Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulige vinterdekkdimensjoner

Startet av glaserud, søndag 28. april 2013, klokken 10:11

« forrige - neste »

jkirkebo

#15
Sitat fra: glaserud på mandag 29. april 2013, klokken 11:48
Neida. Både Hakka R2, Vredestein Wintrac 4 Extreme og Vredestein Wintrac Extreme finnes i den dimensjonen. Jeg har ikke lett i SUV-kategoriene da jeg rotet frem dekk.

R2 står ihvertfall ikke oppført med den dimensjonen på personbildekk på Nokians norske hjemmeside:
http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=32097385&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R2

Derimot står den på SUV-siden:
http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=32097735&group=2.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R2+SUV

Vredestein sjekket jeg ikke men Continental og Michenlin er tilsvarende Nokian, kun i SUV-utgave.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

glaserud

Nokian lenket til "nettbutikk" rett over fanen for "dimensjoner". Der står de oppført under personbil, og det var fra den lista jeg sourcet dimensjonen i første runde.

Men jeg ser at de ikke står på lista på nokiantyres.no, ja.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

hhartes

Tesla i Trondheim gikk visst nok med planer om å anbefale et spesifikt alternativt sett med vinterhjul til kunder som ikke ønsket Pirelli. 18" med et helt nytt Bridgestone-dekk, som de hadde god tro på for norske forhold. Disse blir man tilbudt å kjøpe via ekstern dekkforhandler. Dette var nok foreløpig kun på skrivebordsstadiet, men jeg kunne ta det rolig - det ville bli klart før vintersesongen. De hadde forståelse for at Pirelli var et dårlig alternativ på visse dager her oppe i Trøndelag - "på slike dager vil man måtte la bilen stå (med Pirelli)." De mente også at Nokian hadde for dårlig sidestabilitet, og ikke var brukbare for en så tung bil. Grunnen til at de gikk for 18", var at det var bedre utvalg av vinterdekk i den dimensjonen enn for 19".
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Cowboystrekk

18' hadde gjort seg. 225 utvider valgene veldig og såvidt jeg vet medfører smalete dekk ofte lavere forbruk :) jeg har ikke lyst på runflat heller...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ohh

Sitat fra: taraquin på søndag 28. juli 2013, klokken 09:45
18' hadde gjort seg. 225 utvider valgene veldig og såvidt jeg vet medfører smalete dekk ofte lavere forbruk :) jeg har ikke lyst på runflat heller...
Det viktigste for meg med smalere vinterdekk er at det gir bedre gripeevne fordi vekten er fordelt på mindre flate mot underlaget.

Allikevel tror jeg dessverre ikke at 18" er mulig å bruke på TMS. Fint om Trondheim undersøker dette.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

den12mann

Sitat fra: hhartes på lørdag 27. juli 2013, klokken 23:57
- det ville bli klart før vintersesongen.

All den tid folk får bilene sine i august så må de vel ta stilling til saken ved overtagelse? Og da blir 'før vintersesongen' for seint, eller har Tesla/trønderne noen ess i ermet med at en får utsettelse på valget til alle detaljer er på bordet?

OleJA

Sitat fra: den12mann på mandag 29. juli 2013, klokken 12:00
Sitat fra: hhartes på lørdag 27. juli 2013, klokken 23:57
- det ville bli klart før vintersesongen.

All den tid folk får bilene sine i august så må de vel ta stilling til saken ved overtagelse? Og da blir 'før vintersesongen' for seint, eller har Tesla/trønderne noen ess i ermet med at en får utsettelse på valget til alle detaljer er på bordet?
I Trøndelag så begynner vintersesongen sånn ca i slutten av august ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA