Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av laumb, fredag 26. april 2013, klokken 09:38

« forrige - neste »

Gjermund

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. mai 2013, klokken 12:42
Sitat fra: Gjermund på mandag 13. mai 2013, klokken 12:30
Om den smelter is kjappere, tipper jeg den er bedre på  å fjerne dugg også. I tillegg er is-skraping dritkjedelig. Jeg har garasjen, men det er jo noen ganger en parkerer andre steder...

Forstår ikke at folk ikke vil ha vinterpakke, men vil ha ubrukelige ting som panorama tak, performance, lydpakke, lyspakke, sikkerhetspakke. (For ordens skyld vil jeg selv ha noen av disse også.)
Såfremt man ikke bruker viskerne/spylevæske klarer jeg ikke se at vinterpakken har noe som helst effekt på dugg eller is? Evt. bare is akkurat der viskerne sitter.

Vinterpakken inneholder nå varme i baksetet, varme på viskerbladene og varme på spyledysene. Intet mer intet mindre :)


Sitat fra: Epleskreller på mandag 13. mai 2013, klokken 12:42
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. mai 2013, klokken 11:58
Da står vi igjen med varmetråder under viskerne samt varme i baksetet. For meg er ikke dette verd 8500,-.

Og oppvarmede vindusspulerdyser.
Beklager, korrigert :)

Varmetråder på nederste del av frontruta vil jo gjøre at den varmes opp fortere.

Epleskreller

Sitat fra: luffe på mandag 13. mai 2013, klokken 12:50
4. Førerprofiler (husker innstillinger + seteoppsett): Krever tech-pakke.

Skulle ønske man kunne plukke enkle features, ikke bare pakker.

Enig med deg, jeg hadde fått en vesentlig mindre utstyrt bil om man valgte en og en ting. Så det er tydelig at Tesla selger mer utstyr på denne måten og jeg vil tippe det gjør produksjonen enklere.

Har du noen referanse til punkt 4? jeg har sett flere nevne det, men står det noe sted?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Sitat fra: Gjermund på mandag 13. mai 2013, klokken 12:52
Varmetråder på nederste del av frontruta vil jo gjøre at den varmes opp fortere.
Uten at jeg har sett trådene i praksis vil jeg tro de ligger der viskerne ligger. Viskerne ligger helt nede innunder panseret, dvs. så langt ned på frontruta at du omtrent ikke kan se dem. Der nede kan jeg aldri tenke meg du får noe utbytte av dem annet enn for viskerne? Jeg tror ruten som helhet får +/- 0 effekt av oppvarming av viskerne, men kanskje jeg tar feil? Kjører uansett ingen steder før jeg har forvarmet så ruta er så og si er isfri, så issmelting de nederste centimeterne hjelper meg lite.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fonberg

Sitat fra: luffe på mandag 13. mai 2013, klokken 12:50
Sitat fra: Gjermund på mandag 13. mai 2013, klokken 12:30
Om den smelter is kjappere, tipper jeg den er bedre på  å fjerne dugg også. I tillegg er is-skraping dritkjedelig. Jeg har garasjen, men det er jo noen ganger en parkerer andre steder...

Forstår ikke at folk ikke vil ha vinterpakke, men vil ha ubrukelige ting som panorama tak, performance, lydpakke, lyspakke, sikkerhetspakke. (For ordens skyld vil jeg selv ha noen av disse også.)

Helt enig med deg her.

Jeg sliter med å velge fordi små features som jeg trenger er "pakket inn" i noe jeg ikke vil ha. Eksempel:
1. Panoramatak: Rimelig ubrukelig på vestlandet, men det er kun dette taket som har fester for takstativ.
2. Lydpakke: Luksusutvidelse, men skal du ha DAB (som er et must om kun få år) må du ha denne.
3. Parkeringssensorer: Fantastisk nyttig, men da må du ha Tech-pakke (ser ingen fysisk relasjon mellom disse).
4. Førerprofiler (husker innstillinger + seteoppsett): Krever tech-pakke.

Skulle ønske man kunne plukke enkle features, ikke bare pakker.

Jeg er også enig i dette, og diskuterte dette med Tesla-repr. i Trondheim i helga. Han sa han var helt enig, og fremhevet spesielt tech-pakken som han sa irriterte hans far da han kjøpte sin TMS.

For min del velger jeg panoramatak fordi takstativ er "må ha" for meg (sykkelstativer om sommeren; skiboks om vinteren), og fordi jeg regner de ekstra 2-3(?) centimeterne med takhøyde som veldig nyttig da jeg kommer til å kjøre en del med voksned baksetepassasjerer.
Vinterpakken derimot kokte ned til bare "kjekt å ha"-funksjoner (is må man skrape uansett om akkurat viskerpartiet er opptint). Slik jeg ser det er ikke det som nå gjenstår av vinterpakken noe "må ha" for norske forhold.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Øyvind.h

Sitat fra: fonberg på mandag 13. mai 2013, klokken 12:59
Vinterpakken derimot kokte ned til bare "kjekt å ha"-funksjoner (is må man skrape uansett om akkurat viskerpartiet er opptint). Slik jeg ser det er ikke det som nå gjenstår av vinterpakken noe "må ha" for norske forhold.
Og det er egentlig synd. Hadde gladelig lagt 10K på bordet for eks. kraftigere batterivarmer/kupevarmer, varmetråder i frontruta og varme i ratt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 13. mai 2013, klokken 13:01
Sitat fra: fonberg på mandag 13. mai 2013, klokken 12:59
Vinterpakken derimot kokte ned til bare "kjekt å ha"-funksjoner (is må man skrape uansett om akkurat viskerpartiet er opptint). Slik jeg ser det er ikke det som nå gjenstår av vinterpakken noe "må ha" for norske forhold.
Og det er egentlig synd. Hadde gladelig lagt 10K på bordet for eks. kraftigere batterivarmer/kupevarmer, varmetråder i frontruta og varme i ratt.

Helt enig. Jeg ville også kunne bladd opp 2-3K for varme i baksetet alene. Men ikke 8,5.

Cronos

Men alt dette med raskere oppvarming og avriming av ruter etc... Løser man ikke det om man via appen setter på oppvarming 10-20 min før..?










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Epleskreller

Sitat fra: Cronos på mandag 13. mai 2013, klokken 13:05
Men alt dette med raskere oppvarming og avriming av ruter etc... Løser man ikke det om man via appen setter på oppvarming 10-20 min før..?

For min egen del vet jeg ikke alltid 10-20 minutter før at jeg skal ut på tur :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

Sitat fra: Epleskreller på mandag 13. mai 2013, klokken 13:07
Sitat fra: Cronos på mandag 13. mai 2013, klokken 13:05
Men alt dette med raskere oppvarming og avriming av ruter etc... Løser man ikke det om man via appen setter på oppvarming 10-20 min før..?

For min egen del vet jeg ikke alltid 10-20 minutter før at jeg skal ut på tur :)

Men ja, man kan løse det på den måten.

OleT

Med tanke på klassisk Bergensk vintervær med sludd og slaps og 120% luftfuktighet krysset jeg av for vinterpakke. Det er aldri kjekt å måtte tørke av innsiden av frontruten i fart, så om jeg slipper det en gang eller to hver vinter er det verd det. Selv om det skkiert blir nødvendig noen ganger uansett.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

luffe

Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Øyvind.h

Sitat fra: Cronos på mandag 13. mai 2013, klokken 13:05
Men alt dette med raskere oppvarming og avriming av ruter etc... Løser man ikke det om man via appen setter på oppvarming 10-20 min før..?
10-20 min før hva? Det er jo ingen forskjell på avriming med/uten vinterpakke såfremt man ikke bruker spylevæske/viskerne til å fjerne isen? Hadde vi snakket varmetråder i hele frontruten kunne forskjellen vært vesentlig (og verd pengene), men det er det ikke (kun nederst der viskerne er, og det hjelper ingen ting for resten av ruten).

Sitat fra: OleT på mandag 13. mai 2013, klokken 13:14
Med tanke på klassisk Bergensk vintervær med sludd og slaps og 120% luftfuktighet krysset jeg av for vinterpakke. Det er aldri kjekt å måtte tørke av innsiden av frontruten i fart, så om jeg slipper det en gang eller to hver vinter er det verd det. Selv om det skkiert blir nødvendig noen ganger uansett.
Du har kanskje ikke fått med deg at oppdaterte lufdyser i dashboardet er standard iflg. Elon Musk. Går fort i svingene for Tesla, og også her på forumet :)

Dvs. vinterpakken har +/- null å si ift dugg/is på vinduet, såfremt du ikke planlegger å bruke oppvarmet spylevæske til å fjerne isen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rabies

Flott å se at du har klart å oppdrive svar på en usikkerhet som mange har hatt Laumb.

Det er godt med bekreftelse på at vinterpakke strengt tatt ikke er noe enn 8500 kroner for varme i baksetet, varme nederst på frontruten og i spylerdysene. Jeg er ikke lenger i tvil om at jeg valgte riktig ved å ikke velge den.
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

tk74

Jeg tror mange av dere som ikke har valgt vinterpakken kommer til og få problemer med ising av både spylerdyser og vindusviskere. Man skal ikke glemme at det mangler en varm motor i fornt på disse bilene som avgir MYE varme. 
Jeg har selv hatt dette problemet med en Porsche for noen år siden og der viste det seg at oppvarmingen i spylerdysene var defekte.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Øyvind.h

Sitat fra: tk74 på mandag 13. mai 2013, klokken 14:17
Jeg tror mange av dere som ikke har valgt vinterpakken kommer til og få problemer med ising av både spylerdyser og vindusviskere. Man skal ikke glemme at det mangler en varm motor i fornt på disse bilene som avgir MYE varme. 
Jeg har selv hatt dette problemet med en Porsche for noen år siden og der viste det seg at oppvarmingen i spylerdysene var defekte.
Det står du jo fritt til å tro, men det tror jeg ikke stemmer. I så fall vil absolutt alle fossilbiler ha problemer med spylevæsken før motoren har gått en stund. Om man er avhengig av spillvarme. I tillegg skulle en tro at det kunne ført til mange sprukne spylevæsketanker rundt omkring dersom spylevæsken fryser om den ikke varmes av motoren?

Samme gjelder for Leaf og iMiev, de burde også ha omfattende problemer med spyledysene (dårlig sammenligning ettersom Leaf sliter med trykket, men slik jeg forstår det er det ikke pga kulde men pga for svak spylemotor eller en annen designfeil?)

Bruker man normal spylevæske kan jeg ikke se at væsken skal fryse. Eneste gangen jeg har opplevd frossen spylevæske var når Avis lagde en egen tynn blanding.

Jeg skulle ønske folk kjøpte pakkene fordi de hadde lyst på varme i baksetet og varme viskere, ikke pga. frykt for at bilen ikke fungerer. For det har Tesla ettertrykkelig sagt at den skal gjøre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA