Bruk av skjøteledning ved lading av Model S

Startet av Per Magnus, tor 18. apr 2013, kl. 13:17

« forrige - neste »

laumb

Er det over 20meter er tommelfingerregelen (selvfølgelig må en elektriker avgjøre til slutt) å gå opp til 4mm2 kabel for 16A kurs for å unngå spenningsfall.
Tror en skjøteledning på toppen av det er dårlig løsning.

Ellers koster det like mye å få en elektriker til å komme å spikre en kabel fra boden din, Christian1986, som å kjøpe en skjøteledning med riktig tverrsnitt av god kvalitet.

den12mann

Sitat fra: laumb på tor 25. apr 2013, kl. 11:27
Er det over 20meter er tommelfingerregelen (selvfølgelig må en elektriker avgjøre til slutt) å gå opp til 4mm2 kabel for 16A kurs for å unngå spenningsfall.

Hmm. Avstand fra sikringsskap til garasje for min del er ca 20-25 meter og jeg har 2.5 mm2 og 16A ifølge info i skapet.

Noen som har noe synspunkt på hvordan min lading vil være? Det funker for daglig bruk? Jeg ligger på ca 40-50 km om dagen så det er jo ikke allverden.

Verste vinternettene her i Stavanger er vel ned mot -10/-12 grader.

Griffel

Sitat fra: den12mann på tor 25. apr 2013, kl. 14:38

Hmm. Avstand fra sikringsskap til garasje for min del er ca 20-25 meter og jeg har 2.5 mm2 og 16A ifølge info i skapet.

Noen som har noe synspunkt på hvordan min lading vil være? Det funker for daglig bruk? Jeg ligger på ca 40-50 km om dagen så det er jo ikke allverden.

Verste vinternettene her i Stavanger er vel ned mot -10/-12 grader.
Av de drøyt 3kW som går gjennom måleren vil ca 80W bli borte i en 25 m lang kable 2,5 mm2.
Men selv om dette nepper er et problem, anbefales et fast opplegg på det sterkeste.
Skjøteledninger er til nødbruk, kort tid. Sterngt tatt er det ikke lovlig som permanent arrangement, og har en en elbil på en fast plass må en vel regne lading der som permanent.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

den12mann

Sitat fra: Griffel på tor 25. apr 2013, kl. 17:09
Men selv om dette nepper er et problem, anbefales et fast opplegg på det sterkeste.

Var gjerne ikke godt nok forklart fra min del, men det er fast opplegg fra sikringsskap til garasje idag. Spørsmålet var om 25 meter 2.5 mm2 og 16A er godt nok, og utifra det du skrev så er det det.

christian1986

Ellers koster det like mye å få en elektriker til å komme å spikre en kabel fra boden din, Christian1986, som å kjøpe en skjøteledning med riktig tverrsnitt av god kvalitet.

Takk for innspill. Hvor dyre er slike kabler da? Problemet mitt er at planen er å selge leiligheten som ikke så lenge, så føler det er litt bortkastet...

laumb

Ferdig kabel med schuko koster fort tusenlappen.

Jeg hadde kjøpt løs PFSP kabel i den lengden jeg trenger: http://www.elektroimportoren.no/pfsp-1kv-2x2-5-2-5-trommel/1067035/Product.html?Event=bestseller

Også hadde jeg satt på skikkelig støpsel (Han eller hunn avhengig av hva du trenger hvor: http://www.elektroimportoren.no/stoepsel-16a-2p-j-230v-6h-ip44/1578211/Product.html?Event=searchlist)

Da får du mest sannsynlig også trekt 16A fra kursen, og ikke 13A slik det _antas_ på forumet at UMC maks vil trekke med Schuko tilkoblet.

toppi

Takk for svar, men hva vil et eventuellt spenningfall ha å si?
Kun lavere ladehastighet?
Blir nok totalt over 30 meter ledning hos meg. (fast opplegg)
Men en koblingsboks midt på har ingen betydning eller?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

jkirkebo

Sitat fra: laumb på fre 26. apr 2013, kl. 08:56
Da får du mest sannsynlig også trekt 16A fra kursen, og ikke 13A slik det _antas_ på forumet at UMC maks vil trekke med Schuko tilkoblet.

Den antagelsen kommer fra det interne dokumentet som ble lekket, så jeg blir ganske overrasket om det ikke stemmer.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

glaserud

Sitat fra: jkirkebo på fre 26. apr 2013, kl. 10:57
Sitat fra: laumb på fre 26. apr 2013, kl. 08:56
Den antagelsen kommer fra det interne dokumentet som ble lekket, så jeg blir ganske overrasket om det ikke stemmer.

Du mener det interne dokumentet som ble lekket og så trukket tilbake? Jeg ville vel ikke lagt alt for mye lit i det, sett opp mot hva de klarer å dokumentere feil på de offisielle kanalene.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

10kW tilsvarer jo nominelt 14-15A , så er du tilkoblet en 16A uttak får du nok lov til å belaste med minst dette.

Hyundai Ionic.

Griffel

Sitat fra: toppi på fre 26. apr 2013, kl. 10:37
Takk for svar, men hva vil et eventuellt spenningfall ha å si?
Kun lavere ladehastighet?
Ja
Hyundai Ionic.

laumb

Sitat fra: Griffel på fre 26. apr 2013, kl. 12:13
10kW tilsvarer jo nominelt 14-15A , så er du tilkoblet en 16A uttak får du nok lov til å belaste med minst dette.

220V * 16A = 3520w, eller 3,52kw.

Epleskreller

Det følger med en ladekabel til bilen som er ca 5m lang. Så ikke at det sto nevnt her noe sted.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: laumb på fre 26. apr 2013, kl. 13:12
Sitat fra: Griffel på fre 26. apr 2013, kl. 12:13

220V * 16A = 3520w, eller 3,52kw.

Han tenker nok på trefase 400V. 230*16*3=11040W. 10000/3/230=14,5A.

Forøvrig er nominell spenning 230V.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

fredag

Sitat fra: toppi på tor 25. apr 2013, kl. 10:42
Med alle disse advarslene mot skjøteledning blir jeg litt nervøs. Saken er nemlig den at jeg har først en ledning på ca 10 meter fra mitt sikringskap til en koblingsboks, og så 10 meter videre til min garasje. Standar opplegg, med 16 A (holder lenge for meg), forskriftsmessig gjort.

Noen som vet om dette kan utgjøre en økt risiko for brann?

Hvis du er usikker, snakk med en elektriker. Forklar elektrikeren at du trenger å trekke x antall ampere på den kursen ikke bare over korte perioder, men over mange timer i strekk, daglig. Kontinuerlig høy belastning på en kurs over mange timer øker faren for varmgang. Elektrikeren bør da dobbeltsjekke dimensjonen på ledningene på kursen, sjekke at ledninger er skrudd godt nok fast for alle skrufester fra sikringsskap og evt koblingsbokser til kontakt, eller evt gi deg råd om trekke en helt ny kurs.

Mer info fra Veivesenet og DSB:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Elbil
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA