230V -3 fas bekreftet

Startet av Teslafrank, mandag 15. april 2013, klokken 12:50

« forrige - neste »

eclipse

Sitat fra: Cirion på mandag 22. april 2013, klokken 10:22
Huset jeg bor i nå, stod ferdig i november 2011. Det var ikke meg som bygget. I teknisk rom, har jeg 2 sikringskap, et til meg og et til leieboeren. På begge 2 står det et klistremerke "230V IT".

Til varme har jeg en NIBE F2025-14kW varmepumpe.
http://www.nibeenergysystems.no/Produkter/Luftvann-varmepumper/Produktsortiment/NIBE-F2025/

Spec'en sier at den trenger:
Spenning   3x400 V~ 50 Hz

Kan noen som kan litt mer om strøm enn meg si meg om jeg da har tilgang på 400V eller om det er kan være trafo/ombygging som er gjort på Nibe varmepumpa?

Jeg huket av for å få elektriker på døra fra Tesla ved bestilling, så jeg finner vel ut av det etterhvert.

Du har ganske sikkert 400 V tilførsel til huset og så er det fordelt i sikringsskapet slik at varmepumpen får 400 V trefas og resten av huset 230 V.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Griffel

#121
Sitat fra: eclipse på mandag 22. april 2013, klokken 14:54
Sitat fra: Cirion på mandag 22. april 2013, klokken 10:22
Huset jeg bor i nå, stod ferdig i november 2011. Det var ikke meg som bygget. I teknisk rom, har jeg 2 sikringskap, et til meg og et til leieboeren. På begge 2 står det et klistremerke "230V IT".

Til varme har jeg en NIBE F2025-14kW varmepumpe.
http://www.nibeenergysystems.no/Produkter/Luftvann-varmepumper/Produktsortiment/NIBE-F2025/

Spec'en sier at den trenger:
Spenning   3x400 V~ 50 Hz

Kan noen som kan litt mer om strøm enn meg si meg om jeg da har tilgang på 400V eller om det er kan være trafo/ombygging som er gjort på Nibe varmepumpa?

Jeg huket av for å få elektriker på døra fra Tesla ved bestilling, så jeg finner vel ut av det etterhvert.

Du har ganske sikkert 400 V tilførsel til huset og så er det fordelt i sikringsskapet slik at varmepumpen får 400 V trefas og resten av huset 230 V.
Siden skapene er merket 230V IT er det nok det du har (altså 230V IT og ikke 400V TN), og at varmepumpen er tilpasset dette. Disse selges i Norge og da har de sikkert en verson tilpasset Norske forhold. Hvilken sikringsstørrelse er benyttet for varmepumpen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

glaserud

Skal vi se om jeg forvirrer eller oppklarer nå, da:

Et tre-fassystem (230V IT) består av 3 ledere (fysiske ledninger); L1, L2 og L3.
Du kan fra disse lederne trekke 3 1-fas-strømmer, kalt F1 (L1L2), F2 (L1L3) og F3 (L2L3).

Hvis du da setter opp en 32A 1-fas-sikring for lading, vil du trekke 32A på F1, F2 eller F3.
Det betyr at du har trukket 32A på to av lederne L1, L2 eller L3 (f.eks. L1 og L2).

Hvis du har 63A hovedsikring, vil du da ha igjen:

L1: 63A - 32A = 32A
L2: 63A - 32A = 32A
L3: 63A - 0 A = 63A

Hovedsikringen vil gå i det *en* av lederne L1, L2, L3 går over 63A. Så det viktige er her å fordele de andre kursene s.a. du fordeler halvparten av det resterende strømtrekket på henholdsvis L1 og L2, og 100% på L3.

F.eks. om du har en 20A-kurs for platetopp og en 16A-kurs for varmtvann, så ønsker du:

Platetopp: L1+L3
Varmtvann: L2+L3

Da får du totalt:
L1: 32A + 20A = 52A
L2: 32A + 16A = 48A
L3: 20A + 16A = 36A
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

#123
Sitat fra: glaserud på mandag 22. april 2013, klokken 15:08
Skal vi se om jeg forvirrer eller oppklarer nå, da:

Et tre-fassystem (230V IT) består av 3 ledere (fysiske ledninger); L1, L2 og L3.
Du kan fra disse lederne trekke 3 1-fas-strømmer, kalt F1 (L1L2), F2 (L1L3) og F3 (L2L3).

Hvis du da setter opp en 32A 1-fas-sikring for lading, vil du trekke 32A på F1, F2 eller F3.
Det betyr at du har trukket 32A på to av lederne L1, L2 eller L3 (f.eks. L1 og L2).

Hvis du har 63A hovedsikring, vil du da ha igjen:

L1: 63A - 32A = 32A
L2: 63A - 32A = 32A
L3: 63A - 0 A = 63A

Hovedsikringen vil gå i det *en* av lederne L1, L2, L3 går over 63A. Så det viktige er her å fordele de andre kursene s.a. du fordeler halvparten av det resterende strømtrekket på henholdsvis L1 og L2, og 100% på L3.

F.eks. om du har en 20A-kurs for platetopp og en 16A-kurs for varmtvann, så ønsker du:

Platetopp: L1+L3
Varmtvann: L2+L3

Da får du totalt:
L1: 32A + 20A = 52A
L2: 32A + 16A = 48A
L3: 20A + 16A = 36A
Godt forsøk men dessverre ble det ikke riktig siden strømmene ligger faseforskjøvet og derfor må summeres vektorielt. Bare de belastningene som er tilkoblet de samme to faseledninger kan summeres direkte. Viser til vedlegg et par innlegg lenger opp (svar på # 115).

L1: 32AL1-L2+20AL1-L3=45 A
L2: 32AL1-L2+16AL2-L3=42 A
L3: 20AL1-L3+16AL2-L3=31 A
(om regnearket var snilt med meg, og dette er såkalt ohmsk last, har en induktiv eller kapasitiv last blir det litt mer komplisert)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Milzit

Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. april 2013, klokken 00:01
Sitat fra: Milzit på søndag 21. april 2013, klokken 23:52
På strømmåleren min å står det "3 X 230V" så det regner jeg med betyr at jeg har 230V, og ikke 400V...?
Jeg vet ikke hvordan man ser hvor mange sikringer det er på hovedsikringen, men den er på 63A.

Du ser på antall moduler. Vanlige sikringer har to moduler, du ser at bryteren på sikringene henger sammen parvis. Trefase hovedsikringer for 230V har 3 moduler, for 400V er det 4 moduler.
Takk, jeg har 3 moduler på hovedsikringen så da er 230V...

shb

Hei. Fikk dette svaret på 400V.

I forhold til lading kan du godt lade på 400V 32A 3 fase, men for å dra nytte av dette trenger du en High Power Wall Conector.Vi kommer til å tilby løsninger på dette og det kommer forhåpnetligvis veldig snart. 400V 16A 3-fas er også fint og da må man ikke nødvendigvis installere en High Power Wall Conector. Hvis jeg kan hjelpe med noe mere er det bare å si fra.Ha en fin ettermiddag. Med vennlig hilsen Kind Regards Heidi Torgnes | European Ownership Experience AdvocateKings Chase, King Street | Maidenhead, SL6 1DP | UKt +44 (0)1628 450646  | f +44 (0) 1628 450610 |  e htorgnes@teslamotors.com  
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Griffel

#126
Sitat fra: shb på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:06
Hei. Fikk dette svaret på 400V.

I forhold til lading kan du godt lade på 400V 32A 3 fase, men for å dra nytte av dette trenger du en High Power Wall Conector.Vi kommer til å tilby løsninger på dette og det kommer forhåpnetligvis veldig snart. 400V 16A 3-fas er også fint og da må man ikke nødvendigvis installere en High Power Wall Conector. Hvis jeg kan hjelpe med noe mere er det bare å si fra.Ha en fin ettermiddag. Med vennlig hilsen Kind Regards Heidi Torgnes | European Ownership Experience AdvocateKings Chase, King Street | Maidenhead, SL6 1DP | UKt +44 (0)1628 450646  | f +44 (0) 1628 450610 |  e htorgnes@teslamotors.com 
Dette var jo en selvfølgelighet fra den dagen det ble kunngjordt (for ca. et år siden) at Tesla ville tilfredstille EU trefaslading, det er også en selvfølgelighet at en kan lade med en fase 230V 16A og nedover. Det er om det finnes andre muligheter i tillegg til dette folk lurer på. Dette er i prinsippet det som er lovet alt utover dette er en tilleggsgevinst.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:26
Sitat fra: shb på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:06
Hei. Fikk dette svaret på 400V.

I forhold til lading kan du godt lade på 400V 32A 3 fase, men for å dra nytte av dette trenger du en High Power Wall Conector.Vi kommer til å tilby løsninger på dette og det kommer forhåpnetligvis veldig snart. 400V 16A 3-fas er også fint og da må man ikke nødvendigvis installere en High Power Wall Conector. Hvis jeg kan hjelpe med noe mere er det bare å si fra.Ha en fin ettermiddag. Med vennlig hilsen Kind Regards Heidi Torgnes | European Ownership Experience AdvocateKings Chase, King Street | Maidenhead, SL6 1DP | UKt +44 (0)1628 450646  | f +44 (0) 1628 450610 |  e htorgnes@teslamotors.com 
Dette var jo en selvfølgelighet fra den dagen det ble kunngjordt at Tesla ville tilfredstille EU trefaslading, det er også en selvfølgelighet at en kan lade med en fase 230V 16A og nedover. Det er om det finnes andre muligheter i tillegg til dette folk lurer på. Dette er i prinsippet det som er lovet alt utover dette er en tilleggsgevinst.
Jeg synes svaret resulterer i et følgespørsmål: må man bruke HPWC om man skal lade med 20kW, eller kan man lade med 20kW uten HPWC?
Om bilen ikke krever kontakt med HPWC for å ta imot 20kW har dobbeltladeren større verdi enn om HPWC kreves.

Satser på at dobbeltlader kan legges til bestillingen når all info er tilgjengelig, dersom det skulle endre radikalt på verdien av enkeltladeren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Epleskreller

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:29
Jeg synes svaret resulterer i et følgespørsmål: må man bruke HPWC om man skal lade med 20kW, eller kan man lade med 20kW uten HPWC?
Om bilen ikke krever kontakt med HPWC for å ta imot 20kW har dobbeltladeren større verdi enn om HPWC kreves.

Satser på at dobbeltlader kan legges til bestillingen når all info er tilgjengelig, dersom det skulle endre radikalt på verdien av enkeltladeren.

Godt poeng Øyvind, kan det være en begrensning på kabelen som følger med bilen? (16A 400V 3fas)


Sitat Tesla på mail:
I forhold til lading er ikke alt klart, men Model S vil komme med det du trenger til å lade bilen med kontakter som er tilrettelagt for norge. Kabelen som følger med er ca. 5 m lang og gir deg muligheten til å lade nesten over alt. Vi vil også komme med mere informasjon rundt lading ganske snart.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

#129
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:29
Sitat fra: Griffel på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:26
Sitat fra: shb på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:06
Hei. Fikk dette svaret på 400V.

I forhold til lading kan du godt lade på 400V 32A 3 fase, men for å dra nytte av dette trenger du en High Power Wall Conector.Vi kommer til å tilby løsninger på dette og det kommer forhåpnetligvis veldig snart. 400V 16A 3-fas er også fint og da må man ikke nødvendigvis installere en High Power Wall Conector. Hvis jeg kan hjelpe med noe mere er det bare å si fra.Ha en fin ettermiddag. Med vennlig hilsen Kind Regards Heidi Torgnes | European Ownership Experience AdvocateKings Chase, King Street | Maidenhead, SL6 1DP | UKt +44 (0)1628 450646  | f +44 (0) 1628 450610 |  e htorgnes@teslamotors.com 
Dette var jo en selvfølgelighet fra den dagen det ble kunngjordt at Tesla ville tilfredstille EU trefaslading, det er også en selvfølgelighet at en kan lade med en fase 230V 16A og nedover. Det er om det finnes andre muligheter i tillegg til dette folk lurer på. Dette er i prinsippet det som er lovet alt utover dette er en tilleggsgevinst.
Jeg synes svaret resulterer i et følgespørsmål: må man bruke HPWC om man skal lade med 20kW, eller kan man lade med 20kW uten HPWC?
Om bilen ikke krever kontakt med HPWC for å ta imot 20kW har dobbeltladeren større verdi enn om HPWC kreves.

Satser på at dobbeltlader kan legges til bestillingen når all info er tilgjengelig, dersom det skulle endre radikalt på verdien av enkeltladeren.
Basert på at Tesla ville tilfredstille EU trefaslading må den (både 10 og 20 kW enheten) også kunne tilkobles den såkalte Modus 3 kontakt som snart vil finnes "over alt". I tillegg til at de selvfølgelig gjerne vil selge sin elegante HPWC til din private garasje.
Kladd for lading fra vanlig stikkontakt er sikkert begrenset til 16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:26
Sitat fra: shb på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:06
Hei. Fikk dette svaret på 400V.

I forhold til lading kan du godt lade på 400V 32A 3 fase, men for å dra nytte av dette trenger du en High Power Wall Conector.Vi kommer til å tilby løsninger på dette og det kommer forhåpnetligvis veldig snart. 400V 16A 3-fas er også fint og da må man ikke nødvendigvis installere en High Power Wall Conector. Hvis jeg kan hjelpe med noe mere er det bare å si fra.Ha en fin ettermiddag. Med vennlig hilsen Kind Regards Heidi Torgnes | European Ownership Experience AdvocateKings Chase, King Street | Maidenhead, SL6 1DP | UKt +44 (0)1628 450646  | f +44 (0) 1628 450610 |  e htorgnes@teslamotors.com 
Dette var jo en selvfølgelighet fra den dagen det ble kunngjordt at Tesla ville tilfredstille EU trefaslading, det er også en selvfølgelighet at en kan lade med en fase 230V 16A og nedover. Det er om det finnes andre muligheter i tillegg til dette folk lurer på. Dette er i prinsippet det som er lovet alt utover dette er en tilleggsgevinst.

Svaret her viser at for 20kW lading holder ikke den medfølgende UMCen. Den stopper tydeligvis på 16A trefase, forhåpentligvis takler den også 32A enfase slik at man kan bruke dette fra slike uttak og også fra 32A trefase 230V eller 400V uttak med en enkel adapter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:29
Jeg synes svaret resulterer i et følgespørsmål: må man bruke HPWC om man skal lade med 20kW, eller kan man lade med 20kW uten HPWC?
Om bilen ikke krever kontakt med HPWC for å ta imot 20kW har dobbeltladeren større verdi enn om HPWC kreves.

Du kan lade med 20kW uten HPWC. Det kan du gjøre fra enhver ladestasjon med Mode 3 kontakt (f.eks 22kW uttakene på hurtigladestasjonen på Vestby, eller på Strømmen Storsenter).
Du kan tydeligvis ikke lade med 20kW fra en CEE-kontakt med den medfølgende ladekabelen (UMC) da denne ser ut til å være begrenset til 16A enfase.

Spekulasjon: UMCen har 4x2,5mm2+J kabel og er derfor begrenset til 16A trefase. Ved 32A enfase parallellkobles to og to ledere slik at den også kan levere 32A på enfase, men ikke på trefase.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:38
Kladd for lading fra vanlig stikkontakt er sikkert begrenset til 16A.

13A fra schuko etter hva som sto i det dokumentet som ble lekket. Og det er jo ganske fornuftig. Man kan sikkert komme rundt det med å bruke adapter for 16A blå CEE på UMCen og en overgang fra CEE til schuko.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

#133
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:43
Spekulasjon: UMCen har 4x2,5mm2+J kabel og er derfor begrenset til 16A trefase. Ved 32A enfase parallellkobles to og to ledere slik at den også kan levere 32A på enfase, men ikke på trefase.
I min kategorisering er denne spekulasjonen "for godt til å være sant".
Jeg er mer spent på om den kan fullt utnytte 3x230V + J uten N 16A.

(isåfall har jeg unnervurdert Teslas innsatst for å tilfredstille Norske særinteresser)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

takktakk

Basert på input fra Tesla Norge har jeg i dag fått installert blå plugg i carport som er 230V trefas 32 amp. Den skal med twincharger kunne lade 12KW, som gir om lag sju timers lading fra tom til full.

Skematikken på ladestasjoner.no bekrefter også at dette har vært ventet til Model S.

Var litt tilig ute med montering, men hadde et problem innomhus og tok dette i samme slengen. Da er jeg klar. Sju timer er mer enn godt nok for meg.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA