Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre med ødelagte battericelle?

Startet av Trond Arve, torsdag 18. april 2013, klokken 21:32

« forrige - neste »

Trond Arve

Robometeret mitt indikerer at en celle har tatt kvelden (~0.1 volt lavere på 6+3), antar jeg må bytte en blokk. Er ca 6 mil til verkstedet; bør jeg frakte med henger for med tanke på risikoen for å ødelegge flere blokker?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Høres ut som kortsluttet celle. Er feilen permanent 0,1V kan du kjøre til verksted, da kortsluttning betyr 0 reversering. 0 reversering betyr 0 knallgass= 0 eksplosjon.

1 manglende celle av 100 betyr noe over 1% redusert kapasitet. Noe over 1% grunnet redusert spenning, som gir kjørestopp tidligere enn om alle cellene var med. Likevel bør bilen fremdeles klare 60 km.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trond Arve

Takk for svar! Ser ut som en permanent kortslutning, differansen er ca. 0,1V både ved kjøring og når bilen står stille.

Betyr dette at det strengt tatt ikke er nødvendig å bytte batteri?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

elektrolux

Strengt tatt ikke, men husk at resten av cellene vil få mer lading enn normalt, og alarmen til RoboMeteret blir ubrukelig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lynvingen

Sitat fra: Trond Arve på fredag 19. april 2013, klokken 08:29
Ser ut som en permanent kortslutning, differansen er ca. 0,1V både ved kjøring og når bilen står stille.

Bare en liten avklaring...
Får å få svar på om cellen er permanent kortsluttet bør det være 0,1 i diff når bilen er helt fulladet. 
At differansen er stabil på kjøring og når bilen står stille behøver ikke nødvendigvis bety at den er død, da den rett og slett kan være kjørt helt ned.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Trond Arve

#5
Sitat fra: Lynvingen på mandag 22. april 2013, klokken 09:26
Får å få svar på om cellen er permanent kortsluttet bør det være 0,1 i diff når bilen er helt fulladet. 
At differansen er stabil på kjøring og når bilen står stille behøver ikke nødvendigvis bety at den er død, da den rett og slett kan være kjørt helt ned.
Takk for info. Ladet til 90% i dag, differansen er der fortsatt, men den varierer under kjøring (antar det er måle- og naturlige variasjoner?). Skal uansett bytte blokk hos Elbilmek ved første anledning.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Saxo

Hvordan gikk det med P106'en Trond Arve ? Hvor mange km klarte du før dette skjedde ?
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim 2011 mod

Trond Arve

Batteripakken har kjørt omtrent 94.000 km, hvorav de siste 64.000 av meg. En blokk ble også byttet av Boogie for et par år siden etter vannservice.

Valdemar byttet den tilsynelatende svakeste blokken, men jeg har fortsatt samme spenningsdifferanse. Må ta en ny runde innom Elbilmek.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lynvingen

Sitat fra: Trond Arve på mandag 03. juni 2013, klokken 22:39
Valdemar byttet den tilsynelatende svakeste blokken, men jeg har fortsatt samme spenningsdifferanse. Må ta en ny runde innom Elbilmek.

Dersom Valdemar målte spenningen på samtlige blokker i 6+3 burde en av de vært helt død ved kortslutning! Veldig rart at han isåfall ikke enkelt kunne plukke den riktige blokken, burde ikke være nødvendig å velge "den tilsynelatende svakeste blokken". Dette kan vel bare bety at du har flere svake blokker som til sammen gir spenningsdifferansen?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Trond Arve

Sitat fra: Lynvingen på tirsdag 04. juni 2013, klokken 11:00
Dersom Valdemar målte spenningen på samtlige blokker i 6+3 burde en av de vært helt død ved kortslutning! Veldig rart at han isåfall ikke enkelt kunne plukke den riktige blokken, burde ikke være nødvendig å velge "den tilsynelatende svakeste blokken". Dette kan vel bare bety at du har flere svake blokker som til sammen gir spenningsdifferansen?
Enig. Er sannsynligvis jeg som ikke vet hva jeg snakker om ;) Får høre med ham på nytt.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Trond Arve

Valdemar har testet batteriet og funnet at det er OK. Ser ut som problemet kan skyldes feilmåling på Robometeret. Synes å huske at @Boogie satte på en motstand eller noe ved montering, kan det være den som er synderen?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elmo

Sitat fra: Trond Arve på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:00Synes å huske at @Boogie satte på en motstand eller noe ved montering, kan det være den som er synderen?

Neppe. Det er jo samme motstanden på alle tre tilkoblingene.
De skal fungere som sikring hvis ledningene kortsluttes.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: Trond Arve på tirsdag 04. juni 2013, klokken 14:00
Valdemar har testet batteriet og funnet at det er OK. Ser ut som problemet kan skyldes feilmåling på Robometeret. Synes å huske at @Boogie satte på en motstand eller noe ved montering, kan det være den som er synderen?

Sjekk om tilkoblingen til senter er OK. Har opplevt 2 ganger at sikring/motstand her er irret av med den følge at Robometer får feil spenning. I mine tilfeller var da spenningen veldig feil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA