Bruk av skjøteledning ved lading av Model S

Startet av Per Magnus, tor 18. apr 2013, kl. 13:17

« forrige - neste »

Per Magnus

Ser av dokumentene jeg fikk fra Tesla at en "aldri skal bruke skjøteledning ved lading av kjøretøyet."

Vil tro at det for mange vil være praktisk å strekke en kraftig skjøteledning fra f.eks hytteveggen til parkeringsplassen for lading..

Er dette så absolutt som Tesla vil ha det til (skjønner at de sier det mtp ansvar osv.)?
Model X - 90

JohanH

Det går utmerket med en riktig dimensionert ledning av god kvalitet. Hvis bilen oppdager spenningsfall stopper den ladningen. Tesla vil bare ikke anbefale det, da det er kan være skummelt hvis noen prøver å kjøre 16A gjennom en dårlig dimensionert kabel av dårlig kvalitet hvor i tillegg det meste av kabeln ligger rullet sammen (tenk brann).

glaserud

Dette er en generell greie, som JohanH sier. Du har jo metervis med ledning inni veggen uansett, så et par meter til har ingenting å si. Men; normalt sett gjøres det en del feil med skjøteledninger, og det er like greit å si "ikke" som å komme med en lang liste på gjør/gjør ikke. Skal du bruke skjøteledning:

1. Bruk en som er dimensjonert for strømtrekket. De "vanlige" skjøteledningene har 1,5mm^2-ledere og takler 10A.
2. Ikke kveil den opp. Slå opp "spole" på interwebben.

Edit: 1,5mm^2 skulle det være
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

fredag

Sitat fra: Per Magnus på tor 18. apr 2013, kl. 13:17
Ser av dokumentene jeg fikk fra Tesla at en "aldri skal bruke skjøteledning ved lading av kjøretøyet."

Vil tro at det for mange vil være praktisk å strekke en kraftig skjøteledning fra f.eks hytteveggen til parkeringsplassen for lading..

Er dette så absolutt som Tesla vil ha det til (skjønner at de sier det mtp ansvar osv.)?

Unngå å bruke skjøteledning til å lade elbil.

Unntatt hvis du er veldig sikker på hva du gjør, eller bruker type industrikontakt-skjøteledning som er laget for å tåle stor strømstyrke over lang tid.

En elbil trekker mye strøm over en lang periode. Dårlige kontaktpunkter eller underdimensjonerte/svekkede kabler kan gå varm. Lange skjøteledninger kan også skape problemer.

Min erfaring med i-Miev er at skjøteledninger har en tendens til å bli veldig varme, både på selve ledningen og kontakten. Selv om de angivelig er laget for å tåle mye mer enn de 13A som min i-Miev trekker.

Etter å ha smeltet kontakten på en skjøteledning er jeg ekstremt forsiktig med å bruke skjøteledning til å lade elbil. Kun nødsfall, kanskje en gang eller to i år hvor jeg er virkelig stuck, og da sjekker jeg tempen på kontaktene hver halvtime/time, og trekker den ut så snart jeg har fått nok strøm eller kontaktene er for varme.

Samme skjøteledning kan virke greit et sted, men kan raskt bli ekstremt varm andre steder.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sven erik

om det er så den blir varm noen steder å ikke andre er det stikke der som er dålig  bruker en siklig bra ledning  å  bruker hodet går det kjempe bra jeg har selv brukt skjøte leding masse da jeg dro til Spania og i Spania  men  sjekker altid  hvordan støpslet ser ut  er det litt kunstig farge på det runt hullene eller ser ut som det er noe slark eller en ikke ser metall trådene inni og at de blir stramme bruker jeg det uansett ikke til å lade elbilen om jeg ikke har med meg laderen jeg kan stille å da stiller jeg den ned på 7 om jeg må lade der for å komme vidre   
og obs det er en del sånne steder  på de gamle lade stasjonene   en snakker sikkerhet men hva med å reise å bytte kontakter hvert 5 år  det er noen få hundre lapper per  ladestasjon så er den så  god som ny  dette anbefaler jeg folk å gjøre jemme å  uansett kontakt  mye ut og inn i kontaktene svekker de

Harlex

Ganske rævva hvis det ikke produsereres/leveres en egnet og godkjent skjøteledning til Model S. Trenger ikke tenke lenge på å komme til ulike steder jeg har behov for skjøteledning :-\
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

el-fanboy

Det står det samme på Nissan LEAF - skjøteledning må IKKE brukes. Dette er for å avskrive seg ethvert ansvar som følge av bruk av feil type skjøteledning. Jeg tror at hvis det IKKE hadde stått en generell advarsel om å ikke bruke skjøteledning, hadde det vært både skader og branner rundt om i det ganske land fordi "folk flest" tenker at "skjøteledning er skjøteledning, hva som helst duger bare den rekker fram". Skjøteledning kan (men bør ikke) brukes - men på eget ansvar, og man skal være 100% sikker på at man vet hva man driver med.

Det vil være ekstremt skadelig for elbilkonseptet dersom den hadde fått rykte på seg til å starte husbranner når man lader.

Forøvrig står det mye vettugt om temaet her:
http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/670-lading-av-elbiler-og-sikkerhet
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

sven erik

de burde kommet med ladre med lenger ledning  å eventuelt  lavere trekk  så det var sikrere mindre  koblinger er  lik sikkrere  men som jeg sier skjekk  kontaktene uansett

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på tor 18. apr 2013, kl. 17:36
Ganske rævva hvis det ikke produsereres/leveres en egnet og godkjent skjøteledning til Model S. Trenger ikke tenke lenge på å komme til ulike steder jeg har behov for skjøteledning :-\

Det lager du fint selv. Bruk 2.5mm2 gummikabel: http://elby.no/Kabel/Gummikabel/Gummikabel-3G2-5-mm2-OE12-5mm-NMHVO-met

I ene enden setter du en solid schuko. I andre enden setter du en blå 16A CEE kontakt: http://elby.no/Rundstift/Skjoetekontakt-rundstift/Rundstift-Skjoetekontakt-1-FAS-216-6-230V-Blaa-IP44

Til denne kan du koble UMCen med riktig adapter (16A CEE blå). Da kan du også trekke 16A fra schukoen, om du bruker schuko adapter direkte på UMCen er du sannsynligvis begrenset til 13A.

Med denne løsningen er det ingen ekstra risiko med skjøtekabel, så lenge du ikke lar den ligge i en kveil. Schukoen er fortsatt det svake leddet, den ekstra koblingen med 16A CEE har ingen negativ innvirkning.

Evt. kan du gå opp til 4mm2 kabel om du skal ha en ordentlig lang skjøteledning (30+ meter).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Lars J

Sitat fra: glaserud på tor 18. apr 2013, kl. 14:05
2. Ikke kveil den opp. Slå opp "spole" på interwebben.
Tenkte berre eg skulle informera at ein gummikabel som er kveila opp ikkje kan bli ein spole!

Dersom du tar ein isolert ledning (til dømes PN) og kveiler den opp, vil då du ein (luft-)spole. Strømmen i ledningen x antall tørn blir "Amperevindinger" i denne spolen.

Dersom du kveiler opp ein (gummi-) kabel, blir "Amperevindinger" = 0. Kabelen har to (eller fleire) ledarar, der vektorsum av strømmane er null. Er det to strømførande ledarar, er strømmen like stor i begge to, men motsatt. Dvs. sum strøm i ein retning i kabelen er null.
Ein annan måte å forklara  at spoleeffekten blir null, er å tenkja seg at du har eit antall tørn med den eine ledaren, og så har du like mange tørn motsatt veg pga den andre ledaren i kabelen.
"Spoleeffekten" er i allefall null.
Gummikabelen skal likevel ikkje vera oppkveila ved tung belastning pga dårlegare kjøling.
Belastningsevnen er difor redusert.
Sandnes, Think Classic og TMS

glaserud

Jaja. Så mye for uverifisert barnelærdom. Men resultatet var jo riktig, da. :)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Amoss

Dersom jeg leser denne testen rett så ble testpersonen utstyrt med en lang skjøtekabel av Tesla for å bruke til ladingen av testbilen.

http://www.contracostatimes.com/business/ci_23048341/tesla-model-s-test-drive-72-hours-electric-sedan?IADID=Search-www.contracostatimes.com-www.contracostatimes.com

Sitat
Our house is an old, 1910 bungalow that lacks a proper garage, much less one with electricity. Tesla assured me that I could charge at home by using the 220-volt dryer outlet, and the company gave me a very long cable that functioned as an extension cord. We plugged the cable into the dryer outlet, then ran the cable from the laundry room, out the door to the backyard and back through the gate to the driveway: a less than elegant solution, but it worked.
Model S 85D

Griffel

Sitat fra: Lars J på tor 18. apr 2013, kl. 19:12
Gummikabelen skal likevel ikkje vera oppkveila ved tung belastning pga dårlegare kjøling.
Belastningsevnen er difor redusert.
Ikke bare redusert belastningsevne, med ladestrøm i kablen skal det ikke mange tørn til i en kveil før den begynner å brenne.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

toppi

Med alle disse advarslene mot skjøteledning blir jeg litt nervøs. Saken er nemlig den at jeg har først en ledning på ca 10 meter fra mitt sikringskap til en koblingsboks, og så 10 meter videre til min garasje. Standar opplegg, med 16 A (holder lenge for meg), forskriftsmessig gjort.

Noen som vet om dette kan utgjøre en økt risiko for brann?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

christian1986

Nå ble jeg også litt usikker her. Planen min har hele tiden vært å hente strøm fra boden for så å la en kabel ligge fram til parkeringsplassen. Burde ikke dette la seg gjøre?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA