade bilen opp til 100% når man ikke trenger dette. Det normale blandt Tesla eiere er å lade til ca 50-60% hvis normal kjøre lengde per dag er ca 16mil.

- Hvor lenge holder så et Tesla batteri?
Tesla gir 8 års garanti på batteriet. Etter rielle målinger fra virklige data sier Tesla at ved normal ladning ink hurtidladning så synker batterikapasiteten ned til 70% først etter 15-16 år Tesla.com

- Når går en Tesla Model S i 0 iht Co2?
Tar vi utgang i tall fra en Toyota Prius Energy.eu Toyota som bruker 104g/km Co2 + 24%(Co2 produksjon/transport til pumpe) US Department of Energy = 128,9g Co2/km
14 tCo2 Tesla / 0,0001289 (forbruket til Priusen i tonn/km)= 108.611km.
Og dette er hvis du bytter ut en Toyota Prius med en Tesla Model S.

Hvis byttebilen din bruker (ikke glem å legge til 24% til produsjon og frakt av drivstoffet):
150g Co2/km blir det 93.930km
200g Co2/km blir det 70.000km
250g Co2/km blir det 56.000km

Tallene passer også bra med det Elon Musk sa ca 70-80.000km.

Alle Teslar som blir bygget etter 2020 blir dette tallet om trent halvparten da det er ingen Co2 på batteriet produksjonen. Skal heller ikke se bort i at Tesla også reduserer Co2 iht produksjonen på selv bilen også iløpav årene.

PS Jeg har ikke tatt med det rielle tallet som disse eksos bilene bruke iht Co2. Disse Co2 tallene er fra 2009 og det har hvis seg at de er for lave.

- Hva med Co2 iht batteri bytte?
Da Teslas nye Gigabatteri fabrikk ikke kommer til å ha noen Co2, vil det heller ikke bli noen ekstra Co2 iht batteribytte etter 2020.

Kom gjerne med noen rettelser eller linker som passer bedere hvis dere har noen
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

satheesh.net

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 19. september 2014, klokken 08:37
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 18. september 2014, klokken 23:53
Liker idéen, men vi har forsåvidt allerede et slikt nettsted: http://www.elbil.no/wiki

Bare å legge til noen faktasider, så burde dette være en god kilde til slike opplysninger. ;)

En mulighet er å kjøpe domenet og mappe det til wikien.

Done! (Aktiv om en liten stund ...) ;)

NegativeElectrode

Sitat fra: satheesh.net på fredag 19. september 2014, klokken 09:49
Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 19. september 2014, klokken 08:37
Sitat fra: satheesh.net på torsdag 18. september 2014, klokken 23:53
Liker idéen, men vi har forsåvidt allerede et slikt nettsted: http://www.elbil.no/wiki

Bare å legge til noen faktasider, så burde dette være en god kilde til slike opplysninger. ;)

En mulighet er å kjøpe domenet og mappe det til wikien.

Done! (Aktiv om en liten stund ...) ;)

Nais! Kudos.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

cra

Kudos, indeed!  :D

De eneste "problemene" med dette er at:

Wiki er redigerbart av alle, så vidt jeg vet? Dette kan muligens trigge at motstandere finner på å logge inn og endre på ting. Enkelt løsbart ved å kreve godkjenning av hvem som får legge inn noe.

Troverdigheten til et wiki er også diskuterbar, nettopp fordi hvem som helst kan legge inn noe der. Kan bøtes på ved å være flink til å linke til kilder, noe som bør være et must på det som har med elbilfakta å gjøre. Ren oppramsing av tall vil ikke ha noe for seg uten link til troverdige kilder

Skeptikere/haters vil prøve å trekke troverdigheten i tvil med "bukken og havresekken"-argumentasjon.

Det siste punktet vil vinok aldri kunne gjøre noe med, men de to første kan vi bøte på om vi er flinke når vi legger inn data.

Før vi bruker elbilfakta.no som svar i debatter bør vi få på palss noen høvelige undersider og data.Slik det er nå tror jeg ikke de som evt. klikker på den vil ha nevneverdig utbytte av det. Men dette får vi til. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Mr.Hansen på fredag 19. september 2014, klokken 09:41
Alle Teslar som blir bygget etter 2020 blir dette tallet om trent halvparten da det er ingen Co2 på batteriet produksjonen.

Korrekt nok at dersom de har fått opp solcellepanelene/vindfarmene ifm batterifabrikken, og om de faktisk går i + på energiproduksjonen, så vil selve batteriproduksjonen kunne gå i 0. Vi vet også at Tesla er i kontakt med gruveselskap o.l. for å ha en så god som mulig kontroll over hele syklusen. Men det er ikke gitt at råvareutvinningen og transport av råvarene til Reno også går helt i 0. Så å hevde at batteriene vil komme til å gå i null er i det minste for tidlig å hevde enda, men at CO2 avtrykket vil være kraftig redusert bør være en rimelig trygg påstand. Hvor mye redusert må man nesten avvente å si for mye om til fabrikken og energiproduksjonen der er godt i gang.
Model S 85D

satheesh.net

Sitat fra: cra på fredag 19. september 2014, klokken 11:16
Kudos, indeed!  :D

De eneste "problemene" med dette er at:

Wiki er redigerbart av alle, så vidt jeg vet? Dette kan muligens trigge at motstandere finner på å logge inn og endre på ting. Enkelt løsbart ved å kreve godkjenning av hvem som får legge inn noe.

Troverdigheten til et wiki er også diskuterbar, nettopp fordi hvem som helst kan legge inn noe der. Kan bøtes på ved å være flink til å linke til kilder, noe som bør være et must på det som har med elbilfakta å gjøre. Ren oppramsing av tall vil ikke ha noe for seg uten link til troverdige kilder

Skeptikere/haters vil prøve å trekke troverdigheten i tvil med "bukken og havresekken"-argumentasjon.

Det siste punktet vil vinok aldri kunne gjøre noe med, men de to første kan vi bøte på om vi er flinke når vi legger inn data.

Før vi bruker elbilfakta.no som svar i debatter bør vi få på palss noen høvelige undersider og data.Slik det er nå tror jeg ikke de som evt. klikker på den vil ha nevneverdig utbytte av det. Men dette får vi til. :)

+1

Domenet er forøvrig aktivt nå! ;)

Er det noen som vil påta seg ansvar for å vedlikeholde innholdet? Eller i hvert fall bidra? Jeg kan godt hoste denne siden på webserveren vår (begynner å bli ganske mange sider nå, relatert til elbil ... :P).

Forslag generelt mottas også med stor takk! :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA