230V -3 fas bekreftet

Startet av Teslafrank, man 15. apr 2013, kl. 12:50

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: Kallagtunet på tor 18. apr 2013, kl. 09:43
Bilene går nå i produksjon om noen uker og folk må bekrefte sin spec, burde ikke Tesla nå både ha klart for seg selv og kommunisert til sine kunder helt presist på dette område.

Ut i fra den uklare kommunikasjonen så ser det jo ikke ut som en har nytte av dobbelt laderen uten at en montert en Tesla HPWC (dvs den mobile lade kladden bare klarer 11 KW.) Da faller jo hele poenget for de som vil ha dobbeltlader for å lade kjappere på tur, for det er vel liten sjans for at det kommer til å stå mange av dem på Tesla HPWC rundt omkring? Eller tar jeg feil her.

Og hvis en har ekstremt behov hjemme og trenger å lade fra tomt til fult på 4 timer regelmessig så (gitt at du har 400V tilgjengelig hjemme) koster det dette deg prisen av HPWC enheten (som enda ikke har pris!) pluss prisen av dobbelt lader (pluss eventuelt elektrisk oppkobling for de som har mulighet for 400V)??

Jeg kan ikke se at det er mange ut over de som skal bruke bilen til kjøre to skift Taxi som har behov for dette???
Eller ser noen andre noe annet en det jeg ser her???

Dobbeltlader kan i tillegg til HPWC også brukes til å lade med type2 ladestasjoner når man er på tur, for de av disse som klarer å levere 22kwt. Dette er en type ladestasjoner som det ikke finnes så mange av i Norge nå, men som det nok vil komme mange flere av fremover, siden dette er EUs nye standard for elbil-lading.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

glaserud

"Da Xxxx ikke er tilgjengelig akkurat nå tar jeg meg av dine spørsmål.

Man kan lade bilen nesten på det man vil.

Er ikke helt sikker på hva du mener med IT og TN, men å lade Model S på 230V
32A 3-fas er helt supert. Du kan også lade på 400V. Det er amperen som
bestemmer ladetiden."

Så da er det vel nesten bekreftet at svarene fra Tesla om lading på 3-fas IT er helt usikre. Jeg svarte og ba henne sjekke.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

cdabel

Oppfølging fra Heidi:

Dear Christian,

Thank you for your email.

We are aware of the different system in Norway and we will find a solution that can adapt to this system.
The car will be able to charge on 230V three fase system. What sort of plug etc that will be provided is not yet ready and will be communicated as soon as we have this clarified.
Thank you for your understanding and patience.

Have a nice day and a nice weekend.

Med vennlig hilsen

Kind Regards

Heidi Torgnes | European Ownership Experience Advocate
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Nuvolari

Har noen spm til Telsla selv. Hvor finner jeg mailadressen til disse folka? Evt kan noen av dere kanskje poste mailadressen til en av dem her.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

glaserud

Fra Heidi Torgnes (htorgnes, om du lurer, Nuvolari) angående spørsmål om 230V 3-fas IT:

"Ok, nå er jeg med. Dette er noe vi er klar over og jobber nå med å få et klart svar på."

Det kommer nok til å bli en løsning på dette.

Så snart vi har mere klart vil vi kommunisere dette med dere."
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

rklokk

De teppebombes antageligvis med dette spørsmålet om dagen. Her er svaret jeg fikk:

Takk for e-posten.

Du er helt riktig ikke den eneste som lurer på dette, og vi jobber nå iherdig med å få et klart svar på dette.
Det vil hvertfall bli en løsing.

Vær vennlig å finn nedenfor den oversikten vi har klar så langt.
Næmere informasjon rundt plugger kommer litt senere.
S85 levert 23.9.13 #P1674. Yaay!
S90D 2016. Yaay!
TM3P levert 16.3.2019 Yaay!
Oslo.

DonPedro

Sitat fra: cdabel på fre 19. apr 2013, kl. 13:09
Oppfølging fra Heidi:

Dear Christian,

Thank you for your email.

We are aware of the different system in Norway and we will find a solution that can adapt to this system.
The car will be able to charge on 230V three fase system. What sort of plug etc that will be provided is not yet ready and will be communicated as soon as we have this clarified.
Thank you for your understanding and patience.

Have a nice day and a nice weekend.

Med vennlig hilsen

Kind Regards

Heidi Torgnes | European Ownership Experience Advocate

Det er helt klart at de vi snakker med sender videre svar de får fra 2. linjesupport. Personlig ble jeg veldig optimistisk av dette svaret, som later til å være både nyskrevet og direkte relevant til de spørsmålene vi stiller.
SitatThe car will be able to charge on 230V three fase system.
Kan vel ikke sies stort tydeligere...
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

fredag

Sitat fra: DonPedro på fre 19. apr 2013, kl. 15:17
SitatThe car will be able to charge on 230V three fase system.
Kan vel ikke sies stort tydeligere...

Det nærmer seg, men formuleringen kan fremdeles tolkes slik at de tillater lading på en blå 230V trefas (IT) industrikontakt, slik at du får ladet, men at bilen bare klarer å utnytte en av fasene.

Det har vært så mye forvirring og rot i svarene fra Tesla om dette til nå, at jeg stoler egentlig bare på svaret når jeg ser at det står svart på hvitt på på websidene til Tesla i spesifikasjonene til den europeiske versjonen av bilen at den støtter lading på 230V trefas (IT), sammen med ladetidene for forskjellige spenninger, strømstyrker og enfas/trefas for den europeiske versjonen av bilen. (Og da skal altså ladetiden for 230V trefas (IT) 16A være dobbelt så lang som ladetiden for 400V trefas (TN) 16A. Hvis ladetiden for 230V er 3,4x så lang som 400V med samme antall ampere, så klarer ikke bilen å utnytte energien i mer enn en av de tre fasene, dvs kun enfas.)

De bør dessuten bekrefte om det følger med plugg for blå 230V trefas (IT) industrikontakt med bilen når vi får den, eller om dette leveres senere, eller om det må kjøpes som ekstrautstyr.

Det hjelper ikke på forvirringen at Tesla konsekvent skriver "400V (230V)" når de skriver om trefase for Europa-modellen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cdabel

Jeg var veldig tydelig i mitt spørsmål til Heidi  at jeg ønsket å vite om de støttet det 230V trefase netverk vi ha i Norge, og om vi vil kunne bruke alle tre faser. Jeg nevnt faktisk at tidligere uttalelser var åpen til en  tolkning at det var "støttet" med at bare en av fasene ble benyttet.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

DonPedro

Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

glaserud

@cdabel Flere av oss som plager Heidi med spørsmål, mao. :)

Enten klarer bilen 230V IT, eller så blir det vel en salto-boks på veggen. Om det viser seg at jeg trenger mer enn 1-fas, da.

Nuvolari

Sitat fra: glaserud på fre 19. apr 2013, kl. 18:11
@cdabel Flere av oss som plager Heidi med spørsmål, mao. :)

Enten klarer bilen 230V IT, eller så blir det vel en salto-boks på veggen. Om det viser seg at jeg trenger mer enn 1-fas, da.

Hva gjør saltoboksen?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

gbzdoc

Jeg tror jeg har en anelse om hvorfor Tesla skirver 400v (230v)

Hvis de er smarte så består en lader av tre mindre ladere, isolert fra hverandre. Hver av disse kan lade med maks 16A og benytter 230v. Da kan den brukes både på 400v og 230v 3fas 16A ved bruke en fase på hver lader.

På enfase bruk kan laderne kjøre i parallell og kjøre på totalt maks 48A 230v.

Hiver du inn en ekstra lader, ja da dobles mulighetene. ;)

glaserud

Sitat fra: Nuvolari på fre 19. apr 2013, kl. 18:33
Hva gjør saltoboksen?

F.eks.: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

Om en av boksene de har spiser 230V IT, og klarer å spytte ut noe annet som bilen igjen klarer å benytte, så er det i boks.

Med forbehold om at jeg har forstått ting riktig, da. :)

Rio

Sitat fra: gbzdoc på fre 19. apr 2013, kl. 18:36
Jeg tror jeg har en anelse om hvorfor Tesla skirver 400v (230v)

Hvis de er smarte så består en lader av tre mindre ladere, isolert fra hverandre. Hver av disse kan lade med maks 16A og benytter 230v. Da kan den brukes både på 400v og 230v 3fas 16A ved bruke en fase på hver lader.

På enfase bruk kan laderne kjøre i parallell og kjøre på totalt maks 48A 230v.

Hiver du inn en ekstra lader, ja da dobles mulighetene. ;)

"400V (230V)" brukes for å beskrive TN (altså, 400V mellom fasene, og 230V mellom fasene og N)

Ja, det er selvsagt mulig at Tesla har ladere som kan tåle både 230V og 400V, og/eller smarte løsninger med en kontaktor, men ikke noe indikerer det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA