Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Car-El

"h" brukes som en fast tidsenhet = 60m.
"t" er en variabel tid, altså alt fra et lite mikrosekund til hele evigheten.
At språkrådet ønsker fornorskning av en international standard (SI) bringer bare mere forvirring en glede av å lese hva folk skriver.

Kom også til å huske fra tiden min på ingeniørhøgskole med tele-elektronikk. Der var dem nøye på korrekt teknisk benevnelse. OG BARE BRUKE internationale benevnelser for å unngå sammenblanding.



Og at det ikke går å lade et 85kWh batteri i 10-15 timer med 3kW. Det går helt fint. Bare prøv.
Det ble ikke nevnt noe om hvor mange %SOC ved start av lading eller ved slutt. Her er va som var skrevet:
Arne Digermul kjøpte sin Tesla i mars i år og lader fortrinnsvis hjemme fra en vanlig stikkontakt med en effekt på 3 kWh. «Full tank» krever 10-15 timers lading. Superladerne har en effekt på 120 kWh, slik at ladetida blir betydelig redusert.

Så om han lader fra 30%SOC til 80%SOC så er det 50% av batteriets kapasitet. Og det stemmer bra med 10-15 timer.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: Car-El på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:41
"h" brukes som en fast tidsenhet = 60m.
"t" er en variabel tid, altså alt fra et lite mikrosekund til hele evigheten.

Ok, så da må vi gå over fra å snakke om km/t til km/h?

Sitat fra: Car-El på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:41
OG BARE BRUKE internationale benevnelser for å unngå sammenblanding.

Aha, så da blir det mph vi skal bruke da? Vel, tror de færreste vil ha problemer med å klare å holde seg under 80mph på norske landeveier. Skal bli gøy når jeg legger meg ut på motorveien i 110mph neste gang ;)
Model S 85D

Car-El

@Amoss

mph er ikke en SI-enhet.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Amoss

Sitat fra: Car-El på onsdag 16. juli 2014, klokken 12:11
@Amoss

mph er ikke en SI-enhet.

Sant det, og jeg skrev det også bare for å sette ting litt på spissen (du sa "internationale benevnelser" ikke "SI-enheter").  Joda, greit at kWh er en internasjonal standardbetegnelse, og helt sikkert det rette å bruke i internasjonale fora, eller på rene fag-fora. Men i norsk dagligtale mellom (til en stor del) ikke-faglærte mennesker om praktisk bruk av elektrisitet må den lovlige norske betegnelsen "kWt" være helt greit. Her i norge måler man tiden i "timer".
Model S 85D

Griffel

#2164
Sitat fra: Car-El på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:41
"h" brukes som en fast tidsenhet = 60m 3600s.
"m" er SI-enhet for m (lengde i meter,  En meter er definert som avstanden lyset (c) tilbakelegger i vakuum i løpet av 1/299 792 458 sekund. Da Franskmenn etter revulosjonen definerte SI systemet var 1m = 1/100000 av avstanden fra pol til ekvator, men så viste det seg at det var fo unøyaktig, og ble endret til en målestav prototyp som lå i Paris. Etterhver var ikke dette bra nok så nå er det definert med lys. Den eneste av de orginale prototypene som stadig brukes er kg loddet).

kWh og kWt er vel greit, værre er det med kW/h eller når artiklen skriver om effekt i kWh (effekt kW, energi kWh).

SI enhet effekt W
SI enheten for energi er J som er 1/3600Wh
(1kWh = 3 600 000 J)
Å erstatte kWh eller kWt med SI enheten J, er ganske upraktisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Car-El

@Amoss

Ahh..   Æ ser at en "standard" er rammet bort. Men det var nevnt tidligere om SI. (Dårlig unnskyldning.)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

Sitat fra: Griffel på onsdag 16. juli 2014, klokken 13:02
Sitat fra: Car-El på onsdag 16. juli 2014, klokken 11:41
"h" brukes som en fast tidsenhet = 60m 3600s.
"m" er SI-enhet for m.


Du har rett !
Pokker ka feil æ skulle ta!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

HKS

E24 dekker også at Tesla bytter navn på fra Model E til Model III

http://e24.no/bil/teslas-budsjettmodell-har-faatt-nytt-navn/23254363

Kommentarfeltet er selvsagt fullt av elbil-hatere! :)
Tesla Model 3 Long Range

Tesla-man

Sitat fra: HKS på onsdag 16. juli 2014, klokken 13:32
E24 dekker også at Tesla bytter navn på fra Model E til Model III

http://e24.no/bil/teslas-budsjettmodell-har-faatt-nytt-navn/23254363

Kommentarfeltet er selvsagt fullt av elbil-hatere! :)

Stusser over disse som hardnakket dukker opp om igjen og om igjen i kommentarfeltene.  Ser ut til å være de samme personene med stadig nye nick.  Vel - underholdende er det å se hvor mye rart som rører seg i hodene poå enkelte.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

HKS

Sitat fra: Tesla-man på onsdag 16. juli 2014, klokken 14:01
Sitat fra: HKS på onsdag 16. juli 2014, klokken 13:32
E24 dekker også at Tesla bytter navn på fra Model E til Model III

http://e24.no/bil/teslas-budsjettmodell-har-faatt-nytt-navn/23254363

Kommentarfeltet er selvsagt fullt av elbil-hatere! :)

Stusser over disse som hardnakket dukker opp om igjen og om igjen i kommentarfeltene.  Ser ut til å være de samme personene med stadig nye nick.  Vel - underholdende er det å se hvor mye rart som rører seg i hodene poå enkelte.
Det er akuratt samme greie i alle saker om luftfart. Det koker alltid ned til en SAS vs. Norwegian debatt...
Brukeren Parker / Peter er legendarisk for trolling... :D
Tesla Model 3 Long Range

Birger

Sitat fra: Tesla-man på onsdag 16. juli 2014, klokken 14:01
Sitat fra: HKS på onsdag 16. juli 2014, klokken 13:32
E24 dekker også at Tesla bytter navn på fra Model E til Model III

http://e24.no/bil/teslas-budsjettmodell-har-faatt-nytt-navn/23254363

Kommentarfeltet er selvsagt fullt av elbil-hatere! :)

Det er absolutt verst på finansnettsteder er min erfaring. Brukern Uromoment og Haugesundsjente er fasinerende. Jeg lurer av og til på om det er samme brukeren.

Stusser over disse som hardnakket dukker opp om igjen og om igjen i kommentarfeltene.  Ser ut til å være de samme personene med stadig nye nick.  Vel - underholdende er det å se hvor mye rart som rører seg i hodene poå enkelte.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Cowboystrekk

Haugesundsjenta, vestlandsjenta og Anja Pedersen er bruktbilselgeren Roald Orkelbog. Trolig har denne personlighetsforstyrrede personen flere ess i ermet. At han egentlig ønsker seg å være ei pen, ung jente er dog en ærlig sak. Hvor ærlig han er som bruktbilselger er en annen...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sn0le

#2172
Kan bekrefte det. Trykker på disqs-navnet "hennes".
Der er det en liten facebook-knapp, og den leder rett til Roald Orkelbogs facebook konto. :)

Postet dette i kommentarfeltet:
SitatSynd at debatten ødelegges av folk som helt klart ikke er objektive.
haugesundjenta, som kommer med mye svada er en av de.
Trykker man på navnet hennes, så får man opp disqus-profilen.
Der er det en facebook knapp som leder rett til profilen til en bruktbilforhandler i Førde.
Han lever primært av å selge bruktimporterte BMW'er.
Roald, har salget ditt av kakse-BMW'er gått så drastisk ned siden Model S kom at du må sitte på kommentarfeltene under pseudonym for å drive med skittkasting?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

hgs

Hyop er ute og disser Tesla:

http://e24.no/bil/har-gaatt-med-underskudd-i-to-aar-for-aa-betjene-20-hydrogenbiler/23252932

Må nok nyte tiden mens man kan ja. Og jammen skal det bli godt å gå tilbake til en bil til 600000(som man må anta er uten ekstrautstyr), som bruker 10 sek fra 0-100, stopper på 170 km/t, koster 9 kr/mil i drivstoff og har en rekkevidde så vidt bedre enn Teslaen. 

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Car-El

Opel har prøvd seg på hydrogen. BMW har prøvd seg på hydrogen. Mercedes har prøvd seg på hydrogen. Honda har prøvd seg på hydrogen... Det er sikkert flere som har prøvd seg. Ennå er ikke hydrogen blitt en hit. Æ trur æ holder mæ til "Duracellbilen" min.

Søkte litt på nett og fant noe på Wikipedia. Denne "sannferdighetens" leksikon. Så les dette med en liten skepsis.

The drawbacks of hydrogen use are high carbon emissions intensity when produced from natural gas of over 14 kg CO2 per Kg of hydrogen, capital cost burden, low energy content per unit volume, low performance of fuel cell vehicles compared with gasoline vehicles, production and compression of hydrogen, and the large investment in infrastructure that would be required to fuel vehicles.

Så om det produseres 14kg CO2 for 1kg hydrogen fra naturgass. Dette gir en rekkevidde på 100km. Så vil "CO2-utslippet" være 140g/km. Da vet ikke jeg om CO2-utslippet fra kullkraftverket som produserer strøm til hydrogen-produksjon er med i regnestykket.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA