Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tir 07. mai 2013, kl. 08:50

« forrige - neste »

Oreo

Sitat fra: MGI på ons 30. apr 2014, kl. 12:38
Fikk prissjokk da han ladet Teslaen. Måtte betale 148 kroner for 25 mil rekkevidde ...
http://www.f-b.no/nyheter/fikk-pris-sjokk-da-han-ladet-teslaen-i-fredrikstad-1.8404491
hm, høres ut som han betalte for 22kW, men benyttet seg kun av en husholdningskontakt? Lurer på om feilen ligger mellom "keyboard og skjerm", eller hva en kaller brukerfeil? I såfall kan han jo skylde seg selv, men han bedrer jo ikke ryktet til Tesla eiere. Koster jo ikke 1mill å sette opp en husholdningskontakt, så her prater leverandør og bruker om to forskjelllige ting tenker jeg. Avisa får igjen noe å skrive om som omhandler Tesla og dens eiere.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

19quiz76

"– Det koster mellom 500.000 og 1 million kroner å etablere én slik ladestasjon som Fortum driver."

Koster det virkelig så mye å etablere et 22kW-punkt? Mente jeg hadde lest at dette skulle være lavterskelkostnad for hoteller, kjøpesentre etc - får man premium-strøm hos fortum? ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

OddB

Sitat fra: Oreo på ons 30. apr 2014, kl. 14:11
Sitat fra: MGI på ons 30. apr 2014, kl. 12:38
Fikk prissjokk da han ladet Teslaen. Måtte betale 148 kroner for 25 mil rekkevidde ...
http://www.f-b.no/nyheter/fikk-pris-sjokk-da-han-ladet-teslaen-i-fredrikstad-1.8404491
hm, høres ut som han betalte for 22kW, men benyttet seg kun av en husholdningskontakt? Lurer på om feilen ligger mellom "keyboard og skjerm", eller hva en kaller brukerfeil? I såfall kan han jo skylde seg selv, men han bedrer jo ikke ryktet til Tesla eiere. Koster jo ikke 1mill å sette opp en husholdningskontakt, så her prater leverandør og bruker om to forskjelllige ting tenker jeg. Avisa får igjen noe å skrive om som omhandler Tesla og dens eiere.
Han trengte 3 mil (6-7 kW /20 min) men valgte å lade i 2,5 timer... kunne sluppet unna med 20 kr hvis han hadde villet..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Sitat fra: 19quiz76 på ons 30. apr 2014, kl. 14:14
"– Det koster mellom 500.000 og 1 million kroner å etablere én slik ladestasjon som Fortum driver."

Koster det virkelig så mye å etablere et 22kW-punkt? Mente jeg hadde lest at dette skulle være lavterskelkostnad for hoteller, kjøpesentre etc - får man premium-strøm hos fortum? ;)
Når 22kW kontakten sitter på en rådyr CHAdeMO-lader stemmer nok det.
Setter du opp en frittstående Type 2-boks kommer du unna med 10-15 000 kr inkl installasjon
Denne er i motsetning til Hurtigladeren bare en forvokst stikkontakt og vil trenge minimalt vedlikehold. Dvs vil den koste maks en femmer om dagen for å drifte.. pluss 15-20 kr pr time i strøm når den er i drift..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

19quiz76

Ganske upresist i artikkelen, der altså :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Henning76

Høres ut som Nikolai Astrup har benyttet Schuko-uttaket i Type2-boksen. Noen får sende ham en epost og tipse om at han kan kjøpe en Type2-kabel og dermed få 7-8 ganger så mye strøm på samme tid.

Jeg antar fakturering skjer ut i fra tiden som benyttes etter punktet er "låst" frem til man sier stopp på sms. Da klarer vel ikke infrastrukturen til Fortum å skille på om det er Schuko-uttaket eller Type2-uttaket som er benyttet, kanskje.

Noen må også snart fortelle kommunene om Type2, slik at de ikke tror at alle "hurtigladere" trenger å koste en million. ALL gateparkering burde jo nå vært kombinert Type2 og Schuko.

Her har elbilforeningen en stor jobb å gjøre!
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Øyvind.h

Sitat fra: 19quiz76 på ons 30. apr 2014, kl. 14:14
Politikere er dyre i drift. Var du ikke klar over det :) ?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

janmb

Sitat fra: Oreo på ons 30. apr 2014, kl. 14:11
hm, høres ut som han betalte for 22kW, men benyttet seg kun av en husholdningskontakt?

Korrekt. Han har tilsynelatende betalt minuttpris for type 2 lader og benyttet seg av 13A fra vanlig kontakt slik jeg forstår det. En totalt misvisende og spekulativ artikkel - som vanlig. I tillegg får de Fortums representant til å være med på vinklingen - ut fra den feilaktige antakelse at han lade på 22kw

Dessuten må det bli slutt på ideen om at prising skal ta utgangspunkt i fossile drivstoffpriser.

Strøm skal prises ut fra varens kost + påslag, og ikke ut fra hva folk er vant til å betale for en helt annen vare. Ja, man skal selvsagt dekke inn investeringskostnader, men når fortum hevder det koster mellom en halv og en hel million å etablere EN 22kw lader så blir det litt vanskelig å ta de seriøst.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Car-El

Rolig no!

Han har betalt 148kr a 1kr/min. Det blir 148 minutter. Med 22kW/t har han da ladet 55kW. Med 2kW/mil blir det 27mil. Så han har ladet via Mode3 laderen på 22kW/t, ikke Schuko.

Så er det vist slik at TMS lider med maks 26A, ikke 32A. Da får han 18kW/t, ikke 22kW/t. Så han fikk bare 45kW på de 2,5 timene. Da kommer han seg "bare" 20-25mil, med et forbruk på +\-2kW/mil.

For en gangs skyld så tror jeg journalisten traff rett. DET er skremmende.

At Fortume tar 1 krone minuttet er da heller en pris å diskutere. Om det hadde vært en Leaf med "stor-laderen" så hadde den fått 16-17 kW på den tiden. Dette vil si en distanse på cirka 9-10mil. En Outlander PEHV 8,5kW...   Da kan man si at det er dyrt å bruke denne Mode3 ladestasjonen.

Bare for å nevne det.  Hadde han ladet TMS med Schuko i 2&1/2 time så ville han ha fått nok strøm til 3 mil (Cirka) og kansje ikke betalt noe.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

akseln

Nettavisen utdyper:

SitatNikolai Astrup opplyser til Nettavisen at Haugen Ihle har misforstått.

- Jeg fikk ikke mellom 20 og 25 mil, men tre mil. Altså femti kroner per mil. Jeg har som sagt ingen problemer med å betale for strømmen, men dette var for dyrt. Dersom jeg hadde benyttet Fortums dyre hurtiglader skulle jeg gladelig betalt prisen, men jeg ladet i en vanlig husholdningskontakt og betalte altså 50 kr per mil. sier han.

Han mener altså at han ikke har brukt 22kW laderen, men en vanlig schuco.

http://www.nettavisen.no/nyheter/fikk-pris-sjokk-da-han-ladet-teslaen/5622640.html

jkirkebo

Sitat fra: janmb på ons 30. apr 2014, kl. 14:51
Ja, man skal selvsagt dekke inn investeringskostnader, men når fortum hevder det koster mellom en halv og en hel million å etablere EN 22kw lader så blir det litt vanskelig å ta de seriøst.

Prisen er nok for hele ladestasjonen, som inkluderer én dual-standard hurtiglader og én dobbel 22kW Type 2 stolpe.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Car-El

OY!
Det kom ikke fram i artikkelen som jeg leste i F-B.no at han fikk bare strøm nok til 3 mil. Da skal jeg være enig med Nikolai Astrup at det der er tyveri!

Cato76

Hvorfor skal man betale pr. minutt og ikke pr. kW?  ???

Jeg som ikke har dobbeltlader kan lade i en hastighet på ca 50 km/t, mens de som har dobbeltlader får ca 100 km/t lading. Altså så betaler jeg 12 kroner pr mil, og de som har dobbeltlader 6 kr pr mil... Og enda verre om man lader på 13A uttaket (13km/t) som tilsvarer 46 kr pr mil... :o Skal dette rettferdigjøres så må disse ladestasjonene telle kW og ikke minutter  >:(

Om ladestasjonene tok noe påslag for strømmen, la oss si 50% (1.50,-) så ville det vært mer rettferdig. Jeg hadde da måtte betale 16.50,- for en time på 11kW laderen og med en rekkevidde på 50 km så tilsvarer dette 3.30 pr mil - Noe som gjennspeiles i at en kjører miljøvennlig  ;)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Øyvind.h

Sitat fra: Cato76 på ons 30. apr 2014, kl. 16:03
Hvorfor skal man betale pr. minutt og ikke pr. kW?  ???

Jeg som ikke har dobbeltlader kan lade i en hastighet på ca 50 km/t, mens de som har dobbeltlader får ca 100 km/t lading. Altså så betaler jeg 12 kroner pr mil, og de som har dobbeltlader 6 kr pr mil... Og enda verre om man lader på 13A uttaket (13km/t) som tilsvarer 46 kr pr mil... :o Skal dette rettferdigjøres så må disse ladestasjonene telle kW og ikke minutter  >:(

Om ladestasjonene tok noe påslag for strømmen, la oss si 50% (1.50,-) så ville det vært mer rettferdig. Jeg hadde da måtte betale 16.50,- for en time på 11kW laderen og med en rekkevidde på 50 km så tilsvarer dette 3.30 pr mil - Noe som gjennspeiles i at en kjører miljøvennlig  ;)
Ladestasjoner er en knapphetsgode som lett kan misbrukes. Dvs tid være en del av prisberegningen. Men en kombo av tid og strømforbruk bør det være.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Car-El

@Cato76
+1 (æ trur at det betyr at æ e enig med deg. Noe æ e.)

@Øyvind.h
Ja og NEI! Der det bygges ut HURTIGladestasjoner kan man gjøre det slik at mens man lader så betaler man for strømmen. Når man er ferdig og lar bilen stå å ta opp plass så må man betale for tiden. 5kr pr. minutt eller noe slik. På denne måten får man bort dem som er ferdig ladet og neste kommer til. Det skulle ikke være vanskelig å få til i dagens dataalder.

Ved vanelig parkeringsplass reservert elbil så skulle det være ladeplikt der det er mulighet for å lade. Ellers så er det opp til kommunen om den vil begrense bruken av fossilbiler med å ta i fra dem parkeringsplass og dedikerte den til elbil uten lademulighet, for et sunnere miljø.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA