Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

satheesh.net

Fire av fem kjøretøy i kollektivfeltet er elbiler
http://www.dagbladet.no/2014/08/13/tema/fornybar_energi/miljovern/samferdsel/bil/34757316/

"Mer enn fire av fem kjøretøy i kollektivfeltet på E18 vest for Oslo i morgenrushet er elbiler, ifølge en ny oversikt."

En artig observasjon: Registreringsnummer på elbilene er fjernet, men ikke på de andre. ???

B_Tesla

Ifølge artikkelen er det jo da god plass i feltet. Gitt uniform distribusjon har vi jo da 13 biler (el+taxi+buss) i minuttet. Da har man en bil pr 5. sekund. Er det 60 sone gir det en bil pr 83 meter i rush trafikk, mens det gir 110 meter dersom det er 80. Det er jo ingen ting i rush trafikk. Ser ganske lyst ut da.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: B_Tesla på ons 13. aug 2014, kl. 13:47
Ifølge artikkelen er det jo da god plass i feltet. Gitt uniform distribusjon har vi jo da 13 biler (el+taxi+buss) i minuttet. Da har man en bil pr 5. sekund. Er det 60 sone gir det en bil pr 83 meter i rush trafikk, mens det gir 110 meter dersom det er 80. Det er jo ingen ting i rush trafikk. Ser ganske lyst ut da.
Vel, hva om trafikken beveger seg i 1 km/t? Da har du en bil hver 1,3 meter!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

B_Tesla

Det forutsetter da flyt. Ellers er jo throughput så lav at å måle antall kjøretøy blir meningsløst. Poenget er bare at det fort vekk er 70-100 meter mellom hver bil, som er rimelig god plass.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

MGI

Sitat fra: B_Tesla på ons 13. aug 2014, kl. 14:08
Det forutsetter da flyt. Ellers er jo throughput så lav at å måle antall kjøretøy blir meningsløst. Poenget er bare at det fort vekk er 70-100 meter mellom hver bil, som er rimelig god plass.

Rimelig og rimelig. Det går fort opp i 80 mellom påkjøringene på E18. Da er 70 meter det jeg mener er akkurat tilstrekkelig avstand for å være ansvarlig kjøring.

Jeg kommer ikke til å gå inn i depresjon den dagen jeg ikke har lov til å kjøre i kollektivfeltet lenger.  :P
Hva er verst: en elbileier som rakker ned på "fossilbilen", eller en "fossilbileier" som rakker ned på elbilen? Er flere på Elbilforum som har behov for å reflektere litt rundt denne signaturen ...

jkirkebo

Sitat fra: B_Tesla på ons 13. aug 2014, kl. 13:47

Det synes jeg ikke. Det er en bil/buss pr. 4,6 sekund. Gitt at man bør holde 3 sekunders avstand i normal fart viser det at feltet snar går i metning. Om et års tid har antall elbiler på veiene økt ca. 50% og da er vi ganske nøyaktig der. Så jeg tror restriksjonene kommer i løpet av neste år en gang på denne strekningen. En grei start kan være å la elbiler med 2 eller flere personer i kjøre der.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

19quiz76

Trist at elbil i kollektivfeltet blir syndebukk for dårlig trafikkflyt, denne ene strekningen har langt større utfordringer enn noen få biler i bussfila. Den andre, relativt korte, strekningen hvor dette er et problem - Mosseveien - har andre utfordringer. Der kan jeg være enig i at elbilen bidrar til dårligere flyt ettersom alle skal flettes ut og inn av hovedfeltet.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

OleJA

Sitat fra: satheesh.net på ons 13. aug 2014, kl. 13:12
Fire av fem kjøretøy i kollektivfeltet er elbiler
http://www.dagbladet.no/2014/08/13/tema/fornybar_energi/miljovern/samferdsel/bil/34757316/

"Mer enn fire av fem kjøretøy i kollektivfeltet på E18 vest for Oslo i morgenrushet er elbiler, ifølge en ny oversikt."

En artig observasjon: Registreringsnummer på elbilene er fjernet, men ikke på de andre. ???
Ikke helt uventet så trekkes også Tesla frem i bildeteksten: "Tesla el-biler i kø i bussfeltet ...". Det er bilde av en TMS, to Leaf og en e-Up(?)

jazzwheel

Så motorsykler er ikke kjøretøy siden de ikke har registrert noen på de to timene?

Syns jeg ser 3 stk bare i det bildet.

mecanica vergara

1350 biler mindre i de mest trafikkerte felten må da være gull.

Også hadde jeg satt pris på om de kunne brukt et bilde som viste Tesla el-biler i kø. Men det har kanskje sneket seg inn et Tesla ord i teksten, eller så er det ikke så lett å se forskjell på en Tesla og en Nissan for alle.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

hkaspenberg

I ettermiddag hadde Østlandssendingen et intervju med en forsker i Vegdirektoratet som akkurat har foretatt tellinger på E18 inngående, både Drammensveien og Mosseveien,. Selv om det har vært en vekst på 800% siden 2009 "er det for tidlig å konkludere med at det er noe problem", sa han. Samtidig påpekte han ganske tydelig at de som har uttalt at dette er et stort problem "for stå for deres egne uttalelser". Vel, vi får se hvordan den konfliktsøkende pressen takler disse nye opplysningene.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Tai

Kan de ikke bare kaste el biler ut av kollektivfeltet så får vi slutt på disse evindelige artiklene fra media.

Det er jo kun inn til Oslo det er et problem og jeg tviler på at så forferdelig mange elbil eiere vil synes det er verdens undergang.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Nordtroms

Nå bor jeg for så vidt nokså lang unna kolletivfelter selv, men er det ingen av fossilbilistene som tenker på at den dagen det er slutt for elbiler i kollektivfeltene så kommer de til å bruke en halv time lengere på tur til jobb? De burde jo heller være glad for at noen kjører elbil slik at det blir bedre plass i de ordinære feltene!
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Veggen

Misunnelsen trumfer alltid rasjonaliteten  :'(

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA